Drapelul Roşu, aprilie 1982 (Anul 38, nr. 11559-11584)

1982-04-01 / nr. 11559

«■ ANUL XXXIX NR. 11.559 m JOI, 1 APRILIE 1982 * 4 PAGINI, 50 BANI PLENARA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Sub președinția tovarășii* 4«i NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, miercuri, 31 martie, a avut loc plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Plenara a adoptat, in unanimitate, următoarea ordine de zi : 1. Raportul privind situația economico-financiară pe ansamblul economiei nale, rezultată pe bază națiode bilanț, în anul 1a gt. 2. Raportul privind darea programului de realiproîcere a energiei în cinci:anul 1981-1985 și dezvoltarea bazei energetice a țării pînă în 1990. 3. Raportul privind rezultatele recensămintului animalelor domestice, de la 1 februarie 1982 și unele măsuri pentru realizarea gradului de întărire a proautoconducerii și autoaprovizionării teritoriale, precum și asigurarea aprovizionării în bune condiții a populației. 4. Raportul cu privire la efectivul, compoziția și structura organizatorică a partidului la 31 decembrie 1981. 5. Raportul cu privire la activitatea desfășurată în anul 1981 de către organele de partid, de stat și organizațiile de masă pentru înfăptuirea politicii de cadre a partidului. 6. Raportul privind activiatea de rezolvare a propunerilor, sesizărilor, reclamațiilor și cererilor oamenilor muncii în 1981. 7. Raportul privind activitatea internațională a partidului și statului in 1981 și principalele orientări în politica externă în anul 1982. Ia plenară au participat, ca invitați, prim-secretari ai comitetelor județene de partid, cadre de conducere din ministere, instituții centrale, organizații de masă și obștești, redactori șefi ai presei centrale care nu sunt membri ai C C. al P.C.R. In cadrul dezbaterilor au luat cuvântul tovarășii : Pavel Aron, Ion Sirbu, Alexandrina Găinușe, Vasile Sechel, Ferdinand Nagy, Constantin Crișan, Miu I Dobrescu, Dan Surulescu, Ioan Avram, Lina Ciobanu, Ion Lăzărescu, Trandafir Cocîrlă, Gheorghe Vlad, Ion Teșu, Paraschiv Benescu. 1. In cadrul plenarei fost examinat și aprobat în a unanimitate Raportul privind situația economico-financiară pe ansamblul economiei naționale, pe bază de bilanț, rezultata în anul 1981. Comitetul Central al Partidului Comunist Român a apreciat că în anul 1981 au fost obținute rezultate importante în dezvoltarea economică și social-culturală a țării, în creșterea potențialului productiv și tehnicoștiințific al economiei naționale, in lărgirea și modernizarea forțelor de producție, în ridicarea eficienței economice și perfecționarea conducerii economico-sociale, în sporirea avuției naționale și, ca urmare, s-a asigurat Înfăptuirea gramului partidului de Preridicare continuă a nivelului de trai material și spiritual al tuturor cetățenilor. Realizarea de către unitățile economice a unei creșteri cu 12,3 la sută a beneficiului net, a unui excedent de peste 8,5 miliarde lei la bugetul statului, precum și a unui excedent de peste 300 milioane dolari la balanța comercială a României constituie succese importante în măsură să asigure înfăptuirea în continuare a Programului partidului de ridicare continuă a nivelului de trai material și spiritual al poporului. Rezultatele înregistrate confirmă realismul și justețea politicii partidului, care aplică in mod creator adevărurile generale, legitățile socialismului, la condițiile istorice concrete ale României și la a cărei fundamentare un rol important îl are secretarul general al partidului, președintele Republicii, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Plenara a evidențiat că succesele obținute ilustrează elanul și abnegația cu care oamenii muncii de orașe și sate — români, malaghiari, germani și de alte naționalități — întregul popor au acționat în strânsă unitate, sub conducerea partidului, a secretarului său general, pentru înfăptuirea sarcinilor actualului plan cincinal, a obiectivelor stabilite de Congresul al XII-lea al P.C.R. Dînd o înaltă apreciere succeselor deosebite obținute, Comitetui Central a apreciat că in anul 1981 se puteau obține rezultate și mai bune în toate domeniile de activitate, dacă o serie de unități și-ar fi îndeplinit mai bine sarcinile. In legătură cu aceasta, s-a subliniat faptul că nu în toate sectoarele s-a acționat, cu exigența și responsabilitatea necesare, pentru aplicarea fermă a noului economico-financiar, mecanism pentru creșterea eficienței la toate locurile de muncă și îndeplinirea integrală a tuturor indicatorilor de plan. Comitetul Central al P.C.R. a cerut guvernului, ministerelor, centralelor industriale și întreprinderilor să acționeze cu fermitate în vederea recuperării rămînerilor in urmă și înlăturării grabnice