Drapelul Roşu, decembrie 1973 (Anul 29, nr. 8982-9006)

1973-12-02 / nr. 8982

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXX nr. 8.982 Duminică, 2 decembrie 1973 6 pagini, 30 bani LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNARI NAȚIONALE Lucrările Sesiunii a XI-a a celei de-a VI-a legislaturi a Marii Adunări Naționale au continuat sîmbăta. In sală, alături de deputați, erau prezenți numeroși invitați — membri ai C.C. al P.C.R., miniștri, conducători de instituții centrale și organizații obștești, reprezentanți ai oamenilor muncii, personalități ale vieții economice, științifice și culturale, ziariști. La sosirea în sala de ședințe, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat au fost întîmpinați de deputați și invitați cu puternice aplauze. In lojile oficiale au luat loc tovarășii Nicolae Ceaușescu, Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vilcu. La discuția generală asupra proiectelor de lege privind Planul național unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România și Bugetul de Stat pe anul 1974, au mai luat cuvîntul deputații : Gheorghe Cioară, prim-secretar al Comitetului municipal București al P.C.R., Nicolae Răducu, directorul Combinatului de prelucrare a lemnului Suceava, Petre Dănică, prim-secretar al Comitetului județean Vîlcea al P.C.R., Mitrana Predescu, inginer la cooperativa agricolă de producție Gogoșu, județul Mehedinți, Gheorghe Cocoș, adjunct al ministrului energiei electrice, Constantin Amariei, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean Vaslui, Stelian Iancu, directorul Șantierului naval Giurgiu, Nicolae Cristea, directorul Institutului de cercetări foraj-extracție Cimpina, Ion Maidét, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular municipal Reșița. După discuția generală, proiectul de lege privind Planul național unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România pe anul 1974 a fost dezbătut pe articole și aprobat prin vot secret de Marea Adunare Națională. De asemenea, Marea Adunare Națională a dezbătut pe articole și apoi a aprobat, prin vot secret, Legea Bugetului de Stat pe anul 1974. In continuare, la următorul punct înscris pe ordinea de zi, tovarășul Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, a prezentat expunerea la proiectele de legi pentru aprobarea decretelor cu putere de lege emise de Consiliul de Stat pînă la deschiderea actualei sesiuni a Marii Adunări Naționale. Tovarășul Traian Ionașcu, președintele Comisiei juridice, a prezentat raportul comisiilor permanente ale M.A.N. care au examinat proiectele de legi supuse spre aprobare. Marea Adunare Națională a aprobat prin vot secret cu buletine, decretele cu putere de lege emise de Consiliul de Stat. Prima parte a lucrărilor sesiunii a XI-a a luat sfârșit. Data reluării lucrărilor în ședință plenară va fi anunțată la timp. Comisiile permanente ale Marii Adunări Naționale vor examina proiectele de legi ce urmează a fi supuse spre dezbatere în viitoarele ședințe plenare și vor îndeplini celelalte însărcinări ce le revin. Condiție hotărîtoare a realizării programului partidului PERFECȚIONAREA MUNCII CU CADRELE Grija pentru formarea și promovarea cadrelor la diferite nivele constituie un leit-motiv al politicii partidului. Omul, principalul factor al forțelor de producție, creatorul bunurilor materiale și spirituale trebuie să găsească, în lumina unei concepții umaniste de grijă și atenție, tot sprijinul în scopul valorificării potențialului său fizic și intelectual. „Este necesar să acordăm mai multă atenție pregătirii cadrelor de specialiști, inclusiv a muncitorilor calificați“, spunea tovarășul Nicolae Ceaușescu la consfătuirea cu primii secretari și secretarii cu problemele organizatorice ai comitetelor județene de partid, considerînd că această problemă constituie „condiția hotărîtoare a realizării cu succes a programului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate“ în nota preocupărilor permanente față de cadre se înscriu și îmbunătățirea sistemului de salarizare a muncitorilor calificați, cât și încadrarea industriei textile într-o categorie superioară de salarizare, măsuri adoptate la recenta ședință a Comitetului Executiv al C.C al P.C.R Socotind munca cu cadrele o activitate permanentă, plină de răspundere, partidul a cerut comitetelor județene să organizeze și să urmărească nemijlocit, zi de zi, săptămînă de săptămînă modul de pregătire și formare a forței de muncă, a cadrelor de muncitori calificați și de maiștri. Sarcina trasată organelor județene de partid presupune ca la nivelul fiecărei întreprinderi să existe planuri concrete în funcție de prevederile cincinalului, ca fiecare unitate economică să desfășoare acțiuni eficiente atît în vederea formării cît și a perfecționării pregătirii