Drum Nou, mai 1955 (Anul 12, nr. 3228-3252)

1955-05-03 / nr. 3228

TELEGRAMĂ Către: Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român şi Consiliul de Miniştri al Republicii Populare Romíne Bucureşti Oamenii muncii din oraşi’ şi regiunea Stalin întruniţi la mitingul de sărbătorire a măreţei zil de 1 Mai, zi de luptă şi solidaritate a oamenilor muncii din lumea întreagă, îşi exprimă adinca recunoştinţă şi încredere faţă de Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român şi Guvernul Republicii Populare Romíne, care conduc cu fermitate poporul muncitor pe calea făuririi vieţii noi socialiste şi apărarea păcii. In cinstea zilei de 1 Mai, muncitorii, tehnicienii, inginerii şi funcţionarii din uzinele, fabricile şi instituţiile regiunii Stalin au desfăşurat mai larg întrecerea socialistă pentru îndeplinirea planului de producţie la toţi indicii, creşterea productivităţii muncii, realizarea de economii, reducerea preţului de cost, îmbunătăţirea calităţii produselor şi sporirea bunurilor de larg consum. Oamenii muncii din oraşul şi regiunea Stalin raportează conducerii partidului şi statului că peste 34 de întreprinderi, printre care uzinele de tractoare „Ernst Thälmann“, care a primit Drapelul Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române de întreprindere fruntaşă pe ţară, uzinele „Steagul Roşu“, fabrica „Gheorghe Doja“, uzinele „Brenner Bela”, „Independenţa“, fabrica „8 Mai“ şi altele au îndeplinit planul cincinal cu multe luni înainte de termen. In frunte se situează 16 întreprinderi din ramura industriei metalurgice şi a construcţiei de maşini. Alături de oamenii muncii din industrie, muncitorii şi tehnicienii din S.M.T., gospodării agricole de stat, ţăranii colectivişti, ţăranii muncitori din comunele şi satele regiunii noastre, au intensificat întrecerea socialistă şi patriotică în cinstea zilei de 1 Mai, pentru efectuarea la timp şi la un nivel agrotehnic mai înalt a muncilor agricole din primăvara acestui an, pentru mărirea suprafeţelor însămînţate şi sporirea producţiei agricole la hectar pentru a obţine pe regiune o recoltă de cel puţin 1.550 kg. grîu, 2.000 kg. porumb, 14.000 kg. cartofi şi 17.000 kg. sfeclă de zahăr la ha. Pină în ziua de 30 aprilie 1955, planul însămînţărilor agricole de primăvară a fost realizat în proporţie de 58 la sută, iar S.M.T. Harman şi-a realizat planul în campania agricolă de primăvară în proporţie de 100,6 la sută. Oamenii muncii din regiunea Stalin au primit cu satisfacţie Hotărirea Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române din 24 aprilie 1955, cu privire la reducerea de preţuri care contribuie la creşterea puterii de cumpărare a maselor muncitoare şi constituie totodată un imbold spre noi succese în producţie pentru ridicarea continuă a nivelului de trai material şi cultural al poporului nostru muncitor. Astăzi, cînd clasa muncitoare din lumea întreagă îşi trece în revistă forţele, oamenii muncii din regiunea Stalin se angajează să depună toate eforturile pentru aplicarea in viaţă a Hotărîrii partidului şi guvernului nostru pentru dezvoltarea industriei socialiste, ridicarea nivelului agriculturii, pentru bunăstarea poporului nostru muncitor, pentru întărirea capacităţii de apărare a patriei noastre şi a lagărului păcii, democraţiei şi socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică. Trăiască 1 Mas, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei celor ce muncesc din toate ţările! Trăiască Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romini! Trăiască guvernul Republicii Populare Române! Sub steagul lui