a tuturor neajunsurilor, prin organizarea superioară a muncii și a producției, folosirea integrală a capacităților de producție, a mașinilor și utilajelor din dotarea întreprinderilor. Plenara a stabilit ca obiectiv prioritar ridicarea nivelului calitativ al producției, creșterea eficienței economice, încadrarea tuturor unităților producătoare în normele de consum stabilite și reducerea continuă a consumului de energie și materii prime, perfecționarea și generalizarea tehnologiilor moderne, de mare randament și eficacitate, valorificarea superioară a materiilor prime și materialelor refolosibile, reducerea continuă a cheltuielilor de producție. In vederea satisfacerii cerințelor de forță de muncă în toate sectoarele de activitate, plenara a stabilit ca guvernul să ia măsuri urgente pentru folosirea rațională, cât mai judicioasă a forțelor de muncă prin redistribuirea lor în funcție de nevoile economiei naționale și reducerea în continuare a personalului neproductiv. O importanță deosebită s-a acordat sarcinilor ce revin ministerelor, centralelor și întreprinderilor pentru perfecționarea aplicării noului mecanism economico-financiar. Comitetul Central al P.C.R. a cerut ministerelor, organelor centrale de sinteză, organelor și organizațiilor de partid să ia imediat toate măsurile necesare pentru a se asigura îndeplinirea integrală și în mod ritmic a tuturor sarcinilor de plan. Plenara a aprobat măsurile adoptate de Comitetul Politic Executiv privind recuperarea integrală a nerealizărilor la export din anul trecut, la producția pentru care au existat contracte, valorînd circa 1 miliard de dolari. Trebuie să se facă totul pentru îmbunătățirea comerțului exterior, îndeosebi pentru creșterea exportului, în vederea realizării obiectivului stabilit de conducerea partidului și statului privind echilibrarea balanței de plăți și lichidarea datoriei externe. Plenara și-a exprimat încrederea că întreaga tră clasă muncitoare, noasțărănimea, intelectualitatea, toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, vor acționa și în viitor cu abnegație și energii sporite pentru realizarea exemplară a planului de producție pe anul în curs și pe întregul cincinal, asigurînd astfel o bază tot mai temeinică pentru progresul neîntrerupt al economiei noastre naționale, pentru înflorirea continuă a patriei, pentru îmbunătățirea permanentă a calității vieții Întregului popor. 2. Comitetul Central P.C.R. a analizat și aprobat al în unanimitate Raportul privind realizarea programului de producere a energiei în cincinalul 1981-1985 și dezvoltarea bazei energetice a țării pînă în 1990. Plenara a dat o înaltă apreciere contribuției hotărîtoare a tovarășului Nicolae Ceaușescu la elaborarea și fundamentarea întregii politici energetice a țării și a planurilor de dezvoltare în acest meniu, care pornesc de dela necesitatea de a asigura creșterea puternică și buna gospodărire a tuturor resurselor energetice în vederea progresului multilateral al economiei naționale, a sporirii continue a avuției socialiste și creșterii, pe această bază, a nivelului de trai material și spiritual al întregului popor. Pornind de la cerințele economiei naționale și ținînd cont de implicațiile crizei energetice mondiale, Comitetul Central al partidului a aprobat măsuri menite să asigure înfăptuirea neabătută a programului energetic, astfel incit, în linii generale, pînă în anul 1990 România să-și asigure o independență în ceea ce privește energia și combustibilii. Plenara a indicat să se acționeze pentru extinderea și perfecționarea sistemului electroenergetic național, devansarea realizării de centrale electrice pe cărbuni, valorificarea potențialului hidraulic, introducerea in balanța energetică a noilor resurse de energie și diminuarea folosirii hidrocarburilor. Pînă la sfîrșitul acestui deceniu vor fi operate schimbări în structura puterilor instalate, extinzindu-se construcția de centrale pe cărbune, de hidrocentrale, precum și utilizarea sporită a resurselor noi de energie. In domeniul energiei nucleare s-a hotărît accelerarea lucrărilor de construcție și amplificare a puterii instalate în centralele nuclearo-electrice. Pe aceste baze se va asigura creșterea producției de energie electrică de la 74,1 miliarde kWh la 82,5 miliarde kWh în 1985 și la 110 miliarde kWh în 1990. Plenara a adoptat, de asemenea, un ansamblu de măsuri vizînd creșterea contribuției cercetării științifice și tehnologice la realizarea programului energetic, precum și pentru perfecționarea conducerii sectorului energetic și reducerea continuă a consumului de energie. Plenara și-a exprimat convingerea că organele și organizațiile de partid vor face totul pentru a asigura unirea și mobilizarea largă a inițiativei și eforturilor oamenilor muncii din toate ramurile economiei naționale care contribuie la dezvoltarea bazei energetice a țării — și în primul rind a puternicului detașament al minerilor și energeticienilor — asigurînd îndeplinirea exemplară a tuturor fivelor și prevederilor obiecstabilite. In legătură cu îndeplinirea programului de producere a energiei în cincinalul 1981-1985 și dezvoltarea bazei energetice a țării pînă în 1990, plenara a adoptat în unanimitate o hotărire, care se dă publicității. 