Drapelul Roşu, iunie 1988 (Anul 44, nr. 13470-13495)

1988-06-10 / nr. 13478

Anul XLV, nr. 13.478 Vineri, 10 iunie 1988 4 pagini, 50 bani IN SPIRITUL SARCINILOR STABILITE DE TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU ACORDUL GLOBAL, formă optimă de stimulare și cointeresare a oamenilor muncii . La întreprinderea „Electrotimiș“, unitate de frunte în industria județului și a țării, sarcinile de pod s-au realizat și se realizează ritmic, lună de lună, la toți indicatorii de calitate și eficiență. Cum este posibil acest lucru ? „Intre principalii factori — ne spune tovarășul Ilie Ocsko, secretarul comitetului de partid, președintele Consiliului oamenilor muncii — se găsește aplicarea acordului global. In anii de cînd se practică în întreprinderea noastră, această formă de muncă și retribuire și-a dovedit din plin eficiența, pe fondul reglementărilor legale, stimulative, aplicate temeinic și corect, acordul global are rol stimulator în realizarea unor producții sporite și de eficiență ridicată. De altfel, în Expunerile secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, la ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din 29 aprilie a.c., cît și la Ședința comună a Consiliului Național al Oamenilor Muncii și Consiliului Național al Agriculturii, subliniază cerința de a aplica cu fermitate montările legale cu privire la acordul dal, de a se folosi giocadrul juridic, organizatoric și economic creat pentru a asigura progresul susținut al fiecărei ramuri și sector de activitate“. . .. Sîntem în secția sculărie a întreprinderii și avem ca interlocutor Astăzi, din experiența colectivului întreprinderii „Electrotimiș“ Timișoara pe tovarășul Nicolae Crăciunescu , este maistru și conduce o formație complexă, care lucrează în acord global. „Acesta s-a impus de la sine, spune maistrul, ca o necesitate cerută de îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan sub toate aspectele : cantitative, calitative, de fiabilitate și promptitudine în respectarea termenelor de execuție și de livrare la beneficiari“. Formația care înglobează în jur de 80 de metri, este capabilă casă realizeze toate operațiile necesare, de la prelucrare pînâ la montare, pentru ca o comandă să fie finalizată. Retribuția, potrivit contractului încheiat între maistrul Nicolae Crăciunescu, reprezentantul brigăzii, și șeful secției, se repartizează, prin hotărîre colectivă, la sfîrșit de lună pentru fiecare membru al formației, în funcție de categoria de încadrare, dar, mai ales, după aportul și efortul depus la realizarea sarcinilor de plan. Cinstit și drept, fiecare primește retribuție după cantitatea și calitatea muncii depuse. De aceea, nu puține sînt cazurile cînd un membru al formației, cu o categorie mai mică, cîștigă mai mult decît altul, cu încadrare mai clar care nu s-a ridicată, implicat pe măsură, în efortul colectiv Ceea ce ne-a îndemnat maistrul să reținem în mod deosebit este faptul că nu se mai întîmplă de mult ca vreun lucrător din formație să nu-și realizeze cel puțin retribuția de bază. Explicația ? Acordul global nu numai că stimulează cointeresarea, ci și disciplinează : cel care nu înțelege să „țină pasul“, și nu este receptiv la observațiile. îndemnurile C. PETRE (Continuare în pag a 2-a) Importanta sarcină stabilită de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, ca anul 1988 să constituie un an hotărîtor în înfăptuirea programelor de perfecționare a organizării și modernizare a proceselor de producție, a determinat în unitățile industriale din județul nostru, o activitate intensă pentru a răspunde acestui imperativ major al dezvoltării de tip intensivcalitativ. E. Komlosi, fruntașă in întrecerea socialistă, surprinsă, în imaginea de față, la locul ei de producție, adică in atelierul de bobinaj al secției 22 de la „Electromotor“. (Fotografie de GH. POPESCU) 1 Însemnate sporuri de producție prin modernizare Cu sprijin activ, din partea Cabinetului de organizare economico-socială și a Comisiei județene de modernizare, comisiile de profil din unități, cadrele tehnico-inginerești au soluționat, în cele 5 luni parcurse din an, numeroase aspecte ale acestei vaste problematici, de pe ma cărora au rezultat nrînsemnate sporuri de producție și de eficiență economică. Astfel, la nivelul județului au fost implementate 724 de măsuri, care s-au soldat cu un spor de 272 milioane lei la valoarea producției-marfă, din care 64 milioane lei la producția pentru export, o economie relativă de 1.471 ■ de persoane, reducerea cheltuielilor totale cu 68 milioane lei, iar a celor materiale cu 40 milioane lei. IN COMUNA FĂGET Amplă participare cetățenească la activitatile de înfrumusețare 7i și bună gospodărire