Drum Nou, octombrie 1957 (Anul 14, nr. 3977-4003)

1957-10-01 / nr. 3977

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, ITNITI-VA I ■ ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PM.R. SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN AHTUL XIV, NR. 3977 ★ MARȚI, 1 OCTOMBRIE 1957 ★ 4 PAGINI, 20 BANI La deschiderea noului an în învăţămîntul de partid Incepind de azi, în regiunea noastră, se deschide noul an in învăţământul de partid în cercurile şi cursurile de pe lingă organizaţiile de bază din întreprinderi şi instituţii, la Universitatea serală de marxist-leninism de pe lingă cabinetul comitetului regional de partid, ca şi la şcolile serale de marxism-leninism. Partidul nostru a acordat şi acordă o mare importanţă pregătirii politice şi ideologice a membrilor săi, deoarece este cunoscut că cu cu ei sunt mai bine pregătiţi, cu atit se vor orienta mai bine în aplicarea în viaţă a liniei politice a partidului, vor face mai puţine greşeli, iar poziţia lor faţă de lipsuri va fi mai combativă. Pregătirile pentru deschiderea noului an şcolar în învăţămîntul de partid în organizaţiile de baza din regiunea noastră, s-au făcut pe baza hotărîrii C.C. al P.M.R. din 1953, cu privire la „îmbunătăţirea propagandei de partid şi întărirea legăturii ei cu practica construcţiei socialiste”, pe baza hotărîrii biroului comitetului regional de partid, luată în şedinţa sa din 27 iulie a.c., ca şi pe baza hotărârilor luate în acest sens de către comitetele raionale şi orăşeneşti de partid şi organizaţiile de bază. Se poate spune cu toată certitudinea că, aplicând in viaţă indicările partidului şi frîgîtrd învăţăminte din lipsurile ce au mai persistat în învăţămîntul de partid în anul trecut, avînd încontinuu îndrumarea comitetului regional de partid, organele şi organizaţiile de partid, au muncit mai bine în pregătirea deschiderii noului an în sistemul învăţământului de partid. S-a pus un mai mare accent pe recrutarea propagandiştilor şi pe creşterea compoziţiei lor sociale. Astfel, din numărul de 1787 propagandişti recrutaţi şi confirmaţi individual de către comitetele raionale şi orăşeneşti de partid, 555 sunt muncitori din producţie, iar ceilalţi cadre cu munci de răspundere, ingineri şi tehnicieni, cadre didactice, ţărani muncitori etc. Peste 600 de propagandişti au urmat cursurile de vară organizate de comitetul regional de partid, iarrestul au fost pregătiţi sau sînt în curs de pregătire, fără scoaterea lor din producţie, de către comitetele raionale şi orăşeneşti de partid. O mai mare atenţie decit în anul trecut au acordat organizaţiile de bază înscrierii membrilor şi candidaţilor de partid ca şi a oamenilor muncii fără de partid. Astfel, pînă in momentul de faţă au fost înscrişi 39.873 cursanţi cu 5750 cursanţi mai mult decit în anul trecut şi înscrierile continuă. Din numărul total al celor înscrişi pînă acum, 10.678 sunt oameni ai muncii fără de partid. Comisiile formate pentru recrutarea cursanţilor au stat de vorbă cu fiecare membru şi candidat de partid în parte ca şi cu un număr însemnat de oameni ai muncii fără de partid, înscriindu-i în formele de învâţămint corespunzătoare pregătirii lor. Pentru pregătirea cadrelor, pe lingă comitetul regional de partid funcţionează o şcoală de partid cu durata de un an şi o şcoală de partid cu durata de 6 luni. Universitatea serală de marxism-leninism fie pe lingă cabinetul