Drum Nou, iulie 1958 (Anul 15, nr. 4208-4234)

1958-07-22 / nr. 4226

PROLETARI DIN TOATE , ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PM.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN ANUL XV, NR. 4226 ★ MARȚI, 22 IULIE 1958 ★ 6 PAGINI, 20 BANI Jos mîinile imperialiştilor de pe Orientul arab! Mari mitinguri de protest în întreaga regiune împotriva agresiunii americane şi engleze în Liban şi Iordania Condamnăm pe cei ce ameninţă pacea Zeci de muncitori, tehnicieni şi funcţionari ai Atelierelor de locomotive şi vagoane din Oraşul Stalin, s-au întilnit în marea hală a secţiei I, într-un miting fulger, pentru a-şi exprima protestul împotriva agresiunii imperialiştilor angloamericani împotriva popoarelor arabe. În cuvîntul său, tov. Ioan Bădiţoiu, preşedintele comitetului de întreprindere, a spus : „Fără nici un motiv real, în afara tendinţei de exploatare a popoarelor arabe, a bogăţiilor lor naturale şi îndeosebi a zăcămintelor petrolifere, Statele Unite ale Americii şi Anglia, au încălcat grav dreptul internaţional şi Carta ON.U.“. Popoarele lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică. Peste 300 de muncitori, tehnicieni, ingineri şi funcţionari din schimbul de dimineaţă, de la fabrica „Textila Roşie“ din Oraşul Stalin, s-au strîns ieri într-un miting de protest împotriva agresiunii S. A. şi Angliei în ţările Orientului arab. Mitingul a fost deschis de tov. Vasile Lupşan, secretarul organizaţiei de bază. A vorbit apoi tov. Gheorghe Fărăianu, care a expus pe scurt agresiunea imperialiştilor americani şi englezi împotriva unor popoare paşnice şi dornice de libertate. Pe feţele muncitorilor care ascultau cu atenţie cuvintele vorbitorului se puteau citi indignarea pentru ruşinoasa faptă a agresorilor şi sprijinitorilor lor. Agresiunea imperialiştilor, a subliniat mecanicul Alexandru Julea, nu găseşte argumente de justificare. Ea nu este decit o acţiune tâlhărească, sortită inevitabil eşecului. Alături de întreaga lume cerem încetarea imediată a agresiunii şi retragerea armatelor invadatoare din ţările arabe. In cuvîntul ei, utemista Kantor Elena a arătat că întregul tineret din fabrică se alătură luptei popoarelor arabe. Au mai luat cuvîntul muncitoarea Ecaterina Balaş, Mustaţă Nicolae şi alţi muncitori, care au cerut retragerea imediată a agresaprin mesajul adresat de N. S. Hruşciov, Statelor Unite ale Americii, Angliei, Franţei şi Indiei în care se cere convocarea pentru ziua de 22 iulie 1958 a unei conferinţe a şefilor de guverne pentru studierea situaţiei din Orientul arab, dovedesc dorinţafierbinte de a menţine pacea. In încheiere, vorbitorul în numele întregului colectiv de muncitori, şi-a exprimat solidaritatea cu lupta de eliberare apopoarelor din Orientul arab şi protestul vehement împotriva agresiunii imperialiste, care ameninţă pacea lumii întregi. Tov. Vasile Stingihe vorbind în numele secţiei I locomotive a spus: „înfierăm acţiunile mîrşave provocatoare ale imperilor care tulbură şi ameninţă prin invazia lor pacea întregii lumi. Adunarea a adoptat o moţiune de protest adresată legaţiei Statelor Unite la Bucureşti. Este ora 15,30 minute. Muncitorii, tehnicienii şi inginerii de la Automotoare C F.R. Oraşul Stalin, s-au adunat cu toţii în faţa clădirii administraţiei, într-un miting de protest. Mitingul a fost deschis de tov. Octavian Lupu, secretarul comitetului de partid care a dat cuvîntul tov. Nicolae Timaru, preşedintele comitetului de întreprindere, care a vorbit despre scopul intervenţiei armate ale S.U.A. şi Angliei in Liban şi Iordania. Au luat apoi cuvîntul mai mulţi muncitori şi ingineri. — Noi, muncitorii, inginerii şi tehnicienii de la Automotoare C.F.R. — a spus lăcătuşul Aurel Mecşa, condamnăm cu asprime intervenţia armată a S.U.A. şi Angliei în Liban şi Iordania şi cerem retragerea imediată a trupelor agresoare de pe teritoriul acestor ţări. Cunoaştem cu toţii ce urmăresc imperialiştii în Orientul Apropiat şi Mijlociu şi de aceea ne solidarizăm cu popoarele arabe care luptă pentru independenţa lor naţională, rialiştilor şi cerem imediata retragere a trupelor engleze şi americane din tarile arabe“. „Nu vrem ca pacea obţinută cu preţul atîtor jertfe să fie ameninţată de un nou război de către imperialiştii care au exploatat şi poporul nostru ani de-a rîndul “ — a spus comunistul Agachi Ştefan. „Nouă, tineretului, ne este dragă viaţa, libertatea, pacea şi de aceea condamnăm cu tărie pe aceia care ameninţă pacea popoarelor arabe, pacea lumii întregi. Să se pună capăt intervenţiei străine în Liban şi Iordania“ , încheie atemtstul Ioan