Drapelul Roşu, septembrie 1980 (Anul 36, nr. 11070-11094)

1980-09-02 / nr. 11070

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXXVII NR. 11.070 MARȚI, 2 SEPTEMBRIE 1980 4 PAGINI, 30 BANI Pe ogoare, activitate neîntreruptă, temeinică organizare a muncii! An a intrat în prima luna, calendaristică a toamnei oamenii muncii din agriculltura timișeană se confruntă cu un volum mare de lucrări, fapt ce impune o temeinică organizare a întregii activități, maximă mobilizare a forțelor satelor, pentru a aduna fără pierderi toate roadele cîmpului și a crea premisele obținerii unor producții mari in primul an al viitorului cincinal. Analizînd stadiul lucrărilor agricole de sezon, constatăm că, acolo unde s-au respectat indicațiile Biroului Comitetului județean de partid, activitățile din cîmp se desfășoară în ritm intens sau sunt într-o fază finală. In schimb, la unitățile agricole unde se manifestă carențe in organizarea muncii, se înregistrează însemnate rămîneri în urmă. Drept urmare, sînt încă mari suprafețe ocupate cu paie la unitățile agricole din consiliile unice agrovitiiale de stat și cooperatiste Cenel, Jebel, Ciacova,hausen, Dudeștii Vechi, Bet- De asemenea, încă nu s-a încheiat strînsul inului pentru ulei la consiliile unice , în aceasta săptămină să se încheie executarea arăturilor de vară, recoltatul inului pentru ulei, al cînepii pentru fibre și al fasolei-boabe, precum și insămînțarea culturilor furajere . Se impune respectarea întocmai a graficelor de recoltare a sfeclei de zahăr, legumelor și cartofilor de toamnă . Toate tractoarele și mașinile agricole să fie bine pregătite pentru a realiza și depăși ritmurile zilnice stabilite in campania agricolă din toamna acestui an agroindustriale Banloc, Buziaș, Boldur, Găvojdia. Foarte slab este ritmul recoltării cînepii pentru fibră la consiliile unice agroindustriale Sacălaz și Sinnicolaul Mare, mari întîrzieri inregistrindu-se și la adunatul fasoleiboabe, în special în unitățile agricole din consiliile unice agroindustriale Recaș și Peciu Nou. Avînd în vedere că orice zi și oră irosite aduc mari pierderi de producție, este de datoria factorilor munci de răspundere de cu comune, a birourilor executative ale consiliilor unice agroindustriale, conducerilor unităților agricole și specialiștilor de a mobiliza întreaga forță a satelor pentru strînge de urgență toate pantele din cîmp și a încheia îr zilele următoare inului pentru ulei, recoltatul fasoleiboabe, al cînepii pentru fibră. Totodată, se impune respectarea întocmai a graficelor de recoltare a sfeclei de zahăr, de către toate unitățile agricole, spre a nu perturba procesul de fabricație din întreprinderea prelucrătoare. Pentru a asigura cantități mai mari de furaje în anul viitor, în această săptămînă va trebui să se încheie semănatul parcelelor prevăzute cu lolium multiflorum și răpită pentru masă verde. In fiecare comună trebuie activizate comisiile special construite, care să analizeze stadiul depozitării furajelor și să organizeze o mobilizare generală la strînsul nutrețurilor pentru a asigura în întregime hrana necesară animalelor pînă la viitoarea recoltă. Perioadă de vir d in recoltarea și livrarea legumelor pentru aprovizionarea din abundență a populației Raid-anchetă prin piețe și magazine de desfacere din Timișoara In cursul raidului-anchetă I— întreprins duminică, către redacția ziarului „Oradețelul roșu“, prin mai multe piețe și magazine de cere legume-fructe din deltaTimișoara — am avut o discuție și la conducerea I.J.L.F. cu ing. Liviu Toța, director tehnic. — Ne aflăm intr-o perioadă de vîrf a activității de recoltare și valorificare, ne spune interlocutorul. Graficul de livrare, la fondul de stat, pe luna august, a fost depășit. In grădini există încă un bogat și diversificat fond de marfă, inclusiv cartofi de vară. In aceste condiții, teoretic cel puțin, desfacerea ar trebui să meargă strună. Totuși se mai ivesc unele „goluri” la aprovizionare... — ’Din păcate