Dreptatea, ianuarie 1937 (Anul 11, nr. 2746-2768)

1937-01-01 / nr. 2746

CĂMĂŞI, PIJAMALE, HAINE de casă, din stofa şi mătase MÂNUŞI, FLANELE, PULOVERE ^cumpăraţi dela cel mai asortat magazin din \*ra - CLUB Şelari 4, — Academiei 2, — Griviţel 99, — Grivitei 133. IV*aî eilsn ca ori ursdLe VA ADUC VĂ ADUCE . MILIOANE VĂ ADUCE BUCURIE . V '• î. ‘ î. g&rfrucă 19S7oin& in casă, la toţi cu, inv toted LOTERIEI DE STAT MINISTERUL AGRICULTURII ŞI DOMENIILOR Administraţia Comercială a Casei Pădurilor Statului ACTIV BILANŢUL GENERAL încheiat pe ziua de 31 Martie 1936 PASIV imobilizari Inventar............................. Lucrări în curs nerecepţionate până la 31 Martie 1936 Valori realizabile Debitori............................ Materiale lemnoase .... Produse nelemnoase . . . Pueţi în pepiniere............. Seminţe forestiere ..... Materiale tehnice ..... Alimente şi mărfuri în consumuri şi Cantine .... Disponibilități lichide Numerar ......................... Consemnări la Casa de Depuneri ............................. Conturi de ordine Debit 9.860.364.552 61.627.111 521.389.841 443.978.704 632.821 16.269.213 2615.924 2.273.212 1.762.317 26.672.035 12.735.596 9.921.991.663 988.922.0321 39.407.631 10.959.321.326 597.486.223 Capital fonduri Fond patrimonial.............. Fonduri legale................... Fond de asigurare contra incendiilor...................... Fond cumpărare de păduri Fond ameliorare goluri de munţi............................. Fond rezervă pentru debitori dubioşi.................. Fond reînoire şi investiţii extraord............................ Fond rulment pentru exploatare în regie.................. Exigibilităţi imediate Creditori............................. Cheltueli restante ..... Salarii funcţionari suspendaţi Diverşi pentru sume consemnate la C. D. . . . , Beneficiul net pe anul 1935/6 repartizat astfel: a) Fond de rezervă pntru debitori dubioşi.............. b) Fond pentru ameliorare goluri munţi . ... c) Fond de reînoire și investiții extraordinare . . ii) Fond de rulment .... e) Tezaur.................. Conturi de ordine: 9889.786 203.328.8 ÍC 10.190.961 10.500.000 75.000.00i 9,845.076.903 322.080.178 630.989-755 11.476.066.633 333971 306.998.062 48.213.951 948.572 500.COC 2.500.000 1.282.543 356.494,556 20.000.000 27.919.822 66.840.310 117.760.132 10.950.321.326 597.486.223 Contul de Profit și Pierdere încheiat la 31 Martie 1936 Credit Prejudicii suferite în cursul anului Cheltueli generale.................... . Pierderi ............. Beneficiul net pe 1935/6 . 11.426.776 94.620.392 803.652 106.850.820 117.760.132 224.610.952 Beneficii brute realizate din : Vânzarea materialelor neexploatate * exploatate în regie Vânzarea produselor nelemnoase Vânz. materialelor industrializate Vânzarea piteţilor din pepiniere . Vânzarea semințelor.................... lucrări in ateliere ........................ Exploatarea căilor ferate forestiere dniverse ............................ 