Drapelul Roşu, iunie 1989 (Anul 45, nr. 13780-13805)

1989-06-01 / nr. 13780

IN spiritul sarcinilor subliniate de tovarășul Nicolae ceaușescu IMPLICARE ACTIVĂ, RESPONSABILĂ ÎN REALIZAREA INTEGRALĂ A PLANULUI La întreprinderea de lacuri și vopsele „Azur“ Timișoara, unitate importantă a triei chimice timișene, indusse realizează, pentru majoritatea ramurilor marea industriale, materialele de vopsire protecției necesare asigurării anticorozive și conferirii unui aspect plăcut produselor. Pe bună dreptate, se poate spune că la toate întreprinderile din județ și la foarte multe din țară rezultatele muncii colectivului de la I.S.V. „Azur“ sunt prezente, atit pentru producția destinată tului, cit și pentru cea experinternă. Ca toate unitățile economice ale patriei, și „Azur“-ul a cunoscut, în anii care au trecut de la Congresul al IX-lea al partidului, toate transformări de impozordin cantitativ și calitativ, transformări care au făcut din întreprinderea noastră una dintre cele mai mari și moderne unități producătoare de lacuri și vopsele ale economiei naționale. Beneficiind de o investiție complexă,manenră manifestînd superpreocupare pentru elaborarea și aplicarea unor tehnologii noi, pentru modernizarea celor existente, I.L.V. „Azur“ realizează astăzi în numai 30 de zile întreaga producție a anului 1965. în acest sens, este de remarcat faptul că reproiectarea tehnologiei de fabricație a lacurilor destinate finisării mobilelor și a produselor destinate acestui sector a condus la o creștere a capacității de producție cu 50 la sută, asigurîndu-se, totodată, și o diversificare a fabricației, în deplină concordanță cu sugestiile și solicitările beneficiarilor. Importante preocupări au existat și există în continuare pe linia creșterii ponderii exportului direct și indirect în totalul fabricației realizate. Astfel, dacă în 1985 doar 23,9 la sută din producția marfă lua drumul exportului direct și indirect, în prezent 56,6 la sută din totalul sortimentelor sunt destinate acestui scop, volumul producției exportate crescînd de peste 4 ori. In ceea ce privește producția destinată partenerilor de peste hotare, trebuie evidențiat faptul că peste 90 la sută din sortimentele contractate la export sunt produse noi și reproiectate, rod al gîndirii creatoare a colectivului, al cooperării fructuoase dintre „Azur“ și institutele de cercetare specializate din Timișoara și din țară. Concomitent cu strădaniile depuse pentru dinamizarea exportului, organizația de partid, consiliul oamenilor muncii au acordat atenție deosebită reducerii importului. Căile de acțiune au fost, în principal, două: diminuarea importului direct al unității, prin în fabricație a unor asimilarea produse care să incorporeze în masa lor materii prime indigene sau materiale procurate cu efort valutar scăzut, și reducerea importurilor la beneficiari, prin elaborarea și introducerea în producția de serie a unor sortimente care nu erau cuprinse în nomenclatorul unității și care erau aduse din import. Detaliind, trebuie să precizez că, numai în ultimii doi ani, au fost borate și asimilate trei craserii de produse, pentru fabricarea cărora utilizăm materii prime din țară, produse care satisfac în totalitate solicitările beneficiarilor din cadrul M.I.E.T., M.I.C.M. și M.I.U.G. Tot în cadrul acestei acțiuni se înscrie și elaborarea, în colaborare cu Centrul de cercetări protecții anticorozive lacuri și vopsele (C.C.P.A.L.V. București) — punct de cercetare „Azur“, a unor vopsele refractare (destinate sectoarelor calde), fabricate în exclusivitate cu materii prime indigene. Este vorba despre seria vopselelor refractare 6007 și despre vopseaua refractară pentru fontă — 7.259. Cît privește reducerea importurilor la beneficiari, amintesc