Drapelul Roşu, aprilie 1974 (Anul 30, nr. 9083-9107)

1974-04-20 / nr. 9099

prohtaki am toate tomle, uhiți-vă, f ín întimpinarea zilei de 1 mai ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXXI nr. 9.099 Simbăta, 20 aprilie 1974 4 pagini. 30 bani PLENARA COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Vineri a avut loc, In Aula Universității, Plenara Comitetului județean Timiș al P.C.R. consacrată analizei modului in care acționează organele și organizațiile de partid pentru îndeplinirea sarcinilor planului de stat și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. La lucrările Plenarei, prezidată de tovarășul Mihai Telescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului județean de partid, au participat numeroși invitați: membrii Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, aparatul Comitetului județean și de la Școala interjudețeană de partid, secretarii cu probleme economice de la comitetele municipale de partid Timișoara și Lugoj, secretarii comitetelor de partid comunale pe teritoriul cărora se află unități industriale, secretari ai comitetelor de partid și U.T.C., președinți ai comitetelor sindicale, conducători de instituții și unități economice, oameni de știință, cadre didactice din învățământul superior, redactori ai presei locale, și Studioului de radio Timișoara. Referatul Biroului Comitetului Județean de partid a reliefat contribuția importantă a industriei timișene la realizarea obiectivelor economice din anul trecut, sarcinile care stau în fața organizațiilor de partid, a muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor astfel Incit marile evenimente ale acestui an jubiliar, cea de-a XXX-a aniversare a Eliberării patriei și Congresul al XI-lea al partidului, să fie întîmpinate cu succese deosebite in toate domeniile producției materiale, înfăptuind neabătut obiectivele economice stabilite de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului, pentru rezultatele deosebite cialistă obținute in întrecerea sape anul 1973,conducerea de partid și de stat a acordat unui număr de 8 Întreprinderi titlul de fruntaș pe țară, respectiv „Ordinul Muncii“ clasa I întreprinderii mecanice Timișoara, „Ordinul Muncii“ clasa a II-a întreprinderii de rețele electrice Timișoara, Întreprinderii de tricotaje pentru copii „1 Iunie“, I.T.C.V.T.T., I.S.C.I.P. Beregsău și S.E.A. Lovrin, și „Ordinul Muncii“ clasa a III-a, întreprinderii „Electromotor“ și IPROTIM Timișoara, iar altor 12 unități economice li s-a atribuit titlul de fruntașe sau evidențiate pe ramură. Activitatea depusă în primul trimestru al anului de către muncitorii, inginerii și tehnicienii din industria județului, vizînd realizarea sarcinilor din planul de stat pe 1974, s-a desfășurat pe coordonatele stabilite de hotăririle Plenarei C.C. al P.C.R. și Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României din 27-28 noiembrie 1973 și a măsurilor adoptate de Plenara Comitetului județean din decembrie 1973. Planul producției globale în industria de stat a fost îndeplinit în proporție de 100,3 la sută iar planul producției marfă a fost depășit cu peste 45 milioane lei. Ca urmare a aplicării măsurilor stabilite de adunarea activului Comitetului județean de partid din decembrie 1973, a intensificării acțiunilor menite să asigure realizarea sarcinilor de export, in acest trimestru planul a fost îndeplinit integral. Referatul a subliniat, de asemenea, eforturile depuse, de colectivele de muncitori, tehnicieni și ingineri de pe șantierele de strucții, de către beneficiarii contre investiții și institutele de proiectări, care au asigurat în final realizarea planului trimestrial la total cit și la construcții-montaj. Au fost puse în funcțiune 18 noi capacități de producție și au fost date în folosință, numai din fondurile statului, 268 apartamente, 620 locuri in cămine. Referatul a arătat și unele rezultate nesatisfăcătoare determinate de nepunerea in funcțiune la termen a unor capacități de producție, a greutăților din aprovizionarea tehnico-materială, deficiențe în organizarea producției, in folosirea