Drum Nou, iunie 1953 (Anul 10, nr. 2637-2661)

1953-06-02 / nr. 2637

% PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VA! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN Anul X. Nr. 2637 | Marti 2 Iunie 1953 | 4 pagini 20 bani In întâmpinarea Congresului şi Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie Congresul şi Festivalul Mondial al Tineretului care vor avea loc in ţara noastră, reprezintă evenimente de mare însemnătate pe drumul realizării unităţii tineretului din lumea întreagă in lupta pentru pace, pe drumul dezvoltării legăturilor culturale şi înţelegerii între popoarele doritoare de pace şi un viitor mai bun. Festivalul Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie va prilejui o grandioasă trecere în revistă a forţelor tinerei generaţii, o demonstraţie puternică a prieteniei şi solidarităţii internaţionale a tinerilor de diverse opinii, naţionalităţi, credinţe religioase uniţi prin dorinţa comună de a contribui la lupta marelui lagăr al păcii in fruntea căruia se află invincibila Uniune Sovietică. Cu multă bucurie şi mândrie au primit tinerii din regiunea noastră Hotărârea Consiliului F.M.T.D. de a se organiza Congresul şi Festivalul Mondial al Tineretului în capitala patriei noastre. Marea onoare ce ni se face se datoreşte faptului că organizaţia noastră, Uniunea Tineretului Muncitor este călăuzită cu dragoste părintească de partid, care o educă in spiritul păcii şi al muncii creatoare, în spiritul patriotismului şi al solidarităţii cu sovoarele şi tineretul iubitor de pace din lumea întreagă. Tinerii muncitori din regiunea Stalin la chemarea C.C. al U.T.M. sub conducerea comitetelor regionale, raionale şi orăşeneşti U.T.M., a comitetelor organizaţiilor de bază, cu ajutorul organelor şi organizaţiilor de partid, au pornit cu tot elanul să întâmpine Congresul şi Festivalul, cu noi realizări în muncă. La chemarea comitetului executiv al sfatului popular al oraşului Stalin, sute de tineri şi tinere au pornit la muncă voluntară, pentru înfrumuseţarea oraşului, la amenajarea străzilor şi parcurilor. In prezent ei lucrează cu intensitate la construirea unui parc de cultură şi odihnă în faţa uzinelor de tractoare, care se va întinde pe circa 25 hectare. Acest exemplu deosebit a fost urmat şi de tinerii din oraşul Sighişoara, care au organizat acţiunea de construire a unui parc. Tinerii din oraşul Târnăveni şiau pus în planul lor de înfrumuseţare a oraşului, amenajarea parcului „Vasile Roaită” precum şi alte lucrări importante. Rezultate frumoase In producţie obţine tineretul din regiunea noastră în cinstea Festivalului Mondial sub lozinca „realizarea cincinalului în 4 ani”. Astfel, tinerii din organizaţia de bază U.T.M. de la Atelierele de locomotive şi vagoane din Oraşul Stalin, şi-au luat angajamentul de a repara prin muncă voluntară 7 vagoane de marfă. Brigada stahanovistă de tineret „Vasiie Roaită” de la uzinele „Independenţa” Sibiu, condusă de utemistul Nicodin Ioan şi-a luat angajamentul de a face economii în valoare de 50.000 lei şi de a da produse în contul anului 1955, luna iunie. In acest scop această brigadă a chemat la întrecere toate brigăzile de tineret din oraşul Sibiu. La I.R.E. Sibiu, brigada utemistă de economii „Frederic Jolliot-Curie” a realizat în cursul anului 1953 economii în valoare de 579.000 lei, iar în cinstea Festivalului şi-a luat angajamentul de a mai realiza economii în valoare de 200.000 lei. In cinstea Festivalului