Drum Nou, martie 1954 (Anul 11, nr. 2867-2892)

1954-03-02 / nr. 2867

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN Anul XI, Nr. 2867 Marţi 2 martie 1954 4 pag. 20 bani în cuprinsul ★ Dupa un an de luptă pe frontul revoluţiei culturale (pag. 2-a) ★ Legătura deputaţilor cu masele — izvorul succeselor muncii sfaturilor populare (pag. 2-a) ziarului 3 ★ Din activitatea ştiinţifică a muzeului raional Mediaş (pag. 2-a) ★ In legătură cu transferarea regiunii Crimeea din componenţa R.S.F.S.R. în componenţa R.S.S. Ucrainene (pag. 3-a) Viaţa de partid: Munca politică pentru popularizarea rezultatelor obţinute de gospodăriile agricole colective în raionul Tîrnăveni (pag. 3-a) In Uniunea Sovietică continuă desemnarea candidaţilor pentru locurile de deputaţi în Sovietul Suprem al U.R.S.S. (pag. 4-a) Lucrările celui de al Vl-lea Congres al PC. Bulgar. (pag. 4-a) MOSCOVA 27 (Agerpres). — TASS transmite Hotărîrea C. C. al P.C.U S. cu privire la Ziua internaţională a femeii — 8 martie. Anul acesta poporul sovietic sărbătoreşte 8 martie — Ziua internaţională a femeii — In ajunul alegerilor pentru Sovietul Suprem al U.R.S.S., într-o atmosferă de puternic avânt politic şi în muncă, de luptă a întregului popor pentru înflorirea continuă a patriei noatre, in condiţiile luptei active a Uniunii Sovietice pentru slăbirea încordării internaţionale şi preîntîmplarea unui nou război, pentru pace între toate popoarele. Sub conducerea Partidului Comunist, oamenii muncii din Uniunea Sovietică îndeplinesc cu succes programul măreţ al construcţiei comuniste. Eiouindu-se pe succesele obţinute în dezvoltarea industriei socialiste şi făcând-o să progreseze continuu, poporul sovietic prin munca sa creatoare, plină de abnegaţie, traduce în viaţă măsurile partidului şi guvernului avînd ca ţel un avînt considerabil al tuturor ramurilor agriculturii şi producţiei obiectelor de consum popular, ridicarea bunăstării materiale şi a nivelului cultural al tuturor oamenilor sovietici. O uriaşă contribuţie la cauza comună a întăririi forţei Statului sovietic, la cauza luptei pentru comunism, o aduc femeile sovietice. Milioane de femei sovietice participă activ la construcţia comunistă, dau dovadă de o energie nedecata, de iniţiativă creatoare, de aptitudini şi talente organizatorice. Ingrijindu-se permanent de educaţia politică şi de creşterea culturală a femeilor sovietice, de crearea condiţiilor necesare pentru participarea lor conştientă şi activă la conducerea ţării, la construcţia economică şi culturală, Partidul Comunist le-a scos pe drumul larg al activităţii sociailpolitice. Femeile sovietice participă activ la conducerea statului, sute de mii dintre ele s-au dovedit a fi activiste de stat capabile. Dintre deputaţii Sovietului Suprem ai U.R.S.S., 280 sunt femei, dintre deputaţii în Sovietele Supreme ale republicilor unionale şi autonome 2.209 sunt femeii şi peste jumătate de milion de femei sânt deputaţi în sovietele locale. Cele mai bune fiice ale poporului sovietic au fost desemnate la apropiatele alegeri drept candidate pentru locurile de deputaţi în Sovietul Suprem al U.R.S.S. Educate de Partidul Comunist, femeile sovietice s-au manifestat ca patriote demne în lupta pentru dezvoltarea industriei, agriculturii, ştiinţei şi culturii. Mare este rolul femeilor în industria socialistă. In uzine şi fabrici, în transporturi, femeile îşi însuşesc cu succes tehnica înaintată, realizează o înaltă productivitate a muncii şi o calitate excelentă a producţiei, luptă pentru folosirea deplină a rezervelor şi a posibilităţilor întreprinderilor; numeroase femei sunt iniţiatoare ale unor noi metode de muncă în producţie. Orînduirea colhoznică a ridicat masele