12.717.001i 155.130.997 659.084 54.535.231 370.797 194.400 159.913 65&16S 185.352 224.610.952 Administrator, Inginer Consilier Silvic, (IS). L SIMIONESCU Șeful Contabilității, Inspector General, (Ss). V. ST. IOSIF CEREŢII , la toate librăriile, de GRIGORE N. FILS PS SCU O documentată expunere a stărilor politice din Europa ~== Preţul 5 lei In ziua de 9 Februarie 1937 se va vinde prin licitaţie publică la Tribunalul Baia-Fălticeni 1/6 indiviză din moşia Topite, corn. Valea Seacă, plasa Paşcani jud. Baia, în suprafaţă de 210 ha. teren arabil, fânaţe, pădure, conac, etc., proprietatea N. N. Catargi, .... Licitaţia începe de la suma de 225.000 lei conform publicaţiei de vânzare apărută în Monitorul Oficial Nr. 260 din 7 Noembrie 1936 pag. 11.779. Pentru informaţiuni a se adresa: str. Regală 21, etaj III, camera 8. Citiți: Dreptatea Deschiderea Cercului de Studii al partidului naţional-ţărănesc din judeţul Durostor «fee SILISTRIL — In seara de 29 Decembrie1936, orele 8, a avut loc deschiderea cercului de studii al partidului naţional-ţărănesc, organizaţia Durostor, la casa partidului din Silistra. A conferenţiat d. Carp Sandu secretarul g-1 al organizaţiei şi fost deputat, despre „Istoricul partidului naţional-ţărănesc şi doctrina sa”. D-sa a scos în evidenţă, încă din timpurile cele mai depărtate, starea mizeră a ţărănimii A impresionat cetirea memoriului înaintat, de cei 12 ţărani, în frunte cu Moş Ioan Roată, către delegaţii celor 7 mari puteri, în divanurile Ad-hoc dela 1857. Cu documente numeroase şi bogate, fapt ce a dat conferinţei un colorit deosebit, a evocat cât se poate de impresionabil, pe toţi marii luptători ce s’au jertfit pentru biruinţa „ţărănismului”, atât cât pe cei cu ocaziunea diferitelor răscoale ţărăneşti cât şi pe toţi scriitorii grupaţi în juriu „semănatorismului” cât şi al „poporanismului”, că au scos în relief importanţa şi bogăţia sufletească a ţăranului. (Eminescu, Gh. Coşbuc, C. Sandu-Aldea, Creangă, C. Stere, Ibrăileanu etc...). Pe tărâmul economic, social şi politic a enumerat pe Ion Ionescu de la Brad şi Mihalache Cogălniceanu, pe cel din urmă declarându-l de ctitor al ţărănismului. Oprindu-se apoi la viaţa şi activitatea lui C. Dobrescu-Argeş, conferenţiarul a insistat mult, scoţând în evidenţă, printr’o bogăţie de documente, marea personalitate a acestui luptător pentru chestia ţărănească. L-a arătat pe C. Dobrescu- Argeş ca un prim înfiinţător al „partidei” ţărăneşti, oferindu-i un steag, o credinţă şi viaţa sa. De aici s’a trecut la apariţia pe câmpul politic a d-lui Ion Mihalache , care dă forma concretă şi spirit de organizare a partidului. Paralel cu descrierea luptelor din vechiul regat, pentru marea chestie ţărănească, conferenţiarul a descris şi a scos în evidenţă pe toţi precursorii ţărănismului din Ardeal. Portretele sumare,, ale d-lor Ion Mihalache şi Iuliu Iilaniu, mai apoi al d-lui dr. Lupu, caracterele lor de luptători neînfricaţi pentru democraţie şi ţărănism, reliefată cu multă originalitate şi căldură, a impresionat şi mişcat auditorii. Trecând la doctrină, a scos în evidenţă scheletul statului ţărănesc, ce are să fie aşezat şi format la sufletul ţăranului, pe tiparele lui. Conferinţa a fost ascultată timp de o oră şi jumătate de un public numeros, cu mult interes şi cu o deosebită atenţiune, fapt ce a bucurat pe organizatorii cercului de studii. La sfârşit au cuvântat d-nii Al Tarcinus fost prefect şi vicepreşedintele organizaţiunii judeţene