Drum Nou, mai 1953 (Anul 10, nr. 2612-2636)

1953-05-03 / nr. 2612

BMte Ocumul'PtSknala SIBIU PROLETARI PIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VA '■ ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN Anul X. Nr. 2612 | Duminică 3 Mai 1953 | 4 pagini 20 bani Măreaţa demonstraţie a oamenilor muncii 99 din oraşul şi regiunea Stalin Pe întreg cuprinsul patriei noastre oamenii muncii din fabrici, uzine şi de pe ogoare a sărbătorit Vineri ziua de 1 Mai, ziua solidarităţii oamenilor muncii dinlumeaîntreagă arătându-şi dorinţa hotărîtă de a lupta pentru cauza păcii,pentru construirea socialismului. In Oraşul Stalin această zi de sărbătoare a fost întâmpinată cu succese deosebite pe care demonstranţii le-au arătat pe pancarte trecând prin faţa tribunelor, mândri de succesele kw. Cu mai multe zile înainte oamenii muncii din oraş au îmbrăcat străzile în haine de sărbătoare, zeci şi sute de drapele fâlfâind în vântul primăvăratec, umduindu-şi pânzele roşii şi tricolore. Ca un lan imens în care macul cu roşul rubiniu se apleacă într-o parte şi în alta, miile de steguienţe aşezate transversal, lozincile aşezate în fiecare stradă, tablourilepuse cu mâini grijulii de către mii de oameni ai muncii în ferestrele caselor lor arătau dragostea nemărginită pe care oamenii muncii din oraşul nosttru şi-o manifestă faţă de mişcarea proletariatului mondial, încă din timpul nopţii începuse să plouă. Picurii de apă nu au putut opri însă cape străzile oraşului să se reverse încă dedimineaţă coloane imense de oameni ai muncii îmbrăcaţi sărbătoreşte. Spre statuia marelui Stalin, ridicată în seijm de adâncă recunoştinţă faţă de genialul învăţător al lumii muncitoare, de către cei ce muncesc din oraşul nostru, se îndreaptă necontenit pionieri, muncitori, elevi, studenţi, care doreau ca în rânduri compacte să-şi, manifeste solidaritatea cu oamenii muncii din lumea întreaga, în lupta pentru apărarea păcii. Deschiderea demonstraţiei din Oraşul Stalin E ora 8 şi jumătate. In aplauzele furtunoase ale spectatorilor înşiraţi de o parte şi dealta ,a bulevardului Stalin iau loc rând perând la tribuna oficială tovarăşul Gheorghe Vidraşcu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, tov. Gheorghe Augustin, primisecretar al Comitetului regional de partid, tov. Marin Şerbam, Dumitru Dolbre, Alexandru Spiridon, secretari ai comitetului regional de partid, tov. Vasile Lixamdru, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular regional, tov. Gali Ştefan preşedintele colegiului departid, tov. Milea Septimii, preşedintele consiliului sindical regional, activişti ai organizaţiilor de partid şi de massă, stahanovişti şi fruntaşi în producţie, colectivişti, etc. ★ Demonstraţia zilei de 1Mai a fost deschisă de tovarăşul Putea .Dumitru prim secretar al comitetului orăşenesc departid. Tovarăşul Gheorghe Vndraşcu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri în cuvântarea sa subliniază importanţa zilei de 1 Mai, ca ziua solidarităţii inteaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările în lupta pentrupace, pentru apărarea independenţei naţionale, pentru socialism. După ce arată succesele şi avântul neineetat al economiei de pace înUniunea Sovietică şi la ţările de democraţie populară,în contradicţie cu economia ţărilor capitaliste care se scot în ghiarele crizei generate, vorbitorul subliniază succesele oamenilor muncii din RepublicaPopulară Română obţinute în cinstea zilei de 1 Mai. Lo .întâmpinarea marii sărbători de 1 Mai,poporul nostru muncitor trece în revistă cu o mândrie ,îndreptăţită marile succese coperite pe frontul construcţiei socialiste. Victoriile strălucite obţinute de oamenii muncii din patria noastră sub conducerea înţeleaptă a Partidului, ilustrează marea forţă vitală a regimului democrat-popular. Datorită ajutorului imens şi mantilateral al Uniunii Sovietice, am obţinut succese considerabile în opera de industrializare socialistă — cheie de boltă a dezvoltării cataegii economii datkrmate. La sfârşitul anului1952 votanţii producţiei industriale a depăşit de 3 ori nivelul din 1948. Industria noastră socialistă produce astăzi maşini şi utilaje ,pentru care era înainte tributară monopolurilor imperialiste. In ţara noastră se construeşte astăzi utilaj ,petrolifer şi minier, utilaj de construcţii, maşini-unelte perfecţionate, utilaj electrotehnic,maşini agricole moderne, etc. Pentru prima data filau construit astăzi în patria noastră scumpă, autocamioane ide mane tonaj precum şi biciclete şi motociclete. O serie de uzine construite la 1952 au fost înzestrate exclusiv cu utilaj produs la ţară. Recentul comunicat cuprivire la ■rezultatele .