Drum Nou, martie 1955 (Anul 12, nr. 3175-3201)

1955-03-01 / nr. 3175

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIȚI-VĂ! nou ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.MR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STANN Anul XII. Nr. 3175 Marţi 1 martie 1955 4 pagini 20 bani Conferinţele raionale şi orăşeneşti de partid In curînd vor începe conferinţele organizaţiilor de partid raionale şi orăşeneşti din regiunea noastră. Conferinţa de partid este organul superior al organizaţiei de partid raionale sau orăşeneşti. Fiind compusă din reprezentanţi ai tuturor comuniştilor din raion sau oraş, ea exprimă voinţa masei membrilor de partid, fiind un drept să analizeze întreaga activitate a organizaţiei de partid şi să traseze, pe baza hotărîrilor partidului şi guvernului, căile dezvoltării continue a muncii de partid, a construcţiei economice şi culturale din raionul sau oraşul respectiv. In conferinţele de partid delegaţii aleşi de organizaţiile de partid discută raportul de activitate al comitetului de partid raional sau orăşenesc, felul cum s-au îndeplinit sarcinile din hotărirea plenarei lărgite din august 1953, hotărârile luate la ultima conferinţă de partid, cit şi hotăririle luate de comitetul de partid raional şi cel orăşenesc între două conferinţe. In discuţiile lor, delegaţii trebuie să pună un accent deosebit pe felul cum a luptat organul de partid pentru traducerea în viaţă a Hotărîrii partidului şi guvernului cu privire la desfiinţarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele şi raţii — obiectivul principal al tuturor organelor şi organizaţiilor de partid. Felul cum se desfăşoară conferinţele constituie o dovadă a creşterii organizaţiilor de partid, a ridicării nivelului lor ideologic, a maturităţii politice şi a spiritului de răspundere il coîTîur.lsHfcr. Ultimele conferinţe ale organizaţiilor de partid raionale şi orăşeneşti din regiunea noastră, care au avut loc din decembrie 1953 pină în martie 1954, au demonstrat că organizaţiile de partid s-au consolidat, şi-au închegat mai puternic legăturile lor cu masele şi că ele, reuşind să îmbine mai just problemele politice cu sarcinile economice, conduc mai concret şi cu mai multă competenţă construcţia economică şi culturală. Conferinţele raionale de partid vor trebui să analizeze temeinic felul cum a lucrat organul de partid şi aparatul său în campania agricolă de toamnă, analiză din care trăgind maximum de învăţăminte, să lupte in campania agricolă de primăvară, pentru ca să obţinem în anul agricol 1955, in regiunea noastră, 1500 kg. grîu, 2000 kg. porumb boabe, 14.000 kg. cartofi ,şi 18.000 kg. sfeclă de zahăr in medie la hectar. In centrul atenţiei conferinţelor de partid orăşeneşti şi raionale stă sarcina analizării traducerii in viaţă a hotărîrii partidului şi guvernului cu privire la desfiinţarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele şi raţii şi rezultatele obţinute in această direcţie, prin realizarea planului de măsuri întocmit în întreprinderi. Ridicarea productivităţii muncii, reducerea preţului de cost, îmbunătăţirea calităţii, intr-un cuvint, lupta pentru a da produse de larg consum mai multe, mai ieftine şi de bună calitate — iată obiectivele centrale ce trebuie analizate de conferinţele de partid. Una din problemele care cer să fie pe larg dezbătute în conferinţe, este munca ideologică a organizaţiilor de partid. Intr-adevăr, în unele raioane şi oraşe din cuprinsul regiunii