ş. d. Th. Iordan fost inspector şcolar, preşedintele cercului de studii, ambii mulţumind celor de faţă pentru bunăvoinţa arătată, precum şi d-lui Carp Sandu, de felul cum şi-a desvoltat conferința. Informaţiuni Fabrica «Schmollpasta» a transmis prin ziare, tuturor clienţilor şi consumatorilor săi, o originală urare de Anul nou şi anume, printr’un hoinar, care a fost lustruit cu «Schmollpasta», stârnind mult haz. Prin aceasta, renumita firmă, a dovedit din nou că, se gândeşte la clienţii şi consumatorii săi şi în zilele de sărbătoare. Redacţia noastră, a crezut de cuviinţă, să ţină cont de dorinţa cititorilor săi şi astfel, la rândul nostru, urăm firmei «Schmollpasta» mult noroc pentru anul 1937. Buletinul Băncii Naţionale a ftoialanin tei. Desele schimbări intervenite printre măsurile ce reglementează comerţul exterior şi al devizelor, schimbări impuse de evoluţia situată»economice şi monetare internaţionale, au făcut ca cercetarea şi cunoaşterea rrânunţită a acestora să devie din ce în ce mai anevoioasă. Apariţia Buletinului Băncii Naţionale a României umple golul simţit de lumea comercială, punând la îndemâna acelora pentru care cu notificerea tuturor măsurilor privitoare la comerţul exterior şi al devizelor constituie o necesitate imperioasă, un mijloc uşor de documentare. Sub o formă ce poate fî uşor ţinută la curent, această publicaţie oferă un mod succint, dar complect o corecţie la zi a tuturor măsurilor în vigoare ce reglementează schimburile cu străinătatea şi comerţul de devize. Institutul de emisiune va avea grije ca de îndată ce o nouă măsură va fi luată sau una din cele existente, modificată, să complecteze Buletinul printr’un sistem de foi volante, uşor de adăugat, graţie sistemului adoptat. In viitor, Buletinul Bănci Naţionale va cuprinde pe lângă măsurile privitoare la comerţul exterior şi de devize şi dispoziţiile luate de Banca de Emisiune în alte direcţii, susceptibile să prezinte un interes pentru public. Preţul acestei publicaţii este de joc lei. El se găseşte de vânzare la Banca Naţională a României (haltul imobilului Chrissoveloni), la băncile autorizate, iar în provincie, la sediile B. N. R. Cei cari doresc să primească în mod regulat suplimentele conţinând materialul necesar punerii la punct al acestei publicaţii, se vor adresa în Bucureşti la Serviciul de Studii B. N. R. (Strada Lipscani No. 16), iar în provincie, sediilor B. N. R. Costul unui abonament este de 500 lei anual. : / De la tineretul naţionalţărănesc din Culoarea de Albastru  Miercuri 12 Ianuarie 1937, se va ţine prima şedinţă a comitetului culorii, împreună cu comitetele circumscripţiilor, în localul Casei de Stat a Circ. 22 din Calea Şerban Vodă No. 72, ora 8 seara. Vor participa d-nii: Eug. Zamfiroiu, Octav Livezeanu, Marie Dobridor, av. V. P. Topoloveni, av. N. N. Vasiliu, şi alţii conducători ai partidului şi tineretului. D. I. Crăciun conducătorul sectorului III Albastru va face un expozeu asupra activităţii tineretului şi va schiţa programul de lucru pe noul an. SPIECIA COLE TEATRE OPERA: Boema. NAŢIONAL: Generaţia de sacrificiu. REGINA MARIA: De ziua nevesti-mi. COMEDIA: Absenţe nemotivate. 