Drapelul Roşu, octombrie 1979 (Anul 35, nr. 10784-10809)

1979-10-02 / nr. 10784

■I ANUL XXXVI NR. 10.784 DE MARTI, 2 OCTOMBRIE 1979 ^ M 4 PAGINI, 30 BANI ZILE HOTARÂTOARE PENTRU CULESUL SI TRANSPORTUL OPERATIV AL ROADELOR TOAMNEI ȘI ÎNSEMINȚAREA CEREALELOR Activitate fără răgaz la recoltatul porumbului Obștea din satele comunei Gătaia chemată să-i tragă la răspundere pe acei care nu înțeleg să participe la munca cimpului Cu cele 3.562 hectare, de pe care trebuie recoltat porumbul, comuna Cîntaia se numără între localitățile cu mari suprafețe la această cultură. Demarată cu oarecare întîrziere, recoltarea porumbului se desfășoară acum din plin, pînă la ora actuală producția fiind adunată și înmagazinată de pe 1.280 hectare, din care 490 hectare recoltate manual. Porumbul s-a copt de-a binelea, și, de cîteva zile, toate forțele, satelor au fost mobilizate la muncile timpului, ne spune tovarășul Ioan Ghiciu, secretarul comitetului comunal de partid, primarul comunei Gătaia, înainte de a analiza modul cum sunt folosite brațele de muncă disponibile, reținem faptul că cele 16 combine, prevăzute mente de recoltat cu echipaporumb, lucrează pe module, adică după o formă superioară de organizare, așa cum s-a indicat de către comandamentul agricol județean, ceea ce permite obținerea unor randamente sporite. Fruntașă In campanie este cooperativa agricolă din Butin — președinte Gheorghe Cîrnu, inginer șef Nelu Barbu — care a cules porumbul de pe mai mult de jumătate VIOREL boarii. (Conf. în pag. a ll-a) Transpunind operativ în viață prețioasele indicații date de tovarășul Nicolae Ceaușescu la Ședința de lucru de la C.C. al P.C.R. și cu prilejul vizitei efectuate în județul nostru, numeroase colective de conducere ale unităților agricole și specialiști reușesc să organizeze mai bine munca și să încheie activitățile de sezon în limitele epocii optime, creînd și premisele obținerii unor recolte mari în anul viitor. In ceea ce privește semănatul orzului pentru boabe, de pildă, cooperativele agricole din consiliile unice agroindustriale de stat și cooperatiste Topolovatu Mare, Dudeștii Vechi, Variaș, Făget, Găvojdia au realizat, pînă luni dimineața suprafețele planificate, iar într-un stadiu final se află unitățile cooperatiste din consiliile unice agroindustriale Boldur, Tormac, unde forța mecanică a acționat grupat la fertilizări, arată pregătirea terenului și semănat, sub directa supraveghere a specialiștilor. Cu mult sub posibilități s-a lucrat însă la cooperativele agricole din consiliile unice agroindustriale Cărpiniș, Lovrin, Jebel, Sacoșu Turcesc, Banloc și altele unde se înregistrează serioase rămîneri în urmă. Și la întreprinderile agricole de stat consemnăm ritmuri inegale : dacă I.A.S. Făget a terminat sîmbătă semănatul orzului pentru boabe în solele din asolamentul u(Coirt. in pag. a II-a) Să încheiem grabnic semănatul orzului Se impune gruparea forțelor mecanice în solele din asolamentele unice pentru a recupera rămînerile în urmă La cooperativa agricolă de producție din Beregsau Mare a început însămînțarea griului. Și pe raza Consiliului unic agroindustrial Orțișoara se acționează, în aceste zile cu toate forțele mecanice la adunatul operativ și fără pierderi ai recoltei de porumb. Parcul auto trebuie folosit la capacitatea maximă! • De ce se mențin în finele unități decalaje foarte mari între adunatul știuleților și transportul recoltei din cîmp ? • Se impune efectuarea a trei și chiar mai multe curse pe zi Aplicînd întocmai măsurile stabilite de comandamentul județean pentru coordonarea lucrărilor