Drum Nou, decembrie 1953 (Anul 10, nr. 2791-2817)

1953-12-01 / nr. 2791

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIȚI-FĂ! CU ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN Anul X, Nr. 2791 Marţi 1 Decembrie 1953 4 pag. 20 bani Un nou pas spre micşorarea încordării internaţionale Nota guvernului sovietic adresată la 26 Noembrie a.c. guvernelor Franţei, Angliei şi S.U.A., constitue o nouă dovadă a consecventei politici de pace a Uniunii Sovietice. Nota sovietică destramă cusăturile propagandistice ale răspunsurilor puterilor apusene, care caută să-şi acopere prin tot felul de calomnii refuzul de a încape tratativele menite să ducă la consolidarea păcii. Exprimând năzuinţele a sute de milioane de oameni, guvernul sovietic, în urma încheerii armistiţiului în Coreea, a propus convocarea unei conferinţe a Miniştrilor Afacerilor Externe, în care să se examineze de către cele cinci mari puteri măsurile menite să ducă la micşorarea încordării în relaţiile internaţionale şi examinarea problemei germane de către cele patru mari puteri. Această propunere a fost făcută de guvernul sovietic la 4 August, 28 Septembrie şi 23 Noembrie. In Apus, conţinutul acestor propuneri a fost ascuim sau denaturat, lansându-se o propagandă plină de afirmaţii calomnioase, având drept scop să ascundă opiniei publice poziţia pozitivă a Guvernului U.R.S.S. Această propagandă era necesară puterilor occidentale pentru a-şi înlesni drumul spre reînfiinţarea Wehrmachtului şi a spori pericolul unui nou război mondial. In spatele balivernelor calomnioase, puterile occidentale au urmărit —şi au pus în practică — creşterea cursei înarmărilor şi îmbrăcarea armatei hitleriste în uniforma armatei europene. Popoarele nu au putut să nu vadă aceste manevre şi de aceea cercuri apusene din cele mai diferite au respins gogoriţele propagandei imperialiste. „Este absolut limpede că Uniunea Sovietică nu a trântit uşile şi că este gata să înceapă tratativele“ a spus A. Bevan, membru al partidului laburist englez. Nota sovietică din 26 Noembrie dă o nouă lovitură manevrelor de tărăgănare a hotărârilor pe care caută să le amâne puterile apusene. Nota subliniază încă odată că destinderea încordării internaţionale în ansamblu şi reglementarea problemelor Asiei în acelaş timp, presupune în mod absolut necesar participarea reprezentanţilor tuturor celor cinei mari puteri, inclusiv reprezentantul R. P. Chineze. Nota guvernului francez afirmă că participarea la conferinţă a reprezentantului R. P. Chineze „nu ar da posibilitatea de a se realiza vreun progres în reglementarea problemelor concrete având un caracter urgent“. Această afirmaţie este în flagrantă contradicţie cu punctul 3 al aceleiaşi note care arată că printre problemele urgente care trebue discutate este şi aceea în ceea ce priveşte convocarea conferinţei politice din Coreea. Ori, în rezolvarea unei probleme care priveşte situaţia din Asia este absolut firească şi necesară şi participarea R. P. Chineze. In nota guvernului francez, se pretinde de asemenea că atitudinea negativă a Uniunii Sovietice faţă de crearea aşazisei „armate europene” ar fi acelaş lucru ca „Franţa, Marea Britanie şi Statele Unite să renunţe la planurile de asigurare a propriei lor securităţi“. A fost cerut vreodată acest lucru în notele sovietice? Evident că nu. Dacă însă nota guvernului francez când vorbeşte despre „propria securitate“ se referă la „armata europeană“, aceasta este cu totul altceva. Când cineva se pregăteşte să-şi taie beregata, doar n’o să-i dai ajutor la ascuţitul cuţitului. Declaraţiile agresive ale actualilor şi viitorilor comandanţi ai „armatei europene“ arată în mod clar „defensivitatea“ acestei armate pentru care S.U.A. orează baze militare în jurul U.R.S S. şi al ţărilor de