Drum Nou, aprilie 1958 (Anul 15, nr. 4132-4157)

1958-04-01 / nr. 4132

ii, 2 m um PROLETARI DIN TOATE TARIFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN nou ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PM.R. SI AL ANUL XV, Nr 4132 ★ MARȚI, 1 APRILIE 1958 ★ 6 PAGINI, 20 BANI Pămîntul s-a zvîntat. Tractoriştii de la stațiunea de maşini şi tractoare Harman au ieşit la arat. In raionul Agnita se însămînţează de zor Primele zile de primăvară au fost întîmpinate de către membrii gospodăriilor agricole colective, cooperativelor agricole de producţie curentă şi întovărăşirîlor agricole, cu entuziasm şi cu o deosebită satisfacţie, îndată ce timpul a permis efectuarea arăturilor şi însămlnţarilor de primăvară Astfel, în numai două zile, gospodăria agricolă colectivă din comuna Hosman a insămînţat 15 hectare cu ovăz, întovărăşirea din comuna Marpod 15 hectare, iar întovărăşirea din satul Fofeldea 8 hectare. Au mai insămînţat gospodăriile agricole colective din Retiş 20 hectare cu grîu de primăvară, din Hendorf 10 hectare, din Bărcut 26 hectare de ovăz, Selişta 20 hectare cu ovăz, iar cea din Alţîna şi întovărăşirea din Vărd au terminat în întregime sămănatul orzului şi ovăzului In momentul de faţă, pe ogoarele raionului insămînţările se desfăşoară cu şi mai multă intensitate. Ritmul imprimat ne îndreptăţeşte să credem că în scurt timp însămînţările din epoca întîia vor fi terminate în toate unităţile cooperatiste din agricultură. Exemplul raionului Agnita, primul raion cooperativizat din regiunea noastră să fie urmat și de celelalte raioane. 5 noi întovărăşiri agricole în raioanele Tîrnăveni şi Rupea Pe tarlalele întinse ale gospodăriilor agricole colective, cooperativelor agricole de producţie curentă şi întovărăşirilor agricole, se obţin producţii agricole sporite. Acest lucru il înţeleg tot mai mulţi ţărani muncitori cu gospodărie individuală din satele regiunii noastre care, păşesc cu încredere pe drumul cooperativizării agriculturii. Folosind din ce în ce mai bine experienţa proprie şi a celorlalte organizaţii de partid şi sfaturi populare, organizaţiile de partid din raionul Tîrnăveni au reuşit să obţină succese frumoase. Duminică, 30 martie a.c., in raionul Tirnăveni au luat fiinţă trei noi întovărăşiri agricole. In comuna Şona întovărăşirii i s-a dat numele de „Belşugul Tărnavei“. A doua întovărăşire înfiinţată tot in comuna Şona este mai mare şi cuprinde 43 familii de ţărani muncitori cu 136 hectare. A treia întovărăşire din raionul Tirnăveni a luat fiinţă în satul Şoimuş cu 40 familii şi 54 hectare. Intovărăşiţii i-au pus numele „1 Mai“ în cinstea Zilei internaţionale a celor ce muncesc pe care doresc s-o sărbătorească cu îndeplinirea in întregime a tuturor lucrărilor din campania agricolă de primăvară. In comunele Băibaciu şi Jidvei, zeci de ţărani muncitori îşi manifestă dorinţa de a se uni in întovărăşiri agricole. La Bălcaciu, 71 familii cu 264 ha., iar la Jidvei 21 familii cu 43 ha. au si făcut cereri in acest scop. ★ De la comitetul raional de partid Rupea am primit vestea că şi in acest raion, ca urmare a muncii politice desfăşurate de organizaţiile de partid şi sfaturile populare, numeroşi ţărani muncitori cu gospodărie mică şi mijlocie convinşi de cele văzute de ei la gospodăria colectivă sau întovărăşirea din satul lor, sau din satele vecine, păşesc cu toată încrederea pe această cale. In satul Văleni, comuna Lovnic, s-a sărbătorit zilele trecute inaugurarea a două întovărăşiri agricole. Prima care a primit numele „Unirea“ a unit