Drum Nou, august 1953 (Anul 10, nr. 2689-2713)

1953-08-01 / nr. 2689

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂI um nou G R G AM AL GSMITETUIUI 8EG3QHAL P.M.R. SIAL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN Ar tsl X. Mr. 2689 Sâmbătă 1 August 1953 4 pagini 20 bani Să dăm un nou avânt activităţii artistice a căminelor culturale în zilele Festivalului întregul popor muncitor din patria noastră, este cuprins în aceste zile de mare sărbătoare, de o adevărată bucurie, bucuria apropierii Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor, care va aduna la Bucureşti, Capitalascumpei noastre patrii, tineri ■din toate colţurile lumii, uniţi în acelas ţelcomun: pacea şi prietenia dintre popoare. Oraşele, comunele şi satele cele mai îndepărtate, au căpătat un aspect sărbătoresc. Pretutindeni în bătaia vântului molcom de vară fâlfâie drapelele multicolore ale diferitelor ţări care au trimis delegaţi la Festival. In fabrici, ca şi pe ogoare, tinerii s’au pregătit cu însufleţire pentru a întâmpina cu succes acest eveniment deosebit din viaţa lor. In fiecare domeniu de activitate se simte un suflu nou de muncă, de care sunt cuprinşi deopotrivă, tineri şi vârstnici. „Vom face din zilele Festivalului, adevărate zile de sărbătoare!” Aceasta e lozinca ce-i însufleţeşte pe toţi oamenii muncii, în activitatea pregătitoare a diferitelor acţiuni care vor avea loc în zilele Festivalului. Activitatea cultural-artistică, cunoaşte acum un avânt deosebit, echipele artistice pregătindu-se cu elan pentru prezentarea a cât mai frumoase programe artistice dedicate Festivalului. In acest scop, în cadrul căminelor culturale au fost organizate dese repetiţii ale formaţiilor artistice, au fost îmbogăţite repertoriile cu noi numere lucrate pentru Festival, s-au împodobit sărbătoreşte sălile de spectacole şi festivităţi. Un exemplu ni-l dă căminul cultural din comuna Beia, raionul Rupea, care desfăşoară o activitate intensă pregătind manifestările artistice din zilele Festivalului. Căminul cultural din această comună a căpătat un aspect sărbătoresc, fiind împodobit cu ghirlande de brad şi pavoazat cu lozinci, afişe şi tablouri. Biblioteca căminului a întocmit un fotomontaj cu aspecte din viaţa nouă şi fericită a tinerilor din Uniunea Sovietică şi din ţările de democraţie populară, precum şi altul cu aspecte din viaţa plină de lipsuri, mizerie şi suferinţe a tinerilor din ţările capitaliste. La acest cămin cultural au fost organizate până în prezent două conferinţe, care au tratat despre importanţa Festivalului. Formaţia corală a căminului cultural din Beia, care numără 85 de membri, dornică să fie cât mai bine pregătită, a organizat săptămânal câte trei repetiţii cu ajutorul cărora a reuşit să-şi îmbogăţească repertoriul cu noi bucăţi muzicale printre care se numără: „Cântecul Festivalului”, „Imnul F.M.T.D.”, „In go?, podaria noastră”, etc. Cu aceeaşi intensitate s’a pregătit şi căminul cultural din comuna Sânpetru, raionul Stalin, care sub Îndrumarea organizaţiei de bază a organizat două programe artistice, precedate de conferinţe în legătură cu Festivalul. Datorită intenselor pregătiri pe care le-a făcut, corul căminului cultural, a reuşit să fie ales pentru a participa la manifestările artistice din cadrul raionului Stalin, care vor avea loc în zilele Festivalului. Apropierea zilelor Festivalului, a constituit şi pentru membrii colţului roşu al gospodăriei .(Continuare în pag. 4-a) Sosirea în Oraşul Stalin a „Ştafetei Internaţionale a Păcii“ Ieri după amiază, mii de oameni ai muncii s-au înşirat deaa lungul Bulevardului Stalin pentru a primi „Ştafeta Internaţională a Păcii”, care poartă mesajul tineretului şi care a străbătut Anglia, Franţa, Italia, Luxemburgul, Olanda, Belgia, Finlanda, Suedia, Norvegia, Germania, R.P. Polonă, R. Cehoslovacă, Austria, R. P. Ungară, îndreptându-se spre capitala tineretului înmîi, Bucureşti. Intrată în ţară, Ştafeta a fost purtată cu entuziasm de tineretul muncitor, din patria noastră, entuziasm care oglindeşte dragostea lui faţă de grandioasa manifestare pentru pace şî prietenie. Numeroşi tineri, oameni ai muncii s’au aliniat dealungul bulevardului Voroşilov privind cu dragoste spre cei care purtând ,150 km. Ştafeta, se apropiau de locul unde avea să fie predată sportivilor din Oraşul Stalin. — Iată-i sosesc! Din piepturilezecilor de mii de oameni ai muncii prezenţi, exclamaţii de bucurie şi voie bună întâmpină pe sportivi. Ropote de aplauze au întâmpinat primul eşalon de sportivi format din 15 călăreţi în frunte cu un pionier, un bluze albastre, purtând drapelele Festivalului, F.M.T.D., U.T.M. La câţiva metri douăzeci de pionieri toboşari anunţau sosirea Ştafetei. Grupul alergătorilor pedeştri în costume albe şi cu eşarfe albastre cu inscripţia „Ştafeta Internaţională a Păcii” se apropie de tribună. Aplauze puternice însoţite de Imnul F-W.T.