de multe milioane de ţărănci la munca creatoare. Glorioasele noastre colhoznice, muncitoare de la S.M.T şi sovhozuri păşesc în primele rînduri ale întrecerii socialiste pentru obţinerea de recolte bogate şi constante, pentru sporirea prin toate mijloacele a şeptelului şi a productivităţii în domeniul creşterii animalelor proprietate obştească. Zeci de mii de femei colhoznice au fost promovate în posturi de preşedinţi de colhozuri, şefe de brigăzi de cîmp, responsabile de ferme pentru creşterea animalelor. Multe mii de femei, însuşindu-şi cu succes calificarea de mecanizatori, conduc tractoare, combine, lucrează cu maşini agricole complexe. In toate ramurile economiei naţionale socialiste, ale ştiinţei şi culturii, în aparatul de stat la fel cu bărbaţii munceşte rodnic armate numeroasă a femeilorspecialişti. Femeile sovietice ocupă un loc de vază în ştiinţă şi artă. In instituţiile ştiinţifice, de învăţămoînt şi cultural-educative din ţara noastră lucrează peste 2.700.000 de femei. Prin cercetările, invenţiile şi descoperirile lor, femeile colaboratori ştiinţifici, ingineri şi tehnicieni, agronomi şi zootehnicieni, îmbogăţesc ştiinţa sovietică. Femeile scriitoare, artişti plastici, activiste pe ţărimul teatrului şi al cinematografiei aduc o importantă contribuţie la dezvoltarea artei sovietice. Peste un milion de femei învăţătoare îşi consacră forţele educării şi instruirii tinerei generaţii in spiritul înflăcăratului patriotism sovietic şi al prieteniei intre popoare, in spiritul devotamentului faţă de cauza construirii comunismului. Peste două milioane de femei lucrează în instituţiile de ocrotire a sănătăţii şi ale culturii fizice, îndeplinind un rol nobil in ocrotirea sănătăţii oamenilor muncii. Femeilor sovietice le-au fost puse la dispoziţie toate posibilităţile pentru a-şi însuşi ştiinţa şi cultura. Peste 1.300.000 de femei învaţă în şcoli superioare şi în şcoli medii. Statul Sovietic dă o înaltă preţuire muncii creatoare, pline de abnegaţie, a femeilor patriote. Pentru merite remarcabile faţă de patrie, 2.346 de femei au fost distinse cu titlurile de Erou al Uniunii Sovietice şi Erou al Muncii Socialiste. Pentru lucrări remarcabile în domeniul ştiinţei, invenţiilor, literaturii şi artei, 741 de femei au fost distinse cu Premiul Stalin. Aproximativ 900.000 de femei activiste pe ţărimul ştiinţei şi culturii, fruntaşe în muncă şi inovatoare in producţia industrială, cunoscute tractoriste, agricultoare, cultivatoare de bumbac, cultivatoare de sfeclă şi crescătoare de animale au fost decorate cu ordine şi medalii ale U.R.S.S. In Ţara Sovietică, femeia-mamă se bucură de un adine respect. Ea îndeplineşte o sarcină importantă şi de onare: educarea copiilor — viitori constructori ai comunismului. In U.R.S.S. este în vigoare cea mai înaintată legislaţie din lume, care asigură protecţia mamei şi a copilului, ocrotirea muncii femeilor. înaltul titlu de „Mamă-eroină” a fost conferit unui număr de 41.000 de mame cu mulţi copii. Peste 4.000.000 de femei au fost decorate cu ordinele „Gloria maternă" şi „Medalia maternităţii”. Statul Sovietic manifestă o grijă permanentă faţă de mamele cu mulţi copii şi mamele singure, acordîndu-le ajutor material; numai în 1953 s-au cheltuit în acest scop peste 6,5 miliarde ruble. Statul Sovietic se îngrijeşte permanent de femeia-mamă, ci creează posibilitatea să participe activ la viaţa socială şi în producţie, o ajută în educarea copiilor. An de an cresc cheltuielile pentru construcţia de şcoli, grădiniţe de copii şi creşe, pentru tabere de pionieri şi sanatorii pentru copii. Din experienţa Uniunii Sovietice, femeile din întreaga lume se conving că numai victoria socialismului asigură