Drum Nou, ianuarie 1954 (Anul 11, nr. 2818-2842)

1954-01-04 / nr. 2818

% Amil XI. Nr. 2818 PROLETARI MN TOATI TAMLI!, «NITIPAT ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. 51 Al SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALINI nou Imn 14 ianuarie 1954 8 pag. 20 bani Un mesaj al păcii şi prieteniei între popoare Anul 1953, care s-a caracterizat prin începutul destinderii internaţionale, an în care au încetat focurile războiului în Coreea, a adus noi succese luptei partizanilor păcii care au păşit în noul an cu convingerea că pot fi cucerite noi victorii în lupta pentru triumful cauzei păcii şi prieteniei între popoare. întreaga lume iubitoare de pace a salutat cu nespusă căldură răspunsurile lui G. M. Malencov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. date întrebărilor domnului Kingsbury Smith, directorul general pentru Europa al agenţiei americane, „International News Service”. Aceste răspunsuri au arătat că Guvernul Sovietic, consecvent principiilor care stau la baza politicii sale externe, va face şi de aici înainte totul pentru ca popoarele să trăiască în pace, pentru ca încordarea internaţională să fie slăbită şi între state să fie stabilite relaţii normale. Declaraţia se bazează pe o adâncă analiză a condiţiilor obiective care fac posibilă destinderea relaţiilor internaţionale. Străbătută de un Înalt spirit de prietenie şi frăţie între popoare, declaraţia şefului Guvernului Sovietic se caracterizează prin dorinţa fierbinte a popoarelor sovietice de a apăra pacea pentru a salva lumea de la un nou măcel mondial. „Urez din toată inima poporului american — a spus G. M. Malencov — fericire şi viaţă paşnică. Urez poporului american succes în dezvoltarea legăturilor de prietenie cu toate popoarele şi rezultate rodnice în nobila acţiune de apărare a păcii împotriva tuturor încercărilor de a o tulbura”. Aceste urări călduroase sunt departe de ocazionalele şi oficialele urări pe care le fac unii conducători de guverne. Cuvintele şefului Guvernului Sovietic exprimă tocmai năzuinţele spre care tinde în mod permanent poporul american. Oamenii cinstiţi din S.U.A. îşi dau seama tot mai mult că prin dezvoltarea legăturilor economice şi de prietenie cu toate popoarele se va putea micşora efectele crizei economice care bate insistent la porţile Statelor Unite. Oamenii cinstiţi din S.U.A. sunt conştienţi de faptul că goana înarmărilor pe care o întreţin marile monopoluri aduce maselor americane o povară din ce în ce mai grea, care întreţine mizeria celor ce muncesc, şomajul, scăderea puterii de cumpărare a majorităţii populaţiei etc. De aceea, alăturându-se mişcării mondiale pentru apărarea păcii, oamenii muncii din S.U.A. luptă cu curaj pentru dezvoltarea legăturilor de prietenie cu toate popoarele, pentru apărarea păcii. „Eu cred — a spus şeful Guvernului Sovietic — că nu există prerii oolective în calea îmbunătăţirii in noul an a relaţiilor dintre Uniunea Sovietică şi S.U.A. şi a între'r5' !®*fSi'r-r5ler' tradiţionale de prietenie dintre ponoarele ţărilor noastre”. Ostaşii americani care sau întors la vetrele lor în urma celui de al doilea război mondial, nu vor ,,fta niciodată prietenia care ' '*{$ de eroicii ostaşi sovietici care au luptat pentru înfăptuirea aceluiaş scop: Înfrângerea hitlerismului. Foştii ostaşi americani şi alături de ei toţi oamenii cinstiţi din S.U.A., citind declaraţia preşedintelui Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., vor pune mai mult sârg în lupta lor nobilă de a întări legăturile tradiţionale de prietenie cu popoarele sovietice. Nu