comitetului regional de partid, va funcţiona în anul acesta al trei secţii: economie politică, filozofie şi istorie, aceasta pentru a da posibilitatea cadrelor să aprofundeze mai bine problemele. Universitatea serală de marxismleninism are şi o filială pentru intelectuali, precum şi o secţie pentru studierea învăţăturii marxist leniniste în limba germană. Tot pentru pregătirea cadrelor funcţionează patru şcoli serale de marxism-leninism pe lingă comitetul orăşenesc de partid Sibiu, comitetele raionale de partid Mediaş, Sighişoara şi Tîrnăveni. A căpătat o mai mare răspîndire în acest an de învăţămînt, studiul individual pentru cadrele care au absolvit şcoli superioare de partid. O grijă tot mai mare manifestă comitetele raionale şi orăşeneşti de partid pentru studiul intelectualilor. In vederea pregătirii lor politice au fost înfiinţate cercuri legate de specificul muncii lor, o bună parte din ei fiind încadraţi in şcolile serale de marxism-leninism, iar la sate vor funcţiona cercuri de studiu a Istoriei P.M.R. Pentru oamenii muncii din domeniul artei s-au organizat cercuri de estetică marxistă. Cercurile de economie concretă au trezit un viu interes în rindurile cadrelor conducătoare din economie. Aceasta ne-o dovedesc cerinţele tot mai mari ale lor, de a se înscrie şi studia problemele de producţie şi economice in această formă de învăţămînt. In acest an, vor funcţiona 236 cercuri de economie concretă, cu 65 mai multe decit în anul trecut. Pentru pregătirea temeinică a noului an în învăţămîntul de partid, # (Continuare în pag. 4-a) O NOUĂ PREMIERĂ Duminică, 29 septembrie a.c. la Teatrul muzical din Orașul Stalin a avut loc premiera operei „Bărbierul dir. Sevilla” de Rossini. Regia operei este semnată de Barbu Dumitrescu. A dirijat Dinu Niculescu, artist emerit al R.P.R. Spectacolul de premieră al operei,,bărbierul din Sevilla", la care a participat un mare număr de spectatori, s-a bucurat de succes. -10- Pregătiri în vederea Lunii prieteniei ROMÎNO-SOVIETICE Consiliul raional A.R.L.U.S. din Rupea în colaborare cu Casa raională de cultură şi cu organizaţiile de masă din raion, organizează între 7 octombrie şi 7 noiembrie, în cadrul Lunii prieteniei româno sovietice, Festivalul de cintece şi dansuri consacrat prieteniei dintre cele două popoare. Cu această ocazie s-a format o comisie care pînă în prezent a instruit organele şi activiştii culturali din raion punându-le la dispoziţie tot materialul necesar în vederea desfăşurării festivalului. In comuna Criţ, s-a format un cor de 40 de persoane, iar în Caciulata corul vechi şi-a reînnoit repertoriul. De asemeni s-au înfiinţat şi în alte sate formaţii artistice noi, iar cele vechi şi-au îmbunătăţit activitatea. IOAN PITICA, coresp. O - Sat complet cooperativizat Corespondentul nostru voluntar Marin Hancu, anunţă: satul Gherdeal, aparținînd comunei Bruiu a fost complet cooperativizat. Ca urmare a muncii politice desfășurate de către comitetul comunal de partid și comitetul executiv al sfatului popular comunal, cu sprijinul activiştilor comitetului raional de partid şi sfatului popular raional, ultimele 28 familii de ţărani muncitori cu gospodărie individuală au păşit cu hotărîre pe calea cooperativizării agriculturii. Un rol de seamă în hotărîrea lor au jucat şi succesele obţinute pe drumul întăririi economico-organizatorice de către gospodăria agricolă colectivă, înfiinţată în