la un loc 28 de familii de ţărani muncitori cu 158,66 hectare teren din care arabil 110,48 hectare. Preşedinte al acestei noi întovărăşiri a fost ales tov. Gheorghe Şoneru. A doua intovărăşire a primit numele „înfrăţirea“ şi a înfrăţit 30 familii de ţărani muncitori cu 119,78 hectare teren. Noii întovărăşiţi au şi început lucrările agricole, hotărîţi fiind ca însămînţările de primăvară să le facă la timp şi în bune condiţiuni agrotehnice. La cîmp cu toate atelajele De citeva zile, profitind de timpul prielnic lucrărilor in cimp, colectiviştii din colea au ieşit cu toate atelajele la arături şi insăminţări. Intr-o singură zi, s-au insăminţat cu atelajele proprii 21 Jia griu de primăvară. De asemeni, s a insămînţat l ha, cu ridichi, iar mecanizatorii.s.M.T.-ului Hărman au discuit şi dat cu cultivatorul pe o suprafaţă de 32 ha. O grijă deosebită acordă colectiviştii şi culturilor de toamnă. Pe o suprafaţă de 243 has-a împrăştiat sare potasică şi super fosfat. N. SECELEANU, coresp. 21£o IN PRIMUL TRIMESTRU Constructorii de autocamioane au realizat în1 tone economii de metal In secţia oţelărie a uzinelor „Steagul Roşu“ un panou prezintă muncitorilor in imagini şi texte următoarele angajamente: „reducerea cu 15 la sută a rebuturilor înseamnă economisirea de materiale pentru 800 tone piese în valoare de 3 milioane lei. Cu această sumă de bani se pot contrui 64 locuinţe individuale“. Asemenea panouri găsim în toate sectoarele uzinei. Acţiunea de economisire a metalului pornită de curînd de colectivul uzinei ca răspuns la chemarea Uzinelor de tractoare a cuprins întreaga masă de muncitori. Primele măsuri luate au început să-şi arate roadele. Prin modificarea tehnologiei de prindere a oţelului la turnare se evită astăzi stropii de oţel şi se economiseşte zilnic o cantitate de 80 kg. metal. S-a trecut la folosirea capetelor de baie din atelierul de debitare, realizîndu-se o economie de 7 tone metal, iar prin îmbunătăţirea tehnologiei de turnare se evită astăzi risipirea otelului care înainte dădeau naştere la urşii de metal din turnătorie., , In primul trimestru constructorii de autocamioane au reuşit să economisească 191 tone metal din care se pot construi 41 autocamioane. Nici topitorii nu s-au lăsat mai prejos Veştile bune din sectoarele calde constituie bucurii pentru toate secţiile uzinelor „Steagul Roşu“. De realizările lor depinde in măsură considerabilă bunul mers al producţiei. O astfel de veste este şi aceea că în cinstea zilei de 1 Mai cele două echipe de topitori de la turnătoria de fontă şi-au îndeplinit planul pe luna martie înainte de termen: prima la 21 martie cu o depăşire de 20 la sută, a doua la 25 martie cu o depăşire de 3 la sută. De remarcat este şi economia de 450 kg. de cupru la turnare, precum şi economia de 10 tone fontă. In frunte se află muncitori de nădejde ca Petre Voină, Ludovic Jop şi Iuliu Simon din prima echipă şi Vasile Mandiuc, Nicolae Bulichi, Lucia Damian şi Ludovic Bagoly din echipa doua.N. PROSAN. coresp. 2400 kg. metal economisit Economisirea de metal a devenit una din preocupările principale ale muncitorilor și tehnicienilor de al fabrica „Drum nou“ din Mediaș. Studiul întreprins de conducerea întreprinderii pentru verificarea tehnologiei unor repere, a scos la iveală însemnate rezerve de economii de metal In urma propunerilor făcute de către muncitori şi tehnicieni în consfătuirile de producţie, colectivul fabricii s-a angajat să economisească pînă la sfîrşitul anului 20 tone de metal. Cele mai mari economii se pot realiza la şuruburi presate la cald şi rece, nituri, inele de resort şi alte repere. Muncitorii Victor Boian şi Mihai Simion vor promit ca inelele de resort simple să fie confecţionate din deşeuri!