democraţie populară. Împotriva creării acestei armate care dă frâu liber haitei Wehrmachtul să-şi pună în aplicare planurile revanşarde, se ridică cu hotărîre întreaga omenire care nu vrea să se repete un al doilea măcel mondial. Uniunea Sovietică prin propunerile sale exprimă deci punctul de vedere hotărit al întregii lumi iubitoare de pace, pronunţându-se categoric împotriva primejdiei unui nou război mondial. Opunerea maselor franceze şi a tuturor popoarelor, împotriva înfiinţării „armatei europene“ ilustrează pe deplin hotărârea lor, de a nu admite ca sub camuflajul acesta să reînvie armata agresivă, revanșardă, a militarismului german. Dacă prin schimbul de note efectuat până acum nu s’a putut ajunge la stabilirea unor puncte comune în legătură cu scopurile și cuprinderea tratativelor între marile puteri, se arată în nota sovietică — „este necesar să se examineze această problemă în cadrul unei întâlniri corespunzătoare a Miniştrilor Afacerilor Externe“. Guvernul sovietic va pune la această conferinţă problema convocării într’un viitor apropiat a unei conferinţe a Miniştrilor Afacerilor Externe, ai Franţei, Angliei, S.U.A., U.R.S.S. şi R. P. Chineze în scopul micşorării încordării internaţionale. Poporul român care sub conducerea partidului duce o luptă permanentă pentru ridicarea continuă a bunei stări a celor ce muncesc, iubeşte pacea pentru că ea îi este necesară pentru ridicarea măreţelor construcţii ale socialismului. De aceea, denunţă primejdia legată de reînvierea militarismului german. Fiecare om cinstit din patria noastră salută din toată inima nota sovietică, care exprimă cele mai juste propuneri menite să ducă la un mare şi important pas înainte pe calea micşorării încordării internaţionale, pe calea consolidării păcii. Poporul nostru sprijină cu toată hotărirea politica de pace şi colaborare internaţională a Uniunii Sovietice care exprimă cea mai fierbinte năzuinţă a popoarelor de pe întregul pământ1: apărarea şi consolidarea păcii. Art. 11. — Data alegerilor pentru Sfaturile Populare se stabileşte de Prezidiul Marii Adunări Naţionale cu cel puţin 2 luni înainte de alegeri, fără a putea depăşi 3 luni de la data expirării mandatului deputaţilor Sfaturilor Populare. Pentru efectuarea alegerilor se fixează o zi nelucrătoare. Alegerile pentru Sfaturile Populare se fac într-o singură zi; votarea începe la ora 6 dimineaţa şi se sfârşeşte la ora 24. Timp de 15 zile înainte de alegeri, comisia secţiei de votare anunţă zilnic pe alegători, prin publicaţii şi orice alte mijloace, despre ziua şi locul alegerilor. (Din Decretul cu privire la alegerea deputaţilor în sfaturile populare). Regiunea Kaastică se pregăteşte pentu Cetăţeni, verificaţi dacă aţi fost înscrişi în Ustele de alegători ! In întreaga ţară au fost afişate copii ale listelor de alegători pentru alegerile de deputaţi în sfaturile populare. Aceasta dă posibilitate tuturor cetăţenilor cu drept de vot să verifice dacă au fost înscrişi în listele de alegători şi să facă întâmpinări la sfaturile populare respective în cazul când descoperă omisiuni sau greşeli în întocmirea listelor. Pentru a înlesni cetăţenilor controlarea listelor de alegători, sfaturile populare au afişat publicaţii care cuprind adresele centrelor de afişare a listelor şi străzile ce aparţin fiecărui centru. Cetăţeni! Controlaţi listele de alegători şi verificaţi dacă aţi fost înscrişi în ele, pentru a vă putea exercita dreptul de vot! Urmăriţi ca în liste să mi fie trecute persoane declarate prin lege nedemne de a vota! Alături de autele de stahanovişti şi fruntaşi în producţie dela urinele şi fabricile din regiunea noastră, este şi stahanovistul Carol Fauzeş, de la fabrica „Metalurgica“ din Sibiu. In clişeu: Stahanovistul Carol Fauzeş, care în cinstea zilei