Drum Nou, 1955 (Anul 9, nr. 186-237)

1955-06-10 / nr. 208

ORGAN AL COMITETULUI RAIONAL P.M.R. ZALAU ȘI AL SFATULUI POPULAR RAIONAL Să pregătim din timp campania de recoltare și treieriș! In fața oamenilor muncii din agricultură stă în actuala perioadă sarcina de mare răspundere de a pregăti temeinic, odată cu intensificarea lucrărilor de îngrijire a culturilor, campania de recoltare, dezmiriștit și treieriș. Strîngerea recoltei culturilor de păioase într-un timp cît mai scurt și fără pierderi necesită o temeinică pregătire a tuturor mijloacelor necesare pentru recoltare și treieriș, cere executarea reparațiilor de cea mai bună calitate la tractoare, combine, secerătoare, prășitoare, dezmiriștitoare, batoze, locomobile, pluguri, căruțe etc. In raionul nostru, succese însemnate au obținut pînă acum în repararea și revizuirea utilajului agricol ce va fi folosit în campania de recoltare, gospodăria agricolă de stat și gospodăriile colective. Organizîndu-și bine munca și lucrînd cu hărnicie, mecanicii din atelierele gospodăriei agricole de stat au terminat în întregime reparațiile la tractoarele și mașinile agricole necesare seceratului, dezmiriștitului și treieratului. In întrecerea pentru terminarea la timp a reparațiilor sau evidențiat în mod deosebit mecanicii Komlódy Adalbert, Kántor Ștefan, Cristea Daniel și alții. Lucrările pregătitoare pentru recoltat sunt efectuate aproape în întregime și în comunele Borla și Stîrci. Dar, cu toate că timpul este înaintat, în mai multe comune din raion, ca Cizer, Crasna, Agrij și altele, lucrările pregătitoare în vederea recoltării, în special lucrările de reparare a batozelor și locomobilelor, continuă să se desfășoare cu încetineală. In comuna Cizer, de pildă, reparațiile la batoze s-au executat pînă acum abia în procent de 50 la sută, iar în comuna Crasna în procent de 66 la sută. Intr-un ritm neîngăduit de încet se desfășoară reparațiile inventarului agricol în comuna Agrij. Urmarea este că pe întreg raionul, pînă mai zilele trecute, s-au reparat doar 53 la sută din batoze, 75 la sută din motoare stabile, 80 la sută din locomobile și 63 la sută din trioare. Rămînerea în urmă a reparațiilor se datorește în primul rînd faptului că comitetele executive ale sfaturilor populare comunale nu acordă atenția cuvenită pregătirilor pentru campania de strîngere a recoltei. Nu s-au luat măsuri necesare față de o seamă de chiaburi, proprietari de garnituri de treier, ca Balog Vasile din satul Cățelușa, sau ca Onița Iosif din satul Șeredei și alții, care pînă acum încă nu și-au reparat batozele. Muncile agricole de vară pentru strîngerea și treieratul recoltei constituie o etapă hotărîtoare în lupta pentru obținerea unei recolte bogate. Trebuiesc luate măsuri concrete pentru terminarea reparării utilajului agricol necesar campaniei de recoltare și treieriș, pentru ca în ziua cînd va începe recoltatul toate mijloacele să poată fi folosite din plin, pentru ca să nu se piardă nici un bob din noua recoltă. Comitetele executive ale sfaturilor populare comunale iau datoria să asigure pregătirea în cele mai bune condițiuni a tuturor mijloacelor necesare strîngerii recoltei, acordînd o deosebită atenție terminării reparațiilor la utilajul agricol de recoltat și treieriș din gospodăriile colective, întovărășirile agricole și al țăranilor cu gospodărie individuală. Comisiile de recepție au sarcina de mare răspundere de a nu recepționa nici o mașină cu reparații de proastă calitate, care nu prezintă garanție pentru o bună funcționare, fără întrerupere. Un rol însemnat în pregătirea campaniei de recoltare și treieriș revine cooperativelor de consum. Ele trebuie să asigure materialele și piesele de care au nevoie atelierele de reparații și fierăriile: rulmenți, tablă, coase, seceri, furci etc. Paralel cu repararea inventarului agricol este necesar să se execute și lucrările de reparare a magaziilor de cereale, curățirea, dezinfectarea și înzestrarea lor cu utilajele necesare. Executarea la timp și în cele mai bune condițiuni a lucrărilor pregătitoare în vederea strîngerii recoltei depinde în mare măsură de munca politică a organizațiilor de partid. Desfășurînd o intensă