profesionale a muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor. Problema asigurării necesarului de cadre nu se limitează la aspecte pur tehnice, de instruire a lucrătorilor cu deprinderi și cunoștințe profesionale ; latura esențială a acestei munci constă în grija pentru permanentizarea noilor cadre, în crearea de condiții favorabile creșterii și promovării acestora Caracterul stringent al acestor sarcini rezultă și din faptul că în anul 1974 numărul muncitorilor calificați în economia județului crește cu peste 13.500 persoane, ceea ce reprezintă un spor de 12 la sută intr-un singur an, cel al maiștrilor cu 10 la sută etc. Situația necesarului de cadre trebuie studiată aprofundat. Din datele centralizate la nivel județean rezultă, pentru anul viitor, o scădere a numărului femeilor la totalul angajați (38,48 la sută in 1974 față de 39,45 la sută la sfârșitul lui 1973), ponderea tot mai mare . Dacă industriei constructoare de mașini justifică oarecum acest lucru, nu mai puțin adevărat este că se impun corectări pe parcurs datorită femeilor in totalul procentajului populației. Corectări de această natură se pot face prin încadrarea, cu mai mul curaj a femeilor, in anumite posturi, ale industriei constructoare de mașini, prin înlocuirea cu femei a unor locuri de muncă devenite vacante prin pensionare etc. Ritmul rapid de atragere noi contingente de lucrători imapune ca fiecare unitate economică să-și analizeze cu luciditate activitatea depusă pe acest tărîm. S-a acumulat, fără îndoială, o experiență pozitivă în munca de formare a cadrelor. Prin eforturile depuse la nivelul de școlarizare, majorității întreprinderilor, bunăoară, necesarul de cadre calificate pentru anul 1973 este asigurat integral. La Electrobanat, Uzinele mecanice, Azur și în alte unități industriale s-au obținut rezultate bune tn perfecționarea pregătirii profesionale a salariaților. A luat un avînt construcția de cămine pentru nefamiliști - T.C.M.T., U.M.T. etc. și-au îndeplinit integral sarcinile de plan pe acest an — ceea ce contribuie la stabilizarea lucrătorilor, la atașarea lor de locurile de muncă. Nu se poate afirma, însă, că în toate unitățile economice timișene există de acum o viziu n. CIMPEANU (Continuare în bag. a ll-a) ÍN PAGINII ® LEGEA pentru adoptarea planului național unic de dezvoltare economicosocială a Republicii Socialiste România pe anul 1974 . LEGEA pentru adoptarea bugetului de stat pe anul 1974 MESAJUL adresat de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU participanților la Congresul Societății de Cruce Roșie din Republica Socialistă România Cu prilejul deschiderii lucrărilor Congresului Societății de Cruce Roșie din Republica Socialistă România doresc să vă adresez dumneavoastră, delegaților și invitaților la Congres, activului obștesc, tuturor membrilor și activiștilor de Cruce Roșie un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, Consiliului de Miniștri și a mea personal. Congresul dumneavoastră are loc la puțin timp după ce Plenara comună a Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României, precum Marea Adunare Națională au adoptitat planul și bugetul de stat pe anul viitor și alte măsuri deosebit de importante pentru transpunerea cu succes în viață a mărețului program de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate, de înaintare accelerată a patriei pe calea bunăstării și civilizației. In cadrul acestor măsuri, un loc central îl ocupă preocuparea constantă a partidului și statului nostru pentru creșterea în continuare a nivelului de trai, material și spiritual, al celor ce muncesc, pentru făurirea unei vieți demne și fericite întregului popor, pentru ocrotirea sănătății sale. Politica profund umanistă, de grijă deosebită pentru om, pentru dezvoltarea capacităților sale creatoare își găsește expresia în noi și noi măsuri menite să sporească marile înfăptuiri ale partidului și statului nostru în domeniul social, al apărării vieții și asigurării sănătății maselor de oameni ai muncii de la orașe și sate. Partidul și guvernul apreciază rolul și contribuția pe care Societatea de Cruce Roșie din România a adus-o și o aduce la înfăptuirea politicii statului nostru în domeniul ocrotirii sănătății, la educarea sanitară a oamenilor muncii, la promovarea regulilor și normelor de igienă în viața socială. Facultatele obținute în ultimul timp de Societatea de Cruce Roșie ilustrează încă o dată justețea măsurilor luate anul trecut de conducerea partidului nostru pentru dezvoltarea și lărgirea caracterului de masă al acestei organizații, pentru creșterea eficienței sale în înfăptuirea politicii generale de îmbunătățire de muncă și continuă a condițiilor trai ale întregului nostru popor. Doresc să evidențiez, cu acest prilej, aportul important al