Drum Nou, octombrie 1952 (Anul 9, nr. 2432-2459)

1952-10-01 / nr. 2432

[I AO U4 iuL ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL, REGIUNEA STANN Anul IX, Nr. 2432 Miercuri, 1 Octombrie 1952 4 pagini 20 bani să ajungem şi vom ajunge să creăm poporului muncitor un înalt nivel de trai şi de cultură, o viaţă îmbelşugată şi fericită! (Din Raportul tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej asupra proiectului de Constituţie a R. P. R.) % PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE UNITI-VAI A treia aniversare Republicii Populare Chineze rele popor chinez sărbătoreşte sala 1 Octombrie cea de a 3-a anire a proclamării Republicii Popui- Chineze. Cu mândrie şi cu bucurie lătoreşte el, şi împreună cu el panii muncii din toate Ţările, uriaşele succese în construirea Chinei democratpopulare, succese obţinute sub conducerea încercată a partidului comunist şi a tovarăşului Mao Tze-dun. Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie din Rusia a zdruncinat până la temelie poziţiile imperialismului în ţările coloniale şi dependente. Sub influenţa ei mişcarea naţională de eliberare din China s-a ridicat pe o treaptă nouă, superioară. Unil din cei mai importanţi factori care au contribuit la victoria revoluţiei democrat-populare în China, i-a constituit zdrobirea de către Uniunea Sovietică a Germaniei hitleriste şi a Japoniei militariste în cel de al doilea război mondial şi formarea lagărului internaţional antiimperialist şi democratic. Legal indisolubil prin alianţă şi prietenie cu U.R.S.S., cu toate ţările din lagărul antiimperialist şi democratic, poporul chinez construeşte cu succes statul său independent, iubitor de pace, democratic. Trei ani reprezintă tm termen relativ scurt. Dar câte transformări cu adevărat uimitoare au avut loc în acest timp ir, viaţa poporului chinez! In urma victoriei revoluţiei antifeudale şi antiimperialiste, care a constituit cel mai mare eveniment internaţional după Octombrie 1917 şi după victoria asupra erseismului în 1945, poporul chinez al * * ‡ ‡ ’• • t. • Şi -j unirea teritoriilor ţării, care fuseseră în, trecut dasfSSrtft®.'" Numeroasele ei naţionalităţi s’au unit într’o familie unită şi prietenească. Poporul eliberat a obţinut realizări de seamă în întărirea noii orânduiri sociale şi de stat. In construirea unei vieţi noi, în înfăptuirea unor măreţe transformări social-economice, în industrializarea Chinei şi în avântul agriculturii ei, poporul chinez a primit şi continuă să primească un ajutor frăţesc şi desinteresat din partea poporului sovietic. Cu prilejul celei de a 2-a aniversări a Tratatului sovieto-chinez de prietenie, alianţă şi asistenţă mutuală semnat la 14 Februarie 1960, tovarăşul Mao Tze-dun a scris în telegrama adresată tovarăşului I. V. Statin: „Noi vă mulţumim pentru că, timp de doi ani, Guvernul Sovietic şi poporul sovietic au acordat Guvernului chinez şi poporului chinez un sprijin călduros şi dezinteresat, în spiritul Tratatului de prietenie, alianţă şi asistenţă mutuală dintre R.P. Chineză şi U.R.S.S. şi al Acordurilor legate de acest Tratat, fapt care a contribuit multilateral la refacerea şi desvoltarea economiei naţionale şi la întărirea statului Chinei noi”. Tovarăşul I. V. Stalin, în telegrama adresată la 2 Septembrie 1952 tovarăşului Mac Tze-dun cu prilejul celei de a 7-a aniversări a victoriei asupra imperialiştilor japonezi, scria: „Marea prietenie dintre Uniunea Sovietică şi Republica Populară Chineză este o garanţie de nădejde împotriva primejdiei unei noi agresiuni, un puternic reazim al păcii în Extremul Orient şi în întreaga lume”. O nouă manifestare vie a alianţei şi prieteniei de nezdruncinat dîrrtre poporul sovietic şi poporul chinez o constituie minunatele rezultate ale recentelor tratative dintre Guvernul Sovietic şi delegaţia guvernamentală a Republicii Populare Chineze. Comunicatul sovieto-chinez cu privire la transferarea fără plată de către Guvernul Sovietic nu mai târziu de 31 Decembrie 1952 în