noastre, ca de pildă, Oraşul Stalin şi oraşul Mediaş, raioanele Mediaş şi Sibiu, se subapreciază legătura strînsă ce există între ridicarea permanentă a nivelului de conştiinţă al oamenilor muncii şi îndeplinirea sarcinilor de producţie. In aceste oraşe şi raioane, în unele cazuri, se scapă de asemenea din vedere Îndreptarea ascuţişului propagandei de partid şi a muncii politice de masă înspre combaterea oricăror manifestări de naţionalism şi şovinism. Conferinţele de partid trebuie totodată să scoată la iveală metodele de muncă ale organelor de partid şi ale aparatului lor, dînd loc la un schimb de experienţă preţios în acest domeniu. Delegaţii trebuie să combată cu tărie metodele formaliste, munca superficială, de inspecţie, sau substituirea organizaţiei de bază de către activiştii de partid, ce se mai manifestă în multe locuri. O condiţie importantă care asigură desfăşurarea conferinţelor de partid la un nivel înalt este buna lor pregătire. In luna ce a premers conferinţelor de partid au avut loc adunările de dări de seamă şi alegeri în organizaţiile de bază. Aceste adunări, printre altele, au permis verificarea justeţei măsurilor politice şi organizatorice luate de comitetele raionale sau orăşeneşti de partid, în vederea aplicării hotărîrilor partidului şi guvernului. Este bine a continua metoda practicată anul trecut, cind unele organe de partid au îndrumat delegaţii la conferinţă să studieze temeinic problemele care se ridică in munca organizaţiei de partid a întreprinderii, instituţiei sau satului respectiv, pentru a le putea dezbate cit mai competent şi convingător în conferinţă. Buna desfăşurare a conferinţelor de partid este condiţionată şi de felul cum sunt întocmite dările de seamă. Dacă în darea de seamă se dezvăluie cu curaj lipsurile din munca organului de partid, dacă realizările sunt prezentate cu modestie şi analizate concret, dacă se analizează felul cum s-a preocupat comitetul de partid de ridicare a nivelului de trai al oamenilor muncii, cum a asigurat conducerea construcţiei economice şi cum a luptat pentru întărirea organizatorică, politică şi ideologică a organizaţiei de partid, atunci există garanţia că şi dezbaterile vor fi vii şi fructuoase, ajutind organul nou ales. Comitetul de partid trebuie să arate conferinţei cu curaj şi fără înconjur, cum a fost posibil să se manifeste lipsurile, din a cui vină s-au comis greşelile, care sunt piedicile care îrînează mersul înainte. Nivelul conferinţelor de partid de- pinde într-o mare măsură de compoziţia delegaţilor la conferinţe. Dacă majoritatea delegaţilor sunt aleşi din rindul membrilor de partid legaţi direct de producţie, inovatori şi fruntaşi la producţie, ţărani muncitori, meşteri ai recoltelor bogate, ingineri, tehnicieni, intelectuali, care cunosc bine problemele, aşa cum se prezintă ele la locul de muncă respectiv, atunci desigur că în conferinţă se vor dezbate problemele cele mai arzătoare, de rezolvarea cărora va depinde ridicarea nivelului întregii munci a organizaţiei de partid. Un moment important al conferinţei de partid il reprezintă alegerea organului de partid. Anul trecut delegaţii la conferinţe au dovedit spirit de răspundere faţă de alegerea noilor organe de partid. La conferinţa de partid a oraşului Sibiu, cit şi la conferinţa raională Sighişoara, de exemplu, au fost respinse unele propuneri, ceea ce dovedeşte pe de o parte că propunerile au fost făcute cu uşurinţă, iar pe de altă parte că spiritul de vigilenţă