asimilarea unei game largi de produse pentru finisări în sectorul pielărie, cum sunt lacurile 2.126, precum și alți înlocuitori. Eforturi stăruitoare punem în continuare și deîn direcția creșterii eficienței economice, îndeosebi prin aplicarea obiectivelor cuprinse în programul de perfecționare a organizării și modernizare a proceselor de producție. Pe acest temei, gradul de valorificare a materiilor prime a sporit în acest an, față de 1985, cu 7,3 la sută, iar cheltuielile materiale, raportat la aceeași perioadă, au scăzut cu 28,2 lei pe tona de produse. Pentru realizarea clară a sarcinilor de exemplar curente și de perspectivă ce revin unității, atenție deosebită acordăm înfăptuirii măsurilor cuprinse în programul de organizare-modernizare, completării acestuia cu noi, soluții și idei valoroase, aducătoare de însemnate cîștiguri în planul calității, al eficienței, devansării realizării unora dintre acestea. în acest sens, acționăm pentru diversificarea rețetelor de fabricație a reperelor din P.A.F.S., promovarea cu mai mult curaj a unor tehnologii de vîrf, recent mnilate, care să conducă așila înlocuirea metalelor neferoase, realizarea unor noi sortimente de rășini sintetice destinate industriei cauciucului, asimilarea unor produse cu consum redus de uleiuri vegeing. PAVEL BARLEA directorul întreprinderii de lacuri și vopsele „Azur" Timișoara (Continuare in pag a 2-a/ Din activitatea colectivului de la întreprinderea de lacuri și vopsele „Azur“ Timișoara 1 IUNIE — ZIUA INTERNAȚIONALA A COPILULUI Angajament solemn: muncar invatatura, dar uire ! In elaborarea și înfăptuirea concepției partidului nostru cu privire la tînăra generație, la creșterea rolului organizațiilor revoluționare de copii și tineret din patria noastră, contribuția esențială, determinantă aparține secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, care, prin geniala sa operă teoretică și practică, ne cere să contribuim la noașterea temeinică cași promovarea neabătută în muncă și viață a înaltelor valori moralolitice ale umanismului revoluționar, ale patriotismului socialist, a principiilor eticii și echității socialiste, a hotărîrii de a sluji fără preget cauza partidului și poporului, a socialismului și comunismului pe pămintul scump al patriei. La această sărbătoare dragă nouă, Ziua de 1 Iunie, organizația timișeană de pionieri se prezintă cu importante rezultate în întreaga activitate, cît și cu hotărîrea de a îndeplini exemplar indicațiile date de conducerea superioară a paridului de a participa cit mai activ la realizarea sarcinilor ce îi revin, unindu-și forțele în șuvoiul muncii întregului nostru popor pentru edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate. Cei aproape 100.000 de purtători ai cravatelor roșii cu tricolor, cît numără în prezent organizația județeană, constituie o însemnată forță prin care se cultivă, în rîndul copiilor, hărnicia, atitudinea înaintată față de muncă, iubirea de țară, de neam, iubirea față de partid. Participarea cită la muncă a nemijlocelor mai mici cetățeni a căpătat un cadru mai orgaanizat și permanent prin angajamentele mobilizatoare cuprinse in întrecerea pionierească „Cutezători spre viitor“, in acțiunea „Fiecare pionier, o faptă de muncă pentru înflorirea patriei“, cît și în cadrul activităților desfășurate în cercuri științifice și tehnice, vizite în unități economice, excursii, expediții, ceea ce contribuie, fără îndoială, la front în pag. a 2-a) lărgirea orizontului de cunoaștere, la aprofundarea cunoștințelor dobîndite în școală, verificarea și consolidararea acestora prin contactul cu noi domenii ale științei, tehnicii, alprof. MARIA JULA președintele Consiliului județean Timiș al Organizației pionierilor PENTRU pRODUCțII