Drapelul Roşu, iulie 1979 (Anul 35, nr. 10707-10732)

1979-07-01 / nr. 10707

ANUL XXXVI NR. 10.707 DUMINICA, 1 IULIE 1979 ■ 4 PAGINI, 30 BANI Ședința comună a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., Biroului Permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale și a Guvernului Republicii Socialiste România • Sub președinția tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, sîmbătă, 30 iunie, a avut loc In stațiunea Neptun ședința comună a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., Biroului Permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale și a Guvernului Republicii Socialiste România. In cadrul ședinței a fost examinat rective ale proiectulueiCongresului al XII-lea al Partidului Comunist Român planul cincinal cu privire la 1931-1985 și liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României pînă în 1990. Comitetul Politic Executiv, Biroul Permanent al Consiliului Suprem și guvernul au apreciat că direcțiile principale și orientările dezvoltării economice și sociale a țării pentru anii viitori, cuprinse în documentele supuse dezbaterii, sunt în conformitate cu prevederile Programului Partidului Comunist Român de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism, ele jalonînd o etapă nouă,calitativ superioară, în opera de industrializare socialistă a țării, de ridicare pe o treaptă mai înaltă a agriculturii, de dezvoltare și modernizare a forțelor de producție pe baza celor mai noi cuceriri ale științei și tehnicii. Continuînd în ritm susținut procesul dezvoltării și modernizării economiei naționale, prevederile proiectului de Directive vizează ridicarea la un nivel calitativ superior a întregii activități economice, valorificarea intensivă, complexă a resurselor materiale și umane de care cietatea noastră, dispune seîn același timp, se urmărește asigurarea unei maxime eficiente economice in toate domeniile de activitate în vederea sporirii necontenite a avuției naționale și a venitului național. Pe această bază, proiectul de Directive prevede un cuprinzător program de creștere în continuare a nivelului de trai material și spiritual al întregului nostru popor — țelul suprem al politicii partidului, esența întregii opere de construcție socialistă din patria noastră. Comitetul Politic Executiv. Biroul Permanent , Consiliului Suprem al Dezavoltării Economice și Sociale și guvernul apreciază că prevederile proiectului de Directive sînt pe deplin realiste, ele asigurînd dezvoltarea armonioasă a tuturor ramurilor și sectoarelor de activitate, a tuturor județelor, progresul economicosocial al întregii țări pe calea socialismului și comunismului. Comitetul Politic Executiv, Biroul Permanent al Consiliului Suprem și guvernul au dat o înaltă apreciere aportului nemijlocit al secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, la elaborarea și fundamentarea prevederilor proiectului de Directive, relevînd contribuția sa esențială la elaborarea și înfăptuirea întregii politici a partidului, care asigură înaintarea fermă a patriei noastre societății pe calea edificării socialiste multilateral dezvoltate și a comunismului. In continuarea lucrărilor, a fost luat în dezbatere proiectul Programului de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și introducere a progresului tehnic pînă în 1990 și orientările principale pînă în anul 2000. Elaborat în concordanță cu strategia dezvoltării economico-sociale a țării, Programul asigură orientarea fermă a activității de cercetare și proiectare tehnologică in direcții esențiale pentru progresul în ritm Înalt al economiei naționale și al întregii societăți, pe baza afirmării tot mai puternice tehnico-științifice a revoluției în toate domeniile construcției socialiste din țara noastră. Programul prevede sporirea puternică a rolului și contribuției cercetării științifice la lărgirea bazei de materii prime și energie și valorificarea lor superioară, reducerea consumurilor de materii prime și materiale, de combustibil și energie, modernizarea susținută și creșterea gradului de tehnicitate a mijloacelor de producție, ridicarea calității produselor, a competitivității lor, sporirea contribuției țării noastre la schimbul mondial de valori. In același