proprietate deplină către *) Articol de fond apărut în „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară!” nr. 39 (203). Guvernul Republici Populare Chineze a tuturor drepturilor sate în ce priveşte administrarea în comun a căii ferate chineze Cianciun cu toate bunurile aparţinând acestei căi ferate constitue o nouă dovadă a forţei vitale a măreţei prietenii dintre marile popoare. Acelaş lucru îl dovedeşte şi acordul sovieto-chinez din 15 Septembrie anul acesta cu privire la prelungirea termenului de folosire în comun a bazei militare navale chineze Port-Arthur, până când vor fi încheiate tratate de pace între Republica Populară Chineză şi Japonia şi Uniunea Sovietică şi Japonia. Agresorii americani, ameţiţi de planurile lor demente de cucerire a dominaţiei mondiale, au năvălit acum mai bine de doi ani în Coreea şi au cotropit insula chineză Taiwan, scontând să recapete poziţiile pierdute de ei în Asia şi să împingă din nou în robie poporul chinez şi poporul coreean. Dar planurile criminale ale imperialiştilor americani şi ale complicilor lor întâlnării pe plan internaţional au suferit un eşec ruşinos datorită eroismului şi spiritului de abnegaţie al poporului coreean şi poporului chinez. Ei nu au reuşit să frâneze grandioasa construcţie economică şi culturală din China populară! Bilanţul celor trei ani de construcţie de stat, economică, culturală a Republicii Populare Chineze a confirmat încă şi încă odată adevănul că popoarele, atrase de Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie în orbita luptei pentru democraţie şi socialism, eliberate de sub jugul social şi colonial, ţiativ..»..Săvârşesc de ..eroism , în, muncă şi obţin rezultate uimitoare în construirea unei vieţi noi. In cei trei ani ai existenţei sale Republica Populară Chineză a mărit volumul producţiei industriale mai bine de două ori, al producţiei agricole odată şi jumătate. Producţia de fier, oţel şi de maşini a crescut în acest timp în China de 8—9 ori, producţia de cărbune şi de energie electrică a sporit de două ori. La 35 de categorii principiale de producţie industrială, volumul producţiei costitue în medie 126% faţă de nivelul maxim dinainte de război. Productivitatea muncii muncitorilor a crescut cu 88%. China populară a descoperit izvoare de acumulare fără precedent în istoria ţării, care i-au dat posibilitatea să aloce încă în acest an pentru construcţii economice şi culturale -mai bine de jumătate din toate, cheltuelile bugetare. Sectorul de stat, care are un caracter socialist, joacă acum un rol hotărîtor în economia Chinei. Aproape 80% din industria grea şi circa 40% din industria uşoară, întreaga reţea de căi ferate şi aproape 60% din navigaţie aparţin statului. Prin băncile de stat trec mai bine de 90% din toate depunerile, creditele şi împrumuturile. Adânci transformări au avut loc şi în agricultura Chinei. Marea reformă agrară a cuprins masse uriaşe ale populaţiei. Până în prezent reforma a fost înfăptuită pe tm teritoriu cu o populaţie de 428.000.000 de oameni. In cursul apropiatei ierni şi în cursul primăverii anului viitor ea va fi terminată în întreaga ţară, cu excepţia câtorva regiuni populate de minorităţi naţionale. Reforma a lichidat sistemul de exploatare feudal, a lichidat pe moşieri ca clasă şi, prin urmare, a smuls rădăcinile principale ale reacţiinii, a distrus sprijinul de bază al imperialiştilor străini. Au fost desrobite forţele de producţie ale satului şi s-a deschis calea pentru industrializarea ţării.in cei 3 ani care s’au scurs, China a mărit recolta globală de cereale cu mai bine de 35%, şi acum nu numai că s’a (Continuare în pagina 4-a). " Baüw Arle'i? Schimburi de onoare in cinstea Congresului al XIX-lea al P. C. (b) al U. R. S. S. Muncitorii şi tehnicienii de la uzinele „Strungul“ hotărîţi să întâmpine cel de ali XIX-lea Congres all P.C. (b) al U.R.S.S. cind succese di muncă au organizat ziele acestea un schimb de onoare. In cadrul schimbului de omoare numeroşi muncitori aplicând