έ. întâmpină pe sportivi. Şi grupul sportivilor care urmează, format din peste 100 de ciclişti şi motociclişti se aliniază pe două rânduri pentru festivitatea predării şi înmânării Ştafetei. Trupurile atente ale sportivilor s’au încordat pentru o clipă. Privirea ageră se îndreaptă spre tribuna oficială unde tov. Sever Pădureanu, preşedintele C.C.F.S. al regiunii Stalin, dă raportul. In cuvinte pline de căldură care oglindesc realizările tineretului muncitor din oraşul care poartă numele nemuritorului Stalin, tov. Ion Goga, preşedinte al comitetului executiv al sfatului popular al oraşului, a salutat sportivii veniţi de la Sibiu şi care au purtat cu cinste Ştafeta. In numele sportivilor a vorbit tovarăşa Sanda Roman, din colectivul sportivilor de la Sibiu, care a arătat entuziasmul cu care tineretul poartă Ştafeta spre oraşul Festivalului. Apoi in aplauzele celor prezenţi, tov. Sanda Roman predă Ştafeta care a străbătut ţări întregi sportivului Station Toma din Oraşul Stalin care s’a angajat In numele sportivilor de a preda la timp şî In bune condiţiuni Ştafeta Internaţională a Păcii, ducând cu ea năzuinţa lor pentru pace şi prietenie. Astăzi la orele 10 dimineaţa, Ştafeta îşi va continua drumul spre Bucureşti, fiind purtată de sportivii Oraşului Stalin până la Ploeşti. Drum bun soli al păcii şi prieteniei! IMiOâC si înite: SIBIU ★ ★ în cuprinsul ziarului: Constantin Slavîe: Moment scump. (pag- 2) In preajma îndeplinirii angajamantelor. (pag. 2) 10 ani de la moartea eroicei luptătoare pentru cauza clasei muncitoare, Elena Pavel (pag. 2) întreprinderile de bunuri de larg consum din Făgăraş îşi sporesc producţia. (pag. 2) Cum va arăta regiunea Stalin în zilele Festivalului: Convorbiri cu tov. V. Lixant eru preşedintele comitetului executiv al sfatului popular al regiunii Stalin. (pag. 3). Mai multă atenţie cercurilor A.S.I.T. din întreprinderi. (pag- 3). Forţele populare coreene şi chineze respectă riguros acordul de armistiţiu. ’ (pag. 4). Conferirea titlului de Erou al R.P.D. Coreene mareşalului Kim Ir Sen. (pag. 4). Comitetului Central a! Partidului Comunist al Uniunii Sovietice MOSCOVA Cu prilejul împlinirii a 50 de ani de existenţă a gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român vă transmite, dragi tovarăşi, un fierbinte salut din partea membrilor partidului şi a tuturor oamenilor muncii din Republica Populară Română. In decurs de o jumătate de secol, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, sub conducerea genialului Lenin, a discipolului şi continuatorului operei lui Lenin — marele Stalin, şi a tovarăşilor lor de luptă, a repurtat victorii istorice, care au deschis o eră nouă în istoria omenirii, demonstrând cu o putere uriaşă inevitabilitatea victoriei depline a socialismului. De la naşterea partidului nostru, activitatea gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, lupta sa pentru transformarea revoluţionară a societăţii, ne-a slujit şi ne slujeşte drept far călăuzitor, drept măreaţă pildă de devotament pentru cauza poporului, pentru bunăstarea şi fericirea sa. Ca forţă conducătoare şi călăuzitoare a statului sovietic, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice este un factor puternic al luptei pentru pace, pentru prietenia şi libertatea popoarelor. Poporul nostru nutreşte o fierbinte recunoştinţă Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, sub a cărui conducere poporul sovietic a învins pe înrobitorii fascişti, a eliberat de sub jugul fascist patria noastră, o ajută frăţeşte în opera de construire a socialismului, de asigurare a bunului trai al poporului. Urâm Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, înţeleptei şi încercatei sale conduceri, succese noi şi măreţe în opera de construire a comunismului și de asigurare a păcii, spre binele întregii omeniri. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român Telegrama adresată de Kim Ir Sen lui G. M. Malencov MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite telegrama adresată de Kim Ir Sen, Preşedintele Cabinetului de miniştri al Republicii Populare Democrate Coreene, lui G. M. Malencov, Preşedintele Consiliului de miniştri al U.R.S.S. Moscova Preşedintelui Consiliului de Miniştri al Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste tovarăşul Gheorghi Maximilianovici Malencov Stimate tovarăşe Preşedinte! Permiteţi-mi ca în numele Guvernului şi al întregului popor al Republicii Populare Democrate Coreene să vă mulţumesc din toată inima, dumneavoastră şi prin dumneavoastră Guvernului Sovietic şi întregului popor sovietic, pentru felicitările călduroase cu prilejul victoriei istorice a poporului coreean şi a voluntarilor chinezi în sângerosul război dezlănţuit de imperialiştii americană împotriva poporului coreean. Sunt profund încredinţat că ajutorul şi sprijinul uriaş şi dezinteresat acordat de poporul sovietic poporului coreean constitue unul din factorii principali ai victoriei noastre în războiul greu dus timp de trei ani pentru apărarea libertăţii şi independenţei patriei noastre împotriva agresorilor americani şi o chezăşie de nădejde a realizării cu succes de către poporul coreean a sarcinii de cea mai mare importanţă de a obţine unificarea paşnică a patriei noastre şi de a reface cât mai grabnic economia naţională distrusă de război. Faptul că Guvernul Sovietic şi-a exprimat hotărîrea de a acorda tot ajutorul posibil poporului coreean, care a pornit acum la rezolvarea sarcinilor legate de unificarea patriei lui şi de construcţia paşnică, întăreşte încrederea noastră şi ne însufleţește la noi victorii în munca noastră. Președintele Cabinetului de miniştri ai Republicii Populare Democrate Coreene KIM IR SEN Phenian, 29 Iulie 1953. wav- ■warwM-» Telegrama adresată de Li Don Ghen lui V. M. Molotov MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite telegrama adresată de Li Don Ghen, Ministru ad-interim al afacerilor externe al R.P.D. Coreene lui V. M. Molotov, Ministrul afacerilor externe al U.R.S.S. Moscova Ministrului afacerilor externe al Uniunii RepublicilorSovietice Socialiste tovarășul Viaceslav Mihailovici Molotov Vă mulțumesc, stimate tovarășe ministru, pentru felicitările dumneavoastră călduroase cu prilejul semnării acordului de armistițiu și al încetării războiului coreean, provocat de agresorii armaţi americani. Ajutorul activ şi solidaritatea marelui popor sovietic şi ale popoarelor ţărilor frăţeşti de democraţie populară au întărit încrederea de nezdruncinat a poporului coreean în victoria sa finală şi au constituit o chezăşie de nădejde a victoriei noastre. Ajutorul şi sprijinul pe care ni-l vor acorda în legătură cu armistiţiul poporul sovietic şi popoarele ţărilor de democraţie populară în lupta noastră pentru rezolvarea cu succes a sarcinilor realizării pe cale paşnică a unităţii şi independenţei patriei noastre şi pentru refacerea şi dezvoltarea economiei naţionale în perioada de după război ne însufleţesc la noi succese mari şi întăresc încrederea noastră în victorie. Ministru ad-interim al afacerilor externe al Republicii Populare Democrate Coreene LI DON GHEN Phenian, 29 Iulie 1953- Meetingul tinerilor de la uzinele „Steagul Roşu“ Cu mare bucurie şi însufleţire au aflat tinerii de la uzinele „Steagul Roşu” despre îndeplinirea angajamentului luat în cinstea zilei de 23 August şi a celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. Ei au realizat economii în valoare egală cu preţul de cost a 2 strunguri pararele, 2 vagoane şi alte produse finite. In cadrul unui meeting ţinut în ziua de 29 Iulie, tov. Ştefan Stanicei, secretarul comitetului JJ.T-M., a arătat că în obţinerea acestui succes s’au evidenţiat în mod deosebit brigada stahanovistă U.T.M. Nr. 26, care a realizat prin reducerea consumului de materii prime şi prin schimbarea procesului tehnologic, economii în valoare de 66.062 lei în loc de 25.000 cât era angajamentul; brigăzile complexe de economii din sectoarele 600, 700 şi 800, care au strâns material feros in valoare de 10.028 lei, precum şi tinerii loan Bodea şi loan Târtoabă, care au contribuit la realizarea unor economii de 433.829 lei. Luând cuvântul tovarăşii Vasile Macovei, secretarul comitetului de partid şi Gheorghe Rădoi, director general, i-au felicitat pe tineri pentru minunatul lor succes. In încheierea meetingului au luat cuvântul tinerii loan Seuleanu, Nicolae David, Mircea Garzoneanu şi alţii, care s-au angajat să obţină noi succese în lupta pentru economii, pentru ridicarea nivelului material al celor ce muncesc- GH. BAREI