Drapelul Roşu, aprilie 1983 (Anul 39, nr. 11868-11893)

1983-04-01 / nr. 11868

ANUL XL NR. 11.868 VINERI, 1 APRILIE 1983 4 PAGINI, 50 BANI CAMPANIA AGRICOLĂ DE PRIMĂVARĂ RITM INTENS, CALITATE IREPROȘABILĂ TUTUROR LUCRĂRILOR AGRICOLE DE SEZON . In aceste zile, lucrarea prioritară este și continuă să rămînă semănatul porumbului, mai cu seamă că întreaga cantitate de samințu trebuie să se încorporeze in sol în prima decadă a lunii aprilie. Graba este determinată, în principal, de doi factori: 1) Respectarea perioadei optime de semănat, ca o cale sigură de sporire a producției ; 2) Indecadele a doua și a treia ale lunii este posibil calea, în unele zone, să devină din vrenoa instabilă. Deci, pentru încheierea însămînțării porumbului în limitele perioadei optime este necesar ca acum să se folosească din plin fiecare zi, fiecare oră bună de,lucru. Aceeași atenție se cere acord"'" -elorlalte lucrări agricole dese Despre modul cum se derulează acestea în unitățile agricole din consiliul unic agroindustrial Făget, cîteva relatări în cele ce urmează. Afirmația aparține ing. Ion Ciorogariu, directorul I.A.S. Făget. „Dacă în anul trecut — preciza interlocutorul — de pe 10 hectare am recoltat cite 18.000 kg știuleți la hectar, în condițiile în care nu am acordat suprafeței respective o atenție cu totul și cu totul deosebită, în acest an, în mod sigur vom obține de pe cele 100 hectare de porumb în cultură intensivă cite 20.000 kilograme știuleți la hectar. Spun acest lucru întrucît pentru anul 1983 am pus baze trainice producției de porumb. De pildă, întreaga suprafață planificată a se cultiva în sistem intensiv , am fertilizat-o cu gunoi de (60 tone/hectar), precumu îngrășăminte chimice (superfosfat și sare potasică) în dozele stabilite de tehnologie; la pregătirea terenului folosim agregatele complexe, iar înainte de semamat mai executăm o fertilizare cu îngrășăminte complexe atît total, cît și pe rînd. Cît privește densitatea, menținem același număr de plante la hectar pe care l-am practicat și în anul precedent, adică 120.000. Aceeași atenție acordăm celorlalte suprafețe de poșirumb, care în acest an totalizează — mai puțin cultura intensivă — 2.000 hectare“.Discuția purtată cu ing. Ioan Ciorogariu a avut loc pe raza comunei Făget, în zona „Canton“, unde directorul unității, împreună cu ing. Ionel Samfirescu, șeful fermei nr. 6, au asistat la încorporarea în sol a primelor boabe de sămînță. ... Tot în cursul zilei de ieri — informația o deținem de la ing. Alexandru Laiu, inginerul șef al consiliului unic agroindustrial s-a încercat semănatul porumbului și în alte două unități; este vorba de cooperativele agricole de producție din Făget și Curtea. De asemenea, tot ieri s-a reluat, în toate unitățile, erbicidarea păioaselor, stabilindu-se viteză de lucru de circa 4000 hectare pe zi. IOAN DAVID Pretutindeni în aceste zile se lucrează intens pentru pregătirea terenului în vederea rnsămînțării culturilor din epoca a doua. In prim plan, un aspect de la I.A.S. Becicherecu Mic, ferma nr. 3 — Săcălaz. - (Conf. In pag. a ll-a) Reglementări în interesul țărănimii, al tuturor oamenilor muncii Recentele decrete ale Consiliului de Stat, publicate în presa centrală din 29 martie a.c., prin care se stabilesc reglementări de o deosebită însemnătate pentru stimularea activității de creștere a animalelor, întărirea ordinii și disciplinei în tăierea și valorificarea animalelor, comercializarea produselor agroalimentare, au fost primite cu viu interes și deplină aprobare de către lucrătorii din zootehnie și producătorii agricoli, de către toți oamenii muncii din județul Timiș. Ele sunt izvorîte din preocuparea constantă a conducerii partidului și statului, personal a tovarășului Nicolae Ceaușescu, pentru dezvoltarea agriculturii, pentru sporirea continuă a producției agricole și a livrărilor la fondul de stat, în scopul bunei aprovizionări a populației cu produse agroalimentare