al membrilor de partid a crescut. Cu ocazia alegerii noilor organe de partid raionale şi orăşeneşti trebuie acordată o mai mare atenţie promovării tinerilor şi femeilor. Hotărîrile adoptate de conferinţe trebuie să ţină seama de criticile şi propunerile făcute de delegaţi, să fixeze în lumina lor şi în cadrul hotărîrilor partidului şi guvernului sarcini concrete, legate de specificul muncii în raion sau oraş, cu termene precise de executare. Să asigurăm desfăşurarea la un înalt nivel a conferinţelor de partid, astfel ca ele să contribuie la întărirea pa parităţii de luptă a organizaţiilor de partid, la îndeplinirea sarcinilor stabilite de conducerea partidului în scopul dezvoltării economiei şi al ridicării nivelului de trai al poporului. Sunt pregătiţi pentru muncile de primăvară Un număr de 16 comune din raionul Agnita, au terminat de curînd repararea maşinilor şi uneltelor agricole. În felul acesta, 97 la sută din reparaţii pe raion au fost executate. Cel mai bine au muncit ţăranii muncitori din comunele Dealul Frumos, Bruiu, Iacobeni şi Hendorf. La fel au terminat cu reparaţiile 4 întovărăşiri agricole şi 16 gospodării colective. Muncă intensă s-a depus şi la selectarea seminţelor. Pe întregul raion s-a selectat cantitatea de 116 tone de orz, ovăz şi grîu pentru care s-a încercat şi puterea de germinaţie. Consfătuirea fruntaşilor în agricultură cu privire la executarea în bune condiţii şi la timp a lucrărilor agricole în anul 1955 în vederea obţinerii unor recolte bogate Duminică dimineaţa au început în sala Ateneului R.P.R., lucrările ,,Consfătuirii fruntaşilor in agricultură cu privire la executarea in bune condiţii şi la timp a lucrărilor agricole în anul 1955 în vederea obţinerii unor recolte bogate". La Consfătuire iau parte maiştrii recoltelor bogate de porumb, grîu, secară, cartofi şi sfeclă de zahăr din rindurile ţăranilor muncitori cu gospodării individuale, ale ţăranilor muncitori din gospodăriile agricole colective, întovărăşirile de lucrare în comun a pămîntului, asociaţiile cultivatorilor de plante industriale, precum şi fruntaşi tractorişti, tehnicieni şi ingineri agronomi din S.M.T.-uri, gospodării agricole de stat, staţiuni experimentale şi din organele agricole ale sfaturilor populare. Sunt prezenţi oameni de ştiinţă şi cercetători din domeniul agriculturii, directori şi ingineri, şefi de producţie din întreprinderile producătoare de maşini şi unelte agricole, primii secretari ai comitetelor regionale şi ai unor comitete raionale săteşti ale P.M.R. şi preşedinţii unor sfaturi populare regionale, raionale şi comunale. Sosirea conducătorilor partidului şi guvernului a fost salutată cu puternice aplauze. La masa prezidiului au luat loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, dr. Petru Groza, Gh. Apostol, Chivu Stoica, Al. Moghioroş, P. Bornik, N. Ceauşescu, acad. prof. Traian Săvulescu, C. Popescu, precum şi fruntaşi ai recoltelor bogate, specialişti din domeniul agriculturii. In loji se aflau tovarăşii: general de armată Emil Bodnăraş, O. Pirvulescu, D. Coliu, general locotenent Al. Drăghici, I. Fazekas, membri ai C.C. al P.M.R., membri ai guvernului şi ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale. Printre invitaţi sunt conducători ai instituţiilor de stat, ai organizaţiilor de masă, scriitori, ziarişti români şi străini. Lucrările consfătuirii au fost deschise de tovarăşul Gh. Apostol, prim-secretar al C.C. al P.M.R., care a rostit un scurt cuvint introductiv. A