există popor ale cărui năzuinţi să nu fie legate de apărarea păcii şi de aceea, toate popoarele lumii au salutat cu entuziasm declaraţia tovarăşului G. M. Malencov in care se spune: „Toate popoarele sunt însetate de o pace trainică şi există posibilităţi favorabile pentru slăbirea continuă a încordării internaţionale în anul 1954”. Guvernele sunt datoare să ţină seama de glasul popoarelor, glas care nu mai poate fi înnăbuşit decât cu grave riscuri pentru cei care ar încerca să o facă. Realizarea luminoaselor perspective care se deschid în faţa omenirii în acest an, depinde în primul rând de încheerea unui Acord intre state în care să se prevadă angajamentul solemn şi necondiţionat de a nu folosi arma atomică, cu hidrogen sau oricare alte arme de exterminare în masă. In acelaş timp înţelegerea cu privire la reducerea considerabilă a tuturor celorlalte tipuri de armament si a forţelor armate, ar aduce după sine un nou pas împotriva războiului, un nou pas spre micşorarea cheltuielilor tuturor statelor pentru nevoile militare şi deci ar uşura situaţia economică a populaţiei. Grija faţă de soarta omenirii care străbate fiecare cuvânt al declaraţiei, arată politica iubitoare de pace a Guvernului Sovietic, politică ce se sprijină pe munca paşnică a popoarelor sovietice, pe unitatea lor indestructibilă în jurul Partidului Comunist şi al Guvernului Sovietic. In cuvântarea de Anul Nou, C. E. Voroşilov, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., după ce a arătat importante întăririi continue a Statului Socialist, felicitând oamenii sovietici, și-a exprimat încrederea în noile succese ce vor fi cucerite în acest an, care să fie :un an de destindere mai departe a încordării internaționale, un an de mari realizări în stabilirea unei păci trainice şi îndelungate în lumea întreagă” Păşind în noul an, angajat în lupta şi în munca pentru întărirea patriei, pentru ridicarea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc, poporul nostru îşi exprimă solidaritatea deplină cu marele popor sovietic, conducătorul luptei pentru pace, exprimându-şi sprijinul deplin pe care-l dă recentei propuneri a Uniunii Sovietice cu privire la interzicerea folosirii energei atomice în scopuri de război. Aceste năzuinţi cu care poporul nostru a intrat în noul an au fost exprimate limpede de preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a P.P R , dr. Petru Groza, care, vorbind la posturile noastre de radio, a arătat lupta activă dusă de oamenii cinstiţi din ţara noastră pentru preîntâmpinarea unui nou război mondial. Poporul nostru alături de toate ,popoarele lumii salută şi sprijină cu căldură nobila chemare la lupta pentru pace, pe care nu porni sovietic o adresează prin şeful guvernului său, poporului american şi tuturor popoarelor lumii. 6$^ kh In numărul de azi publicam Legea privitoare la masurile pentru dezvoltarea cresterii animalelor, in anii 1954-1956, în Republica Populară Română Răspunsurile lui G. M. Malencov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U. R. S. S., la întrebările d-lui Kingsbury Smith MOSCOVA 1 (Agerpres). — TASS transmite: Ziarele din 1 ianuarie publică răspunsurile lui G. M. Malencov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., la Întrebările d-lui Kingsbury Smith. La 28 decembrie 1953, d-l Kingsbury Smith, directorul general pentru Europa al agenţiei americane „International News Service”, a adresat lui G. M. Malencov cu prilejul Anului Nou rugămintea de a-i răspunde la câteva întrebări. Dăm mai jos întrebările d-lui Kingsbury Smith şi răspunsurile lui