sat cu câţiva ani în urmă. Din totalul celor 28 de familii, 8 au intrat în marea familie a colectiviştilor cu o suprafaţă de 17 hectare teren, restul de 1 20 constituindu-se într-o întovărăşire agricolă. Demn de subliniat că printre ultimele familii intrate în întovărăşire se numără şi cea a ţăranului muncitor loan Măneasa, în vîrstă de 83 de ani, care împreună cu fiul său Gheorghe a adus în întovărăşire 5 ha. teren. -O — Cau zor însămînţărilor şi recoltării culturilor tîrzii Colectiviştii din comuna Deal, raionul Tîrnăveni, avîrtiaţî în întrecerea socialistă în cinstea celei de-a 40-a aniversări a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, sub îndrumarea organizaţiei de bază, luptă pentru îndeplinirea angajamentelor luate, ieşind printre primii pe raion la însămânţari. Pînă acum ei au însăminţat suprafaţa de 15 ha. cu orz. Parafel cu insămînţările, colectiviştii recoltează cartofii, trifoiul şi celelalte culturi. SIMION BOCHIŞ, coresp. X —o — Colectivul Teatrului de stat din Oraşul Stalin la Agnita Zilele trecute, colectivul Teatrului de stat din Oraşul Stalin a prezentat pe scena Casei raionale de cultură din Agnita marele succes al stagiunii „De luni... pînă luni”, în regia artistică a maestrului Mişu Fotino, artist emerit al R.P.R. Spectacolul s-a bucurat de un deosebit succes. J. FROM, coresp. Sosirea în Oraşul Stalin a delegaţiei Parlamentului sirian Delegaţia Parlamentului sirian, care la invitaţia Marii Adunări Naţionale a R. P. Române face o vizită de prietenie în ţara noastră, a sosit ieri seara în Oraşul Stalin, venind din regiunea Ploeşti. La sosire, în faţa sfatului popular regional, oaspeţii au fost întâmpinaţi de către tovarăşii N. Iorga, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular regional, I. Lascu, vicepreşedinte al comitetului executiv al sfatului popular regional, Dionisie Bîircea, secretar al comitetului executiv al sfatului popular regional, ing. V. Caraba, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular orăşenesc Stalin, deputaţi, oameni de ştiinţă şi artă, cetăţeni. Din delegaţia Parlamentului sirian fac parte: Rafie Basur, vicepreşedinte al Parlamentului sirian, conducătorul delegaţiei, cu soţia, Rateb Husami cu soţia, Riad Abdel Rezac, dr. Mohamed Subhi Taha, Saadeddin El Hani, Gayeb Aiaşi, Ahmed Kanu, Hasan Abdul Karim, Ziki Mudares şi Georges Abu Jaimra, secretarul delegaţiei. Oaspeţii parlamentari sirieni sunt însoţiţi de tovarăşii C. Paraschivescu- Bălăcearu, membru al Prezidiului Marii Adunări Naţionale şi Gh. Vidraşcu, deputat în Marea Adunare Naţională. Rostindu-şi cuvintul de salut, adresat delegaţiei Parlamentului sirian, tov. N. Iorga a spus printre altele: „Populaţia regiunii Stalin este bucuroasă să primească în mijlocul său pe solii poporului sirian. Deşi ţările noastre sunt departe una de alta, populaţia ţării noastre a urmărit ai simpatie lupta eroică a popoarelor arabe, a poporuluisirian pentru pace, libertate şi independenţă naţională”. Vicepreşedintele Parlamentului sirian, dl. Rafic Başur, răspunzând cuvîntului de salut a spus: „Peste tot pe unde am trecut noi am simţit că sîntem primiţi ca prieteni, ca fraţi. Mulţumim populaţiei regiunii Stalin şi întregului popor român pentru înţelegerea şi sprijinul pe care nî l-au acordat în momentele noastre grele. Noi sîntem siguri de reuşita luptei noastre pentru că este o luptă dreaptă”. Oaspetele a încheiat cu cuvintele: „Trăiască Oraşul Stalin! Trăiască prietenia romîno-siriană !