Drum Nou, 1956 (Anul 10, nr. 238-289)

1956-01-06 / nr. 238

Proletari din toate țările, uniți-vă ORG-I AL COMITETULUI RAIONAL ZALĂU AL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR RAIONAL Pentru aplicara în viață a hotărîrilor Congresului în ziua de 28 decembrie 1955 s-au încheiat lucrările celu de-al II-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român. Congresul a demonstrat justețea deplină a liniei generale a partidului. Congresul a elaborat u strălucit program de luptă de muncă a partidului și a întregului popor pentru noi victorii în construirea economii socialiste, întărirea continuă partidului, consolidarea statul democrat-popular, ridicarea nivelului de trai material și cutural al poporului, apărarea păi și securității patriei noastre. Congresul a aprobat activittea desfășurată de Comitetl Central și a adoptat ca program de luptă și de muncă sarcine expuse în Raportul de activire al C.C. al P.M.R., presntat de tovarășul Gh. Gheorghe-Dej a adoptat Directivele cu privre la cel de al II-lea plan cincial, a aprobat noul Statut d P.MR. și a ales noul Comitet Cental al partidului. Oamenii muncii din țra nastră au urmărit cu o dosertă atenție lucrările Congreului și, din momentul apariție documentelor Congresului, a înaput să le studieze. Im raiinul Zalău, aceste document au ost dezbătute în adunările scrise ale organizațiilor de bză în adunări populare. S-au organizat de asemenea grupe de studiere a documentelor Cogresului, care cuprind mase ligi de membri de partid și omeni ai muncii fără de partid. Studiind documentele Congresului, membrii de partidasele oamenilor muncii au dat cunoștință cu entuziasm , sarcinile de viitor și perse ctivele luminoase de progres , bunăstare ce se desprind du aceste documente. Ei sunt doriți ca, sub conducerea partidei, prin munca lor creatoare, s transforme în realitate piád științific elaborat de parti pentru înflorirea patriei noastr Datoria organizațiile de partid și a organizațiilor : masă este să popularizeze uriașele succese obținute de poporul nostru liber, stăpîn pe arta sa, succese ce constituie scuza noilor realizări în viitor I drumul luminos al construirii socialismului. Cunoscînd teza narxistleninistă că activitea conștientă a maselor omenilor muncii este forța hoțitoare în construirea socialismui, organizațiile de partid tinc să depună toate eforturile a fiecare om al muncii să cuască principalele obiective a celui de al doilea plan cincir și sarcinile ce-i revin în mmeniul lui de activitate. Cel de al II-lea pi cincinal prevede creșterea puncției industriale globale c 60—65 la sută, construirea de noi fabrici și uzine moderne, traducerea pe scară largă a shnicii noi etc. O puternică cvoltare va lua industria gre în special acele ramuri ale irustriei grele care au o bază deaterii prime în țara noastră, pauza dezvoltării cu precăder a industriei grele va crește reducția bunurilor de larg acum. Producția industriei sale va crește în cel de al II-lealan cincinal cu 45—50 la sutăar producția cooperației melșugărești cu 50-55 la sută. Prederile celui de-al doilea pla cincinal asigură dezvoltare mai departe și a unităților idustriale din raionul nostru, care își vor da contribuția lor la ridicarea economiei naționale prin valorificarea mai bună a materiilor prime locale, lărgirea sortimentelor produselor de larg consum cerute de populație, îmbunătățirea calității produselor. Organizațiile de partid și comitetele sindicale din întreprinderile din raionul nostru au sarcina să mobilizeze pe muncitori pentru ridicarea rapidă a productivității muncii prin generalizarea metodelor avansate de muncă, folosirea deplină a utilajului, întrebuințarea complectă a timpului de lucru și introducerea pe scară largă a tehnicii noi. Reducerea prețului de cost și îmbunătățirea calității produselor trebuie să devină o preocupare centrală a conducerilor întreprinderilor, a organizațiilor de partid, a comitetelor sindicale, a fiecărui om al muncii. Congresul partidului a stabilit că socialismul a cucerit la sate poziții puternice, care deschid perspectivele înaintării într-un ritm mai accelerat pe calea transformării socialiste a agriculturii, pe baza liberului consimțămînt al țăranilor muncitori. Directivele celui de al doilea plan cincinal prevăd că în anul 1960 sectorul socialist din agricultură va fi preponderent, atît ca suprafață, cît și ca producție marfă. In scopul realizării acestor prevederi, organizațiile de partid din agricultură trebuie să intensifice munca politică și organizatorică pentru crearea într-un ritm mai accelerat de noi întovărășiri agricole și gospodării colective, să lupte pentru întărirea și dezvoltarea celor existente, să sprijine formele simple de asociere în producția