mașinilor, a forței de muncă, a unor neajunsuri manifestate in munca organelor și organizațiilor de partid, a comitetelor oamenilor muncii din unele întreprinderi. Totodată, s-a insistat asupra cauzelor care au generat rămineri în urmă pe unele șantiere de investiții din Timișoara, Lugoj, Sinnicolaul Mare, Jimbolia, F.N.C. Birda, precum și faptul că nu toți beneficiarii au asigurat la timp documentațiile pentru deschiderea finanțării. In această perioadă in centrul preocupărilor Comitetului județean, ale organelor și organizațiilor de partid, au stat pregătirea și desfășurarea în bune condițiuni a campaniei agricole de primăvară. Pînă în prezent s-au desfășurat în condițiuni satisfăcătoare lucrările de însămințare la principalele culturi de primăvară, o activitate susținută fiind depusă pentru devansarea lucrărilor de desecări prin muncă patriotică, realizîndu-se peste 70 la sută din angajamentul anual. Participanții la discuții au exprimat hotărirea colectivelor de muncă din unitățile județului pentru a nu precupeți nici un efort in vederea realizării exemplare a sarcinilor din acest an prin Îmbunătățirea organizării producției, folosirea rațională a forței de muncă, a mașinilor și instalațiilor din dotare. Realizările obținute prin In prezent, hotărirea fermă a vorbitorilor de a-și îndeplini exemplar sarcinile asumate, constituie o garanție că angajamentele Organizației de partid Timiș în marea întrecere socialistă — care reprezintă hotărirea colectivelor de muncă din industria și agricultura județului — ce se desfășoar în cinstea celei de-a XXX-a aniversări a Eliberării patriei și a Congresului al XI-lea al partidului să fie îndeplinite. Plenara adresează o chemare organelor și organizațiilor de partid, colectivelor de muncă din industrie, de a întreprinde acțiuni concrete, în lumina planului de măsuri adoptat de Plenara Comitetului județean din decembrie 1973, pentru sporirea eficienței fondurilor fixe, prin asigurarea necesarului de cadre calificate pentru completarea schimburilor, organizarea producției, și a muncii, de a acționa permanent în vederea îmbunătățirii continue a calității și fiabilității produselor. De asemenea, în promovarea progresului tehnic, se impune intensificarea relației dintre cercetare și producție spre realizarea unor produse și tehnologii care să asigure un grad ridicat de valorificare a materiilor prime și materialelor. In sectorul de investiții, plenara cheamă factorii de răspundere de a acționa cu fermitate pentru recuperarea intîrzierilor, folosirea integrală a parcului de utilaje, reducerea cheltuielilor materiale. In domeniul agriculturii plenara recomandă intensificarea ritmului de execuție a însămințărilor acordînd o atenție calității lucrărilor și încadrării în epoca optimă, precum și acțiunii de prevenire și combatere a efectelor negative ale secetei, de îmbunătățire a aprovizionării cu furaje în zootehnie. (Continuare în pag. a II-a) un Laboratorul din cîmp Așezată în mijlocul cîmpiei, clădirea Liceului agricol din Lugoj abia se zărește printre pomii încărcați de podoabele albe ale primăverii. Aici, peste 450 de liceeni învață dragostea de muncă. Cele 80 de hectare de pămînt care învecinează curtea școlii, crescătoria de păsări și saivanele le sunt tot atit de familiale ca și laboratoarele ori sălile de clasă. Mai mult, ele au primit o funcționalitate importantă distinctă, deosebit de în materializarea cunoștințelor teoretice, in scurtarea distanței dintre cifrele și notițele din caietul maculator și sentimentul toni- CRONICA ZILEI fiant ce-i trăiesc in livada cu pomi, in fața lanurilor cu grîu crescut peste așteptări. Cu actualul an de învățămint, liceul lugojean trăiește o experiență nouă in elaborarea structurii de organizare a unității economice, ființarea microintreprinderii agricole de stat. In cadrul noii structuri, elevii poartă întreaga răspundere pentru buna funcționare acesteia atit prin conducere și a organizare, cit și prin participarea activă la lucrările agricole, la îngrijirea animalelor. „Dincolo de acumularea de noi cunoștințe și deprinderi — ne