agricole, conducerile de unități, consiliile unice agroindustriale, sub îndrumarea și cu sprijinul nemijlocit al organelor și organizațiilor de partid au folosit în ultima perioadă, cu o eficiență mai mare forța mecanică și manuală culesul porumbului. Combinatele lucrează grupat, pe formații și module, sub directa îndrumare a specialiștilor. In felul acesta productivitatea muncii a crescut simțitor ea ajungînd, nu în puține cazuri, la 3,5-4 hectare pe zi de combină. Pe lingă fiecare formație au fost repartizate ateliere B BLKZ (Conf. in pag. a II-a) pe calea sigură a eficienței * ȘI CALITĂȚII Coordonate principale în activitatea organizațiilor U.T.C. de la „Electromotor“ întreprinderea „Electromotor', unitate reprezentativă a industriei constructoare de mașini, a înregistrat în ultimii ani o dezvoltare ascendentă, în prezent circa 70 la sută din întreaga fiind livrată pieții producție externe. Stimulate de dorința intîmpinării cu realizări superioare a Congresului al Xll-lea al partidului, faptele de zi cu zi, măsurile și inițiativele întreprinse pentru găsirea și aplicarea neintirziată a unor noi tehnologii de fabricație, de soluții cu rentabilitate sporită se transpun constant în raportul indisolubil al triadei: cantitate, eficiență, calitate, efortul și priceperea muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor iteaua „Electromotor“ materializîndu-se in realizarea exemplară a sarcinilor economice, succese prezentate cu deosebită satisfacție secretarului general al partidului, tovarășul Ceaușescu, cu prilejul Nicolae recentei vizite de lucru in această uzină. Astfel, in bilanțul primelor opt luni din acest an, principalii indicatori au fost depășiți cu 2,42 la sută la producția industrială, cu 4,90 la sută la producția marfă și cu 9,86 la sută la producția netă.Interesindu-ne îndeaproape de plecarea organizației de imtineret în toate aceste izbînzi și deziderate, despre activitatea celor 2.200 de uteciști de la „Electromotor", despre preocupările și inițiativele ÍN INTERIORUL ZIARULUI: 9 MIȘCAREA DE INVENȚII ȘI INOVAȚII - RĂSPUNS PROMPT CERINȚELOR PRODUCȚIEI SPORT lor, am stat de vorbă cu tovarășul Vasile Rotărescu, secretarul comitetului U.T.C., care ne-a spus : „Vizita secretarului general al partidului a constituit un moment de adîncă bucurie și pentru noi, tinerii uzinei, iar indicațiile și îndemnul de a munci mai bine, mai eficient, înseamnă un puternic imbold pentru întreaga noastră activitate. Totodată, din documentele-proiect ale Congresului al Xll-lea, dezbătute pe larg în cadrul adunărilor generale U.T.C., am înțeles sarcinile importante ce revin pe viitor constructorilor de mașini. Ca urmare, ne-am alcătuit un cuprinzător program de acțiune, cu măsuri și inițiative concrete, angajindu-ne să realizăm 60 la sută din producția suplimentară a întreprinderii pe acest an, ceea ce înseamnă o producție in valoare de 30.000.000 de lei". Inginerul Nicolae Stricker, șeful atelierului de bobinaj, secția 22, vorbind despre activitatea tinerilor, ne-a mărturisit : „Deși procesul de producție cuprinde faze foarte complicate, mașinile avînd un mnaH grad de tehnicitate,tinerii noștri demonstrează încă o dată, că priceperea nu are virstă“. Ne-am convins, apoi, vizitind și alte secții ale întreprinderii „Electromotor“ că, in vederea îndeplinirii angajamentului, fiecare tînăr, la locul său de muncă, este un exigent controlor de calitate, desfășurind activități din cele mai eficiente. Urmărind cîteva direcții ale preocupărilor Comitetului U.T.C., ale organizațiilor din secții — recuperarea materialelor secundare și