Drapelul Roşu, martie 1989 (Anul 45, nr. 13702-13728)

1989-03-01 / nr. 13702

■ Anul XLVI, nr. 13.702 ■ Miercuri, 1 martie 1989 ■ 4 pagini, 50 bani IN SPIRITUL SARCINILOR SUBLINIATE DE TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU AMPLA ANGAJARE PENTRU REALIZAREA INTEGRALĂ A PLANULUI PE PRIMUL TRIMESTRU Pornind de la marea semnificație a acestui an, 19Î9 marcind a 45-a aniversare a victoriei revoluției de eliberare socială și națională, antifascistă și antiimpenalistă, precum și desfâșurarea înaltului forum al comuniștilor români, Congresul al XIV-lea al P.C.R., —, de la importanța lui hotărîtoare în realizarea actualului cincinal, secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a adresat vibranta chemare de a face din 1989 anul celor mai bune rezultate de pînă acum in toate domeniile de activitate. De aici, atenția deosebita pe care secretarul general al partidului o acordă asigurării bunului mers, al activității economice în primul rînd, în Mesajul de Anul Nou, in consfătuirile de lucru de la C.C. al P.C.R., în ședințele Comitetului Politic Executiv, în vizitele de lucru pe care le-a întreprins în perioada parcursă din an, conducătorul partidului și statului analizat in detaliu mersul activității pentru îndeplinirea ritmică a sarcinilor de plan, insistind asupra neajunsurilor manifestate și a stabilit modalitățile prin care acestea pot fi grabnic înlăturate, fixînd, totodată, prioritățile ce trebuie să stea în fața organelor și organizațiilor de partid, a consiliilor oamenilor muncii, a celorlalte organisme ale democrației muncitorești revoluționare, în vederea unei ample mobilizări a tuturor colectivelor la muncă angajantă, ritmică, eficientă, pe în spiritul acestor indicații, temeiul orientărilor ce decurg din programatica Expunere a tovarășului Nicolae Ceaușescu din noiembrie 1988, plenara Comitetului județean de partid cu activul a stabilit ample concrete măsuri pentru perșifecționarea stilului conducerii, îmbunătățirea întregii activități politico-organizatorice și educative, al căror rezultat fundamental trebuie să fie reflectat de modul în care se realizează sarcinile economice. Acționînd în spiritul acestor cerințe, numeroase colective muncitorești din județ au obținut, in primele două luni ale anului, rezultate bune, evident superioare față de perioada corespunzătoare a anului trecut. Prin felul cum au muncit, prin rezultatele obținute, prin însemnatele sporuri la producția fizică, îndeosebi la cea destinată exportului, in condițiile reducerii substanțiale a consumurilor de materii prime, materiale și energie, colectivele fruntașe au pus în evidență, prin exemplul lor marcant, forța economiei noastre socialiste, evoluția ei pe calea dezvoltării intensive. Desigur, dacă toate unitățile s-ar fi străduit să preia și să generalizeze experiența bună pe linia perfecționării organizării și modernizării proceselor tehnologice, a întăririi ordinii și disciplinei, rezultatele puteau fi, sp ora aceasta, mai substanțiale, la nivelul întregului județ. Din păcate, restanțele care se fac simțite in realizarea producției fizice se referă și la unele din cele mai importante domenii pentru economia națională, ca de exemplu extracția de țiței și gaze naturale utilizabile, produse chimice și petrochimice, produse electrotehnice, produse ale industriei ușoare și altele. După cum. serioase rămîneri în urmă se resimt in domeniul investițiilor. Iată, așadar, temeinice motive din care rezultă că odată cu intrarea în luna martie, lună decisivă în realizarea integrală a planului pe primul trimestru al anului, întreaga activitate productivă — mai ales în unitățile cu restanțe — trebuie să marcheze o îmbunătățire radicală, o amplă angajare muncitorească, revoluționară care să situeze in centrul preocupărilor folosirea deplină a capacităților de producție, grăbirea implementării celor mai eficiente măsuri din programele de organizaremodernizare, realizarea ritmică, integrală a producției fizice, cu accent