îndeplinirii planului pe trimestrul I al anului 1953, anul hotărâtor al cincinalului, oglindeşte noi succese obţinute de oamenii muncii din ţara noastră. Producţiaglobală a industriei socialiste,a crescut cu 23,1 la sută la comparaţie ,cu trimestrul I al anului 1952. Chemarea colectivului de la uzinele de tractoare din Oraşul Stalin de a da unavânt şi mai puternic întrecerii socialiste în cinstea zilei de 1 Mai prin noi angajamente sporite în îndeplinirea sarcinilor de producţie, la reducerea preţului de cost şi în realizarea de economii, a stârnit un puternic ecou în întreagaţară. „Analiza succeselor dobândite în primii doi ani ai cincinalului, — spune tovarăşul Gheorghe Gheorghiu- Dej — a permis partidului şi guvernului nostru să considere că în România există toate condiţiile pentru îndeplinirea planului cincinal la patru ani“ Răspunzând chemării tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, muncitorii, inginerii, tehnicienii şi funcţionarii luptă cu avânt pentru îndeplinirea planului cincinal în 4 ani. In regiunea Stalin chemarea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej a însufleţit massele largi muncitoare care sub conducerea organizaţiilor de partid în cinstea zilei de 1 Mai şi-au îndeplinit şi depăşit planul de producţie. .Uzinele Sovrom tractar lucrează la contul zilei de 13 Mai,primind şi menţiunea pe ţară. Atelierele Automotoare C.F.R. au realizat o creştere a productivităţii muncii pe cap de muncitor cu 8,5% depăşind angajamentul luat de 6 la sută, au redus preţul de cost cu 4,5 te sută faţă de angajamentul liat de 3 te sută, Depoul GJLR. Timiş-Triaj a depăşitplanul în cinstea zilei de 1 Mai cu 57,22 la sută, Rafinăria Nr. 9 — Sovrompetrol a făcut economii la, valoare de 389.792 iei, iar uzinele SteagulRoşu a realizat economii de la începutul anului la valoare de 1.445.936 lei. Rezultate Inseminate au obţinut şi uzine ca: „Independenţa“ Sibiu, „Balanţa“ Sibiu, fabrica de sticlă Târnăveni şi altele, în sectorul agricol deasemeni s’au obţinut rezultate fîrteeroraaite. Astfel campania de lînsămânţări deprimăvară din epoca I-a şi a Ili-a a fost terminată cu succes iar staţiunilede maşini şi tractoare şi-au îndeplinit şi depăşitplanul de producţie cu 14 la sută, fruntaşe fiind S.M.T. Harmen din raionul Stalin şi Timişor din oraşul Sibiu. Gospodăriile agricole de stat şi colective au întrecut cu mult sectorul individiuial, evtariţintatu-se la mod deosebit gospodările de stat Gheorghe Coşbuc şi Axente Sever din raionul Mediaş, iar din gospodăriile colective la frunte se situează gospodăria colectivă Buia — raionul Mediaş, Gaţa — raionul Rupea, Lastea — raionul Sighişoara şi altele. In campania de însămânţări fruntaşe pe regiune sunt raioanele Mediaş şi Târnăveni, urmate de raioanele Sighişoara şi Stalin. Partidul Munchoresc Român educă pe oamenii muncii din ţara noastră în spiritul patriotismului socialist, în spiritul slujirii neprecupeţite a poporului, în spiritul punerii intereselor statului deasupra oricăror alte interese. In luptapentru întărirea regimului demoarat-popular s’a cimentat alianţa clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare. Rezultatele întăririi alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare sunt oglindite la marile succese obţinute la agricultură. In cursul trimestrului I din acest an, a crescut şi s’a întărit sectorul socialist în agricultură. Suprafaţa arabilă a gospodăriilorde stat, a gospodăriilor agricole colective şi a întovărăşirilor