Drum Nou, mai 1955 (Anul 14, nr. 3850-3874)

1955-05-03 / nr. 3850

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VA! ,al comitetului regional eim’si ăl REBONAE* REGIUNEA STALIN ANUL XIV. Nr. 3850 ★ VINERI, 3 MAI 1957 ★ 6 PAG. 20 BANI wmmmmmmmmmmmmmmmammmmmmmmmmmmmtmmmmmmmmmmmmmwmmgmmmmmammmammssm Sahrt fierbinte marelui popor sovietic, constructor al comunismului! Recunoştinţa noastră profundă Uniunii Sovietice, gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, pentru ajutorul internaţionalist acordat poporului nostru în eliberarea de sub jugul fascist şi în construirea socialismului! Trăiască în veci prietenia de nezdruncinat şi colaborarea frăţească între poporul romín şi popoarele Uniunii Sovietice! (Din chemările Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín cu proîefiile cei de 1 Mai 1957) Sărbătorirea zîlei de 1 Maii LA BUCUREŞTI LA MOSCOVA Parada militară şi demonstraţia oamenilor muncii MOSCOVA 2 (Agerpres). Sărbătoarea de 1 Mai a început le Moscova prin traditorial, paradă militară din Piaţa Roşie. De dimineaţă, în piaţă şi pe străzile alăturate s-au aliniat trupel« care au participat la paradă. In tribunele de Ungă zidurile Kreonţinutei au luat loc deportaţi ai Sovietutei Suprem al U.R.S.S. şi ai Sovietelor Supreme ale Repubiiilor Unionale, membri ai guvercuiltei, oameni de cultură, reprezentanţi ai organizaţiilor obşteşti, muncitori de la uzinele şi fabricile şi Moscova, colhoznici din satele din apropierea Moscovei. La invitaţia siedicatelor sovietice, la Moscova au sosit, pentru a participa la sărbătorirea Zilei de 1 Mai, reprezentanţi ai Federaţiei Sindicale Mondiale, delegaţii sindicale şi muncitoreşti dirt China şî Franţa, Ungaria şî Grecia, România şî Sudaşi, Indonezia şi Bragaria, Cehoslovacia şi Italia, Gravida, Polonia şi alte ţări, delegaţi aie oamenilor de editură dintr-o serie de state. Oaspeţii străini privesc parada din tribune. Asistă de asemenea membri ai corpului diplomatic şî ataşaţi militari. In tribuna de pe Mausoleul tei V. I. Lenin şî I. V. Stalin au luat loc conducătorii Partidulhii Comunist ai Uniunii Sovietice şi ai guvernului sovietic, maneşafii, generali şi amirali. Mareşalul Uniunii Sovietice, G. K. Jukov, ministrul Apărării al U.R.S.S. primeşte parada. In centrul pieţei el este primit de mareşalul Uniunii Sovietice R. S. Moska'i nko, comandantul parăzii. Trecerea în revistă a trupelor dureatză cîteva minute. In tot acest timp, în Piaţa Roşie răsună uraje puternice. Mareşalul Jukov salută trupele şi le felicită cu prilejul sărbătorii de 1 Mai. Trecerea în revistă a trupelor s-a terminat. Fanfara intonează Imnul „Glorie“ din opera ,,Ivani Susanin“ de Glinka. Mareşalul Jukov se urcă la tribună, dende rosteşte o cuvintare. Cuvintele de încheiere ale cuvîntării mareşalului Jukov sunt întâmpinate cu puternice uriale. Se intonează Imnul de Stat al Uniunii Sovietice, răsună salvele de salut ale artileriei, începe defilarea trupelor. In frunte merg ofiţeri, elevi ai Academiilor militare „Frunze“, de artilerie, de geniu, şi ai altora. Infanteria sovietică este reprezentată la paradă de divizia mecanizată de gardă „Taman“. Urmează regimentul viitorilor ofiţeri ai Armatei Sovietice, elevii şcolilor „Suvorov“, printre care elevii şcolii din Moscova, recent creată. Asis(Conturtancte pag. 6-a) Oamenii muncii au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai Miile de oameni ai muncii adunaţi în Piaţa Stalin au salutrat cu ovaţii puternice sosirea conducătorilor partidului şî stătutei. In tribuna oficială au luat loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al Partidului Muncitoresc Romín, Chivu Stoica, preşedintele Consiliului de