Drum Nou, noiembrie 1954 (Anul 11, nr. 3075-3099)

1954-11-02 / nr. 3075

PROTEJAT* DIN TOATE ŢĂRILE, UNITI VAGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STANN Amil XI. Nr. 3075 Marți 2 noiembrie 1954 4 pagini 20 bani Sa pregătim din timp bazele sportive de iarnă Ne mai desparte doar puţin timp pină în căderea primei zăpezi, prilej de bucurie pentru iubitorii sporturilor de iarnă şi pentru cei care încă din zilele călduroase ale verii s-au pregătit minuţios în vederea viitoarelor întreceri. Odată cu îngheţul şi căderea zăpezii, mii de sportivi, iubitori de schi, hochei, patinaj, bob, turism etc., vor trece la desăvîrşirea antrenamentelor începute în sezonul de vară. O etapă importantă în vederea asigurării celor mai bune condiţiuni de desfăşurare a acestor competiţii, o constituie pregătirea din timp a bazelor sportive de iarnă şi amenajarea acestora astfel, incit odată cu venirea sezonului, nimic să nu mai poată împiedica desfăşurarea în condiţiuni optime a activităţii sportive de iarnă. In acest scop, organele C.C.F.S. ale oraşului şi regiunii Stalin au luat o serie de măsuri, între care controlul pe teren efectuat de activiștii C.C.F.S. în vederea accelerării ritmului de pregătire a bazelor. Ca urmare a acestor măsuri, conducerea Combinatului sportiv din Poiana Stalin, a trecut la pregătirile pentru sezonul de iarnă, luînd măsuri pentru pregătirea materialelor necesare reparării stricăciunilor din sezonul trecut, procurind uneltele, furtunele şi cheresteaua necesară. De asemeni, s-a trecut la amenajarea pîrtiilor de schi şi de bob, defrişîndu-se şi nivelindu-se porţiunile de teren care vor servi pentru concursuri. Pe lingă acestea, conducerea combinatului, sezisată de organele C.C.F.S. orăşenesc, a pornit la amenajarea unui patinoar natural, prin captarea apei într-un punct situat în imediata apropiere a bazei, servind la antrenamentele hocheiştilor şi patinatorilor şi la organizarea unor competiţii. Pentru a asigura cît mai bune condiţii de cazare sportivilor participanţi la antrenamente şi concursuri de schi în Poiana Stalin, s-a trecut din timp la repararea cabanelor. Stadiul avansat de pregătire în vederea sezonului de iarnă la Combinatul sportiv Poiana Stalin, dovedeşte că acolo a existat spirit gospodăresc şi simţ de răspundere. Există însă colective sportive, care neglijează şi privesc cu superficialitate problema pregătirii bazelor sportive pentru iarnă, lăsînd ca totul să fie rezolvat în ultima clipă şi în pripă. Şi în iarna trecută, colectivul sportiv „Flamura Roşie" din Oraşul Stalin în sarcina căruia a căzut amenajarea terenului de hochei de sub Tîmnpa, a improvizat in grabă terenul pe care s-a desfăşurat ulterior în condiţiuni nesatisfăcătoare faza regională a campionatului republican de hochei. Lipsit de vestiare corespunzătoare, de tribune, cu o instalaţie electrică ce se defecta la fiecare meci şi cu mantinele făcute de mîntuialăla meciul C.C.A. — Voinţa Bucureşti, o porţiune de mantinelă s-a rupt şi meciul a fost întrerupt terenul de hochei pe ghiaţă de sub Tîmpa nu a mulţumit nici jucătorii şi nici spectatorii. Pînă în prezent colectivul „Flamura Roşie“ nu a făcut nimic pentru înlăturarea lipsurilor semnalate în sezonul trecut. O totală lipsă de interes faţă de pregătirea bazelor sportive manifestă şi colectivul sportiv „Metalul-Steagul Roşu“, care deşi are toate posibilităţile, nu se îngrijeşte de amenajarea unui teren de hochei şi patinaj propriu. Faptul că în Oraşul Stalin cu o activitate sportivă atît de intensă, nu a existat în sezonul trecut decât un singur teren de antrenament şi de competiţii pentru patinaj şi hochei — cel de sub Tîmpa — a îngreunat foarte mult pregătirile sportivilor. Pentru acest teren au fost în permanenţă dispute între conducerile diferitelor colective sportive, în timp ce terenul „Filimon Sîrbu“ pe care în anii precedenţi s-au disputat competiţii de hochei, a stat neîntrebuinţat. Pentru ca în sezonul care se apropie, astfel de lipsuri să nu mai frîneze pregătirile echipelor sportive de iarnă, colectivele sportive din Oraşul Stalin şi în special colectivele „Metalul-Steagul Roşu“ şi „Metalul-uzinei“ de tractoare „Ernst Thälmann", trebuie să se îngrijească de amenajarea unor terenuri proprii de antrenament, cu atît mai mult cu cît pregătirea unui teren pentru patinaj şi hochei nu necesită cheltuieli