« rezultate de la inelele duble, prin care se economiseşte o însemnată cantitate de metal Conducerea întreprinderii, împreună cu comitetul de întreprindere, au luat măsuri ca propunerile făcute de muncitori să fie traduse în practică. Astfel, sortarea materialului se face acum pe dimensiuni, din capetele de la debitat, sortate, se pot obţine produse de dimensiuni mai mici. Tehnologii, împreună cu serviciul tehnic au elaborat şi afişat norme de control în conformitate cu standardele de stat. Schimbând tehnologia de presare a unor şuruburi speciale, s-a redus simţitor rebutul. Pînă în prezent de la data luării angajamentelor, colectivul fabricii a realizat 2400 kg. de metal economii. Sarcina de plan pe trimestrul I, la valoarea producţiei globale a fost realizată în proporţie de 102 la sută De asemeni, s-au livrat fondului pieţei pentru aprovizionarea magazinelor, produse în valoare de 60.000 lei peste prevederile planului. In lupta pentru realizarea angajamentelor, printre fruntaşi se numără muncitorii Făgetan Ulisse, Preda Virgil, Andrei Kraft, Ioan Asztalos şi alţii. Colectivul fabricii „Vitrometan“ Mediaş, a primit pentru a şasea oară „Steagul roşu“ de producţie, de întreprindere fruntaşă pe ramură In cursul zilei de 28 martie, muncitorii, tehnicienii, inginerii şi funcţionarii fabricii „Vitrometan“ Mediaş, au sărbătorit un deosebit succes. Pentru realizările frumoase obţinute in depăşirea sarcinilor de plan pe semestrul I al anului trecut, au primit Steagul roşu de întreprindere fruntaşă p© sectorul sticlă şi ceramică fină, din partea Ministerului Industriei Bunurilor de Consum şi a C.C. al Sindicatelor Muncitorilor din Industria Bunurilor de Consum. Din darea de seamă prezentată de tov. Aron Solomovici, directorul întreprindrii, a reieșit că in cursul semestrului II/ 1957, colectivul de conducere în strînsă colaborare cu comitetul sindical șiîndrumat în mod permanent de comitetul de partid a mobilizat muncitorii şi tehnicienii în lupta pentru realizarea sarcinilor de plan. Un factor hotăritor în depăşirea sarcinilor de plan l-au avut cele 154 de măsuri tehnicoorganizatorice, aplicate, propuse de muncitori şi tehnicieni în consfătuirile de producţie. S-au executat o serie de mici mecanizări care au dus la creşterea productivităţii muncii, îmbunătăţirea procesului tehnologic şi la uşurarea muncii. Astfel sarcina de plan s-a îndeplinit la valoarea producţiei globale în proporţie de 110 la sută, producţia marfă în tone în proporţie de 112 la sută, iar producţia marfă mii bucăţi în proporţie de 110,6 la sută Productivitatea muncii a crescut pe cap de muncitor cu 6,7 la sută. In cadrul planului de producţie s-au produs peste 1000 de sortimente din care multe pentru export. Colectivul de muncă a avut o preocupare deosebită pentru a da produse la un preţ de cost cât mai redus. Prin îmbunătăţirea tehnologiei preţul de cost s-a redus cu 2,4 la sută faţă de sarcina planificată La depăşirea planului de producţie o contribuţie de seamă au adus echipele conduse de comuniştii: Magyara Gheorghe, Wilhelm Wocan, Ion Miţiguş, Iosif Kislinger, Ioan Bokor şi mulţi alţii, care dînd exemplu in muncă au mobilizat masa de muncitori să-şi sporească efortul pentru depăşirea planului. In încheiere, formaţiile artistice ale fabricii au prezentat în faţa participanților un bogat program artistic.