Drum Nou, octombrie 1955 (Anul 12, nr. 3357-3382)

1955-10-01 / nr. 3357

Nr. S 357 VIAŢĂ NOUĂ ÎN ORAŞELE ŞI REGIUNILE CHINEI Oraşul Cijudijou. Odată cu dezvoltarea industriei chineze cresc şi se dezvoltă noi oraşe în ţară. Astfel unul din aceste noi oraşe este Cijucijou, din provincia Hunan. In ultimii cîţiva ani suprafaţa oraşului Cijudijou a crescut aproximativ de şase ori. Unica întreprindere existentă aici înainte de eliberare — atelierele de cale ferată — a fost transformată după o reconstrucţie radicală într-o mare uzină constructoare de locomotive şi vagoane. In locul vechilor secţii s-au construit noile clădiri ale uzinei în care sunt instalate utilaje automatizate moderne. A fost dată în exploatare o mare întreprindere din sectorul industriei alimentare. Peste puţin timp la Cijudjou va începe construirea fabricii pentru concentrarea cărbunelui unde se va prelucra cărbunele extras din minele din apropiere de Prisian şi Tzîsiu. Fabrica pentru prelucrarea lemnului şi fabrica de cărămidă, construite aici în anii puterii populare, produc mari cantităţi de materiale de construcţii. înainte de eliberare, la Cijudjou nu existau spitale. In prezent, aici s-a construit un spital orăşenesc, trei ambulatorii, cîteva puncte sanitare antiepidemice şi cîteva case de naştere. In oraş s-au deschis noi cinematografe, şcoli, librării, case de cultură, magazine universale, oficii telegrafice şi poştale. Oraşul Sian. In Sien — principalul oraş al provinciei Sensi — se desfăşoară în proporţii mari construcţia de întreprinderi industriale şi case de locuit. In acest oraş se construiesc cîteva noi obiective ale industriei grele, printre care cea mai mare uzină de construcţii metalice din China de Nord- Vest, care în curînd va fi dată în funcţiune. Se construiesc combinate ale Industriei textile cuprinzînd două mari fabrici. Transformîndu-se în ritm rapid într-um mare oraş industrial, Stanul este totodată un important centru pentru pregătirea de specialişti cu o înaltă calificare pentru diferite ramuri ale economiei naţionale. Oraşul Sian creşte şi se amenajează. Se creează parcuri noi, s-au construit patru teatre noi, se construiesc terenuri sportive, bazine de înot. In împrejurimile oraşului Sian s-au construit două sanatorii: Provincia Sinizum. Pînă la eliberare, în provincia Sîntzian nu exista o industrie modernă. In aniiputerii populare, aici au fost construite rafinării de petrol, întreprinderi siderurgice, uzine pentru prelucrarea metalelor, întreprinderi aie industriei constructoare de mașini, de ciment, chimice şi textile. In prezent, în Sîrrozian se desfăşoară construcţia şi reconstrucţia a 18 întreprinderi industriale. Transformări considerabile au avut loc şi în agricultură. Productivitatea culturilor agricole a sporit anul trecut cu 47 la sută, în comparaţie cu anul 1949. Pînă la eliberare, în provincia Sîntzian existau 12.000.000 vite comnute mari. Anul trecut, şeptelul de vite comnute mari a sporit la 18.300.000. Anul trecut, în această provincie existau 47 cooperative agricole de producţie. In prezent, numărul acestora a crescut pînă la 1.700. An de an creşte numărul instituţiilor de învăţămînt în această provincie. In prezent, în provincia Sîntzian au fost deschise trei institute de învăţămînt superior, numărul şcolilor medii a crescut de peste patru orii în comparaţie cu anul 1949, iar numărul şcolilor elementare — de două ori. In prezent, în provincia Sîntzian se editează 13 ziare în limbile uigură, kazahă, chineză, mongolă. In man tiraje sunt editate cărţi în limbile naţionalităţilor din această provincie. Industria regiunii Port Arthur-Dalmii. In primii doi ani ai cincinalului, volumul global al producţiei industriale şi agricole a regiunii Port Arthur- Dainîi a crescut în medie anuală cu 22 la sută. In această regiune au fost create mari întreprinderi industriale pentru construcţia de aparate de precizie, maşini-unelte, motoare electrice, locomotive, vagoane de călători şi de marfă. Şantierul naval din Dalnîi a fost lărgit, fiind de două ori mai mare decît înainte. In prezent aici se construiesc şlepuri şi remorchere de cele mai moderne tipuri. La întreprinderile industriale din regiunea Port Arthur-Dalnîi îşi fac studiile peste 8.000 de muncitori, din care majoritatea vor lucra la prima uzină de automobile din China, precum şi la alte mari întreprinderi aflate în prezent în curs de construcţie în R. P. Chineză. Pe insula Nancişan. In insula Nancisan, eliberată acum şase luni, au fost construite numeroase locuinţe noi. A fost instalat un semafor, au fost create o bancă, un oficiu poştal şi cooperative de desfacere şi aprovizionare. Nancisanul este principala insulă din arhipelagul cuacelaşi nume şi