Marx, Engels, Lenin, Stalin, sub conducerea partidului, înainte spre victoria socialismului in patria noastră scumpă, Republica Populară Romină! Măreaţa demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Oraşul Stalin Cuvîntarea tovarăşului Alexandru Draghici (Urmare din pag. I-a), ricani şi sateliţii lor anglo-francezi au păşit pe calea militarizării Germaniei occidentale. In faţa primejdiei sporite pentru securitatea lor în urma ratificării acordurilor de la Paris — popoarele ţărilor lagărului păcii, democraţiei şi socialismului au fost silite să ia măsurile necesare în vederea întăririi apărării lor, pentru a putea opune forţelor agresive puterea lor unită. „Iată de ce — a arătat vorbitorul — 1 Mai 1955 este o zi de luptă împotriva unui nou război imperialist, pentru interzicerea armelor atomice şi cu hidrogen, pentru triumful păcii în întreaga lume“. Recentele conferinţe de la Leipzig, Delhi, Bandung, precum şi campania ce se desfăşoară în lumea întreagă pentru stringerea de semnături pe Apelul de la Viena care în ţara noastră a fost semnat pînă acum de 11.500.000 de oameni, arată că oamenii muncii şi toţi oamenii cinstiţi din toate ţările luptă din ce în ce mai puternic împotriva planurilor războinice ale imperialiştilor. „Uniunea Sovietică şi ţările de democraţie populară vor face. Ele nu se tem de ameninţările şi şantajul imperialiştilor. Dacă imperialiştii vor provoca totuşi războiul, va pieri — cum a arătat tov. Molotov — nu civilizaţia mondială, ci sistemul social putred al capitalismului monopolist care şi-a trăit traiul şi este odios popoarelor". Mai departe, vorbitorul a arătat bilanţul realizărilor cu care poporul nostru muncitor a întîmpinat 1 Mai 1955. Printre acestea se numără creşterea volumului producţiei globale care în 1954 a depăşit de 2,5 ori pe cel din 1938, noi uzine şi fabrici, ridicarea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc, desfiinţarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele şi raţii, reducerea preţurilor la numeroase mărfuri industriale şi alimentare şi la spectacolele artistice şi cinematografice etc. La obţinerea noilor realizări au contribuit din plin şi muncitorii, ţăranii şi intelectualii din regiunea Stalin, unde se găsesc numeroase întreprinderi ca „Ernst Thälmann“, „Strungul“, „Brenner Bela”, „Steagul Roşu” etc., care şi-au îndeplinit planul cincinal cu circa 9 luni înainte de termen. „Ţăranii muncitori din regiunea Stalin — a spus vorbitorul — s-au achitat în 1954 cu cinste de cotele pe care le-au avut faţă de stat. In momentul de faţă ţărănimea muncitoare din regiunea Stalin este mobilizată de partid pentru realizarea în cele mai bune condiţii a însămînţărilor de primăvară şi a lucrărilor de întreţinere a culturilor — condiţie esenţială pentru obţinerea unei recolte bogate la hectar. Judecind după avîntul cu care ţărănimea din regiunea Stalin a pornit la muncă, credem că în cîteva zile vom putea raporta conducerii partidului şi guvernului că ţăranii muncitori din această regiune şi-au îndeplinit cu succes îndatoririle lor“. Aceste succese au fost obţinute de poporul nostru muncitor datorită conducerii înţelepte a Partidului Muncitoresc Român, datorită politicii lui interne şi externe care are ca temelie ştiinţifică leninismul. Vorbitorul a arătat apoi sarcinile puse de partid în faţa poporului, pentru ridicarea productivităţii muncii şi reducerea preţului de cost în vederea creşterii necontenite a nivelului de trai al celor ce muncesc din ţara noastră, oamenilor muncii din agricultură revenindu-le sarcina de a obţine în acest an 10 milioane tone grîu şi porumb. „Statul