luat cuvintul tov. C. Popescu, ministrul Agriculturii şi Silviculturii, care a prezentat un raport cu privire la realizările agriculturii în anul 1954 şi la măsurile în vederea pregătirii şi executării în bune condiţii şi la timp a lucrărilor agricole în anul 1955, pentru obţinerea de recolte bogate. Numeroşi participanţi la consfătuire au arătat apoi, în cadrul discuţiilor, realizările obţinute în muncă pentru recolte bogate, felul cum au fost ele dobîndite şi cum se răspîndeşte experienţa înaintată şi au prezentat apoi angajamentele lor pentru sporirea producţiei agricole în anul 1955. La discuţii au luat cuvintul tovarăşii: Vintilă Marin, prim-secretar al comitetului regional Constanţa al P.M.R., Filip Marin, preşedintele gospodăriei agricole colective din Belitori, raionul Roşiorii de Vede, regiunea Bucureşti, Teodor Rodenciuc, ţăran muncitor întovărăşit din comuna Pătrăuţi, raionul Suceava, Eroul Muncii Socialiste Vasile Voichiţa, brigadier la S.M.T. Sînnicolaul Mare, regiunea Arad, Vasile Anghel, brigadier la gospodăria agricolă de stat Brăila, regiunea Galaţi, Iori Timpa, inginer agronom la gospodăria agricolă colectivă Tătaru, comuna Comana, regiunea Constanţa, Alexandru Gali, ţăran muncitor cu gospodărie individuală din comuna Curtuiuşeni, regiunea Oradea, care a vorbit în limba maghiară, Nichita Mărgîneanu, ţăran muncitor cu gospodărie individuală din comuna Sucutard, regiunea Cluj, Gheorghe Covrig, ţăran muncitor cu gospodărie individuală din comuna Ungheni, Regiunea Autonomă Maghiară, Nicolae Ştefănescu, inginer agronomşef la S.M.T. Gottlob, regiunea Arad. Gheorghe Botezatu, ţăran muncitor cu gospodărie individuală din comuna Romîni, regiunea Bacău, Salai Augustin, ţăran muncitor cu gospodărie individuală din comuna Moşniţa Nouă, raionul Timişoara, Ion Dorobanţu, directorul uzinei „Semănătoarea“ din Bucureşti. Şedinţa din după amiaza zilei de duminică a fost prezidată de tov. Chivu Stoica, prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri. In continuarea discuţiilor au luat cuvintul: Anghel Dobrilău, prim-secretar al comitetului raional Turnu-Magurele al P.M.R., Vasile Florea, preşedintele gospodăriei agricole colective din Văleni-sat, regiunea Cluj, Csăki Emeric, brigadier la gospodăria agricolă colectivă din satul Agriş, regiunea Baia Mare, Constantin Tănase, preşedintele gospodăriei agricole colective din comuna Golaşei, regiunea Galaţi, prof. univ. Gh. Ionescu-Siseşti de la institutul agronomic „Nicolae Bălcescu“, Gheorghe Gheorghiu, ţăran muncitor cu gospodărie individuală din comuna Străoane, regiunea Birlad, Constantin Colceag, preşedintele întovărăşirii agricole din comuna Corabia, regiunea Craiova, Draghina Curtu, preşedinta gospodăriei agricole colective din comuna Semlac, regiunea Arad, Nicolae Precup, ţăran muncitor cu gospodărie individuală din Sîntioana, Iosef Rab, ţăran muncitor cu gospodărie individuală din comuna Crizbav, regiunea Stalin, Vasie Pîrvu, ţăran muncitor cu gospodărie individuală din comuna Costeşti, regiunea Piteşti, Ioan Gulan, preşedintele sfatului popular al comunei Gorneni, regiunea Bucureşti, Dumitru Anghel, preşedintele întovărăşirii agricole din satul Uleşti, comuna Eliza Stoeneşti, regiunea Ploeşti, Vladimir Moşneaga, inginer agronom la staţiunea experimentală I.C.A.R. Moara Domnească, Valeriu Mitulescu, prim-secretar al comitetului raional P.M.R. Bujoru, regiunea Galaţi, Andrei Sitaru, agronom la gospodăria agricolă colectivă.Knauheim, regiunea