1 . ALHAMBRA: Marea ducesă de Alhambra. * ' • EFORIA: Vox populi! Vox .Tănase I VESEL: Călugărul ’din vechiul schit. MAJESTIC: Misterele din Majestic MODERN: 9.000 franci recompensă CINEMATOGRAFE CAPITOL: Stan şi Bran gement. ROXY: Stan şi Brangement. SELECT: Romeo şi Julietta cu Norma Shearerşi Leslie Howard. ARPA: Diavolul Alb cu Ivan Mosjoukine. PALAS BULEVARD: Ultimul Mohican ,urat şi complectate. FEMINA: Domnişoara Lilly cu Francisca Gali Şî Szőke Szakall. complectate. DOMNIA: Nu sunit vinovat, şi comp. Titi Mihăilescu în «Spania sono la bella». CITY: Sub două drapele şi Tânărul Conte cu Ariny Ondra. FORUM: Antonio Adverso şi Valetul Domnişoarei. ARO: Port Arthur cu Daniile Darrieux, Adolph Wohlbrueck şi Charles Vanel. CARLTON: Reputaţia d-rei Allenbury, cu Joan Harlow, Mima Loy şi William Powel. TRIANON: Circul cu Orlova, Velodin, etc. SCALA: Nitchevo cu Harry Baur, Marcelle Chantal etc. REGAL: Maria Stuart cu Katherine Hepburn. SAVOY: Bestia umană cu Sylvia Sydney. Jurnal şi complectare colorată. DARLY: Crăciunul copiilor cu Mickey Mouse şi Silly Simphony, colorat. MANON: Romanţa iubirii şi Bezambo. FRANKLIN: Micul Lord, Stan şi Bran şi Silly Simphony. CORSO: Evadatul din insula Diavolului. VOLTA BUZEŞTI: Oraşul păcatelor şi Banda veselă boxează. AMERICAN: Oraşul păcatelor, jurnal şi complectare colorată. RAHOVA : Oraşul, păcatelor şi Banda veselă boxează., MILANO: Flacăra vieţii (She) şi Ave Maria. . . . .. MARCONI: Moscova-Shanghai cu Pola Negri şi corul Jaroff; trupa T. Mihăescu. MODEI.: Insula groazei. Mesagiul către Garcia. * - - DIANA: Tavernele din San Francisco şi Ferma Morţii. Anul politic 1936 ------------- ;£) vol Continuare din pag. I-urile sale şi profund respectos de I D. Şeicaru, a găsit formula salvatoare: un guvern cu mijloace de stânga, pentru realizări de dreapta. E, poate, formula care convine d-lui Şeicaru. E, dacă vreţi, construită «din linii drepte» aşa cum e întreaga viaţă a d-sale. Pe vremuri, când Take Ionescu, fundase partidul conservator-democrat, circula vorba : «Conservator şi democrat. Nici damă adică, nici bărbat». Sau pe înţelesul d-lui Şeicaru, antiparlamentarist, «ales» însă cu toate partidele, în toate parlamentele (când scapă vreunul, e tapaj mare). Aşadar «mijloace de stânga, pentru realizări de dreapta». Formula nu spune nimic. E goală ca toate formulele, oferite opiniei publice narcotizate, de toţi cei ce o voesc în aceiaşi stare, pentru continuarea jocului lor. E încercarea ultimă a strigoilor ce dănţuesc în jurul cazanului Satanei, pus din nou la foc. E ultima verigă din lanţul diversiunilor d-lui Tătărăscu. E tentativa de mistificare a ţării, obişnuind-o întâi cu anumite formule pentru a i se insinua, apoi, cine ştie ce conglomerat guvernamental, care să guverneze ca parlament (mijloace de stânga), din care să nu lipsească, fireşte, «deputaţii de drept», cari pregătesc prin oracolele lor, calea netedă în opinia publică. Intrigile de ultimă oră nu mai prind. Guvernul de mâine va fi un guvern omogen al unui partid care-şi va aplica programul, cu metode proprii. Guvernul de mâine va fi guvernul partidului naţional-ţărănesc, guvernul d-lui I. Mihalache, guvernul care va realiza integral programul statului naţional-ţărănesc. Şi pentru cei ce nu şi-au