Miniştri, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Muncitoresc Român, dr. Petru Groza, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Iosif Chişinevschi, Miros Constantinescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., Dumitru Coliu, Leortte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., Ianoş Fazecaş, Vladimir Gheorghiu, secretari ai C.C. al Partidului Muncitoresc Român, Alexandru Bîrlădeanu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, acad. prof. dr. C. I. Parhon, preşedintele de onoare al Academiei R.P.R., acad. prof. Traian Săvulescu, preşedintele Academiei R.P.R., Florian Dănălache, prim-secretar al comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. Erau prezenţi de asemenea reprezetanţii Federaţiei Sindicale Mondiale şi ai oamenilor muncii din 19 ţări, invitaţi la sărbătorirea zilei de 1 Mai în ţara noastră. După ce fanfara a intonat Imnul Republicii Populare Romíne mitingul a fost deschis de tov. Florian Dănălache. A luat apoi cuvîntul tovarăşa Gheorghe Apostol, care în numele şi din însărcinarea C.C. al Partidului Muncitoresc Romín, guvernului RiP.R şi Consiliurii Centrale. Sindicatelor a salutat şi felicitat de oamenii muncii cu ocazia zilei de 1 Mai. Ovaţii, urate, puternice au răsunat in viaţă. Miilete oameni ai muncii au manifestat cu entuziasm pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru victoria construcţiei socialiste in tara noastră. Ei salutau pe conducătorii par- Udiuhii si ai statului care din tribună le răspundeau prin semne prieteneşti. După miting, in sunetele marşului parti-zanilor a început defilarea. Prin faţa tribunelor, în rînduri dese, cu pasul ferm trec gărzile muncitoreşti înarmate. Dinspre statuia Aviatori- • lor se zăresc coloanele pionierilor. (Continuare în pag. 6-a) Entuziastul miting şi impunătoarea demonstraţie a oamenilor muncii din Oraşul Stalin cu prilejul zilei de 1 Mai Peste 70.000 de oameni ai muncii au manifestat pentru pace, democraţie şi socialsm 1 Mai. Poarta« primăveri’în arterate notorii pulsează puternic seva proaspătă a noului anotimp, întreaga natură ride ca un copil gingaş şi cu gropiţe in obraji, sub belşugul de raze de soarelui primăvăratic. Cit de frumoasă eşti primăvară şi cu arini aprinzi în imuni Peste veşmântul multicolor al natură se revarsă năvalnic, ca un torent irezistibil, bucuria oamenilor, râsul zglobiu ca un clinchet de clopoţel al copiilor, în care viitorul patriei îşi pune speranţe. Cadrul magnific al naturii primăvăratice este întregit, în această măreaţă zi de 1 Mai, de aspectul sărbătoresc şi nou al oraşelor şi satelor, in care pulsează entuziasmul muncii creatoare. Bilanţul muncii închinate zilei de 1 Mai de către oamenii muncii din Oraşul Slatin, a fost mai bogat ca oriănd. In focul întrecerii a fost realizat cel de al 10.000-lea autocamion, un nou tip de tractor, U.T.O.S. 26. Acest bilanţ reflectă inepuizabila energie creatoare a cesei noastre muncitoare condusă de partid, sentimentul de stăpîn pe soartă al poporului nostru muncitor. Ora 9 şi 30 de auri lie Piaţa 23 August, împodobită sărbătoreşte, a devenit o mare de capete, deasupra cărora fifîiau în adierea vuitului primăvăratic sute de steaguri roşii şi tricolore. Dar Piaţa 23 August devenise neîncăpătoare pentru m marea masă a oamenilor muncii, dornici de a participa la grandiosul miting închinat zilei de 1 Meu. Şuvoiul de oameni îmbrăcaţi sărbătoreşte şi cu bucuria succeselor, în priviri, se prelungea compact, pînă departe, pe cele doua artere principale ale oraşului, strada Republicii şi strada 7 Noiembrie. Drept, ca voinţa de neclintit a clasei muncitoare, se înalţă deasupra capetelor oamenilor muncii, pancarte cu lozinci, ţinute de mîini vinjoase. Fiecare lozincă exprimă