Arad. Contractările-izvor de însemnate cîştiguri Gospodării agricole colective fruntaşe la contractări Gospodăriile colective „Gheorghe Doja“ din comuna Bălcaciu şi „Voinţa noastră“ din comuna Şona, raionul Tîrnăveni, au încheiat contracte cu statul pentru livrarea unui număr de 22 bovine, 10 viţei, 15 porci şi un însemnat număr de oi şi miei. Gospodăria agricolă colectivă „Gheorghe Doja“ a încheiat contracte cu O.R.A.C.A. pentru livrarea a 14 bovine, 6 viţei, 5 porci, 35 oi şi 75 miei. Ele sunt fruntaşe pe raion la contractări. Satul cu cei mai mulţi contractanţi Satul Şumuştelnic, care aparţine de comuna Mica, raionul Tîrnăveni, are 148 familii. Din rîndul lor, 80 de ţărani muncitori au încheiat contracte cu statul pentru livrarea de animale. Primii au fost Ion Bîndea, Ştefan Danciu, Petre Şerban, Alex. Gliga, Ion Zagoreanu şi alţii, care s-au angajat ca la expirarea contractelor să livreze porci în greutate de 120 kg, fiecare şi viţei în greutate de peste 200 kg fiecare. 2145 animale contractate în raionul Sighişoara De la apariţia Hotărîrii partidului şi guvernului cu privire la îmbunătăţirea sistemului de contractare şi achiziţie de animale, păsări şi produse animale, 1800 de ţărani muncitori din raionul Sighişoara au încheiat contracte pentru 2145 animale. Ţăranii din sitele şi comunele raionului Sighişoara au contractat 34 vite mari, 24 mînzaţi, 217 viţei, 1713 porci şi alte animale. Fruntaşe sunt comunele Saschiz, unde au fost încheiate 147 contracte, Hundorf cu 151 contracte, Boiu şi Daia. I. CIOBOTARU, coresp. Sporesc cantităţile de lapte contractate In luna ianuarie planul de contractări de lapte la cooperativa din comuna Moeciu, raionul Stalin, a fost realizat în procent de 165 la sută, iar în luna februarie contractările din comună și din satele Cheia, Moeciul de Sus și Drumul Carului, au crescut mult. Pînă în ziua de 15 februarie planul de contractări al cooperativei pe întreaga lună a fost îndeplinit în procent de 205 la sută. Succesul acesta se datoreşte în cea mai mare măsură muncii de lămurire dusă de către organizaţia de bază şi de deputaţi, remarcîndu-se munca tov. Nicolae Prahoveanu, secretarul organizaţiei de bază, comunistului Roman Voinescu, deputatului Emilian Plotogea şi ţăranilor muncitori fruntaşi la contractări Moise Vrînceanu şi Gh. Chiţu din satul Cheia. Cele mai mari cantităţi de lapte au fost livrate de ţăranii loan Enaru, N. Giurgiu, Şt. loan şi de văduva Maria M. Negrea, care pe lingă respectarea contractelor şi-au achitat şi cotele de lapte. LEONTIN POP, coresp. După prelucrarea Hotărîrii Din iniţiativa comitetului executiv al sfatului popular comunal Alin Alţina, raionul Agnita, sprijinit de comisia de femei, hotărirea privind îmbunătăţirea sistemului de contractări şi achiziţii de animale a fost prelucrata în cadrul căminului cultural. Rezultatul a fost că imediat după aceea în comună au fost contrariaţi 21 de porci. Au sprijinit această acţiune tov. Zenaida Stratan, Eleonora Brezai, Agneta Sander şi Ana Frăţiei, încheie contract cu statul Ţăranii muncitori din comuna Tohanii Vechi, raionul Stalin, încheie tot mai multe contracte,cu statul. Astfel, 26 de ţărani muncitori au contractat de curînd cu organele O.R.A.C.A. 29 porci, angajîndu-se să-i predea cu o greutate între 150—270 kg. fiecare. Ţăranii muncitori Gheorghe Fera, Crăciun Nicolae, Ilie Bobinca, Ioani Manea şi alţi producători s-au angajat să obţină numai rezultate de prima calitate. ILIE RADU, coresp.