miilor de activiști voluntari de Cruce Roșie și al cadrelor medicosanitare, precum și sprijinul dat de cadrele didactice, de militarii armatei noastre, de tineret, de gospodine și alți cetățeni, care văd în activitatea de Cruce Roșie un instrument valoros pentru păstrarea și întărirea sănătății individuale și colective, pentru asigurarea unei igiene corespunzătoare la toate locurile de muncă. Doresc să se adresez tuturor cele mai calde felicitări pentru activitatea desfășurată. Sunt încredințat că congresul dumneavoastră va găsi noi căi NICOLAE pentru ca Societatea de Cruce Roșie să-și îndeplinească, în condiții și mai bune, înalta menire ce-i revine în societatea noastră, să dobîndească un rol tot mai activ în viața noastră socială, prin antrenarea unui număr cît mai mare de cetățeni în activitatea sa. Societatea de Cruce Roșie din România este chemată să acționeze în continuare pentru dezvoltarea colaborării cu organizațiile similare din toate țările lumii, să conlucreze larg cu acestea, în spiritul politicii partidului și statului nostru, pentru promovarea idealurilor umanitare ale omenirii, pentru întronarea în viața internațională a unor relații noi, de egalitate și respect reciproc, care să chezășuiască popoarelor că se vor putea dezvolta libere, în condiții de deplină securitate, într-o lume fără războaie și vărsări de sînge, o lume a păcii și conlucrării fructuoase între națiuni. Exprimîndu-mi încă o dată convingerea că Societatea de Cruce Roșie va aduce, prin întreaga sa activitate, un sprijin activ la înfăptuirea politicii interne și externe a partidului și statului nostru, arez succes deplin lucrărilor congresului dumneavoastră. Vă doresc dumneavoastră, delegaților și invitaților, tuturor membrilor Societății de Cruce Roșie din țara noastră, noi realizări în activitatea nobilă pe care o desfășurați, multă sănătate și fericire. CEAUȘESCU TINERII DIN JUDEȚ Și-au realizat angajamentul anual la muncă patriotică Organizațiile U. T. C. din județul Timiș raportează că la data de 30 noiembrie, cu o lună înainte de termen, au realizat angajamentul la acțiunile de muncă patriotică. Zecile de mii de tineri din județ, și-au adus contribuția, în această perioadă, la obținerea la capitolul lucrări finanțate a unei valori de 1.500.000 lei, iar la cele nefinanțate — peste 120 milioane lei. Pe obiective, realizarea angajamentului a fost materializată prin colectarea a 10.743 tone deșeuri metalice, 220 tone deșeuri de hîrtie, 205.380 bucăți ambalaje de sticlă. Prin acțiunile de muncă patriotică au fost împădurite 95 hectare. Pe șantierele locale ale tineretului s-au realizat lucrări în valoare de peste 7,7 milioane lei, iar unitățile agricole au fost sprijinite, în campaniile agricole de vară și toamnă, de peste 45.000 de elevi, 15.000 de studenți și peste 20.000 de tineri din întreprinderi și instituții. PUNCT DE PORNIRE IN CERCETARE: PRODUCȚIA Dacă ar fi să stabilim un numitor comun pentru ampla activitate de cercetare științifică care se desfășoară în cadrul numeroaselor facultăți și catedre ale Universității, acesta ar fi, cu certitudine, orientarea spre rezolvarea unor probleme ale producției. împlinirea acestui obiectiv de maximă importanță are ample implicații în sporirea contribuției învățămîntului la formarea cadrelor, în strînsă legătură cu cerințele dezvoltării economice ale patriei noastre, cu creșterea potențialului de cercetare a catedrelor, dezvoltarea gîndirii independente a studenților, a capacității lor de investigare. Analiza modalităților de realizare a acestor sarcini precum și aprecierea rezultatelor se poate opera doar dacă avem în vedere specificul facultăților, al catedrelor și disciplinelor. Experiența de pînă acum atestă că s-au conturat unele direcții favorabile de cercetare, iar studenții au avut un aport meritoriu, atît în cercurile științifice, cît și în activitatea de cercetare catedrelor. Astfel, se poate mențioana că la Facultatea de fizică-chimie s-au constituit colective de studenți care colaborează cu cadrele didactice la elaborarea unor contracte sau convenții cu întreprinderile industriale, Unii studenți, cum ar fi M. Hălmăgeanu, Francisc Demele, Constantin Dănciulescu au obținut rezultate valoroase în realizarea unor aparate necesare activității de cercetare. Prin valorificarea în producție a rezultatelor obținute la această facultate se tinde spre dezvoltarea unei microproducții de regulatoare automate pentru compensarea puterii reactive. La Facultatea de științe economice se poate evidenția antrenarea în masă a studenților la elaborarea unor contracte privind unele studii de marketing pentru dezvoltarea producției unor sortimente de mărfuri, studii de modernizare a transportului în municipiul Timișoara. Un succes remarcabil au obținut în acest an