reintroducerea lor in procesul de producție, economisirea de energie electrică și combustibil, prin săptămâni de muncă patriotică in sprijinul producției, calificarea și perfecționarea pregătirii profesionale — avem o imagine convinsă- DUMITRU OPRIȘOR (Conf. in pag. all-a) Tabloul entuziast al muncii din întreaga țară, acum, în preajma celui de-al XII- lea Congres al partidului, se îmbogățește, de la o zi la alta, de la o saptămina la alta, cu noi și remarcabile fapte de producție — temeiul creșterii continue a puterii economice a patriei, iată cadrul în care, incepînd de la 1 octombrie, a fost înscrisă o nouă etapă în înfăptuirea Programului aprobat de Conferința Națională a partidului, potrivit căruia, în actualul cincinal, toate categoriile de oameni ai muncii beneficiază de cea mai mare creștere a veniturilor din istoria construcției socialiste din țara noastră : majorarea, in medie, cu aproape 33 la sută a retribuției, față de 18-20 la sută cit s-a prevăzut inițial. In urmă cu două luni de zile relatam faptul că oamenii muncii din industria construcțiilor de mașini au început să beneficieze, eșalonat, de majorarea retribuțiilor în etapa a II-a. Celor 500.000 constructori de mașini care au primit retribuții majorate, li s-au adăugat, incepînd de la 1 octombrie, alți 820.000 lucrători din întreprinderi constructoare de mașini ale M.I.C.M. și din celelalte ministere economice, unde nu s-a aplicat încă această etapă. Intre aceștia se numără și colective din economia timișeană — personalul muncitoresc de la întreprinderea de reparații auto, întreprinderea mecanică pentru agricultură și industria alimentară. Grupul șantiere energo-reparații. Filiala întreprinderii de asistență tehnică și service pentru autoturisme „Dacia" și altele. Raidul întreprins, ieri, în aceste unități, convorbirile avute cu specialiștii birourilor de retribuire a muncii, relevă cîteva elemente de interes deosebit : majorările de retribuții sunt substanțiale, de 14,3 la sută, la care se adaugă creșterile din prima etapă, astfel că, pe ansamblul cincinalului, sporul de retribuire va fi de 34,5 la sută — prin urmare, superior mediei pe economie. De adăugat faptul că, oamenii muncii din unitățile amintite, beneficiază, la rindul lor, incepînd de ieri, de măsurile de perfecționare a Legii retribuirii, care se aplică odată cu majorarea retribuțiilor în etapa a II-a , în context — cîteva elemente inedite: a fost introdusă o categorie în plus de încadrare a muncitorilor și o nouă funcție pentru maiștri (anume, maistru principal specialist), precum și o nouă gradație, a 7-a, pentru personalul T.E.S.A. — măsuri de natură să asigure posibilități sporite de cîștig și promovare pentru fiecare om al muncii. Exemplele notate sunt, cu semnificative : in deosebire, strungar de categoria a 2-a nivelul de bază pe rețeaua tarifară construcții de mașini A cîștigă în plus 255 de lei; un maistru principal gradația 6, tot de la construcții de mașini A, obține un spor de 330 lei la retribuția tarifară, 33 de lei la sporul de Vechime și 23 de lei adaos de acord global — deci, cîștigă în plus 386 lei , un inginer principal gradația 6, grupa III pe ramuri beneficiază de un spor de 380 lei la retribuția tarifară de 38 lei la sporul de veși chime, in total de un cîștig suplimentar de 418 lei. . . . început de săptămînă, început de lună cu bucuria, majorării retribuțiilor I MUEL BRATE. Potrivit Programului de creștere a nivelului de trai al populației in actualul cincinal, incepînd de la 1 octombrie a.c., Noi colective muncitorești beneficiază de majorarea retribuției