Drum Nou, octombrie 1954 (Anul 11, nr. 3048-3074)

1954-10-01 / nr. 3048

l(Ji 2005 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA! nou ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. SI AL SFAT»»« IN POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALINI Anul XI Nr. 3048 Vineri 1 octombrie 1954 4 pagini 20 bani Marea sărbătoare a poporului chinez La 1 octombrie, marele popor al Chinei, împreună cu întreaga omenire iubitoare de pace, sărbătoreşte cea de a 5-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze. In urmă cu cinci ani, marea ţară prietenă, Republica Populară Chineză condusă de Partidul Comunist Chinez, a păşit în rîndul ţărilor de democraţie populară, care avînd măreţul exemplu şi sprijinul frăţesc al marii şi invincibilei Uniuni Sovietice, merge pe drumul construirii socialismului, pe drumul făuririi unei vieţi tot mai bune, tot mai fericite. Naşterea R. P. Chineze este rezultatul luptei de eliberare dusă de poporul chinez, împotriva dominaţiei feudaliste şi a stăpînirii imperialiste in anii după Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie, cind s-a desprins din lanţul ţărilor capitaliste primul pion al noii orînduiri, Uniunea Sovietică. Călăuzit de măreaţa învăţătură a lui Marx, Engels, Lenin şi Stalin, Partidul Comunist Chinez a condus masele largi spre triumful cauzei lor, spre victorie. Ziua de 1 octombrie va rămâne înscrisă cu litere de aur în cartea istoriei marelui popor chinez. Urmând exemplul luminos al Uniunii Sovietice şi avînd continuu sprijinul neprecupeţit alms^slui po-pcr. sovietic,. re-publica Populară Chineză a obţinut In această scurtă perioadă succese însemnate pe drumul construcţiei socialiste. Sarcina principală ce stă in faţa poporului chinez în această perioadă, este industrializarea socialistă a ţării. Realizările obţinute pînă acum de poporul chinez şi-au găsit întruchiparea în prima constituţie democratică votată de curând de Adunarea reprezentanţilor populari din întreaga Chină. Ea oglindeşte egalitatea in drepturi cu poporul chinez, a minorităţilor naţionale din R.P. Chineză. Vorbind despre perspectivele de dezvoltare ce stau în faţa poporului chinez, in raportul prezentat de sesiunea Adunării reprezentanţilor populari din întreaga Chină, Ciu En-lai a arătat că în cadrul primului cincinal se vor construi şi reconstrui aproximativ 600 mari obiective industriale, avînd ca bază cele 141 întreprinderi mari construite cu ajutorul şi utilajul primit din U.R.S.S. Producţia globală a industriei moderne urmează să sporească in China de 4,2 ori faţă de anul 1949. In anul acesta, cel de al doilea an al primului plan cincinal producţia de energie electrică va spori de 2,5 ori faţă de anul 1949, va fi extras de 2,6 ori mai mult cărbune, se va produce de 12,4 ori mai multă fontă, de 13,7 ori mai mult oţel, de 7,2 ori mai mult ciment etc. Un asemenea ritm de dezvoltare industrială era de neconceput in China veche. Agricultura, de asemenea, va cunoaşte in aceşti ani o creştere ne mai întîlnită. China este o ţară cu uriaşe posibilităţi de a da o mare producţie agricolă. Acest lucru îl vor arăta din plin următoarele 2—3 planuri cincinale, care prevăd ca recolta de cereale să ajungă la 360.000.000 tone. Această cantitate uriaşă de cereale este egală cu de două ori producţia cerealieră pe care o dau S.U.A., Argentina şi Australia la un loc, recunoscute ca ţările cu cea mai mare producţie de grîu din lumea capitalistă. Transformarea socialistă a agriculturii este o preocupare de seamă a Partidului Comunist şi a Guvernului R. P. Chineze. Pe baza liberului consimţământ s-au creat în R. P. Chineză 100.