agricolă a țăranilor muncitori, să-i îndrume spre forme superioare de cooperație de producție agricolă. Pentru a se obține producția de cel puțin 15 milioane tone de cereale în 1960, organizațiile de partid au sarcina să mobilizeze oamenii muncii din agricultură pentru sporirea producției la hectar și a productivității muncii agricole, aplicarea metodelor științifice în lucrarea pămîntului, mecanizarea principalelor lucrări agricole, extinderea suprafețelor cultivabile, scăderea cheltuielilor de producție în agricultură, dezvoltarea creșterii animalelor și a productivității lor-Creșterea producției industriale și agricole în cel de al doilea plan cincinal va duce la creșterea considerabilă a circulației mărfurilor. Oamenii muncii din comerțul socialist, sub conducerea organizațiilor de partid, vor trebui să studieze mai temeinic cerințele populației, să dea dovadă de mai multă exigență la recepționarea mărfurilor, să nu admită pătrunderea pe rețeaua de desfacere a unor produse de slabă calitate, să contribuie la reducerea cheltuielilor de circulație. Pe baza documentelor Congresului, organizațiile de partid au datoria să îndrume cadrele care lucrează în instituțiile de învățămînt și de cultură ca să lupte cu mai multă combativitate împotriva ideologiei burgheze, ca să lege mai strîns activitatea lor de sarcinile practice ale construirii socialismului. Organizațiile de partid din toate domeniile de activitate trebuie să înrădăcineze în conștiința oamenilor muncii faptul că măsurile luate de partid au ca scop ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. Ca urmare a creșterii producției industriale și agricole, venitul național va fi în 1960 cu cca. 50 la sută mai mare decît în 1955. Salariul real al muncitorilor, tehnicienilor și funcționarilor va crește pînă în 1950 cu cca. 39 la sută față de 1955. Vor spori veniturile reale ale țărănimii muncitoare. Documentele celui de-al II-lea Congres al P. M. R. stabilesc sarcini de cea mai mare importanță pentru ridicarea pe o treaptă superioară a întregii activități a partidului. Raportul de activitate al C.C. al P.M.R. pune în centrul atenției organizațiilor de partid întărirea necontenită a fândurilor partidului, a coeziunii sale interioare, întărirea disciplinei de partid, îmbunătățirea compoziției sociale a partidului. Organizațiile de bază sunt datoare să aplice cu strictețe principiile leniniste ale muncii de partid, să-și îmbunătățească activitatea lor educativă, să consolideze legăturile lor cu masele cele mai largi ale poporului, să-și ridice rolul lor de conducător politic. Aplicarea consecventă a prevederilor Statutului P. M. R., adoptat de Congres, va duce la ridicarea continuă a nivelului muncii de partid. Organizațiile de partid trebuie să lupte pentru ca prevederile Statutului să fie cunoscute temeinic și respectate cu strictețe de fiecare membru de partid. Congresul partidului a dat o mare atenție întăririi statului democrat-popular. Principala cale de întărire a statului de tip socialist constă în antrenarea maselor populare la conducerea treburilor obștești. Raportul de activitate al C.C. al P.M.R. subliniază că sfaturile populare sînt expresia înaltului democratism al orînduirii noastre. Sfaturile populare au sarcina să stimuleze și să folosească inițiativa oamenilor muncii — în cadrul comisiilor permanente, a comitetelor cetățenești, a comisiilor de femei — atrăgîndu-i în sprijinirea activității lor pe tărîm economic, cultural, sanitar etc. Trebuie însă arătat că mai sînt comitete executive ale sfaturilor populare care își desfășoară activitatea ca simple organe administrative, ceea ce trebuie combătut cu toată tăria. Eliminînd birocratismul din activitatea lor, întărind tot mai strîns legăturile lor cu masele, sfaturile populare vor putea îndeplini cu succes sarcinile ce le revin din istoricele hotărîri ale Congresului. Studiind documentele Congresului, oamenii muncii în frunte cu comuniștii trebuie să-și analizeze activitatea lor în lumina acestora, să folosească toate posibilitățile și mijloacele, întreaga lor inițiativă și capacitate creatoare de muncă pentru traducerea în viață a programului de muncă și de luptă trasat de Congres. 