G. M. Malencov. Prima întrebare: Care sunt urările dvs. pentru poporul american în anul 1954? Răspuns: Urez din toată inima poporului american fericire şi viaţă paşnică. Urez poporului american succes in dezvoltarea legăturilor de prietenie cu toate popoarele şi rezultate rodnice în nobila acţiune de apărare a păcii împotriva tuturor încercărilor de a o tulbura. A doua întrebare: Speraţi că noul an va fi marcat de o întărire a legăturilor de prietenie dintre popoarele Americii şi Rusiei? Răspuns: In primul rând ar fi de dorit îmbunătăţirea relaţiilor dintre ţările noastre. Eu cred că nu există piedici obiective în calea îmbunătăţirii în noul an a relaţiilor dintre Uniunea Sovietică şi S.U.A. şi a întăririi legăturilor tradiţionale de prietenie dintre popoarele ţărilor noastre. Şi sper că aşa va fi. A treia întrebare: Cum apreciaţi dvs. posibilităţile de menţinere a păcii in întreaga lume şi de slăbire a încordării internaţionale în anul 1954? Răspuns: Toate popoarele sunt însetate de o pace trainică şi există posibilităţi favorabile pentru slăbirea continuă a încordării internaţionale în anul 1954. Guvernele, şi în primul rând guvernele marilor puteri, nu pot să nu-şi plece urechea la glasul popoarelor şi nu pot să nu ţină seama de năzuinţa lor crescândă spre o pace trainică. In ceea ce priveşte Guvernul Sovietic, el a făcut, face şi va face şi de aici înainte totul pentru ca popoarele să trăiască în pace, pentru ca încordarea internaţională să fie slăbită şi între state să fie stabilite relaţii normale. A patra întrebare: Care este, după părerea dvs., cel mai important pas care ar putea fi întreprins în interesul păcii în întreaga lume în anul 1954? Răspuns: Un astfel de pas ar fi încheierea unui Acord între state, în virtutea căruia semnatarii Acordului să-şi ia angajamentul solemn şi necondiţionat de a nu folosi arma atomică, arma cu hidrogen şi alte arme de exterminare in masă. Un astfel de Acord ar uşura posibilitatea de a se ajunge la o înţelegere cu privire la interzicerea complectă a armei atomice şi cu privire la instituirea unui strict control internaţional asupra înfăptuirii interzicerii de a se folosi energia atomică în scopuri de război. In acelaşi timp Guvernul Sovietic ar considera necesar să se ajungă la o înţelegere cu privire la reducerea considerabilă a tuturor celorlalte tipuri de armament şi a forţelor armate. Toate acestea ar micşora, fără îndoială, cheltuielile de stat pentru nevoile militare și ar ușura situația economică a populației. PE ÎNTINSUL REGIUNII NOASTRE Un nou centru de radioficare După cum ne informează corespondentul nostru Simion Hudea, de curând a avut loc în comuna Feldioara, raienul Stalin, inaugurarea noului centru de radioficare al acestei comune. Cu toate că lucrarea era programată să fie terminată în anul 1954, datorită bunei organizări a muncii şi a spijinului primit din partea organizaţiei de bază şi a sfatului popular comunal, centrul de radioficare a putut fi dat în folosinţă încă în cursul lunii decembrie. Astfel, 500 de familii de ţărani muncitori vor putea să asculte în casele lor prin difuzoarele instalate prin lunile posturilor noastre de radio. Centrul de radioficare din comuna Feldioara nu fi un puternic» mijloc de răspândire a ştiinţei şi culturii în mijlocul ţăranilor muncitori din această comună. Tot mai multe produse de larg consum Muncind cu elan patriotic pentru realizarea unei producţii sporite muncitorii şi tehnicienii fabrici „Emailul Roşu“ din Mediaş, au obţinut realizări frumoase în producţie. Astfel, planul de producţie pe luna trecută