(RM) cooperative agricole de producţie. In R. P. Chineză se desfăşoară în prezent cu paşi repezi revoluţia culturală, care are ca scop să lichideze analfabetismul şi să creeze cadre bine pregătite pentru toate ramurile economiei naţionale. Sub vechiul regim, în China, 80 la sută din populaţie era neştiutoare de carte. Incepînd din anul 1949 pînă în 1952, au învăţat carte peste 48.550.000 ţărani muncitori şi peste 3.080.000 muncitori şi funcţionari. Numai in şcolile elementare învaţă azi peste 51.000.000 de elevi. O deosebită atenţie s-a acordat în această perioadă creşterii nivelului de trai al celor ce muncesc. In politica sa externă, R. P. Chineză se călăuzeşte după principiul că toate statele, indiferent de sistemul lor social, pot trăi în pace şi pot colabora în orice problemă. Acest lucru este confirmat şi de relaţiile ce s-au stabilit în acest timp între R. P. Chineză şi diferite state, 25 de ţări a căror populaţie depăşeşte un miliard de oameni, stabilind relaţii diplomatice cu marea Chină, intre care India şi Birmania. Prestigiul marelui stat chinez a crescut simţitor pe arena mondială. Acest lucru însă nu vor să-l înţeleagă diferitele cercuri conducătoare din ţările imperialiste şi în special cele din S.U.A., care au căutat încă de la început, în mod absurd, să „izoleze“ R. P. Chineză, neţinînd seama de realităţi şi sprijinind infima clică de trădători gomindanişti. Promotorii politicii „de pe poziţii de forţă“ deşi au suferit ruşinoase eşecuri, se străduiesc pe toate căile să împiedice R.P. Chineză de a folosi dreptul său legitim de participare la O.N.U., cu toate că o serie de state au recunoscut R. P. Chineză ca o mare putere şi s-au pronunţat de acord ca aceasta să-şi ocupe locul său de drept, într-o organizaţie internaţională cura este O.N.U. Datorită manevrelor imperialiştilor americani, la O.N.U. este menţinută marioneta gomindanistă, după cum jalnicele resturi danbaisiste din Taiwan sunt folosite pentru permanente provocări la adresa R.P. Chineze. Marea prietenie ce leagă popoarele Chinei de popoarele Uniunii Sovietice şi popoarele ţărilor de democraţie populară, reprezintă o forţă nemaiîntilnită în istorie, constituie un bastion puternic al păcii in Extremul Orient şi în întreaga lume. Astăzi, cindi se împlinesc cinci ani de la proclamarea R.P. Chineze, poporul nostru, alături de toate popoarele iubitoare de pace, salută cu bucurie marile realizări obţinute de poporul chinez sub conducerea încercatului său partid comunist, în lupta pentru construirea socialismului. Să trăiască şi să înflorească Republica Populară Chineză, spre binele şi fericirea poporului chinez, spre bucuria şi mândria întregii omeniri iubitoare de pace! . TELEGRAMĂ Tovarăşului MAO TZE-DUN Preşedintele Republicii Populare Chineze PEKIN Cu prilejul alegerii Dv. ca preşedinte al Republicii Populare Chineze, Prezidiul Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române vă transmite cele mai călduroase felicitări şi vă urează Dv. şi marelui popor chinez noi succese pentru continua dezvoltare şi întărire a Republicii Populare Chineze. PREZIDIUL MARII ADUNĂRI NAŢIONALE A REPUBLICII POPULARE KOMINE 7/ ’/Oamenii muncii din regiunea Stalin în timpina cu însemnate realizări Congresul partidului și ziua de 7 Noiembrie Produse peste plan la I.P.R.O.F.I.L.-Măgura Codei Comunistul Gheorghe Iordache, este unul dintre cei mai destoinici fruntaşi ai întrecerii socialiste de la I.P.R.O.F.I.L.— Măgura Cotitei din oraşul Codlea. De la luarea angajamentelor în întrecere în cinstea Congresului partidului şi a zilei de 7 Noiembrie, el lucrează cu tot mai mult spor, reuşind să fie printre primii în lupta pentru îndeplinirea şi depăşirea angajamentelor. Pînă în prezent, el şi-a depăşit sarcinile de plan cu 185 la sută, dînd importante cantităţi de produse peste angajament. Exemplul acesta a fost urmat şi de alţi muncitori, printre care amintim pe Carol Rădici, candidat de partid, Madina Poienaru şi alţii, care au obţinut rezultate importante în îndeplinirea şi depăşirea angajamentelor. Prin efortul unit al întregului colectiv, întreprinderea a reuşit să dea peste plan până în prezent, un mare număr de piese de mobilier, printre care 50 noptiere, 166 scaune şi 310 taburete. De asemenea, s-au confecţionat peste plan 9 caroserii pentru autocamioane şi altele. Cabinetul tehnic, ImpTeLna'id cercul A.S.I.T. din întreprindere, lansînd temele de inovaţii şi organizind un concurs de inovaţii, a primit o serie de prepufteri destinate îmbunătăţirii procesului de producţie. O asemenea propunere, care se şi aplică în practică, este în legătură cu eliminarea nodurilor din scânduri şi executarea penelor pentru scândurile de la caroseria de autocamioane. Ioan