pe onorarea prioritară a producției de export, încadrarea în normativele de consum, in cele economico-financiare. O referire cu totul aparte se cere făcută la adresa unităților beneficiare și a celor de execuție a investițiilor, timpul bun de lucru oferit de această desprimăvărare purie, trebuie folosit un timașa fel încît paralel cu realizările ritmice curente, înscrise în grafice, să fie recuperat un volum cît mai mare din importantele lucrări restante. GAVRIL MALAI 9 Activitatea productivă din luna martie este decisivă în îndeplinirea sarcinilor întregului trimestru. Munca se cere substanțial intensificată la extracția de țiței și gaze naturale utilizabile, în unitățile chimice și petrochimice, în industria ușoară și peste tot unde există restanțe în realizarea producției fizice. 9 Prioritate absolută — asigurarea fondului de marfă pentru export, livrarea operativă a tuturor obligațiilor contractuale. 9 Beneficiarii și executanții obiectivelor de investiții au datoria să folosească la maximum timpul bun de lucru pe șantiere. Mereu în atenția harnicului colectiv al oamenilor muncii de la întreprinderea de autoturisme Timișoara, calitatea, unul dintre imperativele majore ale activității productive, în imagine, aspect din secția p>elucări subansamble motor. (Fotografie de GH. POPESCU) TOVARĂȘUL . ± a primit pe Jozef Teiu membru al Prezidiului, secretar al C. C. al P. C. din Cehoslovacia Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, a primit, marți, pe tovarășul Jozef Lenart, membru al Prezidiului, secretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, care efectuează o vizită în țara noastră, la invitația C.C. al P.C.R. In timpul întrevederii a fost subliniată evoluția bună a relațiilor de prietenie și colaborare dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist din Cehoslovacia, dintre țările și popoarele noastre, evidențiindu-se rolul hotărîtor al întîlnirilor și convorbirilor la nivel înalt în dezvoltarea în continuare a acestor raporturi tradiționale. In același timp, s-au relevat posibilitățile existente tru extinderea pe mai pendeparte a conlucrării ne-cehoslovace pe plan românolitic, economic, tehnicoștiințific și în alte domenii de activitate. » în cursul convorbirii a fost reliefată însemnătatea dezvoltării colaborării economice multilaterale în cadrul C.A.E.R., perfecționării pe baze socialiste activității acestei organizații, a în folosul și spre binele fiecărei țări membre, în interesul cauzei generale a socialismului și păcii, al progresului și colaborării între națiuni. Totodată, abordîndu-se unele probleme ale internaționale, a fost situației relevată necesitatea întăririi luptei împotriva pericolului de război, pentru dezarmare și pace, a solidarității partidelor și muncitorești, a comuniste tuturor forțelor progresiste care se pronunță în favoarea dezvoltării independente a popoarelor, pentru democrație, pentru o lume mai bună și mai dreaptă. ASCENSIUNI ALE DEZVOLTĂRII ECONOMICO-SOCIALE Orașul din cîmpie, Sînnicolaul Mare, grație hărniciei și priceperii locuitorilor săi, care răspund prezent la toate chemările și îndemnurile primăriei, se afirmă tot mai mult ca o puternică localitate industrial-agrară, amplificîndu-și continuu valențele urbanizării. Argumente în favoarea acestei afirmații sînt multiple, ținind atit de domeniul trecutului nu prea îndepărtat, cît și de perspectivele acestui penultim an al cincinalului actual. Faptele atestă că în anul trecut, spre exemplu, planul producției-marfă a fost depășit cu 32 milioane lei, livrările la export fiind depășite, de asemenea, cu 21 la sută. în unitățile agricole s-au recoltat, în aceeași perioadă, 27.833 tone cereale, 7.945 tone sfeclă de zahăr, 11.900 tone legume de cîmp, 548 tone soia și altele. Avînd, așadar, la pază asemenea realizări frumoase și o bogată experiență de muncă,torii urbei respective locuiau demarat în anul curent cu obiective și mai îndrăznețe, dorința lor unanimă fiind aceea de a întîmpina cu noi