Drum Nou, iunie 1954 (Anul 11, nr. 2944-2969)

1954-06-01 / nr. 2944

Anul XI. Nr. 2944 PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA!QRGAW AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN Marţi 1 iunie 1954 4 pag. pani Sa depunem toate eforturile pentru asigurarea unei recolte bogate Zilele acestea, ziarele au publicat Hotărîrea Consiliului de Miniştri al R.P.R. şi a C.C. al P.M.R. cu privire la executarea lucrărilor de îngrijire a culturilor, recoltat, dezmiriştit, treerat, însămînţări şi arături adinei de toamnă, precum şi cu privire la realizarea planului de colectare pe artul 1954. Executing toate aceste lucrări la timpul lor şi în condiţiunile cerute de agrominim, multe gospodării de stat şi colective, întovărăşiri agricole şi ţărani muncitori individuali, au obţinut în anii trecuţi recolte mari şi sigure. Aşa este cazul gospodăriilor de stat din Rîşnov, raionul Stalin, Mediaş şi altele care au realizat de pe un hectar peste 3.000 kg. grîu, sau al gospodăriilor colective din Cristian, raionul Stalin şi Alţina, raionul Agnita, care au întrecut simţitor producţiile la hectar ale multor ţărani muncitori cu gospodării mici şi mijlocii din aceleaşi comune. Cu toate acestea, în regiunea noastră au existat şi lipsuri ceea ce a făcut ca producţiile la unele plante să fie slabe. Pentru a înlătura aceste deficienţe pe viitor, este necesar să se studieze temeinic actuala hotărîre şi să se muncească stăruitor pentru aplicarea ei în viaţă. Succesul lucrărilor agricole din acest an, depinde în mare măsură de munca inginerilor şi tehnicienilor, care au datoria să lămurească fiecare ţăran muncitor despre foloasele întrebuinţării prăşitoarelor, să explice felul cum se transformă un plug sau o rariţă în prăşitoare şi felul cum trebuie ea nvîmuită. Polenizarea suplimentară este de asemenea o metodă prin care se poate obţine între 15—25 la sută spor la hectar, metodă care trebuie de asemenea popularizată temeinic în rîndul ţăranilor imunentari. In această perioadă, nu trebuiesc neglijate nici alte lucrări, ca îngrăşatul în timpul vegetaţiei a plantelor, combaterea dăunătorilor, stropitul viilor, îngrijirea minuţioasă a legumelor şi zarzavaturilor etc. Pe zi ce trece, recoltatul şi treeratul se apropie tot mai mult. De aceea, pentru succesul deplin al acestor lucrări, încă de pe aerin S.M.T.-urile, gospodăriile de stat şi gospodăriile anexe, vor trebui să se îngrijească ca pînă la data de 20 iunie întregul parc de maşini şi tractoare să fie pus în funcţie. De aplicarea întocmai a acestei sarcini răspund şi comitetele executive ale sfaturilor populare. De asemenea este necesar să se respecte cu stricteţe termenele stabilite prin hotărîre, referitor la aprovizionarea cu piese de schimb, repartizarea sarcinilor pe brigăzi şi tractorişti, stabilirea numărului de arii electrificate, locul lor, asigurarea condiţiilor pentru folosirea pe scară largă a metodei graficului orar. Aceste pregătiri se vor face şi în sectorul individual, îndată ce recoltatul şi treeratul au început, tineretul în frunte cu utemiştii şi pionierii vor trebui mobilizaţi la strîngerea spicelor, pentru ca astfel nici un bob să nu se irosească. Trebuiesc de asemenea respectate cu cea mai mare seriozitate epocile optime de recoltat, adică atunci cînd culturile au dat deja în pîrgă, iar dezmiriştitul să se facă în cel mai scurt timp şi în cele mai bune condiţiuni agrotehnice, pentru care este necesar ca snopii să fie aşezaţi în clăi şi în rîndurî drepte. O atenţie deosebită trebuie acordată recoltării şi inmagazinării furajelor, iar acolo unde miriştile nu vor fi destinate însăminţărilor de toamnă, se recomandă cultivarea plantelor furajere. In această perioadă, sarcini de mare răspundere stau şi în faţa comitetelor de stat pentru colectarea