este situată în largul părţii sudice a provinciei de coastă Cijetzian. Ea se află la aproximativ 280 de km. nord de Tadwan. înainte de a fugi de pe această insulă în februarie a.c., bandele gomindanisteau jefuit populaţia şi au distrus cu sălbăticie ceea ce n-au putut lua cu ele. Locuitorii de pe insulă au constituit grupuri deajutor reciproc pentru agricultură și pescuit. Guvernul central popular a acordat locuitorilor din Nancisan împrumuturi pentru cumpărarea de unelte agricole. In largul apelor insulei a reînceput pescuitul. Grija pentru sănătatea oamenilor muncii Noi spitale la Pekin. La Pekin se construiesc sau se lărgesc în prezent nouă spitale. Datorită acestui fapt, încă în acest an populaţia Pekinului va primi în plus în folosinţă 2.600 locuri de spital. In capitala Chinei se construieşte un nou spital pentru copii cu 600 paturi, două spitale T.B.C., cîteva spitale de tip obişnuit sau specializate, precum şi cîteva policlinici. La sfîrşitul acestui an,la Pekin va începe construcţia altor cinci spitale de tip obişnuit însumînd 1.300 paturi, o casă de naşteri cu 200 locuri şi două institute de cercetări ştiinţifice în domeniul medicinii, care vor fi cele mai mari din R. P. Chineză — Institutul de medicină populară chineză şi Institutul de igienă industrială. In anii puterii populare, în preocupările principale ale conducerii statului chinez, a fost şi este grija deosebită faţă de copii. Această grijă se concretizează în scăderea continuă a mortalităţii infantile. Spitalele pentru copii create în China populară îşi scruc contribuţia lor la îngrijirea sănătuilr oamenilor muncii. Clişeul alăturat reprezintă un colţ al noului spital construit la Canton, în anii puterii populare. +4 Drum noh Din succesele agriculturii Recoltă bogată de cereale. — După cum relatează ziarul ,Jenminjibao“, oamenii muncii din agricultura R. P. Chineze au obţinut anul acesta o recoltă bogată de culturi cerealiere. A fost terminat culesul recoltei de curez timpuriu şi se apropie de sfîrşit lucrările de recoltare a orezului semiprecoce. Anul acesta, în provinciile Tziansi, Hunan, Hubei, Anhuei, Tziansu, Cijetzian, Sîciuan, Gubijou şi Iunnam, s-a obţinut pretutindeni o recoltă bogată de orez — cultura alimentară de bază a poporului chinez. Astfel, în întreaga provincie Hunan recolta medie de orez timpuriu a atins 450—500 tzini la fiecare mu (un tzin — 0,5 kg.), de orez semiprecoce — cîte 500 tzini la 1 mu (1 mu=0,06 ha). In provincia Hubei recolta de orez timpuriu din anul acesta va depăși cu 10 La sută recolta anului 1953, an cu recoltă bogată în această provincie. In regiunea Aksu bine cunoscută regiune cultivatoare de orez din Sintzlan — a fost obţinută o recoltă mai mare de orez decîtanul trecut. Anul acesta se prevede să se obţină o burtă recoltă şi la orezul cu coacere tîrzie. Construcţia de căi de comunicaţii Căi ferate. In prezent, în R. P. Chineză, se construiesc 14 căi ferate noi. Potrivit primului plan cincinal, în China vor fi aşezate în fiecare an în medie 817 km. de căi ferate. Constructorii căii ferate Landjou- Sintzian care va avea o lungime de 2.800 km., efectuează aşezarea liniilor de cale ferată pe un traseu de 527 km. începînd din Landjou. Prin aşezarea şinelor în ultimul sector pînă la Cijan vor fi terminate lucrările prevăzute în plan pentruacest an. Pînă la sfîrşitul anului, conducătorii acestei căi ferate vor aşeza şinele mai departe, spre nord-vest. Se desfăşoară de asemenea cu succes construcţia căii ferate Baotzi-Cendu, în lungime de 680 km. Luna aceasta va fi terminat tunelul cel mai lung de pe traseul acestei căi ferate în munţii Ţinlin. In sectorul de nord al căii ferate a şi fost îndeplinit planul anual de aşezare a traverselor şi şinelor. Construirea podului peste fluviul Ianţzi. — De curînd sînt în curs de desfăşurare lucrările de construcţie ale celui mai mare pod din Extremul Orient — podul de peste fluviul Ianţzî. Pregătirile pentru construirea acestui pod au început curînd după eliberarea Chinei. Podul cu două etaje de pe fluviul lanţzî, pe care vor fi construite o cale ferată şi o şosea, va asigura circulaţia pe linia principală de cale ferată — Canton. Se prevede ca lucrările de construcţie ale podului să dureze trei-patru ani. O industrie neglijată în trecut In anii puterii populare, industria farmaceutică a R. P. Chineze a luat o mare dezvoltare. înainte de eliberare, în ţară existau numai cîteva întreprinderi farmaceutice care se ocupau cu dozarea şi ambalarea medicamentelor primite din străinătate. In China aproape nu se produceau preparate medicale. In anii puterii populare, întreprinderile farmaceutice din China s-au transformat în mari fabrici de stat funcţionînd în prezent la Sandan, Sian şi în alte regiuni ale ţării. In cursul primului cincinal, industria farmaceutică a ţării continuă să se dezvolte. Se vor construi cîteva noi fabrici, dintre care două vor fi construite cu ajutorul Uniunii Sovietice. In ultimul an al cincinalului, volumul producţiei industriei farmaceutice a Chinei va spori de peste cinci ori în comparaţie cu 1952. Producţia de penicilină va creşte de 189 de ori. In ultimii ani, întreprinderile din China au pus la punct producţia de aparatură medicală complexă în special de aparate Roentgen. 