* Dupăprimire, delegaţia Parlamentului sirian, a avut o convorbire prietenească cu preşedintele comitetului executiv al sfatului popular regional şi alţi activişti de stat. Astăzi, oaspeţii sirieni vor vizita oraşul şi regiunea noastră. Sosirea delegaţiei Parlamentului sirian în Oraşul Stalin. »Infam ptHeoposiif« pettrumo»sp an seeless" Lafabrica „Nicovala” din Sighişoara, biroul organizaţiei de bază a luat măsuri pentru a lichida lipsurile semnalate de ziarul „Drum nou”. Astfel, s-a organizat un cerc de economie concretă, unul de studiere a Statutului P.M.R. şi un curs seral, în care sunt cuprinşi un număr de 69 de tovarăşi. De asemeni, biroul organizaţiei U.T.M., îndrumat de organizaţia ★ Mu la fel de bine, din păcate, putem vorbi despre organizaţia de bază de la Fabrica de faianţă din Sighişoara, (secretar tov. Aurel Pupăză), care n-a luat măsurile necesare pentru deschiderea noului an şcolar. Propagandistul nu este în fabrică fiind trimis în alte munci, iar organizaţia de bază nu s-a îngrijit de un înlocuitor. De remarcat, de partid, a organizat 3 cercuri de studiu, în care sunt înscrişi 35 de tineri. Sunt asigurate sălile de studii, precum şi celelalte condiţii necesare bunei desfăşurări a învăţământului. Măsuri similare s-au luat şi la O.C.L. Mixt, Cooperativa meşteşugărească şi la alte unităţi. MIRCEA MEHF.Ş, coresp. că nici comitetul orăşenesc de partid nu s-a interesat de starea de lucruri de aci. La Fabrica de faianţă sunt mulţi tovarăşi care doresc să studieze într-un cerc politic. Se impune luarea de măsuri urgente pentru a asigura toate condiţiile deschiderii învăţămîntului de partid. TANASE RĂDUŢ, coresp. * Economii în cinstea Congresului Mondial al Sindicatelor Dezvoltarea economiei naţionale cere tuturor oamenilor muncii din ţara noastră, să-şi aducă aportul lor preţios în producţie. Acest lucru a fost înţeles şi de maistrul Constantin Tănase de la Depoul Timiş-Triaj din Oraşul Stalin care prin inovaţia sa a obţinut o economie remarcabilă. Inovaţia, dispozitivul de punere în presiune a locomotivelor, s-a născut în urma greutăţilor întâmpinate de muncitorii de la spălarea locomotivelor, din cauza lipsei de tuburi metalice ce se aduceau din import şi care în ultimul timp se găseau foarte greu. Chiar dacă se aduceau aceste tuburi se spărgeau foarte repede şi nu puteau fi sudate, deoarece în interior erau prevăzute cu un ţesut de cauciuc. Dispozitivul maistrului Constantin Tămase rezolvă toate aceste neajunsuri, este foarte uşor de manipulat şi dă randamentul scontat. Punerea în funcţiune a acestui dispozitiv aduce economii anuale în valoare de 42.262 Iei. Afară de aceasta dispozitivul exclude 100 la sută pericolul de accidentare în muncă. La această Inovaţie au contribuit şi lăcătuşul Constantin Polin precum și sudorul Gavrilă Benko. GHEORGHE MINASTIREANU și ELENA UNGUREANU, coresp. CONVOCARE Comitetul executiv al sfatului popular al regiunii Stalin, aduce la cunoştinţa tovarăşilor deputaţi regionali, că în conformitate cu articolele 9 şi 11 din Legea de organizare şi funcţionare a sfaturilor populare, sunt convocaţi în cea de-a VI-a sesiunerdunară a Sfatului popular regional Stalin, ce se va ţine în ziua de sîmbătă, 5 octombrie 1957, orele 8,30 la sediul sfatului popular regional. COMITETUL EXECUTIV AL SFATULUI POPULAR AL REGIUNII STALIN