Drum Nou, noiembrie 1952 (Anul 9, nr. 2460-2483)

1952-11-01 / nr. 2460

Nr- 2460 DRUM NOU Victoria Marii Revoluţii Socialiste in Octombrie şi importanţa ei internaţională Cu 35 de ani în urmă, proletariatul rus condus de Partidul Bolşevic, de marile genii ale revoluţiei, — Lenin şi Stalin,, — în alianţă cu ţărănimea muncitoare a răsturnat dominaţia capitaliştilor şi moşierilor şi a instaurat Puterea Sovietică. Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie a constituit începutul unei noi ere în istoria omenirii şi a însemnat o cotitură radicală de la lumea veche, capitalistă, la lumea nouă, socialistă. A rupt frontul imperialismului, a răsturnat deja putere burghezia imperialistă într-una din cele mai mari ţări ale lumii şi a adus la putere pentru prima oară în istorie poporul muncitor. Ea a provocat capitalismului mondial o rană mortală. A împărţit sistemul capitalist, care înainte era unitar, în două sisteme — sistemul socialist şi sistemul capitalist. A început epoca decăderii capitalismului, epoca creşterii şi consolidării sistemului socialist. Pe baza marilor victorii ale Revoluţiei din Octombrie, a fost creat statul sovietic socialist multinaţional, primul de acest fel în lume, în care a dispărut orice fel de exploatare a omului de către om, orice fel de asuprire a popoarelor şi raselor. Exemplul Uniunii Sovietice care a transpus în viaţă marile idealuri ale muncii eliberate, idealurile libertăţii, egalităţii în drepturi şi frăţiei tuturor naţiunilor, a grupurilor naţionale şi naţionalităţilor a avut un profund răsunet în rândul masselor muncitoare din lumea capitalistă, în rândurile popoarelor asuprite din ţările coloniale şi dependente, le-a însufleţit la lupta împotriva imperialismului, pentru libertăţile democratice şi pentru pace. Eroicul popor sovietic sub conducerea Partidului Comunist şi a Guvernului Sovietic a înfrânt şi a izgonit de pe teritoriul său numeroasele unităţi armate ale intervenţioniştilor străini şi ale gardiştilor albi, subvenţionaţi şi organizaţi de imperialismul internaţional. Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie a chemat la viaţă o energie creatoare fără precedent şi a pus în valoare iniţiativa poporului sovietic. Înfrângând împotrivirea duşmanului de clasă şi uriaşele greutăţi legate de moştenirea apăsătoare a trecutului, poporul sovietic, într'un timp istoric scurt, a construit socialismul. Ca rezultat al transpunerii în viaţă a politicii de industrializare a ţării şi colectivizare a agriculturii, Uniunea Sovetică a pus capăt pentru totdeauna înapoierii de veacuri, s'a transformat într’o puternică ţară industrial-cohoznică, a cărei forţă şi trăinicie creşte cu fiecare zi. Succesele construcţiei socialiste în U.R.S.S. au arătat în mod evident că proletariatul poate să conducă cu succes ţara, să construiască industria şi să conducă întreaga economie naţională fără capitalişti şi moşieri. Prin victoria sa proletariatul a dat o lovitură nimicitoare legendei conform căreia exploataţii nu ar putea exista fără exploatatori. In acelaş timp, Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie a dat o lovitură distrugătoare sistemului colonial al imperialismului, a pus sub semnul întrebării dominaţia imperialismului în ţările coloniale şi dependente. Proletariatul rus, eliberându-se pe sine a eliberat odată cu aceasta de sub jugul de veacuri popoarele asuprite din fosta Rusie ţaristă. Pentru prima oară în istoria omenirii popoarele asuprite, care se aflau în stare de robie, s’au ridicat până la starea de popoare cu adevărat libere şi cu adevărat egale. Popoarele