timp, Programul acordă un rol deosebit cercetării teoretice și fundamentale: Comitetul Politic Executiv, Biroul Permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale și guvernul au dezbătut, de asemenea, proiectul Programului de cercetare dezvoltare in domeniul energigiei pină în 1990 și orientările principale pînă în anul 2000. Programul orientează eforturile în direcția punerii în valoare de noi surse clasice furnizoare de energie, precum și a celor neclasice — energia solară, eoliană, geotermică și altele — în scopul satisfacerii cerințelor de consum în creștere impuse de dezvoltarea în ritm accelerat a economiei naționale, de ridicare continuă a nivelului de trai al întregului popor. De asemenea, Programul pune un accent deosebit pe gospodărirea cu maximum de eficiență a resurselor energetice ale țării, pe introducerea unui regim sever de economisire a energiei și combustibilului — condiție esențială pentru asigurarea progresului in ritm înalt al economiei naționale, al ridicării nivelului de trai al poporului. Comitetul Politic Executiv, Biroul Permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale și Guvernul Republicii Socialiste România au aprobat proiectul de Directive ale Congresului al XII-lea al Partidului Comunist Român cu privire la planul cincinal 1981- 1985 și liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României pină in 1990, proiectul Programului de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică pînă in 1990 și orientările principale pînă în anul 2000 și proiectul Programului de cercetare și dezvoltare în domeniul energiei pînă în 1990 și orientările principale pînă în anul 2000 și au hotărît ca, pe baza observațiilor și propunerilor făcute în cadrul ședinței, acestea să fie îmbunătățite, urmînd ca apoi să fie supuse dezbaterii Plenarei Comitetului Central al partidului. In cadrul ședinței, primul ministru al guvernului, tovarășul Ilie Verdeț, a prezentat o informare cu privire la ședința jubiliară sesiunii Consiliului de Ajuator Economic Reciproc. Comitetul Politic Executiv a luat act cu deosebită satisfacție de primirea călduroasă și înalta apreciere de care s-a bucurat mesajul adresat de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, participanților la ședința jubiliară C.A.E.R. Totodată, a fost a aprobată activitatea delegației române La lucrările celei de a 33-a ședințe a sesiunii Consiliului de Ajutor Economic Reciproc, tate care a corespuns activiîntru totul mandatului încredințat de Comitetul Politic Executiv. Comitetul Politic Executiv a apreciat însemnătatea deosebită a activității desfășurate de C.A.E.R., de-a lungul celor trei decenii de la crearea sa, pentru dezvoltarea colaborării dintre țările socialiste membre, in scopul propășirii lor economico-sociale tot mai rapide. S-a subliniat, de asemenea, activ jucat de România rolul în întreaga activitate C.A.E.R., în perfecționarea continuă a funcționării acestei organizații pe baza principiilor egalității, suveranității naționale și liberului consimțămînt al fiecărei țări, în vederea îndeplinirii în condiții tot mai bune a obiectivelor și atribuțiilor organizației, stabilite prin Statut. Comitetul Politic Executiv a subliniat rolul sporit al C.A.E.R. în faza actuală, superioară, în care se găsește construcția noii orînduiri în țările socialiste, pentru soluționarea corespunzătoare a problemelor complexe ce stau în fața acestora, pentru accelerarea egalizării nivelului lor de dezvoltare economică. Comitetul Politic Executiv a relevat necesitatea orientării tot mai ferme a activității C.A.E.R. in direcția coordonării planurilor economice, satisfacerii necesităților de materii prime, combustibil și energie ale țărilor membre, adîncirii specializării și cooperării în producție, schimbului de tehnologii avansate, moderne, intensificării cooperării științifice și tehnice, în cadrul unor acorduri pe termen lung, precum și cerința perfecționării în continuare a formelor de activitate a acestei organizații, sporirii operativității și eficienței sale, adîncirii caracterului său democratic. Comitetul Politic Executiv a apreciat că înțelegerile și convențiile stabilite cu prilejul recentei sesiuni C.A.E.R. deschid perspectiva intensificării