Drapelul Roşu, octombrie 1988 (Anul 44, nr. 13574-13599)

1988-10-01 / nr. 13574

Anul XLV, nr. 13.574 Sîmbătă, 1 octombrie 1988 8 pagini, 50 bani intreprinderea"„Ambalajul metalic'* ____Timișoara____ TEHNOLOGII PERFECȚIONATE S [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK], suat cu atenție, programul I de perfecționare a organizării și modernizare a proceselor de producție, specialiștii depunînd stră I danie să-i aducă noi completări. Iată cîteva din noile măfuri, realizate prin auto-utilare, care aplicate începînd cu luna septembrie a.c., își demonstrează revelator valoarea. Este vorba pentru găuritul de mașina bilateral j simultan al capetelor de canete, dispozitivul de găurit barele de legătură la rame ițe și îmbunătățirea tehnologiei de montaj a bucșelor pe canete. Concepute pentru un randament ridicat — mașina de găurit bilateral, bunăoară, are o productivitate a muncii de circa 4 ori mai mare comparativ cu vechiul procedeu —, noile îmbunătățiri tehnologice asigură, pe lângă o calitate superioară, o semnificativă sporire a eficienței economice. In susținuta sa preocupare — accentuată după intrarea în semestrul II al anului — privind ridicarea parametrilor tehnici și calitativă ai produselor pe care le realizează, spre a le conferi o competitivitate ridicată pe piața externă, colectivul Întreprinderii „Ambalajul metalic" din Timișoara acordă atenție sporită îmbunătățirii tehnologiilor de Este și motivul fabricației pentru care aici a fost reanaliza toate întreprinderile economice ale județului se află în plină desfășurare cea de-a doua etapă a acțiunii de organizare și modernizare a producției, menită să asigure îndeplinirea sarcinilor de plan, să creeze condițiile necesare creșterii mai susținute a eficienței întregii activități productive. Această acțiune de anvergură, inițiată de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, la scara întregii economii naționale, trebuie să stimuleze creativitatea, soluțiile și ideile valoroase, aducătoare de importante cîștiguri în planul eficienței, să se desfășoare permanent, un flux continuu. La întreprinderea tilui Timișoara aceste „Teximperative sînt îndeplinite prin materializarea în fapte, cu rezultate dintre cele mai bune, a măsurilor cuprinse în programul special întocmit. Un program bogat, îmbunătățit în permanență cu propuneri noi, eficiente, majoritatea venite pe filiera democrației muncitorești, adică de la cei aflați efectiv în „miezul producției“, unde apar și cele mai multe probleme, a căror rezolvare nu suportă amînare. Ing. Florica Pop, directorul adjunct al unității, menționa în acest sens că, în perioada care a trecut, cele 18 măsuri stabilite din pe 1988, au și fost aplicate 17, iar eficiența lor se regăsește în obținerea unui spor de producție marfă de 55,2 milioane lei, în creșterea susținută a productivității muncii, precum și în reducerea costurilor totale de fabricație cu 8,6 milioane lei, din care 5,8 milioane lei, cheltuieli materiale. Avindu-se în vedere specificul unității, imperativul actualului cincinal — creșterea eficienței producției —, au fost gîndite și aplicate o serie de soluții, fie cu forțe proprii, fie în colaborare cu institute de cercetare sau cu specialiști din învățămîntul superior. Iată și cîteva exemple : pină nu demult, se înregistrau o serie de „timpi morți“ în funcționarea mașinilor de măsuri și inițiative ale colectivului de la întreprinderea „Textila“ Timișoara țesut și filat, din lipsa curelelor trapezoidale. După ideile inginerilor Gheorghe Ochișor și Deme ștefan, ale maistrului Traian Suciu, a fost amenajat un atelier specializat, care acum satisface întregul necesar de astfel de accesorii. Tot prin autodotare, prin grija ing. Dumitru Dilighi și a maistrului Nicolae Timesz, a fost realizată o