eliberate au căpătat, datorită ajutorului marelui popor rus, largi posibilităţi de liberă desvoltare naţională, au lichidat înapoierea lor politică, economică şi culturală. Periferiile * de V. MASLENNIKOV dr. in ştiinţe istorice * * naţionale ale fostei Rusii ţariste s’au transformat în republici socialiste înfloritoare industrializate. Astfel a fost spulberată legenda reacţionară conform căreia lumea ar fi împărţită în popoare „înaintate” şi popoare „înapoiate”, în rase „superioare” şi „inferioare”, că rasele aşa numite „inferioare” nu ar fi capabile de civilizaţie şi sunt condamnate să fie exploatate, iar purtătoarele civilizaţiei ar fi numai rasele „superioare”. Victoria politicii naţionale leninist- Staliniste în U.R.S.S., succesele republicilor sovietice, precum şi succesele fostelor periferii coloniale înapoiate ale imperiului ţarist cum ar fi Uzbechistanul, Cazahstanul, Azerbaidjanul, Turkmenistanul, Tadjichistanul şi altele, au luminat popoarelor din ţările coloniale şi dependente calea către ieşirea din mizerie şi inegalitate în drepturi, calea de luptă pentru obţinerea independenţei naţionale. încă din primele zile ale existenţei sale, statul sovietic s’a manifestat ca prietenul şi apărătorul ţărilor coloniale şi dependente şi prin aceasta şi-a căpătat recunoştinţa şi respectul tuturor popoarelor asuprite. Statul sovietic a renunţat la toate concesiile şi privilegiile pe care le avea Rusia ţaristă în Extremul Orient şi în Orientul Apropiat. In politica sa externă leninist-stalinistă statul sovietic a rămas şi rămâne consecvent principiului egalităţii în drepturi şi libertăţii popoarelor. In anii celui de al doilea război mondial a ieşit în evidenţă cu deosebită claritate superioritatea regimului sovietic, social şi de stat, a crescut nemăsurat de mult autoritatea internaţională a statului sovietic, s-au consolidat poziţiile sale ca mare putere socialistă. Din cel de al doilea război mondial statul sovietic a ieşit mai puternic şi mai măreţ. După cum arată G. M. Malenkov în raportul de activitate al Comitetului Central al P.C. (b) al U.R.S.S. la cel de al XX-lea Congres al partidului, „pregătit de forţele reacţiunii imperialiste internaţionale şi deslănţuit în Orient de Japonia militarista iar în Occident de Germania hitlerista, războiul a încurcat socotelile inspiratorilor lui şi datorită luptei eroice a poporului sovietic s’a terminat cu rezultate neprevăzute pentru imperialişti. In locul nimicirii sau slăbirii Uniunii Sovietice a rezultat întărirea U.R.S.S., a crescut prestigiul internaţional al Uniunii Sovietice. In locul slăbirii şi zdrobirii democraţiei a avut loc desprinderea de capitalism a unei serii de ţări din Europa Centrală şi de Sud-Est şi ştornicirea regimului de democraţie populară în aceste ţări. In locul înrobirii tot mai adânci a popoarelor din ţările coloniale şi dependente a avut loc un nou şi puternic avânt al luptei de eliberare naţională în aceste ţări, s-a agravat criza sistemului colonial al imperialismului“. Toate acestea au dus la uriaşetransformări în situaţia internaţională şi în raportul de forţe dintre cele două sisteme. Popoarele dintr-o serie de ţări din Europa Centrală şi de Sud-Est au putut să îşi ia soarta în propriile mâini şi să se smulgă din ghiarele hrăpăreţe ale imperialismului. Popoarele Poloniei, Cehoslovaciei, Ungariei, României, Bulgariei şi Albaniei, sprijinindu-se pe ajutorul frăţesc al Uniunii Sovietice construesc cu succes la ele în ţară, baza societăţii socialiste. Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie a deschis o nouă eră în istoria marelui popor chinez, arătându-i drumul către eliberarea sa de sub jugul imperialist-feudal şi a însemnat începutul prieteniei frăţeşti dintre popoarele sovietice şi chinez. In articolul „Despre dictatura democraţiei populare“ Mao Tze-dun scrie: „Salvele de tun ale Revoluţiei din Octombrie ne-au adus marxism-leninismul. Revoluţia din Octombrie a ajutat elementelor progresiste din lumea întreagă şi din China să se călăuzească după concepţia despre lume a proletariatului pentru a determina destinele ţărilor lor şi pentru a-şi revizui propriile lor probleme. Trebue mers pe drumul pe care l-au luat Ruşii — aceasta a fost concluzia“. După Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie victoria poporului chinez, condus de gloriosul său partid comunist şi de conducătorul Chinei noi , Mao Tze-dun, a constituit cea mai puternică lovitură dată imperialismului şi a pus semnul întrebării capetelor de pod ale acestuia în Asia. „O grea lovitură a dat întregului sistem imperialist mondial victoria istorică a marelui popor chinez, arată G. M. Malenkov în acelaş raport. Astăzi a treia parte din omenire a şi fost smulsă de sub jugul imperialismului, a fost eliberată din lanţurile exploatării imperialiste“. Uriaşe sunt realizările marelui popor chinez care a învins în mod radical în ţara sa toate rămăşiţele Evului Mediu şi ale feudalismului, care a folosit forţele sale creatoare pentru cauza giganticei construcţii economice şi culturale, care a transformat China într’o puternică forţă a luptei pentru pace din zona Pacificului. Victoria revoluţiei chineze şi succesele marelui popor chinez au deschis o nouă pagină în istoria popoarelor din Orient. In multe ţări ale hunii coloniale, creşte şi se extinde mişcarea de eli-berare naţională a popoarelor asuprite de imperialism. Fiii şi fiicele Coreei aspară eroic libertatea şi independenţa lor. Pentru libertatea şi independenţa lor luptă cu abnegaţie popoarele din Vietnam, Malaya, Filipine şi din alte ţări ale Orientului asuprit. Toate acestea luate la un loc ameninţă spatele frontului imperialismului şi ascut criza sistemului colonial al imperialismului. Succesele obţinute în anii de după război de către Uniunea Sovietică pe frontul muncii paşnice creatoare, transpunerea în viaţă a grandiosului plan Stalinist de transformare a naturii şi a marilor construcţii ale comunismului întăresc lagărul păcii şi democraţiei. Directivele Congresului al XIX-lea al Partidului Comunst al Uniunii Sovietice, cu privire la cel de al 5-lea plan cincinal, asigură un nou progres în construirea economică şi culturala din U.R.S.S. Minunatele succese ale popoarelor din Uniunea Sovietică şi ale întregului lagăr al păcii şi democraţiei, au o uriaşă influenţă asupra creşterii forţelor progresiste în toate ţările lumii. Mişcarea mereu crescândă a partizanilor păcii constitue o însemnată piedică în calea planurilor aventuriste ale aţâţătorilor la război. In lupta pentru apărarea păcii participă sute de milioane de oameni simpli din toate ţările globului, între care şi cei din ţările coloniale şi dependente. Mişcareapentru apărarea păcii are o influenţă tot mai mare asupra situaţiei internaţionale. Marile idei ale lui Marx-Engels- Ienin-Stalin, ideile Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie trăesc şi înving. Nimic nu poate să schimbe mişcarea avântată a istoriei înaintate, nu poate să zăgăzuiască influenţa crescândă a ideilor Revoluţiei din Octombrie asupra popoarelor din lume, asupra desvoltării întregii omeniri. Victoria Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie a eliberat populaţia de pe a 6-a parte a globului din sistemul robiei capitaliste Ideile şi succesele ei însufleţesc toate popoarele lumii la lupta pentru viitorul mai bun și luminos. (Agerpres). Activitatea colectivului de părinţi desfăşurată în cadrul şcolii elementare mixte Nr. 2 In regimul burghezo-moşieresc, şcoala era un bun al celor care trândăveau şi trăiau pe spinarea asudată de trudă a oamenilor muncii. Astăzi, datorită grijii Partidului care veghează şi luptă pentru fericirea muncitorilor, fiii şi fiicele tuturor celor ce muncesc au posibilitatea să frecventeze în cele mai bune condiţii la şcolile de toate gradele ale căror porţi sunt larg deschise pentru ei. Conştienţi de acest fapt, părinţii copiilor desfăşoară o largă activitate în cadrul şcolilor, contribuind prin munca lor, la amenajarea localului, a mobilierului, a curţii, etc. Iată de pildă, la şcoala elementară mixtă Nr. 2 din oraşul nostru, colectivul de părinţi cu sprijinul organizaţiei de bază şi a direcţiunii, a trecut acum câteva zile, la amenajarea curţii, care fiind acoperită de zgură, pricinuia multe neplăceri atât elevilor cât şi cadrelor didactice. Cu sprijinul tov. Pemnea Eufrosina, preşedinta comitetului de părinţi, s-a reuşit ca zgura să fie înlocuită cu pietriş care acoperă acum în întregime curtea şcolii. Această acţiune, dovedeşte pe deplin că părinţii copiilor, conştienţi de faptul că şcoala este un bun al poporului, luptă pentru înflorirea ei, pentru ereimen celor mai bune condiţiuni de învăţătură tinerelor noastre vlăstare. DINULESCU CRISTINA corespondentă Pag- 3- Luna Prieteniei Româno-Sovietice 155 noi membri ai organizaţiei A. R. L.U.S. Dragostea fierbinte cu care cercul A.R.L.U.S. din comuna Sălişte, sărbătoreşte Luna Prieteniei Româno-Sovietice, se reflectă puternic în acţiunile măreţe întreprinse de membrii organizaţiei, acţiuni care pe zi ce trece sunt încununate de roade tot mai bogate. Una din aceste acţiuni, care a constituit un obiectiv principal în planul de muncă întocmit din vreme de cercul A.R.L.U.S., este recrutarea de noi membri în cadrul organizaţiei. Astfel, în ziua de 26 octombrie a.c., 10 echipe de agitatori, au dus muncă de lămurire din casă în casă, arătându-i fiecărui ţăran muncitor în ce constă însemnătatea organizaţiei ARLUS, care contribuie din plin la consolidarea relaţiilor de prietenie dintre poporul nostru şi popoarele Uniunii Sovietice. Datorită muncii intense desfăşurate de agitatori s-a reuşit ca în acea zi să fie înscris un număr de 155 noi membri. O contribuţie deosebită în această acţiune, au adus-o echipele agitatorilor Niculina Coman şi Maria Lepăduş, care prin rezultatele obţinute au dovedit pe deplin adânca lor dragoste şi recunoştință față de Uniunea Sovietică. Excursie muncitorească In cadrul Lunii Prieteniei Româno- Sovietice, un număr de 625 muncitori din întreprinderile oraşului nostru, au avut prilejul datorită excursiei organizată de C.G.M. în ziua de 26 octombrie a.c., să viziteze expoziţia intitulată „Construirea comunismului în Uniunea Sovietică“, din capitala ţării noastre. Cu această ocazie, excursioniştii au văzut machetele şi fotografiile măreţelor construcţii ale comunismului, printre care macheta facultăţii din Moscova, macheta Canalului Volga-Don „V. I. Lenin“ şi altele, organizată de C. G. M. In continuare ei au vizitat capitala ţării noastre, au admirat construcţia măreaţă a „Casei Scânteii“ şi au rămas profund impresionaţi de minunatele parcuri de odihnă, care au luat locul maidanelor lăsate în paragină de regimurile burghezo-moşiereşti. Pentru cei care au participat