3 SCOŢIND LA IVEALĂ BOGĂŢIILE SUBSOLULUI Minereul de fier extras din mina de fier de la Lungyen (China de nord) îşi începe călătoria spre uzinele metalurgice şi siderurgice din China de Nord şi Nord-Est. Dezvoltarea industriei grele Inprimul plan cincinal, accentul principal s-a pus pe dezvoltarea prin toate mijloacele a industriei grele — baza dezvoltării cu succes a tuturor ramurilor economiei naţionale. Este suficient să arătăm că 88,8 la sută din totalul investiţiilor capitale în construcţia industrială vor fi cheltuite în vederea dezvoltării industriei grele. La sfîrşitul cincinalului industriei grele îi va reveni 45,4 la sută din totalul producţiei industriale. Planul cincinal prevede construirea şi reconstruirea în industrie, transporturi, agricultură şi comerţ a 7.600 de obiective, din care 694 întreprinderi industriale mari. Baza principală a dezvoltării industriale continue a Chinei o vor forma 156 mari obiective, care se construiesc cu ajutorul Uniunii Sovietice. Printre acestea se află combinate metalurgice, uzine de automobile, de tractoare şi de avioane, întreprinderi ale industriei cărbunelui, petrolului şi chimice, hidrocentrale şi termocentrale. După terminarea acestor construcţii, China va putea produce în cantităţi considerabile automobile şi tractoare, avioane şi locomotive, maşini-unelte complexe şi alte utilaje industriale. In primii ani ai cincinalului, la combinatul din Anşan — cel mai mare combinat metalurgic din China — au fost construite şi reconstruite secţii de laminate şi de ţevi trase, o secţie pentru laminat tablă, patru furnale automatizate, opt cuptoare de cocsificare, fabrici de mobilare a minereurilor. Ca urmarea punerii în funcţiune a acestor obiective, capacitatea de producţie a combinatului a crescut de peste două ori în comparaţie cu anul 1952. Peste cîţiva ani cînd vor fi terminate lucrările de reconstrucție, combinatul din Ansan va produce de zece ori mai multă fontă și de 20 de ori mai mult oțel decît s-a produs în 1949 în întreaga Chină. * Electrificarea Chinei In primii doi ani ai cincinalului, în China au fost construite şi reconstruite 17 centrale electrice, inclusiv centralele termoelectrice din Taiwan şi Ciuntin şi centralele termoelectrice din Fusun şi Fusin. Pe rîul Sungari continuă reconstrucţia centralei hidroelectrice Finman — cea mai mare din China. A fost înălţat şi întărit considerabil digul, au fost instalate cîteva puternice turbohidrogeneratoare, a fost construitălinia de înalt voltaj de transmisie de energie electrică, în lungime de 370 km., care va alimenta cu energie electrică oraşele industriale din China denord-est. Toate lucrările pentru reconstrucţia centralei hidroelectrice de la Fînman vor fi terminate la începutul anului 1959. La acea dată hidrocentrala va dispune de o capacitate de 567.000 kW. De asemenea, construcţia marii centrale hidroelectrice de la Guantin se apropie de sfîrşit. In prezent se construieşte o mare hidrocentrală în regiunea Ciuntin. In total, în cursul primului cincinal în China vor fi construite 16 hidrocentrale. O mare atenţie se acordă reconstruirii şi construirii de centrale electrice de importanță locală. Pregătiri de cadre pentru economia naţională Anul acesta, economia naţională a R. P. Chineze se completează cu cadre de tineret care, după eliberarea ţării au absolvit cursurile în institutele de învăţămînt superior şi în şcolile medii specializate. Aceştia sunt tineri muncitori calificaţi de tip nou, educaţi în China liberă, sub conducerea Partidului Comunist Chinez. Anul acesta, institutele de învăţămînt superior tehnic din R. P. Chineza au fost absolvite de ingineri şi tehnicieni al căror număr este egal cu acela al inginerilor şi tehnicienilor pregătiţi în decurs de zece ani sub orînduirea gomindanistă. Peste 50.000 de persoane au absolvit anul acesta cursurile institutelor de învăţămînt superior, 100.000 şcolile medii tehnice. In comparaţie cu anul trecut, numărul absolvenţilor institutelor de învăţămînt superior din China a crescut cu 24 la sută, a acelora care au terminat școlile medii tehnice — cu 40 la sută. Clădirea principală a Institutului Forestier al Chinei, de Nord-Est.