a atins 23 la sută din suprafaţa arabilă a ţării. Numărul gospodăriilor agricole colective şi a întovărăşirilor s’a ridicat la 4.000, cuprinzând un număr de 270.000 familii de ţărani colectivişti şi întovărăşiţi. Campania însâmânţărilor de primăvară s’a desfăşurat în condiţii mult mai bune ca anuil trecut, s’a folosit ,pe o scară multmai largă metode agrotehnice înaintate. Progrese serioase au fost înregistrate în dezvoltarea literaturii, muzicii, artelor plastice, învăţând din exemplul literaturii şi artei sovietice, însuşind cu tot maimult succes tezaurul literaturii noastre clasice progresiste şi al minunatei artepopulare, scrritorii, compozitorii şi pictorii noştri, dau poporului opere tot mai bune, oglindind oamenii noi care se ridică şi cresc la patria noastră liberă şi faptele lor măreţe. La baza succeselor noastre ,pe frontul construcţiei culturale — arată mai departe tov. Gia. Vidraşcu, — stă faptul că Partidul nostru ladrumează îndeaproape şi neobosit revoluţia culturală din ţara noastră, cilăuzindu-se în mod consecvent de învăţat,ura lui Lenin-Stalin, la vara acestui an laBucureşti se va ţine cel de al patrulea Festival Mondial al Tineretului şiStudenţilor ,pentru Pace şiPrietenie. Tinerii din toate ţările lumii vor avea prilejul de a contribui personal ca această mare reunire să fie expresia aspiraţiei întregului tineret pentru pace,prietenie şi progres. In încheiere tov. Gh. Vidraşcu subliniază: „Siguranţa cu carepoporul nostru păşeşte spre socialism, încrederea în victoria forţelor păcii, se bazează pe faptul că la fruntea acestui lagăr uriaş se află puternica Uniune Sovietică. Prietenia şi alianţa cu Uniunea Sovietică, colaborarea strânsă cu ţările de democraţiepopulară, au creat poporului nostru aliaţi şi prieteni puternici cum nu i-a avut niciodată la trecutul său”. ★ Către Prezidiul Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice Moscova Cremlin Sărbătorind ziua de 1 Mai, zi de trecere în revistă a forţelor clasei muncitoare din lumea întreagă, primul nostru gând, al oamenilor muncii din regiunea Stalin, ca şi al celor din întreaga noastră ţară, se îndreaptă către Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, Partidul lui Lenin şi Stalin, către marele popor sovietic, care ne-a eliberat şi ne ajută în mod dezinteresat, permanent, în construirea unei vieţi noi, libere şi fericite. Datorită ajutorului sovietic şi conducerii staliniste a partidului nostru drag, în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, au fost obţinute şi în regiunea noastră, succese minunate, în lupta pentru îndeplinirea cincinalului in patru ani. In industrie, pe primul trimestru al acestui an, planul a fost îndeplinit cu 102,9%, iar la agricultură numărul gospodăriilor agricole colective a crescut la 133. In focul întrecerii socialiste, sunt extinse tot mai mult metodele de lucru sovietice. In cinstea zilei de 1 Mai, strungarii din întreprinderile regiunii noastre au trecut la aplicarea intensă a metodelor stahanoviştilor sovietici Colesov şi Kulaghin. Prin studierea genialei lucrări a marelui Stalin „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.” precum şi a documentelor Congresului al XIX-lea al P.C.U.S., ne înarmăm cu înţelegerea sarcinilor ce ne revin în opera de construire a socialismului şi în lupta pentru apărarea păcii, ca „brigadă de şoc“ a mişcării muncitoreşti revoluţionare mondiale. Suntem adânc recunoscători marii Uniuni Sovietice, pentru eforturile uriaşe pe care le depune în scopul realizării unei destinderi internaţionale, pentru a apăra pacea în lumea întreagă asigurând poporului nostru posibilitatea de a-şi continua netulburat construcţia vieţii sale fericite. Ne luăm angajamentul ca sub conducerea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, să întărim statul nostru democrat-popular, consolidând spiritul internaţionalismului proletar, întărind şi mai mult alianţa şi prietenia frăţească cu Uniunea Sovietică, R.P. Chineză, R.D. Germană şi cu celelalte ţări de democraţie populară. Vom dezvolta şi mai mult vigilenţa împotriva