de 20 Decembrie s’a angajat cu întreg atelierul ca să dea mai multe piese pentru gatere peste plan. Candidatul circumscripţiei electorale orăşeneşti Nr. 27 In secţia sculărie de la fabrica Temelia din Oraşul Stalin, lucrează şi Gáli Zsigmond, muncitor sculer fruntaş în producţie. Pe lângă faptul că este un bun organizator în producţie el este şi raţionalizator. Muncitorii l-au văzut de multe ori căutând materiale rebutate pentru a face din ele scule. Muncitorii de la cariera de piatră a fabricii Temelia au sesizat faptul că burghiile cu care lucrează se rup repede, lucru care făcea să existe numeroşi timpi morţi- Gáli Zsigmond a început să studieze această problemă şi printr-o căline specială a burghiilor a reuşit să înlăture defecţiunea, dând posibilitate muncitorilor de la cariera de piatră să-şi îndeplinească şi să-şi depăşească normele de lucru. In prezent tov. Gáli Zsigmond urmează şcoala de maiştri pentru a-şi ridica nivela cunoştinţelor profesionale. El este iubit şi preţuit de toţi muncitorii din fabrică. Pentru realizările sale în muncă, pentru dragostea cu care se ocupă de ridicarea nivelului tehnico-profesional al muncitorilor, tovarăşii săi de muncă l-au propus candidat în alegerile de deputaţi în sfaturile ■populare pentru circumstsrnţia electorală orăşenească Nr. 27. Madarasi László ooresc. O noua școala de brigadieri zootehnici De curând pe lângă școala agricolă din comuna Feldioara, raionul Stalin, s’a deschis un curs de brigadieri zootehnici cu o durată de 5 luni, școală care are ca scop pregătirea de cadre calificate necesare sectorului zootehnic din gospodările agricole colective. La acest curs participă 54 de membri din gospodăriile agricole colective, fruntaşi în muncă veniţi din toate gospodăriile colective ale patriei noastre. Printre cei prezenţi la aceste cursuri găsim pe Ioan Dănilă, membru al gospodăriei agricole colective „6 Martie“ din comuna Ion Creangă, raionul Botoşani, regiunea Suceava. Pentru meritele lui deosebite în muncă, colectiviştii l-au trimis ca delegat la primul Congres al fruntaşilor din gospodăriile agricole colective, iar acum el a fost propus candidat la alegerile ce vor avea loc în ziua de 20 Decembrie ■pentru sfaturile populare. Elena Serbu, membră în gospodăria agricolă colectivă „Veac Nou“ din comuna Sânpetru-german, regiunea Timişoara, brigadieră zootehnică fruntaşă în munca gospodăriei iar pentru meritele ei deosebite în muncă, a fost trimisă de colectivişti ca delegată la primul Congres al fruntaşilor din gospodăriile agricole colective. Te anul 1950 a vizitat împreună ca o delegaţie de ţărani muncitori Uniunea Sovietică. Reîntorcându-s© acasă în cadrul gospodăriei colecţiive ea a aplicat în practică cele învă-ţate în timpul vizitei. Gheorghe Petroşanu, membru al gospodăriei agricole colective „7 Noem- brie“ din oraşul Codlea, raidul Stalin, care pentru meritele lui deosebite în muncă, a fost propus de către colectivişti drept candidat în alegerile pentru sfaturile populare ce vor avea loc la 20 Decembrie precum şi alţi numeroşi fruntaşi din gospodăriile agricole colective din ţara noastră. Candidaţii F. D. P. — candidaţi ai viaţii noi ZOLTÁN SZIGETI maistru de schimb la secţia furtune din fabrica de cauciuc Oraşul Stalin, candidează în circumscripţia electorală orăşenească Stalin nr. 125. SIMION BOCHIŞ preşedinte al consiliului raional sindical Târnăveni, candidează în circumscripţia electorală natontală Târnăveni nr. 50* NICOLAE SOARE secretar al organizaţiei de bază de la fabrica de cauciuc din Oraşul Stalin, candidează in, circumscripţia electorală orăşenească Stalin, raf, 200. ALEXANDRU PALI, maistru stahanovist rafinor la „Sovrompetrol” rafinăria nr. 9 Oraşul Stalin. Candidează în circumscripția electorală orăşeneasca Stalin, nr. 83.