Drum Nou, 1955 (Anul 9, nr. 186-237)

1955-01-07 / nr. 186

ORGAN AL COMITETULUI RAIONAL ZALAU AL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR RAIONAL Răspunsurile tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej, președintele Consiliului de Miniștri al R. P. R., întrebările puse de agenția iugoslavă „Iugopress" Agenția iugoslavă „Iugopress" din Belgrad s-a adresat cu ocazia Anului Nou tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române, solicitindu-l să răspundă la cîteva întrebări privind situația internațională. Redăm mai jos întrebările agenției și răspunsurile date de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej: ÎNTREBARE: Cum apreciați actuala situație internațională? RĂSPUNS: Pașii făcuți în anul care s-a scurs pe calea destinderii în relațiile internaționale, datorită eforturilor perseverente ale statelor iubitoare de pace și îndeosebi stingerea focarului de război din Indochina, la puțin timp după stingerea celui din Coreea, au neliniștit cercurile agresive din țările occidentale, și îndeosebi din S.U.A., care văd în destinderea internațională o piedică în calea planurilor lor agresive și a profiturilor uriașe ale magnaților armamentului. Aceste cercuri depun toate eforturile pentru a agrava situația internațională în scopul unor noi aventuri războinice în Europa și în Asia. Ele trec la restabilirea militarismului german, care a cotropit nu odată prin forța armelor popoarele europene. Aceasta creează în Europa o gravă amenințare pentru cauza păcii. Popoarele europene se ridică însă cu tot mai multă hotărîre împotriva refacerii sub orice formă a militarismului german revanșard, fiind conștiente că acesta reprezintă o mare primejdie pentru ele și pentru pacea lumii. Ia o amploare tot mai mare lupta poporului francez, a poporului italian și a poporului german însuși împotriva remilitarizării Germaniei occidentale și a includerii ei în blocuri militare agresive. Poporul român este neclintit în voința sa de a se împotrivi, alături de toate popoarele iubitoare de pace, politicii de refacere a militarismului german. Poporul român, ca și celelalte popoare europene, este profund interesat în rezolvarea problemei germane prin unificarea Germaniei pe baze pașnice și democratice și în crearea unui sistem de securitate colectivă a tuturor statelor europene, așa cum se propune în Declarația comună a statelor participante la conferința de la Moscova, convocată din inițiativa Uniunii Sovietice, în înțelegere cu Polonia și Cehoslovacia. Conferința de la Moscova a urmărit împiedicarea împărțirii Europei în blocuri militare opuse și a cursei înarmărilor prin înfăptuirea securității colective. Statele participante la conferință au arătat că dacă totuși se va proceda la ratificarea acordurilor de la Paris ele vor fi nevoite să ia măsuri pentru sporirea capacității lor de apărare, în vederea asigurării securității și muncii pașnice a popoarelor lor. Aceasta este urmarea logică și singurul răspuns care poate fi dat capetelor înfierbîntate din Occident în cazul ratificării acordurilor amintite. Nu încape îndoială că care dau dovadă popoarele energia de în apărarea păcii, forțele uriașe care se ridică împotriva uneltirilor de război vor face să eșueze în cele din urmă planurile cercurilor agresive. ÎNTREBARE : Care sunt perspectivele pentru realizarea coexistenței pașnice între țări cu sisteme sociale diferite? RĂSPUNS : Experiența istorică arată că țări cu sisteme sociale diferite pot coexista în mod pașnic. Astăzi un număr tot mai mare de țări, care cuprind majoritatea covîrșitoare a omenirii, fruntași ai vieții publice din toate țările lumii, de diferite opinii și din diverse pături sociale, sprijină ideea coexistenței pașnice promovată de Uniunea Sovietică din primele zile ale existenței sale. După cum se știe, cu privire la principiile