spunea inginera Ileana Crăciun — funcționarea microîntreprinderii (cu formă mixtă, livadă și serviciile anexă A.D.T., sectorul mecanic și contabilitate) sporește inițiativa și voința, capacitatea de orientare in acele domenii în care elevii vor trebui să ia decizii, să se descurce ca specialiști. In același timp, microîntreprinderea răspunde unei cerințe mai vechi a procesului instructiv-educativ, aceea de îmbinare armonioasă a activitâții teoretice cu cea practică, apropierea școlii de viață, de procesul de producție. Pe terenul fitotehnic, elevii continuă să însămințeze, să incerce comportamentul celor mai deosebite soiuri de cereale. ANTOANETA MAGURA A Continuati in boxo II a) Aspect exterior al noii fabrici de poduri și macarale din cadrul întreprinderii mecanice Timișoara. Foto : (E. Kobicsek) SUCCESE DEOSEBITE IN MAREA ÎNTRECERE SOCIALISTĂ ȘI-AU SUPLIMENTAT ANGAJAMENTUL Din totalul de 39.000 mc — lucrări hidroameliorative stabilite comunei Traian Vuia, consiliului popular comunal i-au revenit 14.000 mc. Repartizînd lucrările pe oameni și asigurînd un control riguros asupra execuției s-a ajuns ca în trei luni și 10 zile să fie îndeplinite sarcinile pe întregul an. La constatarea acestui lucru, salariații consiliului popular s-au angajat să execute în plus alți 500 mc lucrări hidroameliorative. Și această sarcină a fost nominalizată pe oameni, cu termene și răspuderi. Este un fapt care onorează și un stil de muncă care garantează îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan, a angajamentelor asumate in întrecere. Direct la sere 20.000 lei. Cam la atit s-a ridicat suma cheltuită anul trecut, de cooperativa agriclă din Jimbolia cu manipularea și transportul combustibilului de la linia ferată la sere. Aceasta a reprezentat aproximativ o cincime din totalul cheltuielilor cu încălzitul serelor. Mobilizatoarele obiective ale întrecerii socialiste din acest an, au solicitat conducerea unității la asidue căutări pentru rezolvarea problemei. Și soluția s-a găsit. Cu sprijinul cadrelor tehnice de la întreprinderea „Ceramica“ a fost proiectată și construită o stație de pompare, în acest mod combustibilul poate ajunge fără zăbavă și cu cheltuieli mult mai mici, din vagoane direct la sere, prin conductă. Costul întregii instalații se poate amortiza intr-un singur ciclu de producție. Angrenate în ampla întrecere socialistă, colectivele de muncă de la întreprinderea textilă Timișoara obțin rezultate deosebite. Printr-o rațională exploatare a mașinilor și utilajelor, prin pricepere și hărnicie, muncitorii de aici au reușit o substanțială depășire a productivității muncii. IN FOTO : Aspect din secția apretură , muncitorul Teodor Ban, fruntaș în întrecere, supraveghează atent mașina automată de apretat și întins lățimea țesăturilor. (Foto : E. ROBICSEK) Obiectivele de investiții înainte de termen înaltă răspundere pentru respectarea scadenței! Pe șantierul Integrata de fire groase din Sinnicolaul Mare restantele trebuie grabnic recuperate Anul acesta orașul Sinnicolaul Mare va cunoaște o amplă dezvoltare privind construcțiile industriale, agricole, social-culturale și de locuințe. De reținut că volumul de investiții alocat în 1974 pentru aceste dezvoltări depășește de aproape trei ori pe acela al investițiilor realizate in ultimii doi ani, fiind planificate să se pună in funcțiune capacități de producție ale industriei ușoare, alimentare și obiective social-culturale și locuințe, din care menționăm : Integrata din fire groase, dezvoltarea cu peste 80 la sută a capacității existente la topitoria de cînepă, o fabrică de lapte praf, lucrări de canalizare și de alimentare cu apă, necesare atit orașului, cit și întreprinderilor moi sau în curs de dezvoltare, locuințe proprietate de stat și proprietate personală etc. Regretabil, realizările din primul trimestru al acestui an sînt cu mult sub media înregistrată pe județ, reprezentînd numai 9 la sută la total și 14 la la sută la construcții-montaj, față de planul anual. (Lucrările industriale sînt în antrepriza Trustului de construcții industriale, iar cele