nostru democrat popular — a arătat tovarăşul Alexandru Drăghici, — se călăuzeşte în politica sa externă de principiile leniniste ale frăţiei dintre popoare. Baza politicii noastre externe este prietenia şi alianţa de nezdruncinat cu marea Uniune Sovietică, eliberatoarea noastră, întărirea continuă a legăturilor de prietenie şi colaborare cu R. P. Chineză şi celelalte ţari democrat-populare, sprijinirea popoarelor care luptă pentru pace, libertate şi independenţă. In relaţiile sale cu ţările capitaliste statul nostru porneşte de la teza leninistă a posibilităţii coexistenţei şi întrecerii paşnice între cele două sisteme sociale. Poporul nostru condamnă cu tărie uneltirile războinice ale imperialismului american şi planurile sale de reînviere a militarismului german. Poporul nostru îşi manifestă hotărirea neclintită de a da o ripostă nimicitoare oricărui agresor care ar attenta la cuceririle sale revoluţionare, la independenţa statului nostru democrat popular“. Subliniind că ziua de 1 Mai este încă un prilej de manifestare a unităţii politico-morale şi a patriotismului poporului în scumpa noastră patrie, vorbitorul a scos în evidenţă deplina egalitatea în drepturi pe care o au minorităţile naţionale din ţara noastră, arătând totodată sarcinile care stau în faţa poporului nostru, de a lupta cu toată hotărirea împotriva oricărei manifestări de şovinism, naţionalism şi cosmopolitism, arme otrăvite ale duşmanului. „Una din preocupările centrale ale partidului nostru — a arătat vorbitorul — este întărirea continuă a sfatului democrat popular — principalul instrument de construire a socialismului — şi a forţelor sale armate. Gerînd întărirea şi perfecţionarea continuă a activităţii aparatului de stat, atragerea largă a maselor la conducerea treburilor obşteşti, partidul subliniază totodată necesitatea simplificării aparatului de stat, ieftinirii lui, îmbunătăţirii metodelor lui de muncă. Să combatem cu hotărîre orice manifestare de birocratism, nepăsare faţă de nevoile oamenilor muncii, călcarea legilor populare . Socialismul se construieşte într-o luptă acerbă cu duşmanul de clasă. In perioada de trecere de la capitalism la socialism, ne învaţă Lenin, lupta de clasa nu se stinge ci se ascute din ce în ce mai mult. Să lovim fără cruţare pe spioni şi sabotori, să luptăm împotriva hoţilor, delapidatorilor şi a jefuitorilor avutului obştesc“. „Strîngîndu-ne în jurul partidului — a arătat vorbitorul — şi urmînd cu încredere politica sa, vom realiza scopul nostru: transformarea Romîniei într-o ţară a socialismului victorios cu o industrie puternică şi o agricultură înaintată, ridicarea nivelului de trai, material şi cultural al poporului“. Cuvîntarea tovarăşului Alexandru Drăghici, membru supleant în Biroul Politic al C.C. al P.M.R. a fost ascultată cu mult interes de către participanţii la miting, care prin aplauze şi aclamaţii la adresa partidului și-au exprimat hotărirea de a sprijini cu toată dragostea politica partidului și guvernului. Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Augustin In cuvîntarea sa, tovarăşul Gheorghe Augustin, prim-secretar al comitetului regional de partid, după ce a arătat importanţa zilei de 1 Mai, zi care a fost întîmpinată cu deosebite succese de poporul muncitor, a trecut în revistă realizările obţinute de oamenii muncii din regiunea noastră. Printre aceste realizări se numără îndeplinirea sarcinilor planului cincinal de peste 34 de întreprinderi industriale, printre care „Partizanul Roşu“, „Ioan Funaghi“, Atelierele de automotare C.F.R. şi altele din Oraşul Stalin, „Metalurgica“ şi „Flamura