Drapelul Roşu, martie 1974 (Anul 30, nr. 9056-9082)

1974-03-29 / nr. 9080

Anul XXXI nr. 9.086 M Vineri, 29 martie 1974 , 4 pagini, 30 hani ÎNTR-O ATMOSFERĂ DE PUTERNIC ENTUZIASM, EXPRIMÎND VOINȚA ÎNTREGULUI POPOR, IERI, În mmmm iiiirimi nTmrinimTiwMiMiiMrii iinwrnrwiiiirifwiinwt 11 b-ii i iibii mu hh i ■ unir iiwwmii «iii i hi iii hiiiiii um ii iiiiiiiiiin mii mi ii 11 iiimiiiiiiii ii 11 im imiww iniiiii iiIiiiimiiihiiiihiiiiiiihwmiihiiiiii i iii—i ■ iiiiini«i iiiiini SESIUNEA MARII ADUNĂRI NAȚIONALE, TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A FOST ALES PREȘEDINTE AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Ziua de 28 martie 1974 va rămîne adinc întipărită în istoria patriei, în conștiința poporului nostru. In această zi memorabilă, înfăptuind voința întregii națiuni, Marea Adunare Națională — forul suprem al țării în care sunt reprezentați muncitorii, țăranii, intelectualii, români, maghiari, germani, toți oamenii muncii din țara noastră — convocată în a XIl-a sesiune a celei de-a VI-a legislaturi, a proclamat președinte al Republicii Socialiste România pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român. Această înaltă învestitură — intru totul sprijinită prin dragostea și încrederea nemărginită a tuturor cetățenilor patriei*• constituie o nouă și strălucită recunoaștere a meritelor nepieritoare pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu le-a câștigat în fața partidului, a întregului popor, ca eminent militant revoluționar, care conduce cu abnegație destinele țârii spre înfăptuirea țelurilor socialismului și comunismului in România, slujește fără preget cauza păcii și progresului în lume. Așteptat cu îndreptățită emoție și bucurie de toți cei ce trăiesc și muncesc pe pămîntul nostru străbun, momentul acesta, cu rezonanță unică in istoria patriei, și-a pus amprenta solemnă, de mare sărbătoare națională, asupra întregii desfășurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea în clădirea Palatului, tovarășul Nicolae Ceaușescu este întimpinat de președintele Marii Adunări Naționale, de membrii Biroului M A.N. O entuziastă manifestație de dragoste și simpatie îi este rezervată secretarului general al partidului în sala de ședințe. In lojile oficiale iau loc tovarășii NICOLAE CEAUȘESCU, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnariș, Maxim Berghianu, Elena Ceaușescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu Manea Manescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Vasile Vîlcu. Sunt de față membrii supleanți ai Comitetului Executiv ai C.C. al P.C.R. și secretari ai C.C al P.C.R. La lucrările sesiunii participă numeroși invitați — membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești, oameni ai muncii, academicieni, alți oameni de știință și cultură, ziariști români și corespondenți ai presei străine. De asemenea sunt prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Deputații Marii Adunări Naționale, în picioare, prin îndelungi și puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebită căldură pe conducătorul partidului și statului nostru. In această atmosferă înălțătoare, tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, declară deschise lucrările sesiunii. în ședința istorică a Marii Adunări Naționale din dimineața zilei 28 martie 1974, în conformitate cu noile prevederi ale Constituției Republicii Socialiste România, adoptate, în cadrul acelorași lucrări, cu puțin timp înainte, de deputații M.A.N., a avut loc ceremonia alegerii președintelui Republicii Socialiste România. In fața Marii Adunări Naționale a luat cuvintul tovarășul Emil Bodnaraș, vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a spus : Tovarășe deputate, Tovarăși deputați. Pentru alegerea președintelui Republicii, a primului Președinte al Republicii Socialiste România, propun Marii Adunări Naționale, in numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român și al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, candidatura omului care a dat atît de mult patriei și poporului său, cauzei mari a socialismului, colaborării pașnice intre popoare, progresului, civilizației umane și păcii — secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Deputații Marii Adunări Naționale, întreaga asistență salută cu entuziasm propunerea ca tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, să fie ales președintele Republicii Socialiste România. Răsună nesfîrșite ovații puternice orale. Ora 11,35. Sînt clipe de profundă semnificație pentru viața partidului și statului nostru. In unanimitate, deputații Marii Adunări Naționale aleg pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU în înalta funcție de Președinte al Republicii Socialiste România. Cel mai strălucit fiu al națiunii române, omul între oamenii zilelor noastre, conducătorul care încununează șirul marilor bărbați de stat ai neamului nostru este primul președinte al Republicii Socialiste România. Ora 11,37. Prin votul unanim al Marii Adunări Naționale, care exprimă voința întregului popor român tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU este proclamat Președinte al Republicii Socialiste România, în sală domnește o atmosfera de mare însuflețire. Participanții la sesiune ovaționează îndelung, exprimindu-și profunda bucurie și mindrie patriotică față de acest act istoric, care dă expresie în fapt voinței unei națiuni întregi, hotărîrii tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, a poporului român, de urma și înfăptui neabătut politica a Partidului Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. În aclamațiile asistenței, președintele invită pe Marii Adunări Naționale Președintele Republicii Socialiste România la înalta tribună a forului legislativ suprem al țării noastre. (Continuare in frag. a III-a) ÎN PAG. A //■A Telegrama adresată C.C. al P.C.