coexistenței pașnice au avut loc în cursul anului 1954 declarațiile comune ale premierului Republicii Populare Chineze, Ciu Enlai, și a primului ministru al Indiei, Jawaharlal Nehru, a lui Ciu Enlai și a primului ministru al Birmaniei, U Nu, iar recent declarația comună a președintelui Republicii Populare Federative Iugoslavia, Iosip Broz Tito, și a primului ministru indian, Jawaharlal Nehru. Aplicarea principiilor respectului suveranității, independenței și integrității fiecărei țări, a principiilor neagresiunii, egalității și neamestecului în afacerile interne ale altor țări ar face în adevăr posibilă coexistența pașnică. Cercurile conducătoare ale puterilor occidentale, opunînd securității colective și metodei tratativelor pașnice politica lor „de pe poziții de forță", acționează însă împotriva perspectivelor coexistenței pașnice. Nimic nu e mai absurd ca afirmația acestor cercuri că remilitarizarea Germaniei occidentale „va îmbunătăți șansele tratativelor cu Răsăritul". Dimpotrivă, aceasta nu ar putea decît să înrăutățească situația internațională și să agraveze pericolul unui nou război. Popoarele iubitoare de pace văd în înfăptuirea unui sistem de securitate colectivă prin colaborarea tuturor statelor europene, indiferent de regimul lor social, calea cea mai sigură pentru menținerea și consolidarea păcii în Europa și în lume. Guvernul Republicii Populare Române este călăuzit în politica sa externă de dorința de a-și da contribuția activă la cauza apărării păcii, de a dezvolta și întări relațiile de colaborare și prietenie cu toate popoarele și țările iubitoare de pace, încheind răspunsurile la întrebările Dvs., mă folosesc de acest prilej pentru a arăta că poporul român întîmpină cu satisfacție îmbunătățirea produsă în relațiile dintre Republica (Continuare în pag. 2-a) A Anul IX, seria alll-a Nr. 186 Vineri 7 ianuarie 1955 In acest număr : V O Sarcini ale oamenilor muncii de pV O., “Pogoare în perioada lunilor de iarnăK fpibg. La un an de la apariția legii prislvitoare la dezvoltarea creșterii animalelor — — — — (pag. 2-a Oamenii muncii întîmpină cu satisfacție trecerea la comerțul fără cartele — — — — — — — (pag 4 PAGINI 20 BANI Note și comentarii externe . Sub semnul intensificării cursei înarmărilor ______ (pag. 4_a) Uriașul progres tehnic al Uniunii Sovietice _ — — — — _ (pag. 4-a) Răspunsurile lui G. M. Malenkov, președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., la întrebările d-lui Charles Edward Shutt MOSCOVA (Agerpres). Agenția TASS transmite răspunsurile date de președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., G. M. Malenkov, la întrebările puse de dl. Charles Edward Shutt. Charles Edward Shutt, conducătorul biroului din Washington al societății de televiziune și jurnale de actualități „Telenews“, s-a adresat lui G. M. Malenkov cu cererea de a răspunde la unele întrebări. Iată întrebările d-lui Charles Edward Shutt și răspunsurile lui G. M. Malenkov. ÎNTREBARE: Cum poate fi menținută cel mai bine pacea între cele două țări ale noastre ? RĂSPUNS: Menținerea păcii între U.R.S.S. și S.U.A. cere în primul rînd ca ambele părți să dorească sincer pacea și să năzuiască spre ea, ca ele să pornească în relațiile lor de la posibilitatea și necesitatea coexistenței pașnice între ele și ținînd seama de interesele legitime reciproce. In ceea ce o privește, Uniunea Sovietică, călăuzindu-se după principiile menționate, este gata să facă și pe viitor tot ce depinde de ea, pentru a asigura relații pașnice, trainice și constante între U.R.S.S. și S.U.A, pentru a reglementa divergențele existente, avîndu-se în vedere ca aceeași dorință să fie manifestată și de Statele Unite ale Americii. ÎNTREBARE: Care este după părerea dvs, cauza principală a încordării dintre Uniunea Sovietică și Statele Unite ? RĂSPUNS : Cauza principală a încordării