voinţa unanimă a maselor de zeci de mii de oameni, adunaţi la grandiosul miting, şile cheamă oamenii muncii la luptă pentru întărirea permanentă a unităţii şi solidarităţii internaţional a clasei muncitoare, pentru apărarea păcii, bunul cel mai de preţ al oamenilor muncii de pretutindeni, împotriva uneltirilor ticăloase ale imperialiştilor, care încearcă să incendieze lumea cu un nou război mondial. In ziua de 1 Mai, imnul scump al proletariatului mondial, ,,Internaţionalu1 11, în sunetele căruia oamenii muncii de pe întregul glob îşi (Continuare în pag. 2-a) Aspect de la entuziastul miticit al oamenilor muncii din Orașul Stalin 'ly' (Continuare ta pag. Z^a) Cuvîntarea tovarăşului Ion Guran secretar al comitetului regional de partid Tovarăşi şi tovarăşe, cetăţeni şi cetăţene. in numele Comitetului regiornal de partid, al Sfatului popular regional, al sindicatelor din regiunea noastră, vă felicit şi vă salut călduros cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din lumea întreagă. De aproape şapte decenii, sărbătoarea tradiţională de 1 Mai, îmbină tot mai puternic bucuria oamenilor simpli de pretutindeni pentru succesele obţinute, cu nădejdea şi năzuinţele lor către orînduirea vieţii fericite, fără exploatare şi asuprire, unde înfloresc toate capacităţile creatoare a omului eliberat. Această orînduire, este orînduirea socialismului victorios, este primăvara omenirii înfloritoare. In epoca noastră, socialismul, idealul pentru care luptă şi oamenii muncii din ţările capitalului triumfă pe o uriaşă întindere a globului pamintesc. De la Pekin pînă la ţărmurile Adriaticii, de la Varşovia sau Praga pînă la îndepărtatul şi noul Phenian astăzi demonstrează milioane de oameni care întemeiază, sub steagul marxism-leninismului, o viaţă lipsită de exploatare, o viaţă de muncă liberă şi rodnică.» Pe măsură ce socialismul triumfă în ţările unde popoarele au sfărimat greul jug al exploatării şi asupririi, orânduirea capitalistă, aşezată pe piloni putrezi se năruie, sfera ei de acţiune devine tot mai îngustă. Sugrumate de lanţul valerilor revoluţionare erescude, cercurile imperialiste desfăşoară o luptă furibundă de a se salva de la pieire, punind la cale războaie şi comploturi militare, desfăşurînd o activitate deşănţată de propagandă şi calomnii, diversiuni şi spionaje împotriva ţărilor socialiste. Ei încearcă ca de pe poziţia politicii de forţă să intimideze omenirea, crezind că în felul acesta se vor putea salva de la pieirea la care au fost sortiţi de istorie. Zadarnice sunt însă încercările lor Unitatea Internaţională proletară, forţele care luptă pentru apărarea păcii în frunte cu puternica Uniune Sovietică şi marea Chină populară le-au dat imperialiştilor nu de mult o lecţie destul de dureroasă. Retragerea ruşinoasă a forţelor agresive din Egipt şi înfringerea complotului contrarevoluţionar din Ungaria, sunt succese de seamă ale forţelor unite ale omenirii -. Zadarnic încearcă imperialiştii cu momeli şi ameninţări să întoarcă înapoi roata istoriei şi să subjuge din nou popoarele care prin lupta lor eroică s-au eliberat de cătuşele grele ale colonialismului. Doctrina Eisenhower — o momeală de înşelare a popoarelor din Orientul Mijlociu — s-a lovit de hotărîrea fermă a popoarelor arabe de a nu admite nici un fel de amestec în treburile lor interne, exprimindu-şi hotărîrea de a lupta neîncetat pentru apărarea independenţei lor naţionale. Astăzi, mai mult ca oricînd, solaritatea internaţională a clasei muncitoare este principalul factor care ţine în frru forţele imperialiste agresoare, care le dejoacă planurile de război şi de înrobire a întregii lumi, creînd temelia solidă care deschide perspective largi păcii și progresului omenirii.