mașină de confecționat fese din tifon, utilaj care se aducea din import. Faptul că muncitorii și specialiștii unității au prins gustul performanței este demonstrat și prin trecerea la utilizarea tehnicii de vîrf. Astfel, lansarea producției în preparația țesătoriei, urmărirea gestiunii materiilor prime calculul calității și a firelor, produselor din țesătorie, precum și alte operații se fac cu ajutorul calculatorului, rezultînd anual o reducere a costurilor totale cu aproape 3 milioane lei, împreună cu ing. Lucia Duță, șefa biroului organizarea producției și a muncii, cu Arpad Tosza, inginer principal la același compartiment, revedem și alte măsuri aplicate. Intre acestea rețin atenția o serie de tehnologii noi — rezultatul unor cercetări proprii —, care conduc la reducerea substanțială a consumului de coloranți și auxiliari din import, cum ar fi tehnologia de vopsire a firelor cu coloranți reactivi indigeni, cea de albire a țesăturilor, de mărire a rezistenței vopsirii, tehnologia de realizare a țesăturilor cu aspect șifonat, prin finisare chimică, soluție foarte ieftină, dar extrem de eficientă sub aspectul rentabilității. In finalul discuției, am rugat-o pe ing. Filomenia Iliescu, directoarea întreprinderii, să ne spună, în sinteză, rezultatele cu care se va încheia această acțiune în 1988. „Vom obține un spor de producție marfă de 84,4 milioane lei, precum și o reducere a costurilor totale cu 14,8 milioane lei, din care cheltuieli materiale — 8,8 milioane lei. De asemenea, vom înregistra și o serie de creșteri ale indicatorilor calitativi, iese în sensul asimilării înțeîn fabricație a noi, mult mai unor produse pretențioase sub aspect estetic și funcțional, care vor satisface cele mai exigente pretenții ale beneficiarilor noștri“. VARTIA DE ȘTEFAN ÎN SPIRITUL SARCINILOR SUBLINIATE DE TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU MODERNIZAREA PRODUCȚIEI acțiune permanentă, în scopul creșterii eficienței economice t * PENTRU PRODUCȚII RECORD IN AGRICULTURA TIMISEANA ! IN PAGINA A 3-A /.-«'S TOVARĂȘUL NIM CIMIȘISCI a primit pe ministrul pescuitului și economiei maritime $>1, al Republicii Islamice Mauritania! Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, primit, vineri, pe Dah Oulda Cheikh, ministrul pescuitului și economiei maritime al Republicii Islamice Mauritania, care efectuează o vizită în țara noastră. In timpul primirii au fost relevate bunele raporturi de prietenie și colaborare existente între România și Mauritania, exprimîndu-se dorința de a se extinde și intensifica in continuare aceste legături, în spiritul înțelegerilor convenite cu prilejul întîlnirilor și convorbirilor la nivel înalt; în acest context, au fost puse in evidență posibilitățile de dezvoltare a conlucrării dintre cele două țări pe plan economic, subliniindu-se însemnătatea inițierii acțiuni concrete, menite unor să asigure valorificarea superioară a potențialului de care dispun țările noastre. Harfe pentru viitor ! Eu cred in geniul patriei oricînd !i în rostul, în suprema ei menire. ! Sortită-i să înfrunte și s-aspire ! Mereu să se ridice-n primul rînd ! ! Istoria-i mărturie scrisă-n piatră, Fermentul măreției neîntrerupte ; ! Cu jertfe sacre, sanctuar și lupte ! Necontenit, domnind pe-aceeași vatră. L Cum suie-n nouri piscuri din Carpați 1 între popoare famnulți-o înalți, * Prin timpuri porți iluminat destini Eu cred în viitorul tău deplin. J In multimilenarul tău renume, In glorii care vin să te-ncunune ! AL. JEBELEANU V A Deta : PARTICIPARE ACTIVA LA GOSPODĂRIREA ȘI ÎNFRUMUSEȚAREA ORAȘULUI Pe baza programelor de sistematizare și modernizare, în orașul Deta continuă construcția unor noi blocuri de locuințe în „zona fabricii", pină la sfîrșitul anului urmînd a fi date în folosință alte 75 de apartamente. Concomitent, sute