da, și ne străduim să le înlăturăm. Ele sunt determinate de două cauze : neritmicitatea in recoltare și nerespectarea graficelor de către unitățile de transport. Iată și exemple : la C.A.P. Gottlob, Lovrin, Foeni, Macedonia și altele se mai află in pamânt importante cantități de cartofi de vârf, care trebuiau scoși ptna la 23 august, ceea ce a cauzat mici goluri in aprovizionarea unor unități de desfacere din cauza neasigurării mijloacelor de transport, conform graficelor, indeosebi de către I.T.S.A.I.A., zilele trecute numai la C.A.P. Ohaba, Drăgoești și Hitiaș, 35 de tone de tomate s-au depreciat calitativ și au trebuit să fie trimise la preindustrializare. .. Cum se reflectă asemenea aspecte în piețe, în magazinele de desfacere, ne-am putut convinge cu prilejul raidului întreprins. Piața Badea Cârțan — important nod de aprovizionare a consumatorilor timișoreni. La punctele de mutare ale magazinului I.L.F. — marfă din abundență : cartofi, ardei, roșii, ceapă, rădăcinoase, pere etc. Dar cumpărătorii erau nevoiți să aștepte mult timp pentru a-și procura produsele dorite. Explicația am aflat-o de la șeful magazinului — Vasile Milloici. — In cîteva rînduri, zilele trecute, au lipsit cartofii pe piață, iar acum, cînd au intrat cantități mai mari, lumea a dat buzna cu sacii, deși noi vindem cartofi de vară, destinați consumului curent și nu stocării pentru târnă. E necesară, de asemenea, o mai bună eșalonare a aprovizionării unităților de Raid-anchetă realizat de : B. STANCIOIU, G. MANEA, STELA RADU-ONI! (Conf. in pag. a I!-*) ! Satul Jupînești stă pe valea unei ape mărunte, re numită Vădana, și intre J I „cucile“ (dealurile) poalellor masivului Poiana Rusii cot; sunt acolo, în împărația naturii, o frumuseț țe și o liniște fermecat I toare, in care trăiesc ei, 5 f cei 265 de locuitori, stăpinind un sat mic, adesea - uitat pînă și pe traseelor turistice; hărțile ; a.a 5juincit, Jupînești-ul nu e o așezare ca oricare alta. j Í ci, relativ izolată, un rost 5 NESTINSELE) TRADIȚII ! O manifestare de 2 succes : „Vatră de olari", Jupinești esențial rămînindu-i ace la de a aduce, pină spre acest capăt de veac și de mileniu, tradiția unui meșteșug străvechi: olăritul. De aici, de la Jupinești, a pornit in țară faima ceramicii roșii nesmălțuită, plămădită cu măiestrie, din lut și apă și nisip colorat, de generații întregi pentru ca astăzi această îndeletnicire să fie pricepută numai de opt tigani artiști. In sunt: Ștefan Măstăcăneanu, Trandafir Velea, Petru Oprișari, Ștefan Iacobeni, Florea Prătuțescu, Simion Lădari, Liviu Marconi Solomon Frătuțescu. Creașt țiile lor nu sunt numai filigrane în materie terestră, ci, înainte de toate, TEODOR BITZA $ ------------------------------------ $ (Conf. în pag. a II-a) "| 1 VIZITA DE LUCRU A TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU ÎN JUDEȚUL GORJ Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, a făcut in cursul zilei de luni o vizită de lucru în importantele bazine carbonifere Rovinari și Motru din Județul Gorj. In această vizită, conducătorul partidului și statului nostru a fost însoțit de tovarășii Hie Verdeț, Emil Robu și Virgil Trofin. Primindu-l pe secretarul general al partidului, președintele Republicii, cu cele mai alese sentimente cu e,stimă și dragoste, minerii Gorjului, toți oamenii muncii de pe aceste străbune meleaguri românești și-au manifestat deplina încredere în politica partidului, politică ce-și găsește o expresie elocventă în dezvoltarea armonioasă a forțelor de producție pe întreg teritoriul țării, ceea ce determină ridicarea la o viață nouă, înfloritoare a tuturor județelor și localităților, asigurând totodată creșterea nivelului de trai și civilizație al maselor populare. La Rovinari, șul Nicolae Ceaușescu, tovarăceilalți tovarăși din conducerea partidului și statului au fost salutați cu deosebită stimă de tovarășul Nicolae Gavrilescu, prim-secretar al Comitetului județean Gorj al P.C.R. Mii de locuitori din centrul minier