conlucrării pe multiple planuri între țările socialiste, în interesul înfloririi tot mai rapide a fiecărei economii naționale, al întăririi forțelor generale ale socialismului și păcii. Comitetul Politic tiv a stabilit măsuri Execupentru înfăptuirea de către organismele noastre economice a prevederilor înscrise în documentele adoptate de sesiune, exprimînd hotărîrea fermă a României de a participa în continuare în mod activ la colaborarea în cadrul C.A.E.R., de a contribui consecvent la realizarea înțelegerilor stabilite în interesul progresului economic și social al tuturor statelor membre. ★nul In cadrul ședinței, tovarăNicolae Ceaușescu a prezentat o informare cu privire la vizita de stat efectuată în țara noastră, în perioada 23-26 iunie, la invitația președintelui Republicii Socialiste România și a Cont, in pag. a IV-a) Realizări de seamă în întrecerea socialistă desfășurată în cinstea marii sărbători Mașini și utilaje de mare complexitate Colectivul de oameni ai muncii de la întreprinderea timișoreană „Electrotimiș“ au întîmpinat „Ziua constructorilor de mașini“ din țara noastră cu succese deosebite în producție. Lucrătorii unității au înregistrat un avans de 10 zile la îndeplinirea planului semestrial, realizîndu-și astfel angajamentul anual asumat la întrecerea socialistă la producția industrială. De la începutul anului de mașini de la constructorii „Electrotimiș“ au asimilat în fabricație 100 noi tipuri de mașini și utilaje de mare complexitate tehnică. Totodată, în vederea diversificării gamei de mașini de prelucrat prin electroeroziune recent, a fost introdusă în fabricație mașina de prelucrat prin electroeroziune cu afișaj numeric. De asemenea, in vederea creșterii productivității muncii, ridicării preciziei de execuție și calității lucrărilor, colectivul de muncitori și specialiști ai întreprinderii a realizat primul echipament experimental pentru dotarea mașinilor-unelte cu aparatură de afișaj numeric a cotelor prelucrate. Experimentarea echipamentului s-a făcut pe o mașină de alezat și frezat, urmînd ca în perioada următoare alte 4-5 mașini să fie înzestrate cu echipament de afișaj numeric. Economii la capitolul costuri Colectivul de oameni ai muncii de la întreprinderea „Victoria“ Timișoara are în permanență pe agenda sa de lucru o serie de probleme legate de modernizarea fabricației, în condițiile sporirii eficienței economice. Astfel, prin intrarea în fabricație a peste 100 modele și articole noi, a unor tehnologii care vizează eliminarea materialelor deficitare cit și ușurarea produselor în acest an, se vor obține, importante reduceri ale cheltuielilor de producție. Cîteva exemple Prin reproiectarea concretei tehnologiei de obținere a unor articole de piele artificială se vor realiza economii la costuri de circa 1.250.000 lei, iar prin înlocuirea carbonatului de calciu precipitat în rețetele de fabricație a pastelor se va realiza o reducere a importurilor cu aproape 1 milion lei valută. In vederea sporirii continue a volumului conturilor de economii, în unitate s-a generalizat o acțiune de urmărire zilnică a consumurilor specifice pe secții, compartimente de fabricație, cât și pe fiecare produs în parte. LA SECERIȘUL GRZULUI, DEPĂȘIREA VITEZEI ZILNICE DE LUCRU -OBIECTIV PRIORITAR • La C.A.P. de pe raza Consiliului unic agroindustrial Cenei s-a încheiat secerișul orzului. • Toate combinele au fost grupate în lanurile de grîu • Personalul TESA — la conducerea tractoarelor Printr-o organizare judicioasă a muncii și folosirea eficientă a combinelor, cooperativele agricole de pe raza Consiliului unic agroindustrial Cenei au încheiat, cu cîteva zile în urmă, secerișul orzului pe toate cele 800 hectare. Și la întreprinderea agricolă de stat acum se adună recolta de pe ultimele 250 din cele 2.000 hectare. La indicațiile consiliului unic agroindustrial, combinele au fost dirijate operativ în lanurile de grîu. La cooperativa din Otelec, de exemplu, secția de mecanizare, condusă de tovarășul Carol Silak, a adunat, pînă la căderea ploii din după-masa zilei de 29 B. BURZ (Conf. in pag. a //?«) La cooperativa agricolă din Urseni, prin folosirea eficiență a combinelor, griul a fost adunat de pe aproape jumătate din suprafața cultivată.