4 j BIBLIOTECA SÎI Z A L 1956 4 PAGINI 20 BANI Anul X. seria a IlI-a Nr. 238 VINERI 6 ianuarie VISUL ZIARULUI 1— VIAȚA DE PARTID : Dezbaterea documentelor Congresului al II-lea al adunări deschise ale organizațiilor de la sate (pag. 3-a) — Calendarul lucrărilor agricole pe ____ ianuarie (pag. 3-a) — Cea de-a 4-a sesiune a Sovietului Suprem al U.R.S.S. (pag. 4-a) IN PRIMELE ZILE DE LUCRU ALE NOULUI CINCINAL * * Cele dinții succese în noul an După ce și-au verificat cu atenție mașinile, muncitorii de la atelierul alimentar al întreprinderii „Steaua Roșie“ au început lucrul, hotărîți ca chiar din prima lună a noului plan cincinal să mărească simțitor producția bunurilor alimentare. Avînd asigurată materia primă, muncitorii de la secția marmeladă au reușit ca în prima zi a acestui an să producă peste prevederile planului 300 kg. marmeladă. Muncitorii de la secția paste făinoase au obținut și ei în ziua de 2 ianuarie o nouă victorie în muncă. Ei au realizat în această zi o depășire a planului de producție cu 40 la sută, dînd însemnate cantități de produse peste prevederile planului. Comuniștii Tóth Ludovic și Mureșan Ioan, precum și muncitoarele Erdei Elizabeta, Vancea Maria și Szilágyi Etelia se numără printre cei ce au înscris cele mai frumoase rezultate în prima zi de lucru a anului 1956, însemnate depășiri de normă în prima zi de lucru a noului an, în toate secțiile cooperativei meșteșugărești „Pielarul“ munca se desfășura cu un avînt deosebit. In toate secțiile se putea vedea hotărîrea meșteșugarilor de a munci cu eforturi sporite pentru a produce mai multe bunuri de larg consum, pentru a ridica productivitatea muncii și a reduce prețul de cost al produselor. După ore de muncă, rezultatele au arătat că muncitorii Gab Ștefan și Papp Carol, de la secția tălpuire, Damian Ștefan, Horváth Emeric și Demeter Gheorghe, de la secția vulcanizare, precum și mulți cooperatori din alte secții au depășit normele zilnice de lucru cu 100 la sută, întregul colectiv de muncă de la cooperativa „Pielarul“ este hotărît să muncească cu avînt sporit în cursul anului 1956 pentru a-și realiza cu cinste sarcinile ce-i revin în cel de al doilea plan cincinal. Confecții mai multe și însuflețiți de perspectivele luminoase ce se desprind din sarcinile celui de al doilea plan cincinal, membrii cooperativei meșteșugărești „înainte“ au început în ziua de 2 ianuarie să muncească cu un nestăvilit elan. Pe chipul fiecărui meșteșugar se putea citi hotărîrea de a da în acest an oamenilor muncii mai de mai bună calitate multe confecții, mai bune și mai ieftine. Mîinile harnice ale cooperatorilor Breda loan, Erdődi loan, Moldovan Augustin și ale altora de la secția confecții lucrau parcă cu mai multă repeziciune, cu mai mult spor. In prima zi de lucru din noul an, ei au confecționat 42 pufoaice, depășindu-și fiecare norma de lucru cu 15—28 la sută. Documentele Congresului în dezbaterea oamenilor muncii Pentru ca oamenii muncii din raionul Zalău să cunoască istoricele documente ale celui de-al II-lea Congres al partidului și sarcinile ce le revin din al doilea plan cincinal, Comitetul raional de partid a îndrumat organizațiile de bază să organizeze prelucrarea și studierea acestor documente In acest scop, zilele trecute, au avut loc în orașul Zalău și la sate adunări deschise ale organizațiilor de bază și adunări obștești, în cadrul cărora numeroși oameni ai muncii, membri și nemembri de partid, au participat cu viu interes la prelucrarea documentelor Congresului. La întreprinderea „Steaua Roșie“ îndrumată de Comitetul orășenesc de partid, organizația de bază de la întreprinderea „Steaua Roșie“ a organizat prelucrarea documentelor Congresului al II-lea al partidului pe grupe conduse de propagandiști și agitatori dintre cei mai bine pregătiți. In zilele de 27 și 28 decembrie 1955, au luat parte la prelucrarea documentelor cca. 570 muncitori, tehnicieni și funcționari. Un mare număr dintre (Continuare în pag. 2-a) Adunare festivă consacrată celei de-a S-a aniversări a R. P. R. in seara zilei de 30 decembrie 1955, în sala mare a Casei raionale de cultură din orașul Zalău, împodobită sărbătorește, a avut loc o adunare festivă consacrată celei de-a 8-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române. La adunare au participat muncitori de la întreprinderea „Steaua Roșie“, de la secția L. 9. C.F.R., meșteșugari de la cooperativele „Pielarul“ și „Înainte“, activiști de partid și de stat, precum și numeroși oameni ai muncii din instituțiile orașului nostru. Adunarea festivă a fost deschisă de tov. Faur Alexandru, secretarul Comitetului orășenesc de partid—Zalău. Despre însemnătatea celei de-a 8-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române au vorbit tovarășii Balázs Ernest, primsecretar al Comitetului raional al P.M.R.—Zalău, în limba romînă, și Kerekes Zoltán, membru al Comitetului raional al P. M. R.—Zalău, în limba maghiară. Participanții la adunarea festivă au aplaudat îndelung pentru continua întărire și înflorire a patriei, pentru prietenia veșnică dintre poporul român și popoarele Uniunii Sovietice, pentru noi succese în construirea socialismului. Adunarea festivă a fost urmată de un bogat program culturalartistic, prezentat de echipele artistice de amatori ale Casei raionale de cultură din Zalău,