produselor agricole, în faţa sfaturilor populare şi a bazelor de recepţie. La bazele de recepţie se va avea grijă ca seminţele să fie depozitate în magazii reparate, dezinfectate şi văruite, evitîndu-se amestecul soiurilor şi speciilor de seminţe. Hotărîrea mai recomandă totodată ca imediat după dezmiriştii să se facă arătura adîncă de toamnă, odată cu aceasta executîndu-se şi îngrăşarea solului cu gunoi de grajd sau îngrăşăminte minerale. Insămînţările de toamnă se vor face numai cu seminţe selecţionate şi tratate, de cea mai bună calitate pe care gospodăriile de stat şi colective, fiecare ţăran muncitor, va trebui să şi le asigure din timp. Succesul acestor munci este legat însă şi de felul cum înţeleg să muncească organizaţiile de partid. Pentru aceasta, comitetele raionale de partid şi fiecare organizaţie de bază de la sate va trebui să prelucreze temeinic hotărîrea guvernului şi partidului, după care apoi să se stabilească sarcini concrete pentru fiecare activist şi comunist. Agitatorii, comisiile de femei, utemiştii, fruntaşii recoltelor bogate, trebuiesc îndrumaţi cu multă chibzuinţă, pentru ca aceştia să ducă muncă de lămurire în rîndul celorlalți țărani muncitori din comună, în vederea executării la timp a lucrărilor agricole din cursul acestui an. Oameni ai muncii de pe ogoare! Nu intirziaţi lucrările de întreţinere a culturilor! Folosiţi toate zilele bune de lucru, pentru a curăţa plantele de buruieni, pentru a face la timp prăşitul culturilor. In munca voastră, ascultaţi de sfaturile inginerilor şi tehnicienilor agricoli, luptaţi împotriva folosirii practicilor înapoiate. Aplicînd metodele înaintate în muncile de întreţinere a culturilor, luptaţi pentru sporirea producţiei agricole la hectar! pe Uibiniu& R&gu Cuţite de secerători pentru campania de seceriş Se apropie campania muncilor agricole de vară. Muncitorii şi tehnicienii secţiei bunuri metalice de larg consum de la întreprinderea metalurgică „Ioan Fonaghi“ din Oraşul Stalin şi-au sporit eforturile pentru a îndeplini şi depăşi planul la fabricarea cuţitelor de secerători necesare în campania de recoltări. Muncitorii comunişti, fruntaşi ai întrecerii socialiste ca Ştefan Englender, Puiu Aurel, Petre Moraru, utemistul Peter Kocs şi alţii, depăşesc zilnic sarcinile de plan între 180 la sută pînă la 240 la sută, folosind din plin timpul de lucru şi organizinduşi mai bine munca. Dorinţa lor este de a veni în ajutorul colectiviştilor şi ţăranilor muncitori pentru strîngerea la timp şi în bune condiţiuni a recoltei in acest an. Accelerarea ritmului de fabricaţie a dus la dublarea producției lunare de cuțite de secerători. Exemple în îngrijirea culturilor de legume După terminarea însămînţărilor de primăvară, organizaţia de bază şi comitetul de întreprindere din gospodăria agricolă de stat „21 Decembrie“ Găneşti, raionul Tîrnăveni, se preocupă intens de îndrumarea şi mobilizarea muncitorilor în întrecerea socialistă, pentru aplicarea regulilor agrotehnice la îngrijirea culturilor. Pînă la data de 21 mai, ei au privit 20 hectare cu păioase de toamnă şi au prăşit 33 hectare culturi prăşitoare. Fruntaşă în aceste munci s-au situat brigada a H-a condusă de utemistul Ioan Kessey şi muncitorii Teodor Şerban, Iosif Székely, Emerie Belenesy, Ivan Cornel şi alţii. Terenul pentru grădina de zarzavaturi a fost din timp bine pregătit, plantîndu-se pînă acum 6 hectare varză de vară, 5 hectare roşii, 3 hectare ardei şi altele. Legumele însămînţate la vreme au răsărit. După îndrumările primite de la agronomi, s-a trecut imediat la privirea buruienilor, prăşindu-se 6 hectare ceapă, 4 hectare morcovi şi altele. Rezultate frumoase a obţinut echipa I-a condusă de tov. Maria Reiner. Hie Locea cores p. Maşini speciale pentru transportul pîinii Pe poarta fabricii