și satisfacerea altor necesități ale economiei naționale. Prin prevederile sale, Decretul pentru modificarea și completarea Decretului Consiliului de Stat nr. 395/81 privind contractările și achizițiile de animale, păsări și produse animale îmbunătățește sistemul de premiere și de încurajare creșterii animalelor de către a unitățile agricole de stat și de către producătorii individuali, asigură o mai mare cointeresare a ingrijitorilor de animale și păsări, între noile măsuri de cointeresare a producătorilor Recentele decrete ale Consiliului de Stat primite cu viu interes și deplina aprobare de către oamenii muncii timișeni agricoli se numără acordarea de sporuri de preț pentru bovinele livrate in perioada 1 decembrie — 30 aprilie, la greutăți de 400 kg, sporuri la care peste se adaugă primele de producție, acordarea acestora fiind condiționată de realizarea anumitor indici de natalitate. De subliniat că o parte însemnată din primele acordate unităților agricole socialiste pentru creșterea vițeilor revin direct îngrijitorilor și celor care contribuie la asigurarea unei înalte natalități. în acest fel, un îngrijitor dintr-o rativă sau unitate de coopestat poate obține venituri suplimentare anuale de la 2000 pînă la 4000-5000 lei, în funcție de numărul de vaci juninci pe care le îngrijeșște. Venituri suplimentare obțin și ceilalți oameni ai muncii care au directă în realizarea activitate natalității sporite, cum sînt medicii veterinari și șefii de ferme. La rîndul său, Decretul cu privire la declararea animalelor, înstrăinarea și tăierea bovinelor și cabalinelor cuprinde măsuri ferme, de natură să asigure păstrarea efectivelor de animale, să întroneze ordinea și disciplina în regimul de tăiere și vînzare a animalelor. Așa după cum sublinia secretarul general al partidului, adoptarea acestui act normativ a fost impusă de cerința de a reactualiza și preciza mai bine obligațiile ce revin crescătorilor de animale, sancțiunile ce se impun în cazul tăierilor ilegale de animale sau înstrăinării acestora fără aprobările necesare. Evident, nu legale este vorba de interzicerea vînzărilor de animale, ci de instaurarea ordinii desăvîr (Conf. In pag all~a) Q ACȚIUNE EDUCATIVA. „Să cunoaștem legile țării“ s-a intitulat activitatea organizată de ciclul gimnazial al Școlii generale nr. 23 din Timișoara. Invitat a fost tovarășul procuror Doru Cristescu, care a vorbit despre legile țării și despre unele infracțiuni săvîrșite de elevi. (Cristina Bogănescu, elevă). • UTILAJE TEHNOLOGICE MODERNE. La întreprinderea mecanică Timișoara s-au aliniat pe fluxul de producție noi și moderne utilaje tehnologice, creații ale specialiștilor din cadrul unității, menite să contribuie la ridicarea gradului de tehnicitate al întregii activități productive. Din seria acestora fac parte o mașină complexă de găurit actine și alezat cilindri, un echipament hidraulic universal de îndoit țevi de diferite dimensiuni și instalație cu regim automat de funcționare, destinată sporirii randamentului in exploatare a cuptoarelor electrice de topit oțel. Noile utilaje înlocuiesc cu bune rezultate mijloace tehnice similare străine și aduc unității o economie de aproape 2 milioane lei. CRONICĂ TIMILEANA PLENARA COMUNA A CONSILIILOR OAMENILOR MUNCII DE NAȚIONALITATE MAGHIARĂ ȘI GERMANĂ In prezenta tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, joi a avut loc în Capitală plenara comună a consiliilor oamenilor muncii de naționalitate maghiară și germană. La sosirea în sală, conducătorul partidului și statului nostru a fost întîmpinat cu vii aplauze și ovații, participanții exprimînd, în numele tuturor , oamenilor muncii de naționalitate maghiară și germană, mentele de înaltă stimă, sentide profundă prețuire și fierbinte recunoștință pe care le nutresc față de tovarășul Nicolae Ceaușescu condițiile de deplină pentru egalitate, asigurate tuturor cetățenilor patriei, fără bire de naționalitate, deosepentru