Drapelul Roşu, martie 1978 (Anul 34, nr. 10293-10319)

1978-03-01 / nr. 10293

■ ANUL XXXV NR. 10.293 ■ MIERCURI, 1 MARTIE 1978 ■ 4 PAGINI, 308ANI LUCRĂRILE AGRICOLE EXECUTATE LA TIMP ȘI DE BUNĂ CALITATE ASIGURĂ RECOLTE SPORITE! Semințele pentru culturile de primăvară, cit mai să se acționeze hotărit pentru evacuarea apelor degrabă in unități In majoritatea agricole pregătirile unităților pentru declanșarea lucrărilor din campania de primăvară se află în toi , redacția ziarului nostru a întreprins un raid pentru a vedea modul în care se respectă prevederile din Programul de măsuri adoptat de recenta Consfătuire județeană cu activul din agricultură. — Pînă la 10 martie avem obligația să efectuăm analiza calitativă și determinarea valorii culturale a tuturor stocurilor de semințe de la I.V.C.P.T. și din unități — ne spune tovarășul inginer Nicolae Gribincea, inspectorul șef al Inspectoratului județean pentru calitatea semințelor și materialului săditor. Spre deosebire de alți ani probele au fost trimise mai din timp și ca urmare analizele s-au efectuat pentru întreaga suprafață ce se va însămînța în primăvară. Calitatea semințelor este corespunzătoare, fiind mai bună decît în 1977, urmînd doar ca unitățile să acționeze mai energic pentru a le ridica de la depozite ... Continuăm investigația la Direcția județeană agricolă constatind grave încălcări ale programului de măsuri. De pildă, pînă la 20 februarie a.c. unitățile agricole trebuiau să încheie aprovizionarea cu semințele ce se însămînțează în epocile I și a II-a, iar pînă la 1 martie cele pentru epoca a IlI-a. Din situația operativă reiese că pînă in seara zilei de 27 februarie cooperativa agricolă de la Coșariu s-a ating. A. BACHITOVAN (Continuare In pag. a H-a) Precipitațiile abundente căzute în luna februarie au condus la exces tate pe numeroase de umidiagricole ale județului, terenuri băltirea apelor pe suprafețele însămințate in toamnă aducînd prejudicii recoltelor iar în alte cazuri împiedicînd desfășurarea lucrărilor agricole de sezon. Aceasta reclamă luarea de măsuri energice pentru prevenirea inundării terenurilor, respectiv în vederea evacuării neîntîrziate a apelor acumulate, aspecte pe care le-am urmărit în ancheta de față. ... Deta. Aflat la datorie, împreună cu întregul său colectiv de muncă, șeful Sistemului hidroameliorativ Bîrzava - Moravița, ing. Modest Grigorcea, ne furnizează cîteva date. Mai întîi ploile , la Banloc, Partoș, Livezile, Dolaț, Giera și în hotarele altor localități de aici ploile au totalizat, în luna februarie, peste 100 litri la metru pătrat. Intrucît solul este îmbibat, iar nivelul apei freatice a ajuns la suprafață, s-a creat o situație deosebită. Canalele de desecare sunt pline, apa băltind pe zeci și sute de hectare. έn ceea ce ne privește, declară ing. M. Grigorcea, am pregătit din timp cei 1.409 km de canale, despotmolime și aducerea amenajărilor la parametrii proiectați totalizind dislocări, numai în rețeaua de interes comun, a circa 146.900 mc de pămint în număr de 13 și cu o capacitate de 32,3 mc pe secundă, stațiile de pompare funcționează neîntrerupt de mai bine de trei săptămîni. Măsuri excepționale au fost luate și de către comandamentele locale și conducerile unităților agricole. Totuși, pe alocuri se acționează cu încetineală, nefiind antrenate toate forțele disponibile la evacuarea apelor". ...Banloc. Pe terenurile din stingă și din dreapta drumului numeroase „ochiuri" de apă. Sunt semne că în ultimele ore acestea s-au restrîns, ca ummare a rigolelor făcute de oameni. La marginea comunei, o pompă, altădată folosită la irigat, scoate apa din incinta complexului zootehnic al I.A.S. — Acționăm pe un front larg, mărturisește tovarășul Ionel Novac, șeful comandamentului local de apărare