înţeles rostul şi s-au pretat la intrigi josnice, din rancune sau din interes, decepţia nu va proveni doar din faptul că au făcut un pronostic prost, sau că au lansat formule fără circulaţie... normele democrate, partidul naţional-ţărănesc şi-a menţinut permanent contactul cu ţara — verificat de altfel prin atâtea alegeri cari i-au dat succese — şi-a pregătit campania de lucru, pe baza programului său, şi-a făcut datoria în Parlament şi şi-a cules prin fruntaşii săi bogate informaţii, de peste graniţă, asupra situaţiei generale şi asupra legăturilor ei cu ţara noastră. Aceste informaţii, la timp culese, au permis partidului să iniţieze acţiuni de răsunet, cum a fost acţiunea antirevizionistă, îndreptăţită mai târziu de discursul de la Milano şi de unele manifestări berlineze. Guvernul d-lui Tătărăscu, la adăpostul cenzurii şi stării de asediu, a continuat opera de înscenări, provocări şi diversiuni. Opera guvernului a avut mare răsunet în câteva scandaluri publice (Ghiaţă-Dorobanţu, Dumitriu Lapedatu, Vaier Pop-Lapedatu, Dinu Brătianu-Tătărăscu, Titeanu-Păreri Libere, etc.) şi în alte câteva judiciare (Grosz Cagero, Călătorescu-Cantalup— Leonte» Dorel Dumitrescu-Devize, etc.). Slugile gogo-cuziste, au jucat după cum Li s’a cântat. S’au ales și ele cu un «Congres», promis de d. Tătărăscu, încă din anul trecut când trebuia să se desfășoare cu «foc bengal». Le-a fost acordat cu ocazia aniversării zilei de naştere — a 80-a — a d-lui A. C. Cuza. Şi în politica internă, putem face aceiaşi constatare pe care am făcut-o la cea externă: ofensiva dreptei, pornită în prima jumătate a anului, a fost domolită într’a doua jumătate, de acţiunea energică a democraţiei. Ea va fi definitiv îngenuncheată, în cursul anului ce vine. * D. Tătărăscu îşi pregăteşte plecarea. Fiindcă anul 193? înseamnă sfârşitul carierei politice începută pe peronul gării Sinaia. Având certitudinea plecării, d. Tătărăscu nu mai are siguranţa în vorbire, ca altă dată. Se poticneşte ori de câte ori deschide gura. Cele ce s’au petrecut în ultimul timp, cu faimoasele sale «prevestiri» nu sunt doar cazuri izolate. V’aţi aşteptat d-voastră, să-l vedeţi vreodată, pe gravul domn Tătărăscu, blindat cu toate cenzurile, stările de asediu, regimurile excepţionale, desminţindu-se şi luptându-se zilnic cu presa care-i «face mizerii» şi-i «atribuiie declaraţii pe care nu le-a făcut ?». Şi încă, să asistaţi la tot acest «scandal» pe tema cea mai familiară şi mai favorită primului ministru, aceia a acordării termenelor pentru guvernarea sa? Cele mai verosimile declaraţii, ale d-lui Tătărăscu, simt acelea în cari vorbeşte de «ceea ce mai are de înfăptuit» sau de «secolele pe cari le mai are de suportat la putere». Cum vreţi ca cenzura să-i taie tocmai aceste declaraţii? Aşa s’a întâmplat că în timpul ultimei etape — începută la 29 August — d. Tătărăscu să se desmintă singur, de două ori: odată, după ceaiul majorităţilor şi altă dată, după vânătoarea diplomatică de la Timişoara. In amândouă cazurile, d. Tătărăscu declarase că «nu şi-a terminat misiunea» şi că «mai are încă multă vreme de stat la putere». In mai puţin de 24 ore, d. Tătărăscu a trebuit să se desmintă prin presă, prin radio, prin plăci