studenții : D. Ureche, I. Semenea, I. Talpoș, în cadrul sesiunii de comunicări pe țară a cercurilor științifice studențești. Astfel, din 9 lucrări prezentate, 7 au obținut premii sau mențiuni. In mod deosebit a fost apreciat nivelul științific al temelor elaborate, aplicabilitatea lor și apelul la rezervele interne din unele întreprinderi industriale. Rezultate care fac cinste Universității au fost obținute în activitatea de cercetare desfășurată de studenți ai facultății de desen (Ionel Gruia, Alexandru Raica, Sofia Szűcse, Rudolf Kutisch), sau ai Facultății de muzică și din celelalte facultăți pedagogice care au obținut o serie de premii în confruntările pe plan național. Pe o linie ascendentă se înscriu și realizările studenților de la Facultatea de filologie. Este meritul conducerii facultății și al cadrelor didactice care au reușit ca, paralel cu îmbunătățirea activităților din cadrul cercurior științifice, să-i antreneze pe studenți la elaborarea unor teme de cercetare din planul Academiei, al catedrelor (Istoria Academiei R.S.R., Atlas toponimic, Dicționarul graiurilor germane din Banat). Studenții au fișat, extras și colectat materiale valoroase, pe care le-au prelucrat apoi în cadrul activităților practice din timpul anului, aducînd astfel un aport valoros la realizarea unor teme de anvergură. In același timp, s-a îndeplinit și dezideratul formativ-științific al însușirii unor metode și metodologii de cercetare. Rezultate bune au obținute, în această activitate, fost de studentele Rodica Iacob și Mariana Staicu, care au obținut notabile mențiuni la sesiunea de comunicări științifice de la Cluj. Trebuie să consemnăm însă ca negativ faptul că la Facultatea de matematică-mecanică antrenarea studenților în activitatea de cercetare s-a realizat exclusiv în cadrul cercurilor științifice studențești, tematica acestora fiind strîns legată de tematica de cercetare a catedrelor. Ca atare, deși unii studenți au reușit să aducă contribuții originale în domenii noi ale matematicii (ne referim la Mircea Pută, Tudor Rațiu, Iacob Bach) privind orientarea temelor de cercetare, considerăm că s-au elaborat prea multe teme cu caracter teoretic. Majoritatea absolvenților acestor facultăți urmează a fi repartizați în producție. Cu toate rezultatele meritorii, trebuie să subliniem deci că există suficient loc și pentru mai bine. Se Conf. dr. ing. VICTOR CRACIUNESCU membru al Comitetului de partid al Universității Timișoara (Continuare in baga Va) TIMIȘOARA UNIVERSITARĂ CALITATEA PRODUSELOR, condiție esențială în creșterea eficienței economiei Problemele economice și cu precădere ale dezvoltării ocupă, în actuala etapă, industriei un loc central în politica partidului nostru. In aceste condiții ponderile organizațiilor cresc răidle partid care acționează nemijlocit in activitatea de producție. Prin dreptul acestora de control asupra muncii desfășurate de către conducerea administrativă și adoptarea de măsuri corespunzătoare în vederea îndeplinirii sarcinilor de plan, prin stimularea criticii și autocriticii în vederea înlăturării neajunsurilor, folosirea pîrghiilor politice pentru antrenarea conștientă muncii într-o activitate a oamenilor există garanția valorificării eficientă superioare a întregului potențial uman și tehnic al întreprinderilor. De acest lucru ne-am convins la uzina Azur. Activitatea organizațiilor de partid, exemplul personal al comuniștilor au constituit principala forță care a determinat un caracter dinamic întregii munci desfășurate în uzină. Recenta analiză cu prilejul adunării generale anuale pentru dări de seamă, în organizația de partid, a pus în evidență atît succesele cît și neajunsurile care mai persistă și care trebuie înlăturate. Se cer, desigur, amintite mai întîi fapte care atestă hotărîrea colectivului de adeziune totală la apelul secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, de a realiza planul cincinal înainte de termen. Dacă ne referim la aceasta, trebuie să arătăm că la data de 7 mai 1973 uzina a îndeplinit planul pe 3 ani, precum și depășirea angajamentului asumat pe 1973. Acordînd o atenție deosebită obligației majore de a menține un ritm înalt de execuție a planului cincinal mai mulți vorbitori s-au referit la unele lipsuri care au generat implicații negative în desfășurarea procesului de producție. Dar ceea ce a reieșit pregnant din discuțiile purtate în adunare fost strădania unanimă de a se obaține o calitate mai bună, preocupările ficăruia pentru îmbunătățirea calității producției. In cuvîntul lor Constantin Cucu, operator chimist, ing. CORNEL DOBREANU Continuare în basa lll-a) in pag. a IV-a © 55 de ani de la înfăptuirea unității statului național român „Vrem să ne unim cu țara" . Pe scena Naționalului timișorean „Suflete tari" de Camil Petrescu