la această excursie, ziua de 26 octombrie, a constituit cu adevărat o zi de odihnă, datorită minunatelor condiţii de călătorie care le-au fost preiate de C.G.M. prin biroul local de turism. BOBESCU RADU corespondent. „MINERII" — Editura Tineretului — Acţiunea romanului se desfăşoară în Donbass, după Marele Război de Apărare a Patriei şi oglindeşte avântul muncii de reconstrucţie a Patriei în cadrul planului cincinali de după război. In Donbass se întorc, la sfârşitul războiului, minerul Saenco şi sergentul Matusov. Bazinul carbonifer este în cea mai mare parte distrus de fascişti; munca se duce cu multe greutăţi, pentru că mijoacele tehnice înaintate de exploatare fuseseră şi ele distruse. Saenco, în a cărui persoană îl vedem pe conducătorul de tip, nou, cu o conştiinţă ridicată, atrage in munca de reconstrucţie minerii şi tineretul comsomolist. Activitatea cercurilor de matematici din oraşul nostru începe sub semnul luptei pentru pace Inginer bun, tehnician bun, înseamnă în acelaşi timp matematician şi fizician bun. Astăzi în şcolile noastre de toate gradele, fiii şi fiicele oamenilor muncii, datorită cunoştinţelor acumulate, pot deveni cu adevărat matematicieni şi fizicieni buni. La îndemâna lor stau multiple posibilităţi de ridicare a nivelului cunoştinţelor în domeniul matematicii şi fizicii, cum ar fi de pildă cercurile de matematică şi fizică, colaborarea la revista „Matematica şi fizică“, concursurile de matematică şi fizică organizate de Ministerul învăţământului Public şi multe alte mijloace care le stau în faţă datorită grijii partidului nostru. Pentru sprijinirea acestei reviste, elevii din cadrul oraşului nostru au pornit la întrecere propunându-şi ca obiective principale realizarea a cât mai multe probleme şi o pregătire temeinică în vederea concursului care va avea loc pe ţară. Rezultate minunate, ei au reuşit să înregistreze chiar din anul şcolar 1951/1952. Astfel, între 1 Septembrie 1951 şi 30 Iunie 1952, elevii din oraşul nostru au obţinut 16 evidenţieri prin colaborările trimise revistei „Matematică şi fizică“. Acest număr reprezintă cel mai mare număr de evidenţieri pe oraşele din ţara noastră. In anul şcolar 1952/53, activitatea cercurilor de matematică începe sub semnul luptei pentru pace iar în cadrul Lunii Prieteniei Româno-Sovietîce, s’a ţinut şedinţă festivă de deschidere a cursurilor. Cu această ocazie s’au arătat un spirit critic şi autocritic lipsurile existente în muncă. In acest sens a fost scos în evidenţă faptul că elevii ciclului II dela şcolile elementare, n’au colaborat în suficientă măsură la revista „Matematică şi fizică“. Toate forţele pentru îndeplinirea planului de transport al materialului lemnos In ultimele trei zile s’a observat o preocupare mai intensă din partea unor comitete de partid şi sfaturi populare raionale in problema transportului de material lemnos. Fruntaş pe regiune continuă să fie raionul Agnita, care a realizat din plan 37,5 la sută. Un frumos salt a făcut raionul Sighişoara care în trei zile a reuşit să ocupa locul doi. In raionul Târnăveni şi oraşul Mediaş, nepăsarea sfaturilor populare a mers până acolo încât nici nu vor să comunice datele în legătură cu situaţia transportului, sfatului popular regional, privind această problemă cu o condansabilă superficialitate. Să ne mobilizăm toate forţele pentru a îndeplini cu succes planul transportului de material lemnos. GRAFICUL CU SITUAŢIA Agnita Sighişoara Mediaş Sibiu Făgăraș Stalin Rupea Târnăveni Or. Mediaș ^ 0% 0,5% TRANSPORTULUI MATERIALULUI LEMNOS # 37,5% 35% 26,8% HEINHIL ^ 26,2% 24,5% 13% 16,1%