succese cele două mari evenimente politice ale anului: jubileul actului revoluționar de la 23 August și Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist Român. Astfel, sub semnul dezvoltării intensive, in industrie, valoarea producției marfă va crește cu 55,6 milioane lei, iar planul de investiții însumează 114,7 milioane lei, din care 63,7 milioane la construcțiimontaj ; se vor da, totodată, în folosință 150 apartamente din fondurile statului, precum și o nouă piață agroalimentară, o nouă fabrică de gheață etc., iar în comerțul socialist, planul de desfacere cu amănuntul prevede o creștere de 8,8 la sută. _ Totul pentru om, pentru bunăstarea sa Este știut faptul că incepînd de la 1 august anul trecut, s-a aplicat în practică majorarea retribuțiilor personalului muncitor, majorare eșalonată în trei etape. In perioada 1 august — 1 octombrie, peste 2,5 milioane oameni ai muncii cu retribuțiile cuprinse înre 1.500- 2.000 lei lunar au beneficiat de majorări încadrate intre 2.000-2.400 lei, marcîndu-se cea mai mare majorare de retribuții din toți anii construcției socialiste în țara noastră. Alți 1,9 milioane oameni ai muncii (cei cu retribuții tarifare de 2.001- 2.250 lei lunar) au beneficiat de majorări cuprinse între 2.401-2650 lei, în cea de -a doua etapă care s-a desfășurat în perioada 1 noiembrie 1988 — 1 ianuarie 1989. Aceasta înseamnă că numărul total al celor care au primit retribuții majorate în cele două etape s-a la peste 4,4 milioane ridicat persoane, reprezentînd aproape 60 la sută din întregul personal muncitor. Altfel spus în anul trecut, oamenii muncii din țara noastră au obținut venituri suplimentare care însumează 5,8 miliarde lei, la care, în luna decembrie, li s-au adăugat alți 1,7 miliarde lei, reprezentînd 50 la sută din fondul de participare al acestora la realizarea producției, beneficiilor și la împărțirea beneficiilor pe anul trecut. In același context se încadrează și faptul că, tot anul trecut, veniturile suplimentare obținute de 801.500 persoane, prin majorarea pensiilor, au însumat 300 milioane lei. Ca o continuare de punere în aplicare a hotărîrilor reglementărilor legale adoptitate, începînd de astăzi, 1 martie, se trece, așadar, la o nouă etapă de majorare a retribuțiilor și pensiilor. Timp de șase luni, pînă în august a.c., urmează să se majoreze, eșalonat, pe ramuri și domenii de activitate, toate retribuțiile mai mari de 2.250 lei, ceea ce înseamnă că, începînd de la 1 august, întregul personal muncitor din economie va beneficia de retribuții furate , față de 2.980 lei îacît a fost retribuția medie pe economie înainte de începerea acțiunii aceasta va ajunge la 3.300 lei. De asemenea, în această a treia etapă se vor majora și pensiile de asigurări sociale de stat pentru munca depusă și limită de vîrstă cuprinse între 1.501-3.000 lei, de aceste avantaje beneficiind in total 1,4 milioane persoane. Apreciind la justa lor valoare măsurile de creștere a venitului populației, de asigurare a unor condiții tot mai bune de muncă și viață pentru întregul popor — argumente de netăgăduit ale trăiniciei și vitalității economiei noastre socialiste, ale forței și capacității sale de a depăși orice greutăți, ale justeții politicii științifice, clarvăzătoare a partidului de dezvoltare multilaterală patriei, politică al cărui invțiator și promotor consecvent este secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu —, oamenii muncii timișeni înțeleg că trebuie să acționeze cu toate forțele, cu dăruire și abnegație pentru buna organizare a întregii activități economicosociale, pentru realizarea neabătută a programelor de modernizare a producției, de creștere a productivității muncii, de ridicare a nivelului tehnic și calitativ al produselor, de reducere a consumurilor materiale și energetice, acestea reprezentînd condiții esențiale pentru sporirea continuă a venitului național. începînd de astăzi, 1 martie, se trece la a III-a etapă de majorare eșalonată a retribuțiilor și pensiilor