împotriva inundațiilor. Avem sub apă însemnate suprafețe. Au fost organizate 25 de echipe cu un total de 220 de oameni, care trasează in ing. DORIN HBELESCU VIOREL BOARIU (Continuare in pag. a II-a) de pe terenurile agricole! Cîteva constatări în satele comunei Banloc și pentru mecanizatorii de la I.A.S. din Sînnicolaul Mare acest sezon este folosit din plin la transportul in cîmp al unor însemnate cantități de îngrășăminte naturale, în colaborare cu Institutul de sudură și încercări de materiale, la întreprinderea „Extraceram“ din Timișoara a fost asimilat un nou produs. Este vorba de „Fluxul ceramic“ pentru sudarea automată, care contribuie la reducerea importului cu circa un milion lei valută, în imagine , muncitorul Viorel Pășcălău controlind calitatea noului produs. (Foto : E. ROBICSEK) „Prin muncă de calitate sporim calitatea vieții noastre!“ De la 1 martie, lucrătorii din alte ramuri ale economiei naționale — energetica, industria materialelor de construcții ți industria poligrafică — beneficiază, în devans, de majorarea retribuțiilor ...La I.R.E. Timișoara, directorul unității, inginerul Ilie Zaberca, ne prezintă un bilanț de sugestive înfăptuiri: „Cred că cea mai reprezentativă cifră pentru calitatea muncii noastre, a energeticienilor, o constituie indicatorul consumuri in procesele tehnologice. Anul trecut am obținut o economie de peste 18 milioane kWh, iar in 1978, in condițiile in care acest indicator a fost planificat la un nivel deosebit de mobilizator, pe baza materializării unui amplu și bine fundamentat program de măsuri ne angajăm să realizăm o și mai substanțială reducere a consumurilor tehnologice. De ce am făcut această referire ? Pentru că ea reflectă, in mod direct, eforturile celor peste 2.500 de lucrători ai I.R.E., care răspund cu înaltă conștiință revoluționară grijii deosebite a partidului pentru creșterea mai accelerată, in devans, a retribuțiilor, a nivelului nostru de trai prin fapte de muncă, prin realizări hotăritoare in sporirea eficienței economice..." „Devansarea cu două luni a majorării retribuției energeticienilor, hotărire luată din inițiativa tovarășului Nicolae Ceaușescu, înseamnă pentru noi, lucrătorii I.R.E.T., un substanțial ciștig, pe care- vom obține in acest an". Electricianul specialist Emilian Pervulescu, ale cărui cuvinte le-am prezentat mai înainte, beneficiază de o creștere a retribuției de 491 de lei, ajungind ca din această lună să cîștige 2.856 lei. „Sunt convins că numai prin munca noastRă sporim in interiorul ziarului: • VOLUM SPORIT DE LUCRĂRI CU UN CONSUM REDUS DE CARBURANȚI 1 5I • PROPUNERILE MUNCITORILOR, BAZĂ A INIȚIATIVELOR ÎNTRECERII SOCIALISTE ; • PROVIZORAT ORGANIZATORIC CU UNELE REPERCUSIUNI EDUCATIVE I .........................................................I calitatea vieții noastre". Această certitudine a revenit ca un taft-motiv in discuțiile pe care le-am purtat cu alți muncitori de la I.R.E.T. Vasile Tăbulcă, electrician la stația 220 kV Timișoara, beneficiar al unui spor de retribuție de 420 de lei, ne-a vorbit despre angajamentele insuflețitoare ale colectivului care face parte, în timp din ce colegul său, Iulian Șuțu, lucrător la PRAM, consideră că „cei 370 de lei de care voi beneficia suplimentar, ca dovadă a grijii partidului față de oamenii muncii, vor însemna pentru mine un îndemn sa lucrez mai bine, să fac totul pentru a depăși sarcinile de plan asumate de compartimentul in care îmi desfășor activitatea.. ... Reputația colectivului de tipografi timișoreni, ciștigată și menținută pe parcursul unui întreg deceniu — 9 titluri de fruntași și 3 de evidențiat pe ramură, un loc din întrecerea socialistă desfășurată pe economia națională - se întemeiază, in principal, pe efortul mereu mai fructuos, de a aduce noi valențe