tuturor duşmanilor patriei noastre şi a lacheilor lor interni, dând tot mai mare avânt construcţiei socialiste, chezăşie a contribuţiei patriei noastre în lupta măreaţă pentru apărarea păcii. Slavă Marelui Partid Comunist al Uniunii Sovietice — Partidul lui Lenta şi Stalin! Trăiască Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej! Trăiască 1 Mai, ziua solidaritaţii internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările! Trăiască pacea între popoare! Jos aţâţător la război! Tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej Secretar general al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român Iubite tovarăşe Gheorghe Gheorghiu-Dej, Bucureşti Oamenii muncii din regiunea Stalin, cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai, vă transmit un călduros salut de încredere şi devotament. Totodată vă raportăm că dezvoltând continuu întrecerea socialistă şi forma ei superioară, mişcarea stahanovistă, aplicând tot mai larg metodele de muncă ale stahanoviştilor sovietici şi ale propriilor noştri stahanovişti şi fruntaşi în producţie, întreprinderile din regiunea noastră au obţinut importante succese în lupta pentru îndeplinirea cincinalului in patru ani. In primul trimestru al acestui an, oamenii muncii din întreprinderile industriei grele şi-au îndeplinit planul cu 105,5% cei din industria uşoară, cu 105,3% cei din industria locală cu 127,2%. Printre întreprinderile fruntaşe dia regiunea noastră, care în cinstea zilei de 1 Mai, şi-au îndeplinit înainte de termen angajamentele luate, se află Uzinele Sovrom tractor, Atelierele de Automotoare C. F. R„ Strungul, Fabrica Partizanul Roşu, Uzinele Independenţa, Fabrica de Geamuri Târnăveni, Fabrica de Cauciuc şi multe altele. Succese remarcabile au obţinut şi ţăranii muncitori la campania agricolă de primăvară, reuşind să termine însămânţările din epoca I şi II până la 29 Aprilie a.c., rămânând de însămânţat pentru epoca 1H, legumele din răsaduri, tutunul, inul de fuior şi meiul. In fruntea referărilor agricole stau: S.M.T. Harman, S.M.T. Turnişor, G.A.S. Gheorghe Coşbuc şi Seieuş, iar în cinstea zilei de 1 Mai au luat fiinţă, încă 8 gospodării agricole colective, numărând astăzi în regiunea noastră 133 gospodării agricole colective. In fruntea campaniei de insămânţări s’auluat gospodăriile agricole colective Buia, Gaţa, Bucerdea şi altele. Suntem conştienţi că toate aceste succese se datoresc eliberării patriei noastre de către Uniunea Sovietică, ajutorului frăţesc multilateral şi dezinteresat din partea Uniunii Sovietice, conducerii staliniste a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, în frunte cu D-voastră, iubite tovarăşe Gheorghe Gheorghiu-Dej. Succesele noastre sunt obţinute la lupta împotriva duşmanului de clasă, care îşi întăreşte împotrivirea pe măsură ce creşte construcţia socialismului în ţara noastră. Vă asigurăm, tovarăşe Gheooghiu-Dej, că nu vom precupeţi nici un efort în lupta pentru întărirea statului nostru democrat popular, „brigadă de şoc” a mişcării muncitoreşti revoluţionare mondiale, că ne vom spori şi mai mult vigilenţa împotriva duşmanilor, că vom lupta neobosiţi pentru îndeplinirea emanatului în patru ani, folosind tot mai intens metodele de muncă înaintate sovietice, că vom lupta pentru întărirea şi lărgirea sectorului socialist din agricultură, prin înfiinţarea de noi gospodării agricole colective şi întovărăşiri agricole. Aşa cum ne-aţi îndrumat, vom studia cu nesaţ geniala lucrare a Marelui Stat al „Problemele economice ale socialismului la U.R.S.S.“ şi documentele Congresului al XIX-lea al P.C.U.S., arme importante în construirea socialismului şi la lupta pentru apărarea păcii împotriva aţâţătorilor la război. Trăiască Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, la frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej! Slavă Marelui Partid Comunist al Uniunii Sovietice — Partidul lui Ierni şi Statin! Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, luna frăţiei muncitorilor din toate ţările! Trăiască pacea îrrtre popoare! des aţâţătorii la războiu