La Făget, buna gospodărire a localităților comunei, asigurarea ordinii și curățeniei constituie o preocupare de zi cu zi a cetățenilor, deputaților și comitetelor de cetățeni. Relevant este în acest sens și faptul că valoarea activităților prestate de locuitorii comunei pe șantierele muncii de înfrumusețare se ridică la peste 4 milioane lei, din cele 9 milioane prevăzute pe întregul an. Numai la lucrările de investiții și construcții — ne spunea primarul comunei, Ion Olteanu, cetățenii au efectuat 5.200 de ore, preluîndu-și în totalitate lucrările de zidărie, tencuit, amenajarea spațiilor comerciale de la parterul noilor blocuri cu un număr de 12 apartamente, intrate în exploatare în ultimele săptămîni. Programul de lucru, întocmit în baza Legii nr. 1/1985, prevede pentru perioada imediat următoare extinderea unor spații de învățămînt la Școala generală din Brănești, reparații și igienizarea școlilor generale din Bichigi și Temerești, pietruiri de drumuri în centrul de comună și refacerea arterei ce face legătura cu satul Temerești, cît și alte lucrări pentru întreținerea spațiilor verzi, grăbirea lucrărilor pe șantierele de construcții ale celorlalte blocuri (pînă la sfîrșitul anului vor fi predate beneficiarilor alte 30 apartamente). Iată, pe scurt, cîteva din preocupările gospodarilor din această veche și frumoasă zonă timișeană, hotărîți să adauge fiecărui sat — din cele 11 cîte cuprinde comuna — substanțiale prefaceri în toate sectoarele vieții economice și sociale. PROPRIETARI, PRODUCĂTORI, BENEFICIARI -statutul nou, demn și liber al făuritorilor bunurilor materiale Naționalizarea principalelor mijloace de producție, înfăptuită la 11 iunie 1948, act de profundă dreptate și echitate socială — „exproprierea expropriatorilor“ — a restituit cea mai mare parte a avuției naționale adevăratului ei creator — poporul muncitor Prin conținutul și consecințele sale, naționalizarea principalelor mijloace de producție „a deschis — așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu — o etapă nouă în istoria relațiilor de producție din țara noastră“. Trecerea la un sistem nou de relații social-economice, întemeiate pe proprietatea comună, obștească a determinat un nou statut social membrilor societății românești, concretizat în faptul că ei au devenit, tn mod obiectiv, de drept și de fapt, proprietarii mijloacelor cu care lucrează, producătorii tuturor valorilor materiale și spirituale și singurii beneficiari a tot ce se creează prin munca și strădania lor. Unirea forței de muncă cu mijloacele de producție se realizează, de acum înainte, intr-un mod nou, fiind lichidată pentru totdeauna separarea calității de proprietar de cea de producător. O primă condiție a înfăptuirii în practică a calității de proprietari, producători și beneficiari, o constituie încadrarea în muncă, îndatorirea muncii, iar acestea, pentru a fi efective, presupun asigurarea și garantarea, prin lege, a unui loc de muncă pentru fiecare membru al societății. Așadar, în concepția partidului și statului nostru, a tovarășului Nicolae Ceaușescu, socialismul ca sistem de producție socială, întemeiat pe proprietatea producătorilor asupra mijloacelor de ducție cu care lucrează, prose făurește cu poporul și pentru popor, fiind deci, incompatibil cu șomajul. Dar, socialismul nu reduce omul doar la rolul de forță de producție — deci vede in el producător beneficiarul tuturor bunurilor create de-a lungul istoriei, factorul hotărîtor al progresului societății, creșterea nivelului de trai material și spiritual al poporului fiind țelul suprem, constiînsăși esența politicii de făurire a noii orînduiri Este meritul deosebit al partidului nostru, al secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, de a fi definit și statuat vital al conștiinței de rolul proprietar socialist, importanța cultivării, dezvoltării ei în rîndul oamenilor muncii, pentru progresul multilateral al societății noastre, pentru asigurarea valorificării superioare a resurselor de care dispunem, pentru creșterea bunăstării națiunii- Așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu : „Trebuie să dezvoltăm puternic sentimentul de proprietar al oamenilor muncii din toate sectoarele, spiritul de răspundere pentru dezvoltarea și apărarea proprietății socialiste, de stat și cooperatiste“. Cu atît mai mult crește astăzi importanța conștiinței de proprietar socialist cu cît, în condițiile autoconducerii muncitorești, ale autogestiunii și autofinanțării, ale adîncirii continue a democrației noastre muncitorești, revolutionare, oamenii muncii sunt chemați să participe direct la organizarea și conducerea producției, lect. univ dr NICU TRANDAFIR 11 IUNIE 1948 — 11 IUNIE 1988