a fost depăşit cu 50 la sută cantitativ şi 55 la sută valoric. Printre cei care s’au evidenţiat în muncă se numără stahanul,uii Ioan Ciuchina, Ştefan Andrási, Maria Schoger, Ştefan Bordi şi alţii, care au dat cu 60—85 la sută mai multe produse faţă de norma lunară. Un aport deosebit au adus şi muncitorii Árpád Kovács, Béla Pap şi Samoilă Nikes, de la sectorul mecanicului şef, care prin munca lor de zi cu zi au asigurat desfăşurarea muncii în bune condiţiuni. Hori Stoienescu opresc. Numeroşi pionieri şi şcolari din regiunea Stalin, la fel ca şi în anii trecuţi, petrec vacanţa de iarnă în anul acesta in taberele pioniereşti organizate in cele mai pitoreşti părţi ale ţării. Astfel, din regiunea noastră 280 de pionieri şi şcolari, fii ai oamenilor muncii care au obţinut cele mai bune note la învăţătură şi disciplină, îşi petrec vacanţa de iarnă în tabăra din staţiunea balneo-cliimaterică Sovata. Alţi 29 de elevi ai şcolilor medii din clasele a VlII-a şi a XI-a îşi vor reface în cursul vacanţei de iarnă puterile de învăţătură în taberele organizate în staţiunile Tuşnad şi Poiana Ţapului.„ In cadrul acestor tabere pioniereşti de iarnă, care au fost temeinic organizate de către Comitetul Central al U.T.M -ului în colaborare cu Consiliul Central al Sindicatelor, Ministerul Culturii şi cu alte organe de stat, tinerii primesc o îngrijire atentă din toate punctele de vedere. Astfel, ei au la dispoziţie biblioteci cu sute de volume de cărţi, săli de lectură, vor fi organizate cercuri de ştiinţe naturale, istorie şi altele. In aceste tabere elevii au posibilitatea de a practica diferite sporturi luând totodată parte şi la diferite competiţii sportive având la dispoziţia lor şi materialele necesare. Colectivele de conducere ale taberelor pioniereşti de iarnă, vor organiza numeroase excursii la care participă toţi tinerii. In întreaga regiune Stalin, asigurarea din timp a vacanţei de iarnă a pionierilor şi şcolarilor a constituit un obiectiv principal a secţiunilor de învăţământ de pe lângă sfaturile populare. Astfel, secţiunea de învăţământ a sfatului popular din oraşul Sibiu a organizat cluburi pentru şcolari. La Palatul Pionierilor din Sibiu, s-a muncit intens pentru a se crea pionierilor o vacanţă cât mai plăcută. Consiliul sindical regional, împreună cu secţiunea de învăţământ a sfatului popular al regiunii, a întocmit un bogat program cultural-educativ pentru pionierii şi şcolarii din Oraşul Stalin. Astfel, în tot timpul vacanţei copiii vor putea viziona în fiecare înainte de amiază la cinematograful „Popular” un film interesant pentru copii. Pe lângă acestea, în tot timpul vacanţei, pionierii şi şcolarii care n’au plecat în tabere, vor face sport pe terenul de patinaj sau excursii în Poiana Smiin. Constantin Andrei inspector şcolar Pentru o plăcută vacanţă de iarnă a pionierilor şi şcolarilor Întâlnire amicală de hochei Pe patinoarul „Spartak” de sub Tâmpa, în prezenţa unui numeros public, a avut loc în seara zilei de 2 ianuarie a.c. întâlnirea amicală de hochei dintre echipele „Metalul” Steagul Roşu şi „Ştiinţa” Cluj. Jocul a fost de factură tehnică ridicată şi a prilejuit o disperă dârză. De la început se remarcă echipa metalurgist Hor care reuşeşte să înscrie şi primele două puncte. La un moment dat, Metalul conduce cu 3—1. Datorită dârzeniei de care au dat dovadă în întreaga desfăşurare a jocului, studenţii clujeni reuşesc să egaleze şi apoi să ia conducerea. Scorul de 4—3 pentru „Ştiinţa” Cluj cu care a luat Sfârşit întâlnirea, este just şi el oglindeşte raportul de forţe dintre cele două echipe.