exagerate. Invăţînd din lipsurile avute în sezonul trecut, colectivele sportive îndrumate şi sprijinite de organizaţiile de bază P.M.R. şi de comitetele de întreprindere, trebuie să treacă fără întîrziere la accelerarea ritmului de pregătire a bazelor sportive pentru sezonul de iarnă care se apropie. Paralel cu antrenamentele sportivilor, cu pregătirea materialelor și echipamentului sportiv, pregătirea pentru iarnă a bazelor sportive trebuie să fie o preocupare de prim ordin pentru toate colectivele sportive din regiunea noastră. Până la venirea iernii a mai rămas timp suficient, în care pot fi realizate aceste sarcini. Asigurind buna funcţionare pe toată durata sezonului de iarnă a bazelor sportive, colectivele sportive vor contribui la desfăşurarea la un nivel tot mai înalt al viitoarelor competiţii, vor face o bună propagandă sporturilor de iarnă și vor contribui la o mai largă răspîndire a practicării lor ifi rindurile oamenilor muncii. In turneu, la Tîrnăveni Corespondenţii A. Dumitrescu şi Toth Harsănyi Alexandru ne-a adus la cunoştinţă că nu de mult colectivul Teatrului de stat din Valea Jiului Petroşani, a prezentat la Tîrnăveni, piesa dramaturgului cehoslovac, W. Jelinek, intitulată „Om în loc". Piesa, care înfăţişează episoade din viaţa minerilor de altă dată şi de acum, s-a bucurat de un mare succes, fiind interpretată cu multă măiestrie de către colectivul de artişti. O tînără formaţie teatrală Pe lingă alte formaţii culturale, la casa culturală raională din oraşul Mediaş funcţionează şi o secţie de teatru. Ea şi-a început de curînd activitatea artistică cu prezentarea piesei „Unchiul Vania" de A. P. Cehov. In cele 16 reprezentaţii date pînă acum în diferite comune şi centre muncitoreşti din raion, artiştii amatori au obţinut frumoase succese. Tinara formaţie teatrală este compusă din artişti amatori, muncitori sau funcţionari din întreprinderile locale, însufleţiţi de dorinţa de a contribui cu mai mult la opera de culturalizare a maselor. De curînd, secţia teatrală a casei de cultură raională din Mediaş a prezentat o nouă piesă intitulată „Raiul paraintesc" de O. Vasiliev, in romîneşte de Tudor Călin şi Gheorghe Rîncu. In momentul de faţă această echipă dramatică pregăteşte pentru spectacolele viitoare piesa „Steaua fără nume" de M. Sebastian. P. OPRIȚOIU, coresp. în cuprînsuî ziarului: — Chivu Stoica — Lupta pentru ridicarea productivităţii muncii şi reducerea preţului de cost în Romînia populară (pag. 2—3). — înfloresc satele noastre — Noi construcţii prin autoimpunere în raionul Tîrnăveni; Şcoala de pe Valea Saportocului (pag. 2). — Ştiri sportive (pag. 2). — Luna Prieteniei Romîno-Sovietice: Iniţiativa utemistului loan Stratulat.A doua zi a reurbunii ştiinţifice medicale din Oraşul Stalin. Din viaţa unui cerc A.R.L.U.S. (pag. 3). — 100 de ani de la moartea unui mare scriitor popular (pag. 3). — Victoria docherilor greviști din Londra (pag. 4). — Apelul F.M.T.D. adresat tineretului din întreaga lume (pag. 4). Am obţinut 9.500 kg. conopidă la hectar Satul nostru Bungard, aparţînînd comunei Şetimbăr din raionul Sibiu, este renumit pentru cultura legumelor şi zarzavaturilor. Avem aici un teren potrivit pentru aceste culturi, care dacă este muncit în condiţii agrotehnice înaintate, dă roade din belşug. Spre a ne asigura un surplus de venituri, am însămînţat în acest an printre alte culturi legumicole şi conopidă, care este o cultură pretenţioasă, dar rentabilă. Locul pe care am plantat firele de conopidă a fost ales şi arat din toamnă, la adîncimea de 25 cm., aplicînd şi îngrăşăminte naturale (5 căruţe gunoi de grajd la 0,20 hectare). De la plantare pînă la recoltare, am prăşit conopida de 4 ori şi am plivit-o numai de 2 ori, deoarece arătura fiind executată din toamnă, cultura mi a fost năpădită de buruieni. Udatul l-am făcut cu stropitoarea fără sită, neavînd alte mijloace de irigare. Pentru a menţine căpăţînile albe (partea comestibilă) în timpul verii le-am acoperit cu frunze de conopidă. In felul acesta am reuşit să obţin o producţie de 9.500 kg. conopidă de bună calitate la hectar. IOAN NICULA ţăran muncitor din satul Bungard comuna Șelimbăr, raionul Sibiu IN CINSTEA ZILEI DE 7 NOIEMBRIE Spre noi succese în industrie şi agricultura Inovatorii uzinei La începutul lunii septembrie la toate cabinetele tehnice ale întreprinderilor din