social-culturale și de locuințe se execută de Trustul de construcții montaj Timișoara). Dată fiind importanța deosebită a obiectivului Integrata de fire groase, care are termen de punere în funcțiune trimestrul III a.c. pentru etapa I-a (circa 50 la sută din capacitatea proiectată de fire groase, țesături și saci, și trimestrul IV a.c. pentru restul de capacitate) ne vom opri asupra acestui aspect. Deși lucrările s-au atacat potrivit graficului de eșalonare a execuției — în luna august 1973, — constructorul T.C.I.T. înregistra, la sfirșitul lunii martie — față de grafic — o rămînere în urmă de aproape trei luni la lucrările de construcțiimontaj, nerealizările valorice acumulate de la începutul lucrărilor ridicîndu-se la aproximativ patru milioane lei. Stadiile fizice, la unele obiective care condiționează punerea în funcțiune, sunt mult rămase în urmă (unele fiind abia la nivelul prevederilor graficului de execuție pentru trimestrul IV 1973), ceea ce periclitează respectarea termenului de punere în funcțiune planificat. La ultimul raid efectuat pe șantier, corpul principal nu era acoperit integral cu chesoane, iar izolația hidrofugă era realizată numai in proporție de 15 la sută. Clădirea nu era închisă decât la fațada posterioară, iar zidurile despărțitoare interioare erau executate în proporție de peste 50 la sută. Lucrările de instalații electrice și termice la acest obiect principal grau în stadii incipiente, iar lucrările la cele patru uzine de ventilație, precum și la cele de la instalațiile de forță și sanitare nu erau încă atacate. In plus, alimentarea cu energie electrică de înaltă tensiune era executată numai in proporție de 20 la sută, iar cea de joasă tensiune era realizată numai 50 la sută din construcția unui post trasic din cele două), celelalte luing GH. TANASESCU inspector tehnic șef la Sucursala județeană Timiș a Băncii de Investiții (Continuare in pag. a II ai Comitetul comunal Periam al U 7.C. se confruntă în această etapă cu o multitudine de probleme legate de realizarea unei conduceri mai eficiente a activității întregului tineret, o permanentă afirmare a spiritului revoluționar în munca și viața tinerilor. Prin faptul că, aflată în plin proces de urbanizare, comuna noastră oferă o mare diversi untate de domenii in care sunt chemați să-și aducă aportul tinerii, preocupare de seammă o constituie asigurarea participării active a acestora în procesul de producție, atit in unitățile industriale cit și in cele agricole. Nu pummmmmmumtem să nu arătăm faptul că la fabrica de pălării „Lux“ actualul cincinal se va realiza in trei ani și jumătate, realizare la care o contribuție însemnată o au si cei in jur de 300 de tineri încadrați în întrecerea „Tineretul — factor activ în îndeplinirea cincinalului înainte de termen“. Deși funcționează de abia de anul trecut, fabrica de conserve și complexul intercooperatist de îngrășare a porcilor și-au îndeplinit integral angajamentele. Fiindcă cele două cooperative agricole întâmpină greutăți in privința folosirii integrale a forței de muncă, ceea ce are repercusiuni serioase asupra creșterii randamentului funciar, comitetul comunal al U.T C. a apreciat ca o formă oportună, cu rezultate imediate, necesitatea ca tinerii să vină in ajutorul membrilor cooperatori. In afara acțiunilor de muncă patriotică ce au fost preconizate pentru anumite perioade ale anului, sub imboldul indicațiilor date de tovarășul Nicolae Ceaușescu cu prilejul Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din agricultură, am preluat suprafața de 7 hectare teren, care nu a putut fi cuprinsă in angajamentele cooperatorilor, si am semănat-o cu cartofii ceapă, urmînd să executăm toate lucrările pînă la recoltare. In această activitate au fost antrenați toti tinerii din unitățile neagricole.O preocupare constantă a noastră este si integrarea tuturor tinerilor in sfera muncii productive. Ca urmare a acțiunilor întreprinse in colaborare cu consiliul popular comunal, am reușit ca din cei 30 de tineri care nu aveau ocupație, 26 să fie încadrați la Fabrica de pălării. S.Al.,4. și alte