Drapelul Roşu, ianuarie 1974 (Anul 30, nr. 9007-9031)

1974-01-03 / nr. 9007

* CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai României socialiste. Peste citeva momente încheiem anul 1973 și incepem noul an animați de legitimă mind de patriotică pentru remarcabilele succese obținute în politica internă și externă a partidului și statului, in înfăptuirea mărețului program elaborat de Congresul al X-lea și de conferința națională și, totodată, însuflețiți de hotărirea neabătută de a da viață obiectivelor făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate pe pămintul patriei noastre, de a realiza in cele mai bune condițiuni sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obținut noi și însemnate progrese in dezvoltarea și modernizarea industriei și agriculturii, a celorlalte ramuri economice, in creșterea avuției naționale, perfecționarea bazei tehnico-materiale a scindalismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea infloririi invățămintului, științei, artei și culturii, a creșterii nivelului de trai, material și spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcție socialistă. Toate acestea demonstrează, odată în plus, justețea politicii marxist-leniniste partidului, creșterea rolului său de forță politică conducătoare in toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, a întregului popor care își făurește liber, in mod conștient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări dbbținute in acest an, pentru munca plină de abnegație consacrată edificării socialismului și comunismului in România, conducerea partidului și statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, cele mai calde felicitări I întregul nostru popor pășește In noul an hotârit să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, intimpinînd a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al Xl-lea al partidului cu noi și remarcabile înfăptuiri in toate domeniile vieții economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea și organizarea tuturor forțelor societății intr-o direcție unică, îmbunătățirea continuă a activității economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potențial material și uman al țării, întărirea ordinii și disciplinei socialiste, dezvoltarea inițiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea intregii societăți. Realizările dobindite in acești 3 ani, sporurile însemnate obținute in dezvoltarea economiei naționale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condițiile pentru îndeplinirea cincinalului inainte de termen, facind astfel un mare pas înainte pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres și civilizație. Dragi tovarăși, Desfășurarea vieții internaționale. in cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justețea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justețea politicii externe a partidului și statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării și prieteniei cu țările socialiste, cu statele care au pășit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate țările lumii, fără deosebire de orinduire socială. Anul care a trecut se înscrie in analele vieții internaționale printr-o serie de succese importante in lupta forțelor progresului, democrației și păcii, s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferința țărilor din Europa pentru securitate și colaborare, s-au făcut o serie de pași inainte pe calea destinderii internaționale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării și înțelegerii intre națiuni. Totodată, unele evenimente, și cu deosebire reizbucnirea ostilităților militare in Orientul Mijlociu, au demonstrat că in lume mai există focare de încordare, forțe reacționare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea și pacea generală. Se poate spune că evoluția omenirii pe calea destinderii se află abia in faza de început De aceea este necesar ca popoarele să acționeze in continuare in mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forță și dictat, a colonialismului și neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta. Desfășurând o vastă și intensivă activitate internațională, România și-a amplificat relațiile cu celelalte popoare, a acționat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină în drepturi și respect al independendenței și suveranității fiecărei națiuni, pentru crearea unui climat în care toate țările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluționarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizației Națiunilor Unite in apărarea principiilor dreptului internațional, in dezvoltarea conlucrării pașnice dintre națiuni. Vizitele pe care le-am făcut in acest an intr-o serie de state din Europa și de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor țări cu orinduiri sociale diferite, decorațiile solemne și acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi și multilaterale intre poporul nostru și popoarele respective și, totodată, s-au inscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relații intre state, la cauza destinderii, înțelegerii și colaborării intre popoare. Toate acestea au făcut să crească și mai mult prestigiul internațional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1974 să intre in istorie prin noi și mari succese în lupta popoarelor, a forțelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării intre state, fără deosebire de orinduire socială, pentru promovarea unor relații noi, democratice, in viața internațională, pentru dezvoltarea cursului destinderii și păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinței general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, in Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominației coloniale și a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei națiuni de a fi stăpină pe bogățiile sale, pe propriul sau destin, de a-și făuri o viață liberă și prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării și solidarității țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste ia interesul dezvoltării progresiste a societății contemporane, al făuririi unei lumi mai bune și mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, imi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră - muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități - nu vor precupeți nimic pentru traducerea in viață a politicii partidului și statului — expresie fidelă a intereselor și aspirațiilor fundamentale ale națiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și guvernului, precum și al meu personal, adresei tuturor cetățenilor României socialiste cele mai calde urări de succes in realizarea idealurilor lor de bunăstare și fericire, satisfacții depline in muncă și viață, împlinirea tuturor dorințelor, multă sănătate și fericire ! La mulți ani, dragi compatrioți I Angajare conștientă, entuziastă, in efortul creator Corneliu Nuțu prim-secretar al Comitetului județean Timiș al U.T.C. Participarea activă, dinamică a tuturor oamenilor muncii la înfăptuirea amplului program de dezvoltare economico-socială a României, adoptat de Congresul X-lea al P.C.R. și Conferința Națțională, determină în aceste zile de Început ale noului an și o intensă activitate politică în toate organizațiile U.T.C. ale județului. Peste tot ea se desfășoară sub semnul angajării conștiente și depline a Întregului tineret în bogata activitate constructivă, în efortul colectiv depus de toți oamenii muncii pe frontul larg al edificării societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Răspundind chemării la întrecere lansată de C.C. al U.T.C. — „Tineretulfactor activ în îndeplinirea cincinalului înainte de termen“, cei 37.800 de tineri din județ, angrenați In această confruntare, raportează cu satisfacție însemnate succese în muncă, noi fapte ce atestă întreaga lor mobilizare la materializarea obiectivelor politicii generale a partidului. Faptul că Organizația județeană U.T.C. și-a realizat angajamentul anului 1973 la muncă patriotică cu un avans de 30 de zile scoate în evidență preocuparea Comitetului, a întregii Organizații județene, de a-și onora cuvîntul dat. Procesul complex, permanent de ridicare multilaterală a tinerei generații înscrie intre coordonatele sale majore, ca obiective importante ale activității organelor și organizațiilor U.T.C., educarea tineretului pentru muncă și viață, formarea și dezvoltarea conștiinței socialiste, a convingerilor comuniste, promovarea cu consecvență a înaltelor precepte morale, cuprinse in Proiectul de norme ale vieții și muncii comuniștilor, ale eticii și echității socialiste. Ca urmare a acțiunilor educative inițiate a crescut capacitatea multor organizații de a elabora și adopta inițiative valoroase, menite să impulsioneze marea masă de tineri la procesul de ridicare a eficienței și calității muncii. Dintre ele amintim : „Fiecare tînăr, participant activ la acțiunea de autoutilaje", „Eu produc, eu controlez, eu răspund“, „Ziua ucenicului“, „Prietenii noului angajat“ etc. Perseverînd pe linia cunoașterii de către tineri a direcțiilor principale de dezvoltare a societății noastre, a politicii partidului, dezbaterile pe diverse probleme specifice muncii și vieții tineretului, formele și modalitățile vii, dinamice folosite au condus la impregnarea unei atitudini combative față de neajunsurile existente, față de propriile lipsuri. S-a acționat cu mai multă răspundere pe linia creșterii spiritului revoluționar al fiecărui tinăr, pentru ca acesta să devină om cu o personalitate /Continuare in pag. a II-a) IN ZIARUL DE AZI: BUGETUL LOCAL DE STAT AL JUDEȚULUI TIMIȘ PE ANUL 1974 INCURSIUNE IN LUMEA MUZICII ROMANEȘTI IN TOVARAȘI A INTERPREȚILOR PREFERAȚI POTRIVIT STRĂMOȘEȘTILOR DATINI... IN SĂLILE AȘEZĂMINTELOR CULTURALE SPORT SUB SEMNUL MARILOR SARCINI TRASATE DE PARTID SUCCESE CIT MAI MARI PE TĂRIM ECONOMIC IN 1974 La locurile de muncă cu „foc veșnic" Hărnicie, răspundere, realizări bune Când sirenele au vestit venirea Anului Nou și cupe pline au