Roşie“ din Sibiu, „Vitrometan”, „Partizanul Păcii“, „Emailul Roşu” din Mediaş, şi altele. In frunte se găsesc uzinele de tractoare „Ernst Thälmann“, care au primit Drapelul Consiliului de Miniştri al R.P.R. ca întreprindere fruntaşă pe ţară. In întreaga regiune un număr de 14 întreprinderi sunt deţinătoare ale drapelelor roşii de producţie pe ramură. In agricultură, sectorul socialist s-a întărit şi s-a dezvoltat. In regiunea noastră avem astăzi 160 de gospodării agricole colective, 67 de întovărăşiri agricole, 16 întovărăşiri zootehnice şi un număr de 82 asociaţii simple pentru cultivarea plantelor tehnice. Obţinînd aceste realizări, oamenii muncii din regiunea noastră întăresc prin fapte cele 575.000 de semnături depuse pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii de la Viena. După ce a adus salutul comitetului regional de partid, felicitînd pe cei prezenţi cu prilejul zilei de 1 Mai, tovarăşul Gheorghe Augustin a arătat apoi creşterea continuă a succeselor poporului nostru, strîns legate de cele ale popoarelor lagărului socialist în fruntea căruia se afla marea Uune Sovietică şi Republica Populară Chineză. In continuare, vorbitorul a arătat sarcinile care stau în faţa oamenilor muncii din regiunea noastră, pentru dezvoltarea economiei naţionale, pentru întărirea şi creşterea industriei grele, pentru mărirea continuă a productivităţii muncii, pentru îmbunătăţirea calităţii produselor, pentru reducerea preţului de cost în industrie. „Salutăm şi sprijinim — a spus vorbitorul — iniţiativa şi angajamentul muncitorilor, tehnicienilor şi inginerilor de la uzinele de tractoare „Ernst Thälmann“ pentru a da în anul acesta peste plan un însemnat număr de tractoare din noul tip, pe roţi. De asemenea, iniţiativa şi angajamentul oamenilor muncii de la uzinele „Steagul Roşu“ de a da peste plan multe camioane în anul 1955. Exemplul uzinelor de tractoare şi ale uzinelor „Steagul Roşu“ trebuie urmat de toate întreprinderile din regiunea noastră". „Să luptăm — a spus vorbitorul în continuare — pentru creşterea producţiei agricole în anul acesta la cel puţin 2.000 kg. porumb, 1.550 kg. grîu, 14.000 kg. cartofi şi 17.000 kg. sfeclă de zahăr la hectar. Să întărim şi să lărgim sectorul socialist în agricultură“. Exprim îmi dragostea şi recunoştinţa oamenilor muncii din regiunea noastră faţă de marea Uniune Sovietică, faţă de partidul şi guvernul nostru, tovarăşul Gheorghe Auguston, prim-secretar al comitetului regional de partid, şi-a încheiat cuvîntarea spunând: „Demonstraţia noastră de astăzi să fie o mărturie a unităţii de nezdruncinat dintre poporul român şi minorităţile naţionale în lupta pentru victoria social isirarhii şi apărarea păcii“. 11 Drum nov Nr. 3228 (Continuare In pag. 3-a) începe demonstraţia oamenilor muncii In frunte cu noul tip de tractor De 1 Mai, demonstraţia oamenilor muncii din Oraşul Slatin a fost deschisă de coloana constructorilor de tractoare deţinători ai Drapelului de întreprindere fruntaşă pe ţară, decernat de Consiliul de Miniştri al R.P.R. încă de departe, d.'di.v+td 'motoarelor a atras atenţia participanţilor la demonstraţie. Mulţi dintre aceştia au alergat în întîmpinarea coloanei constructorilor de tractoare, mai ales că unii nu văzuseră încă noul tip de tractor R.D.P., al cincilea tip de tractor construit de harnicul colectiv al uzinelor „Ernst Thälmann“.........Priviţi-l — exclamă cineva — acela mare, din faţă, e tractorul cel nou. E condus chiar de o femeie“. Aceasta era tov. Natalia Ciută, una dintre cele atât vrednice tractoriste din uzină. Peste puţin timp în jurul tractorului s-a format