muncă politică pentru grăbirea lucrărilor de întreținere a culturilor, organizațiile de partid au datoria să-și îndrepte totodată eforturile spre pregătirea temeinică a campaniei de recoltare, dezmiriștii și treieriș, pentru antrenarea tuturor celor ce muncesc în domeniul agriculturii, a tuturor oamenilor muncii de pe ogoare în lupta pentru buna pregătire a mijloacelor de strîngere a recoltei. Să pregătim toate mijloacele necesare strîngerii recoltei într-un timp scurt și fără pierderi! Să depunem toate eforturile pentru ca să nu se piardă nici un bob din noua recoltă, pentru a contribui astfel la asigurarea pîinii poporului nostru muncitor, la întărirea economiei naționale! Anul IX, seria IlI-a Nr. 208 Vineri 10 iunie 1955 4 PAGINI 20 BANI IN CUPRINSUL ZIARULUI: — Pentru întărirea gospodăriei colective din satul Gîrcei (pag. 2-a) — Agronomul și gospodarul (pag. 2-a) — Toată atenția îngrijirii culturilor la vreme și la un înalt nivel agrotehnic (pag. 3-a) — Lucrările celei de a cincea sesiuni a sfatului popular raional (pag. 3-a) — Pentru întărirea păcii și securității în Europa (pag. 4-a) COMUNICAT despre vizita delegației guvernamentale a Uniunii Sovietice în Republica Populară Română Delegația guvernamentală a Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste, compusă din N. S. Hrușciov, membru în Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. și prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, N. A. Bulganin, președintele Consiliului de Miniștri al U.R.SS , și A. I. Mikoian, prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., care a sosit la București, a avut întrevederi și un larg schimb de păreri cu Gheorghe Gheorghiu-Dej, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române, Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale, Gheorghe Apostol, prim-secretar al Comitettului Central al Partidului Muncitoresc Român, și cu alți conducători ai Republicii Populare Române, precum și cu Mátyás Rákosi, primsecretar al Comitetului Central al Partidului celor ce muncesc din Ungaria, și András Hegedüs, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Ungare, cu Antonin Novotny, prim-secretar al C.C. al Partidului Comunist din Cehoslovacia, și Jiri Hendrich, secretar al C.C. al Partidului Comunist din Cehoslovacia, care au sosit în Republica Populară Romînă într-o vizită de prietenie. In cadrul acestor întrevederi delegația guvernamentală a Uniunii Sovietice a informat despre desfășurarea tratativelor pe care le-a dus în Iugoslavia. Au fost examinate toate problemele de politică externă atinse de declarația comună a guvernelor Uniunii Sovietice și Republicii Populare Federative Iugoslavia. In urma schimbului deschis de păreri care a avut loc la București, s-a constatat deplina unanimitate cu conducătorii Romîniei, Ungariei și Cehoslovaciei în toate problemele internaționale privind interesele acestor state și a fost exprimată satisfacția față de colaborarea prietenească realizată între U.R.S.S. și Iugoslavia. Conducătorii Romîniei, Ungariei și Cehoslovaciei, salutînd acordul realizat între U.R.S.S. și Iugoslavia, și-au exprimat speranța și convingerea că între țările lor și Iugoslavia se va ajunge la o colaborare prietenească în interesul întăririi continue a cauzei păcii și socialismului. Schimbul de păreri de la București s-a desfășurat într-un spirit de deplină înțelegere reciprocă, într-o atmosferă de cordialitate și prietenie. Un însuflețit schimb de onoare Antrenați în întrecere socialistă, membrii cooperativei meșteșugărești „Pielarul“ din Zalău au organizat, în ziua de 2 iunie a.c., un schimb de onoare în cinstea Conferinței regionale a Uniunii cooperativelor meșteșugărești ce va avea loc în zilele de 11 și 12 iunie. In ziua schimbului de onoare, cele mai bune rezultate în muncă au fost obținute de membrii cooperatori de la secțiile de reparații, tăbăcărie și vulcanizare. La secția nr. 1 de reparații, de pildă, sarcina de producție pe ziua respectivă a fost realizată în proporție de 217 la sută, la secția tăbăcărie 205 la sută, iar la secția de vulcanizare 202 la sută. Fruntași în întrecerea socialistă sunt meșteșugarii Szőlősi Ioan, Szilágyi