fost Închinate hărniciei și fericirii, la locurile de muncă „cu foc veșnic viu“ echipe de muncitori au plămădit primele realizări ale anului 1974, inchinindu-le celor două evenimente de Însemnătate majoră din viața poporului nostru ■ cea de-a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al Xl-lea al partidului. Uzina „Solventul" Timișoara. Noaptea de revelion i-a găsit la lucru pe muncitorii și tehnicienii compartimentelor spirt, carbonat de calciu, acid lactic, din schimbul III... In clipa sărbătorească de la cumpăna anilor, printre cei care au adresat colegilor lor urări de bine, de noi succese și de prosperitate, se aflau și Avram Iancu, organizației de partid și secretarul Avram Mangiuca, inginerul șef al întreprinderii. La capătul primelor 8 ore, pe foaia de observații s-a consemnat lapidar o producție normală, fără deranjamente —■ mențiuni repetate și la sfîrșitul celorlalte schimburi din zilele de 1 și 2 ianuarie a.c. Mai in amănunt. Insă, pormalul“ la carbonat de calciu a Însemnat o depășire de 8 la sută, la care au contribuit toate echipele, inclusiv cele conduse de Viorel Lupulescu și Emil Tîrnăveanu. Atestatul de calitate, dat de laboranta Maria Bogdan a constatat că șarjele sunt foarte bune, de „tip special“, adecvate cerințelor industriei de medicamente. Rezultate bune, la nivelul plani- ÎMPREUNĂ, UN CINTEC, JOC ȘI VESELIE... Clipele de la cumpăna anilor, noaptea de revelion, au fost petrecute, de aproape 14.000 de tineri din județ. Împreună, un cintec, joc și veselie, intr-o atmosferă specifică virstei lor. La Lugoj, Buziaș sau Sinnicolaul, Mare, la Deta, la Jimbolia și Făget, unde sărbătoarea a fost organizată de către comitetele U.T.C., In marile Întreprinderi timișorene ca Uzina mecanică, Electromotor, 8 Martie etc., unde au petrecut împreună cu colegii lor mai vârstnici. Tinerii muncitori, Ingineri, tehnicieni, lucrători ai ogoarelor, elevi și-au spus tradiționalul „La ani!“ cu gîndul la sarcinile mulți sporite ce-i așteaptă Încă din primele zile ale lui ’74, anul marilor evenimente din viața poporului nostru , Congresul al Xl-lea al partidului și a 30-a aniversare a eliberării patriei, hotărâdi să se angajeze cu eforturi sporite alături de întreaga națiune, pentru prosperitatea țârii. Totodată, pășind în anul 30 al libertății noastre, gândurile lor s-au îndreptat cu recunoștință către partid, către conducătorul iubit al poporului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a cărui urare de Anul Nou, transmisă de posturile noastre de radio și televiziune, a fost urmărită cu viu Interes, cu mare admirație pentru politica Internă și Internațională a partidului statului nostru, rememorând cu sartisfacție momentele importante ale anului trecut, care au ridicat țara pe un prestigios podium în viața politică a lumii contemporane. N. MUNTEANU lui de producție, au fost obținute și de colectivele secțiilor spirt și acid lactic. In timp ce la plastifianți, după analizele de rigoare, primul transport de 100 tone, cu destinația „export“ a fost dirijat spre Austria. Așadar, hărnicie, un malt simț de răspundere, realizări prețioase din prima clipă a anului aniversar. ...In triajul stației C.F.R. Timișoara Nord. In miez de noapte, feroviarii erau la datorie, ne scriu corespondenții Ion Peti și Pavel Popovici. Echipele de manevră, mecanicii de locomotivă, impiegații de mișcare — toți cei care concură la desfășurarea circulației în bune condițiuni, la siguranța ei, munceau cu însuflețire. Vuietul obișnuit al muncii feroviare se peste drum, unde, In sala auzea de sporturi 300 de ceferiști ciocneau cu pahare pline și In sănătatea colegilor lor, aflați la lucru. In cele două situații diferite, ceferiștii din acest mare complex feroviar și-au reînnoit prin fapte, in urări gradul lor major, cuprins In angajamentul tuturor lucrătorilor de pe raza Regionalei de căi ferate Timișoara . Îndeplinirea cincinalului in patru ani și jumătate. Dar iată și rezultatele obținute in primele 36 de ore din acest an s-au manevrat un număr de 4.304 vagoane, s-au compus și descompus peste 100 de trenuri. Regularitatea circulației a fost de sută la sută la Îndrumare , deci nici un minut Interziere la plecare, nici un „eveniment“ la siguranța circulației, nici o abatere de la tehnica securității, nici un act de indisciplină . Uzina Ciocanul Nădrag. In prima zi a anului, echipele de Întreținere au revizuit cu srig Instalațiile ca din prima zi lucrătoare producția să nu aibă de suferit. Dacă nu putem consemna aici „succese deosebite“, reținem din convorbirea avută cu ing. Mircea Bodeanu, directorul întreprinderii, citeva graduri și proiecte pentru 1974 . In dorința de a ne da contribuția la buna gospodărire a combustibilului și energiei electrice, ne-a declarat interlocutorul, am și realizat o sobă cu ardere totală de combustibil, foarte economicoasă pentru consumatori. Reproiectăm și perfecționăm produsul „Electrovesta“ în scopul obținerii de parametri tehnico-funcționali superiori, ceea ce va antrena un consum scăzut de energie electrică în condiții de funcționare net superioare. Intimpinăm anul 1974, an în care producția uzinelor va crește cu 10 la sută, cu dorința fermă de a obține noi realizări, pe măsura hărniciei și potențialului colectivului nostru. N. CIMPEANU „La mulți ani!