metodele sovietice de muncă, luptând pentru lichidarea timpilor morţi, a reuşit să întreacă cu mult realizările de până acum. In ziua ■ de 28 Septembrie a. c„ i muncitorii şi tehpiofenii întreprinderii „Sovrompetrol“ rafinăria nr. 9, au organizat un schimb de onoare în cinstea celui de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice. Cu acest prilej ei şi-au manifestat puternic prin frumoase succese recunoştinţa fierbinte pe care o poartă La uzinele „Strungul Astfel, în sectorul turnătorie, muncitorii Benţea Ştefan, Ştirbu Gheorghe, Ghiţă Flip şi alţii, au reuşit să realizeze câte trei norme, manifestându-şi în felul acesta dragostea faţă de Marea Uniune Sovietică, eliberatoarea patriei noastre, faţă de Partidul Comunist Bolşevic, Partidul dn Lenin şi Stalin. Şi în celelalte sectoare de muncă, întrecerea în cadrul schimbului de onoare a dus la rezultate însemnate în La rafinăria „Sovrompetrol“ a Uniunii Sovietice eliberatoarea patriei noastre, tovarăşului Stalin, stegarul luptei pentru pace. Intensificând întrecerea socialistă, muncitorii rafinăriei au reuşit să depăşească planul de producţie al întreprinderii în ziua schimbului de onoare cu 9,37 la sută. Acest rezultat a fost posibil datorită aplicării metodelor înaintate de producţie. Printre muncitorii care s-au clasat în fruntea întrecerii, se află Lörintz Ladislau şi Bodor Albert, care au obţinut depăşiri de peste sută la sută, însufleţiţi de aceste succese muncitorii şi tehnicienii de la uzinele „Strungul“ sub îndrumarea organizaţiei de partid, luptă pentru îndeplinirea planului înainte de termen, pentru accelerarea ritmului de industrializare socialistă a patriei noastre, muncă sovietice precum şi folosirii la maximum a utilajului. Succese deosebite în această acţiune au înregistrat stahanovistul Măeran Ioan şi fruntaşul în producţie Fultea Dumitru, care muncind cu entuziasm în ziua schimbului de Mioare şi-au depăşit cu mult realizările obţinute până attunci. STANCIU GHEORGHE corespondent ii Consfătuire pentru extinderea metodei graficului orar In ziua de 29 Septembrie a. c. a avut loc în sala culturală a Regiunii A.R.L.U.S. o consfătuire de producţie, organizată de Consiliul Sindical Regional şi filiala A.S.I.T. în cinstea celui de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice. La această consfătuire au participat stahanovişti, fruntaşi în producţie, aparţiilăSoinduSiffer (Bdoul consfătuirii tovarăşa Ionescu Rozalia, şefa biroului tehnic de la fabrica de confecţii „Republica“ a prelucrat importanţa aplicării metodei de muncă a comsomolisiei sovietice Valentina Hri Această metodă va fi extinsă până sanova, care constă în a lucra după la sfârșitul anului la încă două orimetoda graficului orar. Totodată ea a gâzi din Fabrica „Republica“, pentru că arătat succesele însemnate repurtate ea contribue la îndeplinirea ritmică a de membrii brigăzii utemiste de pro- planului, la creşterea producţiei şi ducţie „Ilie Pintilie“, care în urma productivităţii muncii, precum şi la aplicării acestei metode şi-au depăşit îmbunătăţirea calităţii produselor — cu mult realizările obținute până atunci, a spus vorbitoarea . Astfel, lucrând după metoda graficului Din rândul membrilor bogâzii, aci O.a-, h.isudfc « r:că-.-; Js.a.1—A _ ... . "pla'rfST'de țiîSaisrțîe cu 4'fe~âCftă, M$U’;e"1l!țtV?SH!S$S''StSS" și*.M mteami Gheornătățind în acelaş timp calitatea cu ghe. Ei au expus pe larg metode:dor 3,80 la suta. Pentru minunatele reali de muncă, măsurile tetonco-organizazări obţinute, brigada a fost declarată lorice luate pentru aplicarea metodei fruntaşe pe fabrică, şi rezultatele obţinute în muncă. Realegerea Comitetului de luptă pentru pace la I. C. O. S. Oraşul Stalin Cu multă însufleţire au participat muncitorii, tehnicenii şi funcţionarii dela I.C.O.S.Oraşul Stalin la realegerea comitetului de luptă pentru pace, comitet ce este chemat a munci cu multă perseverenţă pentru a traduce în fapt sarcinile ce le are de îndeplinit atât acum în preajma Congresului