Drum Nou, mai 1958 (Anul 15, nr. 4158-4182)

1958-05-03 / nr. 4158

iPg ^xsmvM proletari din toate tarile. oNiTiva ■ ORGAN Al COMITETULUI REGIONAL PM.R. SI AL^AV^SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN ANUL XV, Nr. 4158 ★ SIMBÄTÄ, 3 MAI 1958 ★ 6 PAGINI, 20 BANI /M i 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii şi a frăţiei celor ce muncesc din toate ţările, a fost sărbătorită de oamenii muncii din patria noastră sub steagul luptei pentru pace, pentru independenţa naţională a popoarelor, pentru democraţie şi socialism. narcata demonstraţie de 1 Hal a oamenilor muncii tradiţionala manifestaţie dinCapitala Joi dimineaţa a avut loc în Piaţa Stalin tradiţionala manifestaţie a oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai — ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, încă din zorii zilei principalele bulevarde şi străzi ale Capitalei, străjuite de clădiri sărbătoresc pavoazate, au fost străbătute de nesfîrşite coloane ale oamenilor muncii ce se îndreptau spre marea piaţă bucurreşteană unde urma să aibă loc demonstraţia. Peste întregul oraş domnea atmosfera caracteristică marilor zile de sărbătoare, mii de steaguri roşii şi tricolore unduind în bătaia viaţului de primăvară, florile multicolore pe care femei şi fete le fluturau deasupra capetelor, şi, mai ales, voioşia şi cîntecele vesele care exprimau atit de bine setea de viaţă, de frumos, voinţa fermă de a munci cu spor care animă harnicul nostru popor. Ora 9. Sosirea In Piaţa Stalin a conducătorilor partidului şi guvernului este salutată de ovaţiile miilor de oameni ai muncii participanţi la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. In tribuna centrală au luat loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, (Continuare în pag. 6-a) Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Apostol OAMENI AI MUNCII DIN CAPITALA PATRIEI NOASTRE, DRAGI TOVARĂŞI ŞI TOVARĂŞE, DRAGI OASPEŢI DE PESTE HOTARE, Urmînd vechea noastră tradiţie muncitorească, ne-am adunat azi, în prima zi a lunii mai, să sărbătorim ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua unităţii de acţiune a oamenilor muncii de pretutindeni în lupta pentru pace şi progres social. Cu ocazia acestei măreţe sărbători a omenirii muncitoare, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, al guvernului Republicii Populare Române şi al Consiliului Central al Sindicatelor, vă transmit, dragi tovarăşi, un fierbinte salut şi vă felicit călduros pentru realizările de seamă obţinute în lupta pentru construirea socialismului în patria noastră. Adresez salutul nostru călduros delegaţiilor din alte ţări, veniţi să sărbătorească împreună cu noi ziua de 1 Mai. Prezenţa lor în mijlocul nostru este un simbol viu al legăturilor frăţeşti internaţionaliste pe care poporul nostru muncitor le întăreşte necontenit, credincios măreţei chemări care de la Marx şi Engels încoace străbate deceniile şi continentele: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!“. Anul acesta sărbătoarea de 1 Mai se desfăşoară sub semnul unor noi succese istorice repurtate de sistemul mondial socialist şi de mişcarea de eliberare socială şi naţională a popoarelor, sub semnul unirii tot mai strînse a oamenilor muncii din toate ţările în lupta împotriva pericolului unui război atomic, pentru pace, independenţă naţională şi socialism. Popoarele ţărilor lagărului socialist sărbătoresc ziua de 1 Mai în condiţiile unui avînt continuu al economiei, ştiinţei şi culturii, al creşterii bunăstării celor ce muncesc. In admiraţia întregii omeniri progresiste, poporul sovietic face în această zi gloriosul bilanţ al înfăptuirilor sale epocale, care-l apropie sistematic de ţelul său: crearea bazei tehnico-materiale a comunismului, ajungerea din urmă şi întrecerea celor mai înaintate ţări capitaliste în ce priveşte producţia industrială şi agricolă pe cap de locuitor. Uniunea Sovietică a şi întrecut cea mai dezvoltată putere imperialistă — Statele Unite ale Americii — în multe domenii ale ştiinţei şi tehnicii. Mari succese au obţinut în construirea socialismului Republica Populară Chineză şi celelalte ţări democratpopulare din Europa şi Asia. Intr-ajutorarea frăţească a ţărilor lagărului socialist, ajutorul internaţionalist acordat acestora de către U.R.S.S., face posibilă dezvoltarea forţelor de producţie în fiecare dintre ţările socialiste într-un ritm neîntîlnit în istorie. De la această tribună trimitem salutul nostru fierbinte marelui popor sovietic, eroic constructor al comunismului, salutul nostru frăţesc poporului chinez şi tuturor popoarelor care odată cu noi sărbătoresc în această zi, ca oameni liberi, stăpîni pe soarta lor, victoriile repurtate în construirea socialismului. In ţările capitaliste ziua de 1 Mai este ziua solidarităţii de luptă a clasei