Rovinari, aflat in plină dezvoltare, din alte așezări ale Gorjului, prezenți la sosire, au aclamat îndelung, cu înflăcărare pentru partid și secretarul său general. Vizita de lucru a tovarășului Nicolae Ceaușescu in bazinul carbonifer al Gorjului a avut ca prim obiectiv cariera de extracție la suprafață Gîrla, unitate situată in imediata apropiere a orașului minier și termocentralei cu același nume — Rovinari. Dialogul de lucru, care începe imediat, se axează asupra modului cum au fost îndeplinite sarcinile și indica(Conf. in pag. a IV-a) Operatorii chimișîi Mariana Barbat și Costica Stanei» fie la Combinatul petrochimic „Solventul“ din Timișoara in fața tablourilor de comandă a instalației de azot. Imperativul realizării exemplare a planului de export se impune, firesc, ca cerință esențială a dezvoltării generale a țării, de care depinde, strict, asigurarea resurselor valutare pentru importurile solicitate de diverse sectoare economice; de îndeplinirea a exportului sunt exemplară totodată, condiționate balanța comercială și balanța de plăți. Pe temelia acestui adevăr, numeroase colective rești din industria muncitotimișeană desfășoară o activitate avantată, intensă și bine organizată, livrînd la export producții din ce în ce mai substanțiale , așa bunăoară, numai în luna iulie, 24 de Întreprinderi — între care „Electrotimiș“, I.P.C. Lugoj, I.M.A.I.A. și „Banatul“ — au înregistrat o depășire de 10.294.000 lei. Acest remarcabil succes este efectul direct al competenței organelor și organizațiilor de partid și consiliilor oamenilor muncii din unitățile respective, al stăruinței cu care acestea au mărit și acționat pentru ueasigurarea condițiilor de desfășurare ritmică a activității de export — concret fiind vorba de buna colaborare cu întreprinderile de comerț exterior, de ridicarea nivelului calitativ al produselor, de planificarea științifică și repartizarea judicioasă a producției pe secții și ateliere, implicit de atenția prioritară acordată problemelor aprovizionării. Deopotrivă de apreciat este și faptul că, acționînd consecvent pentru înfăptuirea indicațiilor Biroului Comitetului județean de organele de conducere partid, colectivă de la „Electrobanat“. I.A.E.M., „Electrotimiș“, „Parfim" și „Dermalina“ au reușit să încheie contracte pentru întreaga producție planificată la export. Cu toate aceste certe succese, în ultima perioadă de timp, intr-un șir de unități s-au înregistrat rezultate inferioare posibilităților existente — îndeosebi datorită gradului scăzut de acoperire cu comenzi a lui de export, așa cum planus-a întimplat la X.M.T., „1 Iunie“, „Modern“, întreprinderea de încălțăminte din Jimbolia. Nerealizarea integrală a sarcinilor planului de export se datorează însă și unor deficiențe de natură strict internă — îndeosebi, neajunsuri în pregătirea și derularea producției, situație intolerabilă ce explică absența totală de la export, în primele două decade ale lunii august, a întreprinderilor „1 Iunie“ și „Industria linii”. Mai trebuie adăugat, în sfîrșit, că rămlnerile in urmă în realizarea planului de export au generate și de primire a fost cu intîrziere a specificațiilor — această intîrziere ajungînd. In cazul întreprinderii .Textila“ Lugoj, pină la 1* zile. Pentru îmbunătățirea activității din domeniul exportului, se impun măsuri ferme, operative. Cu o deosebită stăruință și răspundere, organizațiile înaltă de partid și consiliile oamenilor muncii din unitățile economice trebuie să acționeze pentru organizarea rațională, științifică, a producției și muncii, pentru funcționarea cu unalt randament a mașinilor, utilajelor și Instalațiilor. Practica că, asigurîndu-se zi de atestări, MTREL BRATEȘ (Conf. in pag. all-a) COMENZILE LA EXPORTSUB SEMNUL URGENȚEI! Ultima treime a anului — o perioadă în care se impune, cu stringență, concentrarea eforturilor creatoare ale tuturor colectivelor de oameni ai muncii spre înfăptuirea în cele mai bune condiții a producției planificate la export.