Mondial au fost create în regiunea noastră încă 75 brigăzi de producţie, 38 posturi utemiste de control, s-au deschis 316 conturi personale de economii. Deasemeni, un număr de 22 brigăzi au fost declarate stahanoviste. Tinerii de la sate au obţinut şi ei o serie de realizări. Astfel, tinerii din Prostea Mare au prestat peste 500 ore muncă voluntară, plantând 3.000 de poeţi, iar la S.M.T. Proştea Mare, 12 tineri au fost declaraţi stahanovişti, pentru realizările obţinute în cinstea Festivalului. Tinerii din regiunea Stalin au început să confecţioneze prin muncă voluntară o serie de cadouri care vor fi oferite tinerilor participanţi la Festival. Organizaţia de bază U.T.M. de la „Vitrometan” şi cea de la întreprinderea „8 Mai” Mediaş, confecţionează, o serie de obiecte ca: portmonee, port-ţigarete, vaze de flori şi alte obiecte. Echipele culturale din întreprindere şi de la sate se pregătesc cu însufleţire pentru concurs. Aşa de pildă echipele culturale ale gospodăriilor agricole colective Laslea, Albeşti, Daia, Cristian şi altele, fac intense repetiţii pentru a se pregăti în vederea Festivalului. Comitetele orăşeneşti Mediaş, Sibiu şi comitetul raional Sighişoara se preocupă intens de această problemă, stimulând avântul cu care tinerii au pornit în bătălia pentru întâmpinarea cu noi succese a Festivalului Mondial, popularizând prin diferite mijloace succesele obţinute de el. Mai sunt însă comitete raionale şi orăşeneşti U.T.M. ca de pildă comitetul raional Rupea şi comitetul orăşenesc U.T.M. Stalin care se ocupă în mod formal de problema pregătirilor, mulţumindu-se să dea sarcini fără a controla în mod concret acţiunile Întreprinse şi felul în care sunt duse la îndeplinire. (continuuare In pag. 4-a) Plecarea delegaţiei femeilor din ţara noastră la Congresul Mondial al Femeilor de la Copenhaga Luni dimineaţa a părăsit Capitala delegaţia femeilor din ţara noastră care va participa la Congresul Mondial al Femeilor, care se va deschide la 5 iunie la Copenhaga. Delegaţia este condusă de tov. Liuba Chişinevschi secretar al Consiliului Central al Sindicatelor, membră în Comitetul Femeilor Democrate din R.P.R. Din delegaţie fac parte tovarăşele Dida Mîhalcea, Elena Stoia, Ana Lungu, Florica Şelmaru, Maria Ciocan, Elena Chişiu şi Tinea Anton. La plecarea de pe aerodromul Băneasa, delegaţia a fost salutată de tov. Stelian Moraru, preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor, precum şi de membre ale Comitetului Femeilor Democrate din R.P.R., în frunte cu tov. Ileana Răceanu, şi de numeroase femei muncitoare din capitală. (Agerpres). n . Oameni ai muncii de la sate! Executaţi la timp lucrările de îngrijire a culturilor, luptaţi pentru respectarea agrominimului! Sporiţi-vă eforturile în lupta pe care o dă întregul popor muncitor pentru îndeplinirea planului cincinal în patru ani! DE PE ÎNTINSUL REGIUNII NOASTRE Dau produse în contul zilei de 20 Septembrie 1953 întrecerea socialistă ce se desfăşoară in cinstea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie, cuprinde pe zi ce trece un număr tot mai mare de muncitori, tineri şi vârstnici, la uzinele „Steagul Roşu” din Oraşul Stalin. Metodele înaintate de muncă ale stahanoviştilor sovietîci sunt cunoscute şi folosite cu mult succes de tinerii din uzină. Astfel, metoda de tăiere intensivă a metalelor iniţiată de stahanovistul sovietic Vasili Colesov, se bucură de o largă răspândire în rândul muncitorilor din diferite