3. Comitetul Central al P.C.R. a examinat și aprobat în unanimitate, Raportul privind rezultatele recensămîntului animalelor domestice, de la 1 februarie 1982, și unele măsuri pentru realizarea programului de întărire a autoconducerii și autoaprovizionării teritoriale, precum și asigurarea aprovizionării în bune condiții a populației. Analizînd rezultatele recensămîntului, plenara a subliniat că în anul 1981 s-a (Cont in pag. a IV-a) Indiferent de starea vremii AMPLĂ MOBILIZARE DE FORȚE MECANICE ȘI UMANE LA LUCRĂRILE AGRICOLE DE SEZON • Specialiștii și cadrele cu munci de raspundere de la comune și unitățile agricole să se afle permanent în cîmp identificînd suprafețele avîntate și asigurînd buna organizare și desfășurare a muncii, respectarea normelor de calitate și densitate. • Utilajele să lucreze numai în agregate complexe pentru a spori productivitatea muncii și a economisi carburanții. • Să se acționeze cu spirit de răspundere pentru evacuarea excesului de umiditate de pe terenurile agricole ! Experiența unităților agricole fruntașe demonstrează că însămînțarea tuturor culturilor la timp, la un nivel calitativ superior și asigurînd densitatea optimă de plante la hectar influențează hotărîtor nivelul viitoarei recolte. Precipitațiile căzute marți dimineață și ieri au întrerupt temporar activitatea din cîmp. Ca urmare a condițiilor climaterice mai puțin favorabile și a unor carențe în organizarea muncii se înregistrează întîrzieri la însămînțarea culturilor din prima epocă. Dacă, pînă în prezent, în județul nostru, s-au realizat suprafețele prevăzute pentru ovăz și mazăre boabe, însămînțarea inului pentru ulei s-a efectuat în proporție de numai 76 la sută, semințele de sfeclă de zahăr s-au pus sub brazdă pe 9.012 hectare, adică 56 la sută din suprafața planificată, iar la floarea-soarelui s-au însămînțat 1.500 hectare, ceea ce reprezintă doar 6 la sută din programul stabilit pentru această cultură. Recuperarea grabnică a rămînerilor în urmă impune o temeinică organizare a muncii, specialiștii, cadrele cu munci de răspundere de la comune și unitățile agricole avînd datoria de a identifica în permanență porțiunile zvin(Conf. in pag. a flă) In sora cooperativei agricole de la Boldur s-au produs două milioane de răsaduri, de bună calitate, care se plantează în aceste zile. i Srorică timișeană i • SIMPOZION. In or jganizarea Consiliului județean al tinerelor fete și I a Consiliului tineret sătesc din cadrul Comitetului județean Timiș al U.T.C., la Liceul agroindustrial Timișoara a avut , Ioc, ieri, un simpozion pe tema : „Integrarea socio- profesională a forței de muncă feminine în agriicultură". Au activiști U.T.C., participat specialiști din agricultură, cadre didactice din învățâmîntul superior, liceal și profesional agricol, elevii și studenți, tineri de la sate. Pe fondul prezentării perspectivelor dezvolitării agriculturii timișene, au reținut interesul refeiratele: „Metode și mijjloace de realizare a orientării școlare și profesionale“, „Rolul organelor și organizațiilor U.T.C. în orientarea școlară și profesională“, „Modelul social al integrării forței de muncă feminine în agricultură“. • SUCCES AL OȚELARILOR LUGOJENI. In secția turnătorie de la N.U.R.T. Lugoj a avut loc turnarea — pa linia de formare mecanizata nr. 4 ■ — a primei șarje de oțel , care a dat rezultate bune, incadrîndu-se în normele tehnice proiectate și asiigurînd un înalt nivel calitativ. Succesul înregistrat de oțelarii lugojeni deschide perspective de [ atingere in scurt timp a parametrilor turnătoriei ] de fontă și oțel, fapt ce va conduce la sporirea productivității muncii cu 40 la sută, prima linie Aceasta este de formare mecanizată dată în producție, din seria celor 4 \ de acest tip prevăzute a intra în funcțiune în acest an la I.U.R.T. Lugoj, 1 (C. Fetrescu, coresp.). 0 PRODUSE NOI. La întreprinderea „Industria j linii“, in vederea satisfacerii la parametri calitativi superiori a cerințelor beneficiarilor externi și interni, zestrea produselor purtînd marca prestigiosului colectiv de muncă timișorean s-a îmbogățit, de la începutul anului și pînă în prezent, cu 21 noi articole realizate în peste 280 poziții și j desene coloristice. Morar, corespondent).(P. j