de calitate și eficiență producției. In acest cadru de idei, muncitorii cu care am vorbit, ieri, exprimindu-și înalta gratitudine pentru grija părintească a conducerii partidului, a tovarășului Nicolae Ceaușescu personal, și-au reafirmat hotărirea fermă de a depune eforturi sporite pentru a ridica tot mai sus prestigiul întreprinderii lor. „Ce altă dovadă mai concludentă de apreciere a muncii noastre, decit această nouă măsură profund umanistă ! lată cu două luni mai devreme, eu voi primi in plus 411 lei pe lună, iar soția mea, de meserie zețar, 316 lei. In total, face calculul paginatorul Valeriu Minda, 1.454 lei! Un prim angajament, reieșit tot dintr-un calcul, al puterii mele de a munci, voi da in plus, MIREI. BRATEȘ CORNELII! POPOVICI (Continuare in pag. a IlI-a) Recenta adunare generală a reprezentanților celor aproape 3.000 de muncitori, ingineri și tehnicieni de la Întreprinderea „Victoria" a constituit cadrul unei rodnice dezbateri a compartimente principalelor ale anului productiv 1977 pe temeiul cărora s-au evidențiat multiplele resurse de sporire neîncetată a parametrilor eficienței economice. Dovadă certă a maturității politice a consiliului oamenilor muncii, a comitetului sindicatului, de abordare realistă sarcinilor productive actuaale și de perspectivă, darea de seamă, prezentată de ing. Nicolae Huțu, directorul întreprinderii, a reliefat că, urmare îndrumărilor și preocupărilor concrete ale organizațiilor de partid, personalul muncitor din această unitate a industriei noastre ușoare timișene a ținut succese însemnate driîn anul care a trecut, în ciuda diversității de sortimente, de repere de materii prime și materiale, pornind de la cele trei ramuri distincte ale producției — mase plastice, Încălțăminte și marochinerie —, principalele sarcini și angajamente in întrecerea socialistă au fost realizate și depășite (sporuri suplimentare de 79 milioane lei la producția globală, 83 milioane lei la producția marfă), consemnîndu-se economii de 152 tone mase plastice, paralel cu obținerea a 9,5 milioane lei beneficii plan și creșterea la 76,4 peste la sută a ponderii produselor de calitatea I. In atmosfera de lucru instaurată la această adunare generală, paralel cu evidențierea strădaniilor fiecărui om al muncii pentru realizarea sarcinilor specifice, imediate, s-au subliniat căi noi de acțiune, s-au criticat unele neajunsuri, abateri de la ordine și disciplină (peste 63.400 ore de concedii fără plată și învoiri), o fluctuație exagerată, dereglări în aprovizionare și desfacere, totul influențînd negativ bilanțul general al întreprinderii. Creșterea cu 00 milioane lei a planului producției valorice în 1978, imperativele chemării adresate de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, de a se da cantității dimensiunea esențială a calității, a eficienței, constituie sarcini mobilizatoare, care pot și trebuie să fie înfăptuite prin folosirea integrală a potențialului uman și material, prin intensificarea activității de cercetare, creație și proiectare proprii, înnoind și diversificînd producția în funcție de cerințele populației, ale pieții. De asemenea, vorbitorii au arătat că folosirea cu maximă chibzuință a materiilor prime și materialelor, a energiei electrice, a combustibililor constituie o adevărată datorie patriotică a fiecărui muncitor. Inginer, sau tehnician , creșterea producției destinate ponderii exportului, întărirea ordinii și disciplinei, a spiritului colectiv în rezolvarea unor probleme de integrare a noilor încadrați, ridicarea continuă TEODOR BULZA (Continuare in pag. a IlI-a) Realizările trecute, temei al împlinirilor calitative viitoare însemnări de la adunarea generală a reprezentanților oamenilor muncii de la întreprinderea „Victoria" — Timișoara O 7>