sectoare. In uzină lucrează cu cuţitul lui Colesov un număr de 39 muncitori din care majoritatea sunt tineri. Tinerii strungari Saida Raimund şi Ianoş Ştefan, din sectorul de maşini unelte, aplicând metoda Colesov, dau zilnic în medie o jumătate de normă peste plan. Unul dintre atelierele fruntaşe din uzină este atelierul stahanovist condus de utemistul stahanovist Ioan Târtoabă. întrecerea socialistă în cinstea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor Pentru Pace şi Prietenie se desfăşoară aci cu un elan deosebit. Tinerii strungari din secţie lucrează animaţi de dorinţa fierbinte de a îndeplini planul anual în 9 luni, aşa cum şiau luat angajamentul, dând piese mai multe şi mai bune. Datorită eforturilor depuse rezultatele nu au întârziat să se arate. In ziua de 27 Mai colectivul de muncitori din atelierul stahanovist, dădea produse în contul zilei de 20 Septembrie 1953. Tinerii stahanovişti Potoran Iordache, Bodea Ion, din acest atelier, aplicând metoda de tăiere intensivă a metalelor, Colesov, au reuşit să reducă timpul de lucru necesar la strunjirea inelelor de rulmenţi, dând zilnic in medie o jumătate de normă peste plan. Intre brigăzile de tineret din atelierul stahanovist, se duce o luptă aprigă pentru obţinerea locului fruntaş. In fruntea întrecerii socialiste se menţine fruntaşă brigada de tineret Nr. 20 condusă de David Nicolae. Tinerii din această brigadă folosesc la strungurile lor metoda de tăiere rapidă a metalelor Bâcov- Bortohievici, fapt care a făcut ca până la data de 26 Mai să aibă o depăşire a normei de 40%. Pentru Festivalul Mondial al Tineretului şi Studenţilor, mulţitineri din uzină pregătesc diferite cadouri, care sunt dovada dragostei lor faţă de participanţii la această măreaţă sărbătoare a păcii şi tinereţii. I. GAIDA Buletinul comitetelor de luptă pentru pace din R. P. R. călăuză în lupta muncitorilor pentru îndeplinirea planului Zi de zi massere largi de oameni ai muncii îşi întăresc convingerea că o sarcină importantă ce stă în faţa întregului popor este lupta activă pentru pace. Acest lucru îl confirmă pe deplin exemplul fabricii „Metaloductil”, unde comitetul de luptă pentru pace, îşi duce munca în mod organizat după un plan de muncă pe care îl îndeplineşte cu succes. Sprijiniţi de comitetul sindical şi îndrumaţi de organizaţia de bază, în cinstea zilei de 1 Mai, au organizat cea de a unsprezecea brigadă a păcii. Aceste brigăzi obţin pe zi ce trece, rezultate tot mai bune. Astfel, brigăzile Nr. 3 condusă de tov. Danes Ştefan, Nr. 4 condusă de tov. Bleangă Nicolae şi Nr. 5 condusă de tov. Benedek Alexandru, depăşesc norma intre 208—215 la sută. Deasemeni şi celelalte brigăzi depun eforturi sporite, rezultatele lor confirmând acest lucru. Cu mândrie preşedintele comitetului de luptă pentru pace tov. Ernest Schönfeld susţinea: „De când au luat fiinţă brigăzile păcii in fabrica noastră, întrecerea socialistă organizată între aceste brigăzi a făcut ca planul nostru de producţie să fie cu mult depăşit”. Rezultatele obţinute de către comitetul de luptă pentru pace de la fabrica „Metabolucţii” se datoresc şi faptului că membrii acestui comitet au studiat şi pus în practică metodele popularizate prin Buletinul comitetelor de luptă pentru pace din R.P.R. cu privire la organizarea și popularizarea brigăzilor păcii. ZOE GATA secretara comitetului regional de luptă pentru pace Constituirea comitetului regional pentru sprijinirea pregătirii celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie De curând s-a constituit Comitetul regional Stalin, pentru sprijinirea pregătirii celui de al IV- lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie ce va avea loc în capitala patriei noastre intre 2016 August. Şedinţa a fost deschisă de tov. Caraman Ion, secretar al Comitetului regional U.T.M., care a arătat importanţa creării comitetelor de sprijin pentru pregătirea Festivalului. Comitetul regional pentru sprijinirea pregătirii celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie, a fost constituit din următorii tovarăşi: Şertaan Marin, secretar al Comitetului regional P.M.R. Stalin, Vezan Eugenia, secretar al Comitetului regional U.T.M., Florescu Stan, secretar al Comitetului regional U.T.M., Orosz Ioan, secretar al sfatului popular regional, Vulpoi Dumitru, din partea Consiliului Sindical Regional, Petraş Petru, şeful secţiei învățământ a sfatului popular regional, Dicoi Ioan, primsecretar al Comitetului orăşenesc U.T.M. Oraşul Stalin, Végh Eugen, responsabilul atelierului de Arte Plastice Oraşul Stalin, Boieriu Ion, directorul Regionalei cinematografice, Damian Ion, directorul Institutului de Silvicultură, Nagy Mihai, şeful secţiei politice a Regionalei CFR, Georgescu Ion, din partea Direcţiei Regionale a Rezervelor de Muncă, Breger Dezideriu, dir. politie Centrul Şcolar Oraşul Stalin, Ghinescu C-tin, Năstase Gheorghe, redactor şef adjunct al ziarului „Drum nou”, Pădureanu Sever, preşedintele C.C.F.S. regional, Traian Chicomban, ciclist, Stoian Gheorghe, instructor superior de pionieri, Picu Victoria, stahanovistă „Filatura Ghimbav”, Costi Silvia, de la Palatul Pionierilor, Dicu Vasile, inginer stahanovist uzinele „Sovromtracteur”, Siritinovici Emil, artist Teatrul de Stat, Amuzescu Ştefan, artist Filarmonica de Stat, Drugă N., vicepreşedinte al sfatului popular Oraşul Stalin, Sculeanu Ion, stahanovist uzinele „Steagul Roşu”, Magnea Ion, scriitor, Tatomir Constantin, student Institutul de Mecanică, Loghin Petre, deputat în Marea Adunare Naţională, Balogh Iosif, membru în biroul regional A.R.L.U.S. Preşedinte al Comitetului regional pentru sprijinirea pregătirii celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie a fost ales în unanimitate tov. Damian Ion, directorul Institutului de Silvicultură din Orașul Stalin. in întâmpinarea Festivalului Mondial al Tineretului Cu multă dragoste cetăţenii oraşului Stalin, precum şi echipele de tineret luptă cu tot avântul lor pentru înfrumuseţarea oraşului. De dorinţa de a face ca oraşul nostru să fie cât mai frumos, sunt pătrunşi şi muncitorii de la fabrica „Drapelul Roşu“, care prin muncă voluntară au contribuit la curăţirea străzilor din jurul fabricii, iar o echipă de tineri lucrează în prezent la amenajarea parcului din cartierul uzinei de tractoare. Deasemeni, în cartierul „30 Decembrie“, locuitorii răspunzând chemării sfatului popular al oraşului Stalin, au început săparea pentru lărgirea unor străzi şi repararea lor. Pe lângă realizările frumoase, obţinute pentru înfrumuseţarea oraşului, mai sunt şi unele lipsuri. De exemplu în strada Comuna din Paris, în faţa blocului muncitoresc al uzinei electrice şi a întreprinderii M.C.P.C., secţia construcţii, s’a săpat un şanţ unde s’a făcut legătură cu conductele de gas metan. Neastupându-se bine se împiedică scurgerea apei în canal. Sfatul popular al Oraşului Stalin, să ia măsuri pentru terminarea lucrărilor începute.