garantarea dreptului de a participa, cu întreaga energie creatoare, la elaborarea și înfăptuirea politicii interne și externe a partidului și statului, la înfăptuirea măreței opere de construire a socialismului și comunismului pe pămîntul României. Aceste gînduri și simțăminte ilustrează înalta apreciere a întregului popor român față de preocuparea statornică a secretarului general al partidului față de întărirea și perfecționarea democrației noastre socialiste, față de largile posibilități oferite tuturor oamenilor muncii de a lua parte la elaborarea și înfăptuirea hotărîrilor privind dezvoltarea multilaterală a patriei, sporirea continuă a bunăstării întregii națiuni, împreună cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, în prezidiul ședinței au luat loc tovarășii Iosif Banc, Emil Bobu, Ludovic Fazekas, Petru Enache, Mihai Gere, Iosif Szász, Richard Winter. Din prezidiu au făcut parte, de asemenea, reprezentanți ai consiliilor oamenilor muncii de naționalitate maghiară și germană. La ședință au participat membri ai C.C. al P.C.R., membri ai Consiliului de Stat și ai guvernului, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, oameni de știință, artă și cultură. Deschizînd lucrările ședinței, tovarășul Mihai Gere, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al DIN SPRIJINUL GOSPODĂRIILOR SĂTEȘTI. In județul Timiș se află un curs de aplicare un amplu program de creștere a păsărilor în gospodăriile populației. Pentru aceasta, în primul trimestru al acestui an, stațiile de incubație de la C.C. al P.C.R., președintele Consiliului oamenilor muncii de naționalitate maghiară, a spus : Mult iubite și stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu. Stimați tovarăși. Declarînd deschisă ședința comună a Consiliului oamenilor muncii de naționalitate maghiară și Consiliului oamenilor muncii de naționalitate germană, din Republica Socialistă România, vă rog să-mi permiteți ,ca în numele tuturor cetățenilor aparținind acestor naționalități din patria noastră, să exprim deosebita bucurie și profunda gratitudine pentru prezența la lucrările ședinței a celui mai iubit fiu al poporului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, președintele Republicii, eminent conducător al partidului și statului nostru, înflăcărat luptător pentru binele și prosperitatea patriei, proeminentă personalitate a vieții politice internaționale. Salutăm cu multă satisfacție prezența la lucrările plenarei noastre, a celorlalți tovarăși din conducerea de partid și de stat. Prezența dumneavoastră la lucrările plenarei noastre comune, mult iubite și stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, constituie un eveniment memorabil în viata naționalităților conlocuitoare, o dovadă a grijii și atenției pe care o consecvent asigurării acordați egalității depline în drepturi, unității și frăției tuturor cetățenilor patriei, dezvoltării libere a personalității creative și spirituale a naționalităților. Permiteți-ne să vă raportăm că în ziua de ieri, într-un spirit de înălțător patriotism și vibrantă reafirmare a sentimentelor de adincă Stimă și aleasă prețuire față de partid și patrie, față de dumneavoastră, s-a desfășurat dezbaterea in cadrul ședințelor plenare ale celor două consilii a sarcinilor ce ne revin pentru înfăptuirea exemplară a Hotărîrilor Conferinței Naționale a partidului. Membrii consiliilor, in numele tuturor oamenilor muncii de naționalitate maghiară și germană, și-au exprimat adeziunea deplină și unanimă la înțeleaptă polî(Couf. in pag. a IV-a) Deta și Sinnicolaul Mare, aparținînd cooperativelor de producție, achiziții și desfacerea mărfurilor au livrat populației, pentru creștere, 62.000 pui de o zi. In acest an, cooperativele de profil din județ vor pune la dispoziția gospodăriilor sătești mai mult de 1,1, milioane pui de găină. Instantaneu gospodăresc in fața Brîndușei — Timișoara imobilelor din strada (foto : E. ROBICSEK)