Drapelul Roşu, februarie 1986 (Anul 42, nr. 12748-12770)

1986-02-02 / nr. 12748

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XLIII nr. 12.748 Duminică, 2 februarie 1986 8 pagini, 50 bani In consens cu indicațiile tovarășului Nicolae Ceaușescu REALIZAT RITMIC, IA UN ÎNALT NIVEL CALITATIV! •Exportul, ca factor preponderent în echilibrarea balanței de plăți externe și ca domeniu cu unul dintre cele mai dinamice ritmuri, ocupa loc prioritar pe agenda de lucru a organizațiilor de partid și consiliilor a oamenilor muncii din unitățile economice timișene. Urmare a acțiunilor și urilor întreprinse încă din semes- IX 1985, pe linia asimilării și realizării de mostre, modele și sortimente noi, competitive, a țării unor produse, în scopul reproiecmicșorării greutății acestora, păstrîndu-li-se însă parametrii tehnico-funcționali inițiali, s-a reușit ca, pentru primul trimestru din acest an, planul de export să fie acoperit în linii mari cu contracte, lucru ce a permis lansarea acestora din vreme în fabricație, cu prioritate a celor cu termene de livrare în luna ianuarie. Pe această bază, multe unități — între care „Electromotor“, „Electrobanat“, „Azur“, „Combinatul petrochimic „Solventul“, I.A.EM., Piele și mănuși, „Banatul“, Confecții „Bega“, „Ciorapi“, Cooperația meșteșugărească, cele de industrie mică din subordinea Consiliului popular județean — și-au realizat, în condiții de calitate și eficiență economică sporită, toate obligațiile contractuale stabilite pentru prima lună a anului, preliminînd, pe acest temei, obținerea unor rezultate bune și pe întreg trimestrul I. Cu toate acestea, analizele întreprinse de Consiliul județean de control muncitoresc al activității economice și sociale au scos în evidență faptul că în unele întreprinderi — cum sunt I.U.R.T. Lugoj, „Textila“ Timișoara, „Paltim“, „Dermatina“, „Calapoade“ Lugoj, „Banarex“ Sînnicolaul Mare, „13 Decembrie“, I.R.P. — nu s-a făcut o pregătire amănunțită a exportului, fapt ce se reflectă în nivelul necorespunzător de a planului cu comenzi, în acoperire realizări modeste, cu mult sub potențialul tehnic și uman de care dispun. Gradul de contractare a producției pentru Cu prioritate să se acționeze pentru acoperirea planului cu comenzi, pentru sporirea competitivității produselor timișene pe piețele externe. export poate fi cu mult îmbunătățit, cu condiția ca toate colectivele din unitățile respective să manifeste mai multă preocupare și operativitate în diversificarea gamei sortimentale, în executarea unor mostre competitive, solicitate de beneficiarii externi.e asemenea, în vederea urgentării contractării producției se impune inițierea de către conducerile unităților, împreună cu centralele și întreprinderile de comerț exterior, a unor acțiuni ferme, hotărîte pentru concretizarea solicitărilor partenerilor externi. Să amintim bunăoară că, la întreprinderea de autoturisme Timișoara, solicitările beneficiarilor de peste hotare pentru anumite tipuri de produse aflate în nomenclatorul unității asigură practic dublarea volumului de export în acest an, față de 1985. Pentru materializarea acestui obiectiv, trebuie însă create condițiile necesare: încheierea contractelor, pregătirea spațiilor și fluxurilor de fabricație, asigurarea bazei materiale ș.a. întrucît în multe unități există importante cantități de mărfuri realizate anul trecut, conducerile unităților, cu sprijinul centralelor și întreprinderilor de comerț exterior, sînt chemate să creeze cadrul necesar de îndeplinire a condițiilor tehnice și financiare de livrare. După cum este cunoscut, în consens cu cerințele dezvoltării mai puternice a economiei naționale, începînd cu acest prim an al cincinalului, pe baza indicațiilor și orientărilor tovarășului Nicolae Ceaușescu, Comitetul Politic Executiv al C C. al P.C.R. a dezbătut și aprobat recent Raportul cu privire la programul suplimentar de producție industrială pe 1986. Or, tocmai îndeplinirea și depășirea planului la export, sporirea competitivității produselor românești pe piețele externe ocupă un loc prioritar între prevederile acestui program. Iată de ce, organele și organizațiile de partid, consiliile oamenilor muncii, toți factorii de răspundere din acest sector de maximă importanță pentru asigurarea progresului economiei naționale trebuie să adopte, în continuare, măsuri concrete, operative, a căror eficiență practică să se regăsească în sporirea pînă la nivelul planului portofoliului de comenzi, in onorarea aritmică și integrală a tuturor obligațiilor contractuale asumate față de beneficiarii externi. VARTIA DE ȘTEFAN 1 LUNA CĂRȚII LA SATE Manifestare formativă, de larg orizont cultural Cea de-a XXVI-a ediție a „Lunii cărții * la sate“ — parte integrantă a Festivalului național „Cîntarea României“ — se va desfășura, anul acesta, între 2 februarie—2 martie, acțiunile înscrise în această tradițională manifestare culturaleducativă desfășurindu-se sub semnul evenimentelor de referință: aniversarea a 65 de