de pîine din Oraşul Stalin, printre camioanele care fac transporturi la centrele de distribuire din oraş, se văd şi trei maşini noi, care au fost puse în circulaţie în cursul săptăminii trecute. Tapiţate cu carton care poate fi mereu schimbat, avînd pe jos linoleu şi fiind prevăzute cu grătare, aceste maşini speciale, pe lingă faptul că contribuie în mod simţitor la aprovizionarea permanentă a centrelor de pîine, asigură şi transportul pîinii în condiţiuni igienice. Cele trei maşini, care au o capacitate de transport de câte 1.500 kg., vor aproviziona zilnic cite 18 centre. Maşina al cărei şofer este Martin Bonţ, aprovizionează centrele din cartierul Sohei, iar maşina condusă de Ion Rakossi, aprovizionează între altele şi centrele din cartierul uzinelor „Steagul Roşu". Prin aprovizionarea cu pîine a centrelor respective, s-a înlăturat în mare parte şi turtirea plinii, care îşi păstrează astfel forma şi calitatea ei. Succesele elevilor în „hirta pădurilor“ In cadrul „Lunii pădurii“, elevii Şcolii medii de 10 ani şi ai Şcolii elementare de limbă germană din oraşul Rupea, au desfăşurat o activitate bogată, plantînd sub îndrumarea tehnicienilor silvici şi a profesorilor, 2.000 puieţi de pini. De asemenea, elevii Şcolii medii de 10 ani au mai plantat pe terenul gospodăriei agricole de stat din localitate un număr de 317 pomi fructiferi, iar cei ai Şcolii elementare de limbă germană, au plantat 480 pomi. In total elevii celor două şcoli, au sădit 2.797 puieţi şi pomi în cursul „lunii pădurii“. In această acţiune s-au remarcat printre alţii, elevii Ioan Sorea şi Mircea Bercan, Gheorghe Birt şi Maria Legănuş de la Şcoala medie de 10 ani, precum şi Mihail Kirschner, Andrei Thomas şi Ecaterina Râul de la Şcoala elementară germană. îşi cumpără mobilă populară Nu de mult timp, în oraşul Agnita a luat fiinţă un magazin de mobilă populară, iar numărul cererilor oamenilor muncii, care doresc să-şi cumpere mobilă în rate este pe zi ce trece mai mare. Pînă în prezent şi-au cumpărat mobilă populară in rate, de la acest magazin, tov. Maria Gabor, Aurelia Gruisea, Hermine Schnaider şi alte muncitoare de la fabrica de tricotaje „Agnita“. Printre cererile înaintate, spre a li se aproba mobilă plătită in rate, se numără şi ale fruntaşilor în producţie Sara Schuller, Iohanna Klein, Clara Koptz şi Cateluţa Radu. Numărul mare de cereri primite la acest magazin, constituie o dovadă vie că depunînd eforturi sporite în producţie şi contribuind activ la realizarea planului de stat, oamenii muncii obţin îmbunătăţirea continuă a nivelului lor de trai. Marin Brânzoi coresp. 1 iunie — Ziua internaţională a copilului La 1 iunie anul acesta, oamenii cinstiţi din întreaga lume, iubitori de pace, sărbătoresc pentru a cincia oară Ziua internaţională a copilului, ca zi de luptă pentru ocrotirea vieţii şi sănătăţii fragedelor vlăstare. Semnul sub care are loc în acest an sărbătorirea Zilei internaţionale a copilului, este semnul luptei unite a popoarelor lumii pentru apărarea păcii, pentru destinderea încordării internaţionale. 1 Iunie 1954, se desfăşoară în condiţiile cînd popoarele văd în propunerile Guvernului Sovietic, făcute recent în conferinţele internaţionale, calea îndeplinirii voinţei lor de a vedea rezolvate pe calea tratativelor problemele internaţionale litigioase. In Uniunea Sovietică, pe drept cuvînt numită ţara copilăriei fericite, grija şi dragostea faţă de copii este o trăsătură caracteristică a puterii sovietice. Copiii sovietici sînt cei mai fericiţi copii din lume, aceasta pentru că şi orînduirea socialistă subordonează totul grijii pentru om — capitalul cel mai preţios. Cîţi copii ai oamenilor muncii din ţările capitaliste, de la cea mai fragedă vîrstă, cînd ar trebui să se joace şi să crească fără griji, sînt condamnaţi la