rECORD ÎN AGRICULTURA TIMIȘEANĂ Î IN PAGINA A 3-A Totul pentru om, pentru bunăstarea sa începînd de astăzi, noi categorii de oameni ai muncii beneficiază de majorarea retribuției realizate din inițiativa tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, în conformitate cu hotărîrile Congresului al XIII-lea și Conferinței Naționale ale Partidului Comunist Român, măsurile de majorare a retribuțiilor personalului muncitor continuă să se aplice consecvent, începînd de astăzi, 1 iunie, noi categorii de oameni ai muncii din unități industriale ale Ministerului Industriei Metalurgice și Ministerului Agriculturii, din unitățile de cercetare științifică, inginerie tehnologică, proiectare informatică, cu retribuții tariși fare peste 2.250 lei, beneficiază de sporirea veniturilor lunare. După cum se știe, prima etapă — încheiată la 1 octombrie 1988 — a constat în majorarea veniturilor personalului muncitor cu retribuții tarifare lunare de pînă la 2.000 lei, a II-a — încheiată iar etapa la 1 ianuarie a.c. — în creșterea veniturilor personalului muncitor cu retribuții tarifare lunare cuprinse intre 2.001—2.250 lei, iar în cadrul actualei etape, a III-a, începută la 1 martie a.c., beneficiază de majorare, eșalonat, pe ramuri și activități, întreg personalul muncitor cu retribuții tarifare lunare mai mari de 2.250 lei. Astfel, practic, de la declanșarea acțiunii și pînă în prezent, peste 5,1 milioane de oameni ai muncii au beneficiat de sporirea retribuțiilor. Este o realitate care ilustrează justețea politicii partidului și statului nostru, bazată ferm pe principiile eticii și echității socialiste, potrivit cărora creșterea nivelului de trai material și spiritual al oamenilor muncii este strîns legată de rezultatele muncii fiecăruia, de eficiența economică și efortul colectiv. Asemenea întregului popor, oamenii muncii timișeni, din rîndurile cărora peste 6.000 vor beneficia luna aceasta de retribuții majorate, sînt și mai puternic mobilizați pentru a înfăptui exemplar obiectivele de dezvoltare în profil teritorial, răspunzînd astfel, printr-o activitate spornică, de calitate, grijii statornice a partidului și statului nostru, personal a secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru creșterea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc. FĂT-FRUMOS ȘI PERFECȚIUNEA CERCULUI Intr-o dimineață m-am gîndit să călătoresc pe linia pură care unește distanța miracolelor dinții surisul copilului și primii lui pași, nesiguri in temeritatea lor prevestitoare de zboruri nemaivăzute printre inimi și stele. Călătoream, așadar, zi de vară pînă-n seară, pe linia aceea aidoma filamentului de portocalie al unei culoare stamine care aprinde florile pămîntului, in amiezile anilor. Trebuie să mărturisesc, cu oarecare teamă de bujori și magnolii, că și astăzi mă trezesc în copilărie, cind geamurile albesc ca pînza de in pe prundișul încins, și aud clopotele mici, de argint strecurat, ale țărmuitoarelor glasuri care s-au înălțat din ginguritul primordial al comunicării cu lumea și timpul, crcînd pînă in piscul formulărilor marilor întrebări ce cutreieră de la un capăt la altul al universului, care nu se mai știe nici astăzi dacă nu este cumva rotund, ca un pepene galben, de pildă, sau ca o vorbă de dragoste, rostită de-o fetiță foarte mică, urcată pe unei mirări, spre a gardul pătrunde în țara căpșunelor Și, uite așa, nici nu trece bine ziua și nici nu se scutură bine stelele nopții in căldarea omului care aleargă toată noaptea să se strîngă în vasul lui nevăzut, pentru a le putea semăna, spre amurg, pe cerul spălat de nori, nici nu trece bine ziua seara, și Făt-Frumos și a crescut, intr-un fel de explozii de muguri și lenevii de mirosuri flo r. DUMBRAVEANU (Cont in pag a 2-a)