ani de la crearea Partidului Comunist Român și Anul Internațional al Păcii. Pe aceste coordonate se înscriu și acțiunile de mare amploare cuprinse în programul elaborat de Comitetul de cultură și educație socialistă al județului Timiș, în colaborare cu Biblioteca județeană, Inspectoratul școlar județean, Asociația scriitorilor din Timișoara, acțiuni care urmăresc intensificarea activității de popularizare și difuzare a cărții, in scopul sporirii contribuției acesteia la educarea socialistă, patriotică, revoluționară a oamenilor muncii de la sate, lărgirea sferei de atragere populației la lectură. Sărbătoarea cărții va contribui la lărgirea orizontului cultural al cititorilor, la dezvoltarea sentimentului patriotic, spiritului revoluționar, ca și a la popularizarea tipăriturilor, amplificarea legăturilor dintre cititori, scriitori, redactori de carte, in scopul cunoașterii mai temeinice, de către aceștia, a realităților satului contemporan, a problemelor care-i preocupă pe oamenii muncii de la sate, chemați să înfăptuiască neabătut obiectivele noii revoluții in agricultură. Principalele manifestări prevăzute în agenda programului întocmit la nivelul județului Timiș au un pronunțat caracter politico-educativ, șirul lor fiind început la Centrul cultural din comuna Cărpiniș, duminică, la ora 10. In cadrul manifestărilor din această zi, căminul cultural găzduiește dezbaterea pe tema: „Contribuția României socialiste, a Președintelui ei, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, la crearea unui climat de pace de securitate în Lume“. Biblioteca din localitate prezintă expoziția de carte: „EPOCA NICOLAE CEAUȘESCU oetapă de profunde transformări în viața economică și socială a României“. Șezătoarea literară care urmează va fi susținută de membri ai Asociației scriitorilor din Timișoara, iar Ansamblul „Bănățeană“ de la clubul „Constructorul“ și formațiile locale vor prezenta un program artistic. Dealtfel, asemenea manifestări vor avea loc in toate localitățile județului, programul cuprinzînd, în continuare, o serie de activități de un mare interes. ‘ In rândul lor se înscriu, de pildă, prezentările de carte politică: „EPOCA NICOLAE CEAUȘESCU“ — epocă de înfăptuiri istorice în dezvoltarea și modernizarea economiei românești“ ; „Ani de luptă comunistă 1933—1944“ ; „Mărturii documentare despre lupta P.C.R. și începuturile activității revoluționare ale tovarășului Nicolae Ceaușescu". .,Un om pentru o istorie“. Un loc distinctil ocupă, de asemenea, recitalurile de versuri care se vor desfășura, atât la bibliotecile comunale, cit și la școlile generale. Tema lor este deosebit de instructivă: „Să înflorim amiaza acestui timp de aur“, „Un ev de epopee“, „Odă eroilor neamului“, „Odă României socialiste“, „Spre gloria eternei Românii“ etc. Deosebit de interesante se anunță intilnirile iubitorilor de literatură cu o seamă de scriitori timișoreni, programate la Foeni, Șipet, Periam, Variaș. Filmul documentar și cel artistic vin, de asemenea, să completeze paleta bogată a manifestărilor din această lună. Fiecare intilnire cu cartea se va constitui intr-un moment de educație patriotică, revoluționară, avînd certitudinea că „Luna cărții la sate“ se va caracteriza prin amploare, bogăție de idei, printr-o largă participare. Instructor ANA TARARUL Comitetul de cultură și educație socialistă, al județului Timiș Acțiune de mare importanță economică, ieri, a început recensămintul animalelor domestice Oameni harnici, buni gospodari . O primă constatare: efectivele zootehnice sunt în creștere, dar rezervele posibilitățile n-au fost nici pe departe epuizizate. ® Interes larg pentru valorificarea la fondul de stat a unor cantități cit mai însemnate de carne, lapte, lînă, ouă și a altor produse agricole, începînd de ieri. In toate localitățile timișene, ca de altfel în întreaga țară, se desfășoară recensămîntul animalelor domestice, ne de însemnătate acțiadeosebită pentru economia națională, știut fiind faptul că datele culese cu acest prilej vor sta la baza măsurilor ce se vor întreprinde, în continuare, în vederea dezvoltării puternice a zootehniei, pentru sporirea producțiilor animaliere. Redactori ai ziarului „Drapelul roșu“, care i-au însoțit pe recenzori în activitatea lor de pe teren, au consemnat ieri dimineață, fapte demne de subliniat: efectivele de animale și păsări sînt tot mai numeroase, deși resursele și posibilitățile existente pe acest tărîm n-au fost nici pe departe epuizate, existînd și gospodării ță- Reportaj realizat de VIOREL BOARIU și IOAN DAVID (Conf. in pag. a ViI-a) In curtea cooperatorului Vie Crețu, din comuna Șag, recenzorii au înregistrat trei taurine, nouă ovine, o scroafă cu pureci și numeroase păsări de curte, așadar, — un bun gospodar . Tot în comuna Șag, am cunoscut un alt vrednic gospodar. Se numește Cristofor Prack și livrează, în fiecare an, la fondul de stat, pe bază de contract, cantități însemnate de carne, lapte, ouă și alte produse. (Foto : E. ROBICSEK)