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu de către Comitetul județean Timiș al P.C.R., și Consiliul popular județean Jurămîntul depus de președintele Republicii Socialiste România in fața Marii Adunări Naționale și a întregii națiuni române „Jur să slujesc cu credință patrie, să acționez cu fermitate pentru apărarea independenței, suveranității și integrității țârii, pentru bunăstarea și fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului și comunismului in Republica Socialistă România ! Jur să respect și să apăr Constituția și legile țârii, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democrației socialiste, pentru afirmarea in viața societății a normelor eticii și echității socialiste ! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie și alianță cu toate țările socialiste, de colaborare cu toate națiunile lumii, fără deosebire de orinduire socială, pe baza deplinei egalități în drepturi, de solidaritate cu forțele revoluționare, progresiste de pretutindeni, de pace și prietenie intre popoare ! Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste și devotament pentru strălucirea și măreția națiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România !"< Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimate tovarășe și stimați tovarăși deputați. Doresc să încep prin a vă mulțumi dumneavoastră, aleșilor națiunii, pentru încrederea ce mi-ați acordat-o alegîndu-mă în cea mai înaltă și de răspundere funcție in stat aceea de președinte al Republicii Socialiste România. Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins in acest moment. Știu că încrederea pe care mi-ați acordat-o dumneavoastră, ca și încrederea și dragostea pe care mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că din momentul în care am intrat in mișcarea revoluționară și am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale și naționale a poporului, cauza socialismului și comunismului. De mai mulți ani partidul și poporul mi-au încredințat cele mai înalte răspunderi în partid și în stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire in cele mai bune condițiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă a parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economico-sociale, a ridicării bunăstării și fericirii poporului.f în toți acești ani, am acționat cu hotărire neabătută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor în vederea înfăptuirii programului de dezvoltare multilaterală a țării. Acum, în aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate mărețele Înfăptuiri din acești ani — ca de altfel tot ceea ce am realizat în epoca construcției socialiste — reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care își îndeplinește cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societății, a harnicei și minunatei țărănimi muncitoare, care în strînsă alianță cu clasa muncitoare constituie temelia de granit a orînduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualități, care în colaborare cu muncitorimea și țărănimea aduce o contribuție de preț la înfăptuirea programului de dezvoltare a țării noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulțumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegația și devotamentul cu care a înfăptuit și înfăptuiește politică Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite) Doresc, de asemenea, să subliniez și cu acest prilej că toate marile realizări dobindite de poporul nostru demonstrează convingător justețea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a știut și știe să aplice, in mod creator, legitățile generale ale socialismului la condițiile concrete din țara noastră, identificînd cele mai potrivite căi de dezvoltare a forțelor de producție, de organizare a societății, de edificare a noii orînduiri sociale Succesele poporului român pe calea zidirii societății socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit și se călăuzește neabătut, in întreaga sa activitate, de concepția revoluționară despre lumea proletariatului — materialismul dialectic și istoric. Am acționat întotdeauna pentru întărirea partidului, a unității sale politice, organizatorice și ideologice, pentru creșterea rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate, considerind că aceasta este garanția realizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că in țara noastră locuiesc, de veacuri, și cetățeni de altă naționalitate, am militat neabătut pentru realizarea în cadrul societății a deplinei egalități in drepturi și a frăției în muncă și luptă a tuturor oamenilor muncii fără deosebire de naționalitate. Am avut permanent in minte învățămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai în strînsă unitate, in condiții de deplină egalitate în drepturi, oamenii muncii pot Infringe exploatarea și pot cuceri libertatea și independența patriei, pot infringe orice greutăți, pot asigura progresul societății, pot da viață idealului de libertate și dreptate socială, pot înălța edificiul socialismului in patria noastră. (Aplauze puternice). Am acționat pentru întărirea neabătut conducerii și muncii colective în toate sectoarele de activitate, înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii și muncii colective, a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid și de stat, a maselor largi populare, la elaborarea și înfăptuirea politicii interne și externe a partidului. Tocmai faptul că organele de partid și de stat au acționat în strînsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării țării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societății noastre. Iată de ce sînt pe deplin-conștient că marile sarcini care stau in fața partidului și poporului nostru nu pot fi înfăptuite decit aplicînd neabătut principiile conducerii și muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificînd înțelepciunea poporului nostru. Aceasta asigură victoria în făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului în România (Aplauze puternice). Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi statului, a creșterii rolului său de organizator in toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontenit la întărirea forțelor noastre armate, la ridicarea capacității de apărare a patriei, de a acorda atenție întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne și Justiției, pentru a-și putea îndeplini îndatoririle față de patrie și popor în conformitate cu Constituția și legile țării. Am considerat că are o importanță de prim ordin apărarea hotărită a intereselor poporului muncitor, respectarea cu sfințenie a legalității socialiste, a Constituției și legilor țării. Vă asigur că și in viitor, atîta timp cit voi avea încrederea partidului voi face totul pentru și poporului, respectarea Constituției și legilor țării, pentru ca societatea noastră să fie o societate demnă, liberă, a unor oameni stăpîni pe destinele lor, care iși făuresc, așa cum doresc ei, viitorul. (Aplauze puternice). Pornind de la principiile comuniste, am promovat criticarea deschisă și intransigentă a abuzurilor și greșelilor săvîrșite in trecut , împreună cu organele de partid și de stat au fost luate măsuri ferme pentru a le pune capăt și a face imposibilă repetarea lor, apreciind că asemenea manifestări și practici sunt străine atît orînduirii socialiste, cit și firii poporului nostru, moralității și simțului său de omenie și dreptate. (Aplauze puternice). întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă și efectivă maselor populare la conducerea diferitelor sectoare de activitate, la luarea hotărîrilor privind dezvoltarea societății noastre socialiste. Perfecționarea continuă a democrației socialiste, făurirea de către poporul însuși, în mod conștient, a propriului său destin constituie o cerință logică a mersului înainte al societății noastre pe calea socialismului și comunismului și de aceea vom face totul și in viitor pentru a asigura cel mai larg cadru de manifestare a personalității umane și de participare a maselor la conducerea tuturor sectoarelor de activitate, a întregii noastre societăți. (Aplauze puternice). Pornind de la faptul că esența politicii partidului nostru, rațiunea supremă a socialismului însuși este ridicarea bunăstării și fericirii omului, am făcut totul pentru ca, pe măsura dezvoltării forțelor de producție, a creșterii avuției naționale, să sporească continuu nivelul de trai material și spiritual al poporului. S-a acționat permanent pentru asigurarea manifestării plenare în timpul vieții sociale a personalității umane, pentru ca omul să se simtă liber și stăpin , tot ceea ce se înfăptuiește în societatea noastră, pentru a da fiecăruia posibilitatea să-și valorifice din plin .calitățile și talentele in slujba progresului multilateral al patriei. Vom face și in viitor totul pentru realizarea directivelor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului privind ridicarea necontenită a nivelului de trai, dezvoltarea relațiilor noi, socialiste, înfăptuirea principiilor și normelor de conviețuire socială, a eticii și echității socialiste. Poporul român, înfăptuind neabătut programul Partidului Comunist, a asigurat dezvoltarea economico-socială impetuoasă a țării, îndeplinirea cu succes a sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului , realizările de până acum demonstrează că poporul este hotărît să realizeze înainte de termen prevederile planului cincinal. La plenara Comitetului Central din zilele trecute au fost adoptate o serie de măsuri ce urmează a fi înscrise pe ordinea de zi a actualei sesiuni a Marii Adunări Naționale. Printre documentele ce vor fi puse in dezbatere se află și proiectul Legii cu privire la retribuirea muncii. Noua lege este chemată să dea expresie noilor realități din țara noastră, schimbărilor produse în forțele de producție, în relațiile de producție, să afirme cu putere in viață principiile socialiste — ca bază a noului sistem de retribuire. Vom sărbători anul acesta, cu rezultate remarcabile, a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub dominația fascistă. Vom păși în deceniul următor al noii istorii a țării cu hotărîrea fermă de a asigura dezvoltarea economico-socială tot mai accelerată a României socialiste, crearea unei baze materiale superioare necesare ajungerii din urmă a țărilor avansate din punct de vedere economic, edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, creării condițiilor pentru trecerea treptată spre comunism. Doresc, de la această înaltă tribună, să vă asigur pe dumneavoastră, să asigur partidul, întregul popor, că în îndeplinirea Înaltelor răspunderi ce mi s-au încredințat, nu voi precupeți nimic pentru unirea eforturilor partidului și poporului în vederea realizării cu succes a Programului partidului, pentru împlinirea năzuințelor poporului nostru de bunăstare și fericire. (Aplauze puternice) . Pornind de la faptul că între politica internă și externă există o strînsă unitate dialectică, am acționat permanent pentru înfăptuirea consecventă a directivelor Congresului al X-lea și Conferinței Naționale privind dezvoltarea relațiilor internaționale ale României, creșterea contribuției sale la cauza (Continuare in pag alia)