Fătu, coresp. Silvia Mereş şi Maria Popa sunt două filatoare harnice de la fabrica „Libertatea“ din Sibiu. De când colectivul întreprinderii lor, alături de alte colective din întreprinderile regiunii noastre au chemat la întrecere în cinstea Congresului Partidului şi a zilei de 7 Noiembrie toate colectivele întreprinderilor din ţară, cele două filatoare lucrează cu mai mult spor. In întrecere pentru îndeplinirea şi depăşirea angajamentelor, ele sunt întotdeauna fruntaşe. Numai în zece zile, cele două filatoare au dat peste plan 73 kg. fire. Ele vor ca Întreprinderea lor să fie tot printre primele care îşi vor îndeplini angajamentele luate. Rezultate importante a obţinut întreg colectivul fabricii, care numai în 22 de zile a dat peste plan fire diferite din care se pot ţese 1.506 metri pătraţi stofă de lână şi alte ţesături. Numai colectivul secţiei filatură a produs peste plan o cantitate de fire din care se pot ţese 58!) metri pătraţi stofă camgarn. S-au evidenţiat în munte filatoarele Lucreţia Mija, Margareta Gunesch şi altele, care îşi depăşesc zilnic normele cu 26—43 la sută. Taul Pintea coresp. Fruntaşe în îndeplinirea angajamentelor Brigăzi fruntaşe la fabrica „11 Iunie“ Cisnădie Filatoarele de la fabrica „11 Iunie“ Cisnădie, organizate in brigăzi, luptă în întrecere pentru a da cât mai multe kilograme de fire de mătase peste plan. In prima jumătate a lunii septembrie, cele mai bune rezultate le-au obţinut brigăzile conduse de tov. Kusch Rozina, Mihailoaie Livia, Rotaru Maria, Depner Maria, Dragosin Elena, Topârceanu Ana şi Albu Susana, dând peste pian o cantitate de fire de mătase din care se pot confecţiona 1.337 duzini ciorapi. Vasile Sasu. coresp. O nouă întreprindere producătoare de bunuri de larg consum MEDIAŞ (De la redacţia ziarului ■11 IJUA ) . Pentru sporirea continuă a producţiei bunurilor de larg consum prin valorificarea resurselor locale, în luna august a.c. a fost înfiinţată pe lingă sfatul popular al oraşului Mediaş, întreprinderea economică „1 Mai“. Datorită elanului cu care a muncit în întrecerea socialistă, colectivul acestei întreprinderi a reușit ca pînă la 27 septembrie a.c. să producă 37 garnituri de bucătărie, 37 garnituri mobilă dormitor, precum și altele, din T /~1g4~ 11X7 T* e _ te O.C.L. produse industriale Mediaş, pentru a fi puse la dispoziţia cumpărătorilor. In această perioadă, colectivul întreprinderii economice „1 Mai“ a mai produs 500 metri pătraţi piele artificială. Printre muncitorii care s-au evidenţiat in producţia bunurilor de larg consum, se numără tovarășii Daniel Schuster, Andrei Brekner, Mihail Gáspár, Andrei Herbert și Traian Savu. Preparate din carne pentru consumul popular In secţia de maşini a fabricii de mezeluri „Victoria“ din Oraşul Stalin, domneşte o continuă activitate. Colectivul acestei secţii, pentru a obţine un randament mai ridicat al maşinilor, pentru a mări productivitatea muncii şi a reduce preţul de cost al produselor şi a organizat manea după metoda sovietică Voroşin. Lucrind după această metodă, tov. Nicolae Moroiu, Mihai Kreiser şi alţii, obţin importante depăşiri de normă. In întrecerea socialistă în cinstea Congresului partidului şi a zilei de 7 Noiembrie, colectivul fabricii a reuşit să-şi îndeplinească planul producţiei globale pe luna septembrie a.c., în proporţie de peste 115 la sută, dînd importante cantităţi de produse din carne peste pian. Astfel, la dispoziţia oamenilor muncii s-au pus mai multe afumături, salam moldovenesc, parizer, costiţe afumate, torpedo, salam de Bucureşti, şuncă şi altele. Hotărîrea C.C. al P.M.R. şi a Consiliului de Miniştri al R.P.R. din mai a.c. prevede ca arăturile adinei şi insăminţărie de toamnă să fie executate la timp optim, după regulile agrotehnice. De asemenea, se prevede ca pentru terminarea la timp a lucrărilor să fie folosită întreaga capacitate de lucru a maşinilor şi tractoarelor. IN CLIŞEU: Pe terenurile gospodăriei agricole colective din Hărmag, tractoarele S.M.T. şi-au început activitatea. Spre a scurta perioada de însămînţări, tractoristul loan Velican şi responsabilii semănătorilor Florea Sălăjan şi V. Negovici, sunt hotărâţi să depăşească cu mult planul zârne de lucru.