un cerc numeros de oameni care priveau cu multă bucure şi satisfacţie la noul tractor. Pe feţele lor, ca de altfel pe feţele tuturor oamenilor muncii din oraşul nostru participanţi la demonstraţie, se putea citi un sentiment de mândrie, pe care ţi-l dau victoriile obţinute pe drumul construirii socialismului. Mai mult decît atît, colectivul uzinelor „Ernst Thälmann“ şi-a îndeplinit prevederile primului plan cincinal cu 9 luni înainte de termen. Asta înseamnă că agricultura noastră va primi mai multe tractoare care vor contribui din plin la obţinerea în acest an a 10 milioane tone de grîu şi porumb. Tractorul R.D.P. era urmat de alte două tractoare K.D.-35 conduse de comuniştii Aurel Ştefu şi Gheorghe Ştefu, fruntaşi în producţie. Cele două tractoare purtau peele graficele de producţie. Imediat, în spatele tractoarelor, urma un grup de muncitori şi tehnicieni fruntaşi, deasupra căruia îşi unduia faldurile Drapelul de producţie al Consiliului de Miniştri al R.P.R., purtat de către sudorul fruntaş Aurel Chiş, pe pieptul căruia strălucesc în bătaia razelor soarelui de mai două Medalii ale muncii şi decoraţia ,,A cincea aniversare a R.P.R.“. Constructorii de tractoare au raportat în această măreaţă zi partidului şi guvernului nostru că ei dau Deodată bulevardul s-a umplut de zumzet uniform de motoare. Pentru a doua oară constructorii de camioane ai uzinelor „Steagul Roşu“ trec prin faţa oamenilor muncii din Oraşul Slatin cu maşinile construite de ei pentru prima dată în ţara noastră. Anul acesta, graficele de producţie vorbesc despre succesele pe care muncitorii uzinei le-au obţinut din luna aprile a anului trecut, cînd au montat primele 100 autocamioane, și pînă astăzi. Unul dintre autocamioane, purttad emblema uzinei, este condus de ing. Traian Bobeanu, care a mul trecut produse în contul zilei de 17 mai, că în primul trimestru al acestui an au sporit productivitatea muncii cu 7,13 la sută, iar în perioada ianuarie-aprilie au depăşit planul de producţie la piesele de schimb pentru agricultă cu 6,8 la sută. Angajamentul că în cinstea zilei de 1 Mai să economisească 6,4 tone metal prin reducerea adausului de prelucrare şi debitare, a fost depăşit cu mult, economisind astfel 11,2 tone metal. Prin vii urale, cît şi prin lozincile înscrise pe placarde, coloana constructorilor de tractoare trecînd prin faţa tribunei îşi exprimă cu căldură dragostea faţă de partidul şi guvernul nostru, faţă de marele popor sovietic care ne ajută să construim socialismul şi al cărui ajutoram primit şi-l primim din plin în construirea tractoarelor romîneşti. In rîndurile celor care au manifestat în această zi se află şi motoristul Vasile Olteanu, forjorul Ioan Boţea, miezuitoarea Gerda Welles, montorii Vasile David şi Ioan Krafft, precum şi mulţi alţi fruntaşi ai întrecerii socialiste, care alături de întregul colectiv al uzinei şi-au exprimat solidaritatea cu lupta internaţională a oamenilor muncii din toate ţările pentru pace şi libertate, a lucrat ca şef de echipă la construirea primului autocamion romînesc. Alături de el, la volanul unui alt autocamion, pe care este aşezat un grafic, se află şoferul fruntaş Ervirn Pîrvulescu. Graficul acesta vorbeşte despre îndeplinirea cincinalului la producţia globală încă de la sfîrşitul lunii martie, în proporţie de 100,8 la sută, despre reducerea preţului, de cost al produselor faţă de plan cu 2,4 la suta şi cu 18,7 la sută faţă de anul de bază. Pe asfaltul bulevardului în aplauzele necontenite ale mulţimii au mai Constructorii de autocamioane Cel de al S-lea tip de tractor construit de uzinele „Ernst Thälmann“