“ — Pentru anii ce vor veni. La „6 Martie“ tineretulprinderii s-a adunat laolaltă in noaptea de revelion. S-a toastat pentru succese, pulsul de zi cu zi al intreimpliniri, pentru viitoarele n Încheiem cincinalul n ÎN ACEST AN! ...Am fost, in prima zi de muncă a Anului Nou, pe două mari șantiere ale T.C.M.T. Ritmul e dens, frontul de lucru creat, cu grijă gospodărească, încă din lunile trecute, asigură larg timp de desfășurare brigăzilor de finisori, în special. Se lucrează alert în Calea Șagului, Balta Verde, în Trubadur, la noul cartier din preajma stadionului, în Calea Girocului, pe noua platformă experimentală a Institutului agronomic. Plecasem, așadar, să simt freamâtul șantierelor în prima zi de muncă a lui ’74 și purtam In Inimă sentimentul tonic al unui capăt de discuție cu directorul general al trustului, inginerul Ciurea : „Revelionul, noul revelion, îl vom face în luna septembrie, iar planul cincinal îl îndeplinim în acest an !". Aș putea adăuga în acest reportaj că miercuri, 2 ianuarie 1974, constructorii din T.C.M.T. au realizat o producție valorind jumătate milion de lei, că marii virtuoși ai trustului ieri i-am întilnit pe Ion Graure, Francisc Rusu, Ion Mag, Vasile Buhaș, Gheorghe Purdelea, Aurel Zăvulan — erau prezenți cu formații de acum consacrate de meseriași, in sfirșit, aș mai putea adăuga „suplimentarele" din ’73 - circa 250 de apartamente, plus creșa-grădiniță și moderna cantină-restaurant ale constructorilor timișeni. Mă opresc, dintre atît de multe alte fapte de muncă, la cuvintele directorului general - revelionul in septembrie - expresie vibrantă a voinței lucrătorilor din T.C.M.T., atestând ferma lor angajare in întrecerea socialistă pentru îndeplinirea angajamentului asumat de la înalta tribună a Conferinței Organizației Județene de partid — cincinalul în patru ani ! Altfel spus : de la 1 ianuarie 1971 la 31 decembrie 1973 s-a realizat 74,5 la sută din sarcina valorică a actualului cincinal. In acest an, restul de 25,5 la sută . O asemenea sarcină, de onoare, generează, încă din prima zi a anului, o amplă efervescență pe toate șantierele, anunțînd, de pe acum, marile succese din ’74. MIREL BRATEȘ 365 DE ZILE PLUS O SECUNDĂ Teleconferință in noaptea de Revelion ... Ceasurile atomice Instalate In mai multe puncte geografice ale globului pământesc au Înregistrat, fără nici o urmă de îndoială, un fapt deosebit, pe care ni l-a adus la cunoștință o știre transmisă de agențiile de presă. Este vorba de faptul că anul pe care l-am Încheiat fost mai lung, cu o secundă, față de cei anteriori. Nu ne-am opri atenția asupra „amănuntului“, dacă în ceea ce ne privește nu am fi înregistrat, pe planuri cu totul diferite, un fapt asemănător. 1973 s-a dovedit a fi, pentru noi toți un an rodnic, plin de fapte, realizări și succese obținute in toate domeniile vieții politice, economice, sociale, științifice. Deși, calendaristic, a avut numai 365 de zile, anul recent încheiat a fost, poate, mai „lung“ decit alții de pină acum, a fost mai dens, mai plin de conținut. Și tocmai de aceea sărbătoarea Revelionului s-a dovedit a fi plină de farmec, dominată de bucuria succeselor, dar, deopotrivă și angajării ferme că, în noul an a 1974, vom depune alte strădanii, suplimentare pentru Înfăptuirea sarcinilor ce ne revin. Aceasta a fost de fapt și ideea care a constituit „firul“ roșu al unei imaginare teleconferințe organizată de redacția noastră în noaptea dintre cei doi ani. Derulăm „stenograma“ ! — Sintem Variașul, vorbește Petru Cociu, vicepreședinte al Consiliului popular comunal. — Cum se desfășoară revelionul, tovarășe vicepreședinte 7 — Atmosfera este sărbătorească, nota dominantă o constituie bucuria, bucuria față de ce au făcut oamenii până acum, față de ce vor să facă în viitor. La cantina I.A.S. s-au adunat muncitorii care au smuls roade bogate In anul încheiat. La sediul căminului cultural au venit numeroși locuitori — români, germani, sîrbi, maghiari. — Zilele trecute a fost publicată Chemarea Consiliului popular Ruginoasa, Județul Iași, către toate consiliile populare comunale din țară. Ce ecou a avut in rîndul locuitorilor din Variaș ! — Favorabil! Ne-a entuziasmat ! Ne-am și gândit, la Comitetul comunal de partid, la Consiliul popular comunal, asupra obiectivelor pe care le vom stabili In Răspuns. — In ce sens 7 — Mă opresc numai la două obiective Înscrise In Chemare , noile blocuri de locuințe și edificiile de sănătate publică. Noi le-am și început ! Complexul sanitar cu două nivele se află în roșu , va fi terminat anul viitor. Va cuprinde o casă de nașteri, cabinete de specialitate, locuință pentru cadrele sanitare. Un alt edificiu, aflat și Reportaj-anchetă realizat de NICOLAE PIRVU (Continuare In pag. a II-a)