cuprinsul regiunii noastre a sosit o chemare la întrecere, lansată de colectivul cabinetului tehnic de la uzinele de tractoare „Ernst Thälmann“ din Oraşul Stalin. De atunci la cabinetul tehnic al Uzinelor de tractoare au început să sosească noi şi noi inovaţii. Multe din inovaţiile propuse de muncitori, tehnicieni şi ingineri au şi fost aplicate in diferite sectoare ale întreprinderii. Comunistul Gh. Petrache, maistru în oţelărie, era preocupat de problema îmbunătăţirii calităţii pieselor turnate din oţel şi de reducerea preţului de cost al acestora. A cercetat îndelung documentaţia sovietică, a discutat cu tehnicienii de specialitate şi a venit la cabinetul tehnic cu o propunere de inovaţie: înlocuirea sfertului produs cu grafit prin sfert produs din marşalită. Inovaţia Ud se şi aplică cu succes în uzină. De la lansarea chemării la întrecere către toate cabinetele tehnice pe regiune s-au înregistrat la Uzinele de tractoare un număr de 63 propuneri pentru inovaţii, iar de la deschiderea concursului inovatorilor, 53 propuneri de inovaţii. De la începutul anului la cabinetul tehnic al Uzinelor de tractoare s-au făcut 462 propuneri de inovaţii. In aplicarea inovaţiilor la această uzină s-au obţinut pină în prezent economii în valoare de 2.588.003 lei din care s-au distribuit inovatorilor recompense în valoare de 141.256 lei. Ţărani muncitori fruntaşi la predarea cotelor către stat şi la însămînţări GHEORGHE TALABA ţăran mijlocaş din comuna Voila, satul Voivodenii Mari, şi-a predat în întregime cotele datorate statului. De asemenea, a terminat printre primii însămînţările de toamnă. ţăran muncitor din comuna Voîla, a terminat de predat toate cotele către stat, fiind totodată gata şi cu însămînţările. ţăran muncitor din comuna Beclean, a terminat de însămînţat întreaga suprafaţă planificată în toamna aceasta, predîndu-şi de asemenea toată cota datorată statului. GHEORGHE FARCAŞ GHEORGHE ZAGAN Toarce forţele pentru terminarea muncilor agricole de toamna In ultimele zile, cu tot timpul favorabil, ritmul executării însăminţărilor nu a sporit decit in foarte mică măsură. Doar raioanele Făgăraş şi Rupea, unde este folosită cu mai multă pricepere capacitatea de lucru a maşinilor şi tractoarelor la semănat şi arat, au reuşit să se apropie de ritmul zilnic al lucrărilor planificate. In raionul Sibiu, în urma măsurilor tehnico - organicaatorice luate de comitetul unional de partid şi comitetul executiv al sfatului popular raional, mersul lucrărilor de toamnă s-a Îmbunătăţit simţitor. Dacă organele de partid şi de stat vor şti să muncească cu mai multă rivnă pe teren, stimulind munca din gospodăriile agricole colective, gospodăriile agricole de stat, a ţăranilor muncitori întovărăşiţi şi a celor cu gospodării individuale, a muncitorilor şi tractoriştilor de la S.M.T., ritmul lucrărilor se va intensifica, raionul avind posibilitatea să se situeze între primele din regiune. Ritmul scăzut realizat în ultimele zile de raioanele Stalin, Agnita, Mediaş şi in special de raionul Tîrnăveni (prim secretar al comitetului raional de partid V. Radu, președinte al comitetului executiv raional D. Preda), unde nu s-a folosit nici pe jumătate capacitatea zilnică de lucru a forţelor disponibile, nu poate fi cu nimic justificat. In aceste raioane, lipsurile în organizarea muncii, care duc la nefolosirea completă a capacităţii de lucru a maşinilor şi atelajelor, trebuie lichidate total şi imediat. Raioanele respective, rămase atît de mult în urmă cu insăminţările şi arăturile adinei, trebuie să folosească din plin timpul favorabil, care ne dă posibilitatea să terminăm executarea acestor lucrări repede şi bine. Gospodăriile de stat, gospodăriile agricole collective, întovărăşirile care au terminat însăminţările trebuie să lucreze în continuare la executarea arăturilor adinei de toamnă, cit şi la însăminţarea griului peste plan, potrivit prevederilor cu privire la mărirea suprafeței cultivate cu griu, din proiectul de Directive. wiaaXA/ upt YCA'Vyu/UoC' Şi ei dau un ajutor preţios Zilele acestea, 100 pionieri şi şcolari de la şcolile elementare nr. 1 şi nr. 2 din comuna Sînpetri, raionul Stalin, conduşi de profesorii Mihai Netcă şi Zicheli Heldmund, au participat la stringerea cartofilor gospodăriei agricole colective .(8 Mai“. Şi 3 ore de lucru, ei au recoltat cartofii de pe o suprafață de 1 ha.