în relațiile dintre U.R.S.S. și S.UA. o constituie linia urmată de anumite cercuri americane de a reface armata revanșardă vest-germană, cursa înarmărilor și crearea unei rețele de baze militare americane în jurul Uniunii Sovietice și a altor state iubitoare de pace, fapte ce nu pot fi considerate altfel decît ca pregătiri în vederea unui nou război. Este îndeobște cunoscut că în prezent, din vina puterilor occidentale care au încheiat acordurile de la Londra și Paris, se intensifică amenințarea împotriva păcii și crește primejdia de război. Pentru a înlătura încordarea în relațiile dintre U.R.S.S. și S.U.A. pentru a crea o bază trainică în vederea dezvoltării cu succes a colaborării pașnice dintre țările noastre este necesar să se pună capăt liniei de refacere a militarismului german care a adus omenirii dezastre nenumărate, să se înceteze cursa înarmărilor și să se pună capăt politicii de încercuire cu baze militare a statelor iubitoare de pace. ÎNTREBARE: Ați saluta dus tratative diplomatice cu privire la reglementarea divergențelor existente în Extremul Orient? RĂSPUNS: Da,ducerea de tratative între statele interesate cu privire la reglementarea unei serii de probleme ale Extremului Orient trebuie salutată. Experiența conferinței de la Geneva, la care a participat, împreună cu alte state, Republica Populară Chineză, arată că asemenea tratative dau rezultate fructuoase. ÎNTREBARE: Care este punctul dvs. de vedere în problema controlului internațional asupra armei atomice și considerați oare că poate fi elaborat un plan cu sorți de reușită acceptabil pentru toate părțile interesate ? RĂSPUNS: Poziția Uniunii Sovietice în problema armei atomice este bine cunoscută. U.R.S.S. se pronunță pentru interzicerea necondiționată a armei atomice, pentru înlăturarea ei complectă din armamentul statelor și pentru stabilirea unui strict control internațional asupra îndeplinirii unui acord corespunzător. Celelalte state trebuie să fie nu mai puțin interesate decît Uniunea Sovietică în interzicerea armei atomice și în înlăturarea amenințării unui război atomic. ÎNTREBARE: Ați saluta dvs. tratative diplomatice care să ducă la o conferință între șefii guvernelor Franței, Marii Britanii, Uniunii Sovietice și Statelor Unite ? RĂSPUNS: In această privință trebuie spus în primul rînd că din partea S.U.A., Angliei și Franței se face în ultimul timp totul pentru a se exclude posibilitatea unei soluționări pozitive a chestiunii unei conferințe a șefilor guvernelor celor patru puteri. După cum se știe, cele 3 puteri occidentale caută să rezolve în mod separat problemele internaționale cele mai importante și în primul rînd problemele privind Germania. Oare nu este limpede că nu poate fi dusă o asemenea politică și totodată cultivate în rîndurile popoarelor iluzii cu privire la o conferință a celor patru puteri ? In consecință, chestiunea constă în aceea ca o conferință a șefilor guvernelor Franței, Marii Britanii, U.R.S.S. și S.U.A. să nu fie pusă în fața faptului împlinit a unor sau altor hotărîri separate asupra problemelor care trebuie să fie examinate la o conferință a celor patru puteri. ÎNTREBARE: Aveți ceva de transmis poporului american ? RĂSPUNS: Transmit poporului american un salut cordial și cele mai bune urări de anul nou. Există toate temeiurile ca prietenia între popoarele Statelor Unite ale Americii și Uniunea Sovietică să se dezvolte și să se întărească. îmi exprim credința că poporul american va aduce contribuția sa demnă la marea și nobila cauză a întăririi păcii între popoare. Toate popoarele trebuie să fie în prezent deosebit de vigilente față de uneltirile de tot felul ale cercurilor agresive. Nu există în prezent o sarcină mai importantă decît unirea eforturilor popoarelor din toate țările în interesul asigurării păcii și securității internaționale. M * I i