de locuitori răspund cu promptitudine la acțiunile inițiate de consiliul popular, de comitetele de cetățeni și asociațiile de locatari privind înfăptuirea obiectivelor înscrise în programele de gospodărire și înfrumusețare a orașului. Demn de remarcat faptul că datorită partiipării active a locuitorilor din fiecare circumscripție au fost realizate, în bună parte, obiectivele prevăzute în programele de autogospodărire. Astfel, de la începutul anului, miile de gospodari antrenați la conducerea treburilor de interes obștesc au efectuat lucrări de amenajare a spațiilor verzi pe 3.000 mp, plantarea a 14.200 pomi, arbori și arbuști, repararea și întreținerea a 4.700 ml străzi, 2.800 ml trotuare și 3,5 km drumuri, refacerea și zugrăvirea a 65.000 mp fațade și altele. Inițiativa spiritului gospodăresc al locuitorilor orașului sunt oglindite și de volumul însemnat de lucrări efectuate în această perioadă a căror valoare este estimată la peste 15 milioane lei, fiind îndeplinite astfel angajamentele asumate în întrecerea socialistă pe 1988. Trăim, astăzi, realitatea vibrantă a momentului istoric cînd frontul uman, entuziast și cu bogate resurse de autoperfecționare, își racordează valorile și energiile la dezideratele de progres, de ridicare a întregii activități la un nivel calitativ superior, puse în fața întregii națiuni de Tezele pentru plenara C.C. al P.C.R., elaborate din inițiativa profund patriotică și revoluționară a tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului. în acest front al gîndirii și muncii, sub semnul creșterii valorii și competenței, își are loc educatorul, cu conștiința înaltei prețuiri de care se bucură în societatea noastră socialistă. In această angajantă mobilizare, întărirea spiritului de partid, a spiritului revoluționar în organizare și conducere a devenit un imperativ de prim ordin. Obiectivele generale după care ne ghidăm în proiectarea, realizarea și finalizarea întregii noastre activități pe care o desfășurăm, cu răspundere și exigență, la nivelul Școlii generale din comuna Gătaia, vizează transformarea hotorită a unității de învățămînt intr-un puternic centru de educație comunistă, patriotică și revoluționară, asigurînd cegea forței de inrîurire creșinvățămîntului, atît prin valorificarea superioară a conținutului educativ al programelor și manualelor școlare, cit și a fiecărei lecții și activități practice. Proiectarea și organizarea științifică a muncii în toate compartimentele, înfăptuirea integrală a planului de școlarizare, abordarea cu maximă fermitate a învățării in clasă — condiția creșterii eficienței activității didactice — sînt doar cîteva dintre direcțiile principale de acțiune la care ne raliem. Din experiența anului școlar trecut am desprins, în lumina înaltelor comandamente la care ne raportăm, o seamă de învățăminte care sunt temei al continuei autodepășiri; dacă în ceea ce privește procentul de promovare (98 la sută) ne declarăm oarecum nu același lucru satisfăcuți, se spune despre implicarea poate unanimă și conștientă a elevilor în procesul formării lor intelectuale, morale, estetice, fizice etc., însușirea deprinderilor practice, avînd încă aproape 30 la sută elevi mediocri. Deși toate disciplinele de învățămînt se predau în laboratoare și cabinete, nu ne-am însușit pe deplin dezideratul fundamental al punerii elevilor în situația de a redescoperi cunoștințele ce se cer însușite. In ceea ce privește cadrele didactice, am stimulat și stimulăm permanent o reacție atitudinal-afectivă, acestea, trecînd printr-un real proces de selecție impus de exigențele activării într-o școală în care munca prof. HERBERT WEISMANN directorul Școlii generale Gătaia (Continuare în paga 2-a) UN DEZIDERAT PROFUND ANGAJANT Creșterea valorii și competenței cadrului didactic