Gheorghe și Soika Rozalia, care prin munca lor rodnică au reușit să-și depășească normele de lucru cu 170—180 °/o. Au depășit Meșteșugarii cooperativei „înainte“—Zalău, sporindu-și eforturile în muncă, au reușit să depășească planul de producție al cooperativei, pe luna mai cu 31 la sută. Folosind cu pricepere materialele, ei au realizat, în aceeași lună, economii în valoare planul lunar de 3.200 lei. Printre cei care au fost tot timpul în fruntea muncilor se numără cooperatorii Moldovan Augustin, Breda Ioan, Kelemen Alexandru și Kassa Iuliu, care au depășit normele cu 20 pînă la 50 la sută. Prășesc culturile După ce au terminat plivitul celor 23 ha. însămînțate cu grîu, membrii întovărășirii agricole «8 Mai» din Agrij au trecut la prășitul culturilor. Pînă în ziua de 6 iunie a.c . ei au prășit cu prășitoarea trasă de animale o suprafață de 10 ha, însămînțată cu porumb și 8 ha. cu floareasoarelui. Zilele acestea întovărășiții vor începe prășitul sfeclei de zahăr. Fruntași la îngrijirea culturilor sunt țăranii întovărășiți Pop Simion.Goia Ștefan, Sur lan, Berar Ilie, Negreanu Simion și alții. Negreanu Gherasim, coresp. Au terminat prima prășită Folosind din plin timpul prielnic de lucru în cîmp, țăranii muncitori din comuna Aghireș au terminat plivitul culturilor de păioase și acum își sporesc eforturile pentru grăbirea lucrărilor de îngrijire a culturilor prășitoare. Pînă la 8 iunie a.c., ei au făcut prima prașilă pe 70 ha. de porumb, 59 ha. de floarea-soarelui, 48 ha. de cartofi și 2,20 ha. de mac. In această comună mai mulți țărani muncitori, ca Ardelean I. Vasile, Vereș Maria și alții au terminat prima prașilă la porumb, floarea-soarelui și cartofi. Noi contractări de lapte Avantajele pe care le au cei care încheie contracte cu cooperativa pentru valorificarea laptelui sunt bine cunoscute și de către țăranii muncitori din satul Popeni. Ca urmare, tot mai mulți țărani muncitori din acest sat au încheiat contracte cu cooperativa pentru valorificarea laptelui de vacă. De pildă, țăranul muncitor Niraș Chelement a contractat 1.000 litri de lapte, Opriș Vasile și Barna Vasile, cite 500 litri de lapte fiecare, Baboș Ștefan — 250 litri, Berețchi Vasile — 150 litri și alții. Imediat după ce au încheiat contractele țăranii muncitori Nilaș Chelement, Berețchi Vasile și Barna Vasile au și început să livreze din laptele contractat centrului de smîntînire din comună, Gheorghe Stancu, coresp. Concursul ,Jubițicartea“ Hotărîrea Biroului C. C. al U. T. M. cu privire la organizarea concursului permanent pentru citirea literaturii de către tineret „Iubiți cartea“ a fost primită cu multă bucurie de către utemiștii și tinerii din satele raionului nostru. Cu deosebit interes au urmărit utemiștii prelucrarea regulamentului în adunarea generală a organizației de bază din satul Agrij. In cadrul discuțiilor utemiștii Nicolăuț Simion, Porumb Augustin, Stanciu Eleonora și alții au vorbit despre însemnătatea concursului și au cerut să fie înscriși pentru a participa la concurs, pentru a fi printre primii purtători ai insignei „Prieten al cărții“. Adunarea generală a adoptat o hotărîre cu privire la organizarea concursului în organizația de bază U.T.M. In acest scop s-a constituit o comisie din care fac parte utemiștii Porumb Augustin și Berar Ioan, pantea Ioachim, directorul căminului cultural, precum și învățătoarele Tarba Florica și Cîrjeu Acrivița. I. Roman, coresp. Echipele artistice se pregătesc pentru concurs In raionul nostru continuă să se desfășoare cu însuflețire pregătirile pentru faza raională a concursului echipelor de teatru și brigăzilor artistice de agitație. La acest concurs participă 15 echipe de teatru și 14 brigăzi artistice de agitație. Printre acestea se află echipa de teatru a căminului cultural din comuna Șamșud, care pregătește piesele „Chiaburii“ și „Cadou de nuntă", echipa de teatru a căminului cultural din comuna Bănișor, care pregătește piesele „In pețit“, „O datorie firească“ și „Portarul înțelegător“. Și brigăzile artistice de agitație din comunele Agrij, Mirșid, Crișeni și altele, precum și ale Casei raionale de cultură din Zalău se pregăttesc în vederea acestui concursi