mondîal popoarelor cât şi după acest mare eveniment. Din darea de seamă pe care a făcut-o tov. Andrei Ohaciu, fostul preşedinte al comitetului de luptă pentru pace, au reuşit atât realizările cât şi lipsurile muncii vechiului comitet. Ca o preocupare permanentă a vechiului comitet de luptă pentru pace a fost popularizarea în rândul salariaţilor întreprinderii a succeselor Marii Uniuni Sovietice, succese care înseamnă o contribuţie serioasă la întărirea lagărului păcii, popularizarea luptei pentru pace a oamenilor muncii din ţările de democraţie populară şi ţările capitaliste precum şi popularizarea Rezoluţiilor şi Hotărîrilor luate de către Sesiunea Consiliului Mondial al Păcii. Membrii comitetului de luptă pentru pace au căutat să facă pe fiecare muncitor să înţeleagă că cea mai de seamă contribuţie pe care o poate da cauzei păcii este îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan. Pentru a face să crească dragostea neţărmurită a fiecărui angajat faţă de patria noastră, faţă de U.R.S.S„ conducătoarea lagărului păcii şi în acelaş timp ura faţă de reonstruoşii aţâţători la un nou război mondial, imperialiştii americano-englezi, comitetul de luptă pentru pace a organizat o serie de conferinţe, s’au scris articole la gazeta de perete, s’au afişat fotomontaje, caricaturi şi lozinci. Printre cei care au luat impatia, Iov. Stinghe Petru a arătat importanţa deosebită pe care comitetele de luptă pentru pace o au în antrenarea tuturor oamenilor cinstiţi, a tuturor muncitorilor la lupta activă pentru pace, a îndemnat noul comitet ce va fi ales a nu precupeţi niciun efort pentru realizarea acestei sarcini măreţe, pentru întâmpi- . a narea cu noi succese în producţie şi în lupta pentru pace a Congresului Comitetelor de luptă pentru pace din R.P.R. şi apoi a Congresului popoarelor din lumea întreagă. Au mai luat cuvântul tov. Novac loan, Dragu loan, Farkas loan, Vininger Fritz şi alţii. Din noul comitet ales, fac parte tov. Novac lacob, Morohmu Ana, Petrişer Nicolae, Crâşmaru Constantin, Matros*, Vasîle, Langer Herman și aîţî. Cheamă la întrecere patriotică toate comunele din raionul Stalin In lupta pentru îndeplinirea cu succes a sarcinilor trasate de Hotărtrea Consiliulei de Miniştri şi a CC. al P.M.R. din 4 Septembrie, conştienţi fiind că prin terminarea de timp a campaniei de toamnă felturta patria noastră scumpă, apărăm pacea şi contribuim efectiv le construirea societăţii socialiste, noi, ţăranii muncitori din comuna Sânpetri raionul Stalin, îndrumaţi de organizaţia de bază şi de comitetul executiv al sfatului popular comunal, in cinstea măreţului eveniment de importanţă istorică mondială, cel de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist (b) al U.R.S.S., chemăm la întrecere patriotică toate comunele din raionul nostru cu următoarele angajamente: — Recoltatul a 25,95 ha. de porumb şi tăiatul cocenilor până la data de 20 Octombrie; — însămânţat ffii suprafeţei de 104 ha. grâu de toamnă până le data de 20 Octombrie; — recoltatul a 238,99 ha. sfeclă de zahăr, sfeclă furajeră şi cicoare, până la 20 Octombrie; — predarea întregii cantităţi de cartofi, până la 18 Octombrie; — predarea cotei de carne şi lapte în întregime; — terminarea a 1057 ha. arături de toamnă până la 1 Noembrie; — aplicarea metodelor agrotehnice sovietice de arăturile şi îtrsăra îu ţările de toamnă; — trimiterea situaţiei din două în două zie la sfatul popular raional; — vom împărţi comuna în 15 sectoare, iar pentru fiecare sector, vom numi un responsabil; — vom ţine instructaj cai aceşti responsabili pentru a-şi fttdeplinî mai bine sarcina. Cu îndrumarea organizaţiei de bază vom folosi toate metodele de ■ popularizare a rezultatelor întreceriipatriotice între sectoare cât şi cele individuate. Vom asigura ca punctele de mai sus să fie cunoscute de fiecare ţăran muncitor din comuna noastră. : CIURDARU VASILE, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular comunal; FLORINCEL VIRGINIA, secretarul organizaţiei de bază.