unități, inclusiv în cooperativele agricole. Considerăm ca o realizare faptul că în sectoarele zootehnice au fost angajați un număr de 24 de tineri, din care doar 6 nu sunt membri ai organizației U.7 C. Un alt aspect pozitiv este acela că la ora actuală participă la cursul de scurtă durată pentru meseria de mecanizator În tineri din comună, iar în perioada imediat următoare ne-am propus înființarea unui cerc de conducere a tractoarelor. Paralel cu preocupările in acest domeniu, comitelui comunal al U.T.C. militează pentru inițierea unei game diverse de activități, ce vizează educația politico-ideologică, activitățile sportive și culturale, cele de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, muzca patriotică, etc. Astfel toți tinerii pînă la 30 de ani au fost încadrați în formele de învățămint politic U.7.Ca sau în învățămîntul de partid, unele cadre tinere cu pregătire cores- TRAIAN BULZ secretar al Comitetului comunal Periam al U.T.C. (Continuare in pag. a lll-a) Educația politic cu tinerii din în spiritul muncii - sensul al întregii activități comuna NOI, In confruntare cu MUNCA ȘI VIATA LEGUMICULTURA ISI CONFIRMĂ RENTABILITATEA Grădinari cu renume, țăranii cooperatori din Boldur vin, actualmente, în sprijinul altor unități agricole din județ, producătorilor de legume din zonă. Această posibilitate le este favorizată de faptul că, odată cu amenajarea celor 20 hectare de solarii, ei au construit și o seră-inmulțitor de răsad, pe o suprafață de un hectar. S-a reușit acum, la început de primăvară, să fie onorate angajamentele asumate. Bunăoară, cooperativei agricole din Drăgoiești i-au fost furnizate 95.000 fire de răsad de varză timpurie, cooperarativei din Chizătău 200.000 plante de ardei gras, iar celei din Ohaba-Forgaci 40.000 fire de roșii timpurii. Totodată, au fost satisfăcute numeroase solicitări individuale ale membrilor cooperatori. Este în curs acoperirea cu rasa dinarfă și a altor comenzi, unitatea dispunînd de o rezervă de circa 200.000 de plante de roșii timpurii din soiul „Delicates“ (în ghiveci) și 200.000 fire de ardei gras din soiuri foarte valoroase (Export X). Pînă în prezent s-au încasat aproape 100.000 lei de pe urma vînzării răsadului. IN PAG. A N‘A # Venituri maxime cu cheltuieli minime # Cind se caută justificări, echipele bat pasul pe loc . Acum, la lucru! Ieri, la Timișoara, a avut loc: DESCHIDEREA EXPOZIȚIEI „VESTUL AMERICAN" Cu prilejul deschiderii, la Timișoara, a expoziției „Vestul american“, în cursul dimineții de seri, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular al județului Timiș, Mihai Telescu, l-a primit pe Harry G. Barnes jr., ambasadorul Statelor Unite ale Americii la București. După-amiază, la Galeriile de la Bastionul Cetății a avut loc vernisajul expoziției „Vestul american“, organizată de Consiliul Culturii și Educației Socialiste și de Comitetul de cultură și educație socialistă a județului Timiș, in cadrul schimburilor culturale dintre România și S.U.A. La vernisaj au participat Ion Iliescu, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, acad. prof. dr. doc. Ioan Anton, rectorul Institutului politehnic „Traian Vuia“, conf. Petre Stanciu, rectorul Universității din Timișoara, Gheorghe Tacite, vicepreședinte al Consiliului popular municipal, alți reprezentanți ai organelor locale, ai instituțiilor de artă și cultură, ziariști, un numeros public. Au fost prezenți reprezentanți ai Ambasadei S.U.A la București. Cu acest prilej, au rostit alocuțiuni Dumitru Preda, președintele Comitetului județean de cultură și educație socialistă și domnul Harry G. Barnes jr., ambasadorul S.U.A. la București. Participanții la vernisaj au vizitat, apoi, sălile expoziționale, care găzduiesc lucrări de pictură in ulei, acuarele și gravuri semnate de artiști americani din secolele XIX și XX, lucrări selecționate din colecțiile Muzeului de artă „Amon Carter“ și din alte muzee și colecții particulare, precum și o colecție de obiecte de artizanat și de uz casnic, reprezentative pentru folclorul indian din vestul american. Expoziția este deschisă pînă la 3 mai a.c. /