de patefon. Unde sunt vremurile de altă dată când la Ploeşti, la Constanţa, la Cluj, la Oradia, răsuna baritonala voce a premierului, anunţând că cele şase luni, ultimele de guvernare, sunt încă departe . Din difuzor ţâşneşte desminţirea. D. Guţă sub cenzură! E posibil oare? ... —Frumoasele zile din Aranjuez, s’au dus. D. Guţă Tătărăscu, cu gândul la cei trei ani de guvernare, îngână: «Unde-s vremurile de glorie şi de strălucire.». Alături, alţii, cu gândul la Francois Villan, scandează versurile pline de nostalgie: «Mais ou sont Ies neiges d’antan».... * Intr’o singură chestiune nu s’a hazardat, până acum d. Tătărăscu, în chestiunea succesiunei. Ar fi fost prea mult, din partea d-sale. Sarcina a fost trecută d-lui Pamfil Şeicaru. Directorul «Guventului» a părăsit pentru o clipă îndatoririle sale de ziarist obiectiv şi de cronicar sobru, pentru a se învestmânta în costumul Pithiei şi a risca — în loc de comentariu politic — o prezicere, gen Iulia Poloneza sau Miss Eyriee. Octav Urezeanu sărbătorirea prof. iuui Un grup de prieteni, colaboratori şi elevi ai prof. Gusti, au luat iniţiativa sărbătorirei a 25 de ani de, activitate Universitară a sa. In acest scop au fost pregătite două volume omagiale, unul cu colaborări străine, iar altul în româneşte — care îi vor fi predate în ziua de 10 Ianuarie 1937, ora 11 dim, când va avea loc la Fundația Universitară Carol I, o şedință solemnă; seara la ora 9 va avea loc la Athenée Pan face o masă comună în cinstea sărbătoritului. _____|" — ^ Autor» pribuţît Iffi prăpăstii CASABLANCA 31 (Rador). — Un autocar s’a prăbuşit într’o prăpastie Miercuri seara, în trecătoarea Tizintest, la 121 kilometri de Marakkech. Au fost grav răniţi 17 indigeni. -----———.-i-,__________ „ Aurora“ A apărut «Aurora», fondator dr. ,V. Lupu, anul XV, No. 127, cu următorul cuprins: Noui dovezi despre revizionismul hitlerist de Octav Livezeanu; Nicolae Titulescu de Stefan Tita; Subversiv de G. P. Zamfirescu; Parlament și Parlamentarism de Iuliu Lazar; Karl von Ossietzky de Paul Teodorescu; Trei caractere: Dr. N. Lupu-N. Titulescu-I. Staniu de prof. dr. N. N. Stoika; Cronica externă de M. Răboj; Reforma magistraturii de AL Lipcan; Scandalul dela Radiodifuziune de Const. Ghenadie; Dela înarmări la revizionism (I) de A Buchalter; Pentru ridicarea satului de V. Gheria; Cutezanțele de la F. O. N. de col. M. Lierescu; «Crede...» de F. H.; Pagina satului de ing. Gh. Vodă; Amfora cu venin; Polemici; Intre patru ochi; Maidanul cu seaefi; Răvaş către Ion Păun, acarul; Se guvernează prin decrete-legi; Valoarea raţiunii (ultima lucrare a d-lui P. P. Suciu); Cine nu ne pot fi aliaţi; Întrunirea naţional-ţărănistă la Dorohoi; Urbanistica, sau zăpăceala iremediabilă; Cărţi-reviste; Din durerile Basarabiei; Săptămâna; Politica noastră externă; Răspunsul partidului naţionalţărănesc; Comitetul român pentru pace, lichidarea regimului, o necesitate de stat, etc. etc. Prețul unui exemplar 2 lei.. De vânzare la toate chioșcurile.* tinîffiul Dr.ianu-Muscel" Singurul remediu contra GRIPEI, MIGRENEI, NEVRALGIEI, etc Se vinde numai în cutii originale conţinând două buline şi cu semnătura doctorului. Depozit farmacia N. Popovici Bucureşti Calea Rahovei 265