muncitoare şi a tuturor oamenilor muncii, împotriva exploatării capitaliste, a mizeriei, scumpirii vieţii şi şomajului, consecinţă a politicii de război a cercurilor imperialiste, zi de luptă pentru pace şi prietenie între popoare. In Statele Unite ale Americă şi în alte state capitaliste criza economică îşi arată colţii, înseşi statisticile burgheze sunt nevoite să recunoască reducerea producţiei industriale şi creşterea armatei de şomeri, care în Statele Unite ale Americii a ajuns la peste 6 milioane, în Germania occidentală la 1 milion 400 de mii, în Italia la 2 milioane. Tuturor celor care în ţările capitaliste, coloniale şi dependente luptă împotriva exploatării şi asupririi, pentru democraţie şi progres social, popoarelor care luptă pentru consolidarea sau cucerirea independenţei naţionale, clasa noastră muncitoare, toţi cei ce muncesc în patria noastră liberă, le trimit un salut frăţesc. Tovarăşi şi tovarăşe, In acest an ziua de 1 Mai constituie o viguroasă demonstraţie a uni- I tăţii şi luptei oamenilor muncii de pretutindeni împotriva războiului, pentru coexistenţa paşnică. In calea planurilor agresive imperialiste se ridică forţa uriaşă a lagărului socialist în frunte cu U.R.S.S., mişcarea comunistă şi muncitorească internaţională, clasa muncitoare din (Continuare în pag. 2-a) Entuziastul miting din Oraşul Stalin Primăvara a biruit ultimele rămăşiţe îndărătnice ale iernii, punînd stăpinire pe întreaga natură. Ca un talentat pictor, ea şi-a întins culoarea verde, plină de prospeţime şi viaţă peste culmile dealurilor, peste întinderile ca palma ale cîmpiilor, fără să neglijeze coroana, pînă mai ieri golaşă, a pomilor. La Oraşul Stalin, primăvara a poposit anul acesta ceva mai tîrziu decit în alte oraşe ale ţării, dar a venit cu o întreagă ambianţă de culori. 1 Mai... Veşmîntul primăvăratec acoperă viu şi puternic faţa şi umerii oraşului. Faţada clădirilor, instituţiilor şi întreprinderilor din oraş, vitrinele magazinelor, respiră un aer sărbătoresc. prin miile de steaguri roşii şi tricolore, care îşi unduiesc faldurile in adierea dulce a brizei de primăvară. Principalele artere ale oraşului, care-şi dau mâna în piaţa „23 August“, s-au umplut de animaţie încă de dimineaţă. La început, ici, colo, pe străzi, se auzeau în liniştea dimineţii paşi izolaţi şi grăbiţi, mai tîrziu grupuri de paşi, ca spre ora opt şi jumătate, pe străzi să se scurgă ca nişte fluvii, spre piaţa „23 August“, coloane compacte de oameni ai muncii, purtînd în priviri, în toată fiinţa lor, bucuria succeselor obţinute pe frontul muncii şi al producţiei, în cinstea marii sărbători a oamenilor muncii de pe toate meridianele globului pămîntesc. Muncitorii din fabrici şi uzine s-au dăruit cu abnegaţie muncii în zilele premergătoare lui 1 Mai (Continuare în pag. 2-a) Cuvîntarea tov. Nicolae Marchian, secretar al Comitetului de partid al regiunii Stalin Dragi tovarăşi şi tovarăşe, Din însărcinarea Comitetului regional de partid, vă salut şi vă felicit călduros cu prilejul zilei de 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările. Tovarăşi, Alături de întregul nostru popor liber şi stăpîn pe munca şi destinele sale, oamenii muncii din regiunea Stalin sărbătoresc ziua de 1 Mai trecînd în revistă cu mîndrie patriotică măreţele realizări obţinute pe calea înfloririi economice şi culturale a scumpei noastre patrii — Republica Populară Romina. Prin munca eroică a clasei muncitoare, ţărănimii muncitoare şi intelectualităţii legate de popor, sub conducerea înţeleaptă a Partidului Muncitoresc Român, ţara noastră merge pe drumul construirii socialismului. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii din regiunea noastră întimpină şi cinstesc măreaţa sărbătoare de 1 Mai cu un bogat bilanţ de realizări, în lupta pentru îndeplinirea hotărîrilor celui de-al ll-lea Congres al partidului. Planul producţiei globale al industriei socialiste din regiunea noastră a fost îndeplinit pe primul trimestru al anului 1958 în proporţie de 105,3 la sută, iar planul creşterii productivităţii muncii cu 100,8 la sută, ceea ce a dus la reducerea preţului de cost al produselor. In focul întrecerii socialiste în cinstea zilei de 1 Mai, au apărut şi au fost extinse iniţiative valoroase în producţie. Astfel, în urma chemării colectivului Uzinelor de tractoare, s-au economisit de către întreprinderile metalurgice din regiune 700 tone de metal, din care numai colectivul uzinelor „Steagul Roşu“ a realizat în primul trimestru 292 tone. Talentatul colectiv al uzinelor „Ernst Thälmann“ a dat patriei primul lot de tractoare U.T. O.S. 27. Cu realizări importante întâmpină ziua de 1 Mai şi ţărănimea muncitoare, aliata de nădejde a clasei muncitoare în făurirea orînduirii socialiste. (Continuare în pag. 2-a) Aspect de la măreţul miting din Oraşul Stalin