dezrobirea deplină a femeilor şi le dă posibilitatea să se afirme in toate domeniile vieţii, să-şi dezvăluie capacităţile şi talentele. Urmând exemplul femeilor sovietice, femeile din Republica Populară Chineză, diin Polonia, Cehoslovacia, Ungaria, România, Bulgaria, Albania, Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Populară Mongolă, Republica Demorrată Germană participă activ la construirea vieţii noi. Femeile din ţările de democraţie populară sărbătoresc ziua de 8 martie prin noi succese în construirea socialismului, în ridicarea bunăstării poporului şi în dezvoltarea culturii. Femeile muncitoare din ţările capitaliste întâmpină 8 martie — Ziua internaţională a femeii — în condiţiile exploatării crescînde şi ale scăderii nivelului de trai al oamenilor muncii. Goana Înarmărilor, creşterea preţurilor la produsele alimentare şi la obiectele de larg consum, majorarea impozitelor şi şomajul constituie o grea povară pe umerii femeilor. Mizeria, foamea, bolile bat tot mai des la uşile familiilor lor. Femeile muncitoare din ţările capitaliste continuă să rămînă într-o situaţie de inegalitate faţă de bărbaţi. In multe ţări ale lumii femeile n-au dreptul de a alege şi de a fi alese in organele puterii de stat. Femeile sunt în primul rînd acelea care sunt lipsite de lucru, iar pentru muncă egală ele primesc un salariu mai mic decit bărbaţii. Se intensifică tot mai mult ofensiva împotriva drepturilor democratice ale oamenilor muncii, se iau tot mai multe măsuri represive împotriva organizaţiilor democratice care apără drepturile femeilor. Femeile din ţările capitalismului nu mai vor să se împace cu această situaţie, nu vor să trăiască într-o permanentă nelinişte pentru viaţa copiilor lor, pentru fericirea familiilor lor. Femeile luptă tot mai activ pentru drepturi egale cu bărbaţii in toate domeniile vieţii, cer ocrotirea de către stat a maternităţii, drepturi politice şi cetăţeneşti — indiferent de rasă, naţionalitate, limbă, religie — dreptul la învăţământ şi dreptul la constituirea de organizaţii democrate ale femeilor. Femeile din întreaga lume cer slăbirea încordării internaţionale, reglementarea paşnică a problemelor litigioase, realizarea colaborării între popoare, renunţarea la folosirea armei atomice, a armei cu hidrogen şi a celorlalte tipuri de arme de exterminare în masă a oamenilor. In cel de al doilea război mondial, milioane de femei au pierdut pe cel mai apropiati ai lor — soţi, fii, fraţi. In numele vieţii copiilor, în numele viitorului omenirii, femeile din toate ţările se unesc, îşi ridică glasul in apărarea păcii, împotriva unui nou război. O mare forţă in mişcarea democratică a femeilor o constituie Federaţia Democrată Internaţională a Femeilor, care grupează 140.000.000 de femei din 66 de ţări. In avangarda mişcării internaţionale a femeilor păşesc femeile sovietice. In numele victoriei cauzei păcii şi democraţei, femeile sovietice dezvoltă legăturile internaţionale de prietenie cu femeile din ţările de democraţie populară, cu femeile muncitoare din ţările capitaliste şi din colonii. Femeile muncitoare din Întreaga lume văd în femeile sovietice prietenele lor credincioase în lupte activă pentru pace, pentru interesele lor vitale, pentru năzuinţele şi aspiraţiile lor. Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice felicită călduros femeile sovietice cu prilejul Zilei internaţionale a femeii — 8 martie. Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice îşi exprimă convingerea fermă că femeile din Uniunea Sovietică — muncitoare şi cohoznice, activiste pe tărâmul ştiinţei şi culturii, specialiste în industrie şi agricultură, lucrătoare din comerţ, funcţionare sovietice — prin munca lor activă, creatoare, vor face să crească şi de acum înainte gloria şi bogăţia patriei noastre, forţa şi tăria ei, vor fi în primele rînduri ale luptătorilor pentru construirea comunismului in ţara noastră. Comitetul Central al Partidului Comunist adresează tuturor femeilor muncitoare în industrie, construcţii, transporturi, agricultură chemarea de a lupta cu perseverenţă pentru obţinerea de noi şi noi succese în întrecerea socialistă pentru îndeplinirea şi depăşirea celui de al 5-lea plan cincinal de dezvoltare a U.R.S.S., pentru folosirea deplină a tuturor posibilităţilor şi rezervelor economiei socialiste. C C. al P C.T. S. cheamă femeile rmunciţi de diftffineri, tehnicieni şi maiştri să lupte şi mai energic pentru ridicarea productivităţii muncii, reducerea preţului de cost şi îmbunătăţirea calităţii produselor, pentru sporirea producţiei la fiecare metru de suprafaţă de producţie, pentru folosirea mai raţională a utilajului, le cheamă să studieze şi să aplice pe scară largă experienţa fruntaşilor şi inovatorilor în producţie, cuceririle ştiinţei şi tehnicii. C.C. al P.C.U.S. speră că femeile care lucrează în industria uşoară şi alimentară vor depune toate eforturile pentru realizarea cu succes a sarcinii întregului popor — creşterea considerabilă a producţiei mărfurilor de consum popular, vor da dovadă de iniţiativă creatoare şi inventivitate pentru a obţine o calitate superioară şi varietatea sortimentului de mărfuri. C.C. al P.C.U.S. cheamă femeile colhoznice, muncitoare de la S.M.T.-uri şi sovhozuri, specialiste în agricultură să lupte pentru biruirea rapidă a rămânerii în urmă în dezvoltarea creşterii animalelor,in producţia de cartofi, legume şi zarzavaturi, pentru dezvoltarea continuă a producţiei de cereale şi a tuturor celorlalte ramuri ale agriculturii, să introducă mai larg în producţia colhozurilor şi sovhozurilor cuceririle ştiinţei şi experienţa înaintată în domeniul ridicării producţiei la hectar a culturilor cerealiere, legumicole şi tehnice, în domeniul productivităţii creşterii animalelor, să lupte cu perseverenţă pentru dezvoltarea gospodăriei obşteşti a colhozurilor, pentru îmbunătăţirea activităţii S.M.T.-urilor şi sovhozurilor, pentru crearea în ţara nostră a unui belşug de alimente pentru populaţie şi de materii prime pentru industria uşoară. C.C. al P.C.U.S. cheamă femeile lucrătoare pe tărâmul culturii să-şi îndrepte toate forţele şi aptitudinile creatoare spre dezvoltarea continuă a ştiinţei, literaturii şi artei sovietice, a învăţământului public şi ocrotirii sănătăţii, iar femeile funcţionare — spre îmbunătăţirea prin toate mijloacele a muncii aparatului de stat. In calea mersului nostru înainte, spre comunism, există destule greutăţi; la noi mai există întreprinderi şi unele ramuri ale industriei care rămin în urmă, care nu îndeplinesc planurile, mai există multe colhozuri, S.M.T.-uri şi sovhozuri care rămin in urmă. C.C. al P.C.U.S. îşi exprimă convingerea că femeile sovietice îşi vor îndrepta eforturile şi energia spre biruirea acestor dificultăţi şi lipsuri în munca noastră. Sarcinile arzătoare ale construcţiei comuniste din ţara noastră impun organizaţiilor de partid să continue să atragă femeile la muncă în industrie, transporturi, construcţii, agricultură, să intensifice munca politică de mase şi cultura il-educativă în rândurile femeilor, să se preocupe permanent de ridicarea calificării lor profesionale şi a nivelului lor cultural şi tehnic, să promoveze cu curaj femeile în munci de conducere in aparatul de partid, sovietic, în economie, sindicate, Comsomol. (Continuare în pag. 4-a). Hotărîrea C. C. al P. C. U. S. Cu privire la Ziua internaţionala a femeii — 8 martie