mizerie, suferinţe şi foame ! Mii şi mii de copii orfani din Statele Unite ale Americă n-au adăpost şi dorm pe străzi. Muncitorul american James Davis a scris într-un ziar sindical: „Copiii mei n-au gustat niciodată unt. Ei au mîncat atît de puţină carne, Incit nici nu cunosc adevăratul sens al acestui cuvînt“. Sute de mii de copii din ţările Asiei, din Senegal, Iran sau Birmania, deşi nu au încă vîrsta de 6 ani, pornesc cu traista pribegiei în spate spre cheiurile porturilor, spre ţesătoriile de covoare, spre plantaţiile de cauciuc, unde îi aşteaptă exploatarea cruntă, pedeapsa sălbatică a bătăii cu biciul. Cu totul altfel se desfăşoară viaţa copiilor în Uniunea Sovietică şi în ţările de democraţie populară. Creşterea populaţiei cu aproape 10.000.000 de oameni în ultimii 3 ani, cele 6.000 de clinici create anume pentru a supraveghea sănătatea copiilor pînă la 3 ani, peste 220.000 şcoli în care învaţă mai mult de 38 milioane elevi şi nenumărate alte realizări, proprii statului sovietic, oglindesc nemijlocit condiţiile excepţionale create în U.R.S.S., prin grija Partidului Comunist şi a Guvernului Sovietic, pentru dezvoltarea multilaterală, fizică şi intelectuală, a copiilor. După exemplul luminos al Uniunii Sovietice, în ţara noastră ca şi în celelalte ţări de democraţie populară, unde oamenii muncii au doborât pentru totdeauna puterea exploatatorilor şi au păşit pe calea construirii socialismului, se acordă o atenţie deosebită educării copiilor în spiritul patriotismului şi al internaţionalismului proletar, străduinduse ca viaţa lor să fie cit mai frumoasă, cit mai îmbelşugată. Peste 60.000 de creşe şi cămine, peste 21.000 instituţii pentru ocrotirea mamei şi a copilului, au fost create în R. P. Chineză. In republicile populare Ungaria, Bulgaria, Polonia, în Republica Cehoslovacă, se construieşte pentru copii o viaţă luminoasă. Porţile celor mai înalte şcoli, sunt deschise tuturor copiilor oamenilor muncii. In ţara noastră copiii, primăvara patriei noastre, sunt cei care vor continua înfăptuirea celor mai scumpe năzuinţe ale poporului nostru muncitor. De la primii paşi în viaţă, vlăstarele patriei noastre, înconjurate de grija şi dragostea părintească şi neprecupeţită a partidului şi guvernului, a întregului nostru popor muncitor, cunosc numai bucurii şi o viaţă fericită. Mamele se bucură de cea mai înaltă preţuire. Cele peste 25.000 de femei distinse cu titlul de „Mamă eroină“ sau decorate cu ordinul „Gloria maternă“ şi „Medalia maternităţii", creşterea numărului de creşe cu 600,3 la sută faţă de anul 1948, căminele sezoniere cu 262,9 la sută, grădiniţe, palate de pionieri deschise în anii puterii populare, zecile de mii de copii care îşi petrec vacanţa în taberele de vară, sunt exemple grăitoare şi expresii vii ale grijii statului nostru democrat-popular faţă de copiii oamenilor muzicii din ţara noastră. Multe şi minunate sunt realizările regimului nostru democrat-popular care dovedesc grija faţă de copii. In regiunea Stalin, în anul 1953 au primit ajutor familial 8.885 femei în sumă de 5.022.244 lei, au fost decorate pînă în prezent 883 de femei, funcţionează peste 380 de grădiniţe, 47 de cămine, au luat fiinţă 59 de case de naşteri în comune, 14 cămine de cartier şi în fiecare vară mi de copii ai oamenilor muncii din regiunea noastră îşi petrec vacanţele în taberele de vară, de curte, la case de odihnă. Cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 iunie — Ziua internaţională a copilului — oamenii muncii din regiunea noastră alături de toţi oamenii muncii, îşi manifestă din nou hotărîrea lor de neclintit de a lupta cu şi mai multă dîrzenie pentru construirea socialismului, pentru triumful păcii, pentru ca pe feţele copiilor din toate ţările să înflorească zâmbetul bucuriei şi al fericirii.