Dumitrescu. Au mai luat cuvîntul Dumitru Bădiţoiu, Tudor Dumitru, secretarul comitetului U.T.M., Grigore Nicolae şi alţii, ei exprimîndu-şi solidaritatea cu lupta de eliberare a popoarelor arabe, şi cerînid retragerea trupelor străine de pe teritoriul acestor ţări. In încheierea mitingului, a fost citită o moţiune de protest a oamenilor muncii din Atelierele de locomotive şi vagoane împotriva agresiunii imperialiste din Orientul arata. — Noi, tineretul iubim pacea — a spus montatorul Ion Nicollae. Vrem să trăim în linişte, să învăţăm, să construim socialismul. Iubim pe toţi acei care luptă pentru apărarea păcii şi sunt împotriva războiului. De aceea, condamnăm cu vehemenţă amestecul imperialiştilor americani şi englezi în treburile interne ale statelor arabe, care luptă pentru independenţa lor naţională, şi cerem să se pună capăt imediat acţiunilor agresive împotriva acestor ţări iubitoare de pace. A mai luat cuvîntul ing. Radu Rodeanu, turnătorul Liviu Doboş, Gheorghe Petru, secretarul comitetului U.T.M. şi alţii.In încheierea mitingului, muncitorii, inginerii şi tehnicieniide la Automotoare C.F.R. au scandat lozincile: „Afară cu agresorii americani din Liban“; „Afară cu agresorii englezi din Iordania“, „Trăiască lupta popoarelor arabe care luptă pentru apărarea independenţei lor naţionale“, „Jos cu aţâţătorii la război !“. Imperialiştii să ştie că nu tolerăm nici un fel de agresiune Afară cu agresorii americani din Liban !Participanţii la mitingurile organizate la Fabrica de cauciuc (stingă) şi fabrica „Drapelul Roşu“ (dreapta) ascultînd pe vorbitori, care înfierează agresiuiea americană şi engleză în Liban şi Iordania. DECLARAŢIA guvernului R.P. Române în legătură cu acţiunile agresive ale Angliei în Orientul Mijlociu şi Apropiat După intervenţia militară colonialistă a Statelor Unite în Liban, un nou act de agresiune împotriva popoarelor din Orientul Mijlociu şi Apropiat a fost săvîrşit de Anglia, ale cărei unităţi militare au debarcat în Iordania. Apare şi mai evident că acţiunile militare agresive ale S.U.A şi Anglia în Liban şi Iordania sunt verigi ale unui plan imperialist unic de reprimare a mişcării de eliberare naţională a ţărilor din Orientul arab în scopul menţinerii sau readucerii lor în robia colonialistă. De altfel, cercurile oficiale din Statele Unite şi Anglia nici nu-şi ascund intenţiile lor agresive împotriva noului regim din Irak, care s-a pronunţat pentru o politică naţională arabă, împotriva colonialismului, pentru relaţii bune cu toate statele. Agresiunea colonialistă are ca scop apărarea intereselor marilor monopoluri petrolifere imperialiste, şi în primul rind a celor din Statele Unite şi Anglia, care jefuiesc bogăţiile naturale ale ţărilor Orientului Mijlociu şi Apropiat. Sprijinindu-se reciproc în acţiunile lor agresive, S. U. A. şi Anglia s-au angajat într-o nouă aventură războinică care periclitează grav pacea Orientului Mijlociu şi Apropiat şi a lumii întregi. Guvernele S. U. A. şi Angliei, care poartă întreaga răspundere pentru consecinţele acţiunilor lor agresive, să ţină seama că popoarele iubitoare de pace din lumea întreagă nu vor tolera ca pacea lor să fie tulburată şi vor şti să dea cuvenita ripostă agresorilor. Poporul român, împreună cu toate popoarele iubitoare de pace, înfierează amestecul armat al colonialiştilor americani şi englezi in treburile interne ale popoarelor arabe. Guvernul român îşi reafirmă convingerea că singura cale de rezolvare a problemelor Orientului Mijlociu şi Apropiat este respectarea dreptului inalienabil al popoarelor arabe la o dezvoltare liberă şi independentă, întregul popor român şi guvernul său cer guvernelor Angliei şi S. U. A. să oprească amestecul lor armat în treburile interne ale ţărilor din Orientul arab şi să-şi retragă imediat trupele din Liban şi Iordania. Guvernul şi poporul român consideră că, faţă de situaţia gravă pentru pace şi securitatea popoarelor care s-a creat în Orientul Mijlociu şi Apropiat, Organizaţia Naţiunilor Unite are datoria să ia de urgenţă măsuri pentru a pune capăt intervenţiei militare a Statelor Unite şi Angliei împotriva popoarelor arabe, măsuri pentru apărarea păcii şi securităţii popoarelor. Guvernul şi poporul român asigură popoarele arabe de solidaritate deplină cu lupta lor pentru libertate şi independenţă naţională. I -rucoc- - ot+u -&&& 0 jjg Bătălia pentru recoltă în raionul Sibiu La gospodăria agricolă colectivă „Tractorul Roşu“ din comuna Cristian, raionul Sibiu, treierişul orzului este în toi. In prima zi, 16 iulie s-au treierat 15.400 kg. orz. S-au obţinut, de pe 40 hectare, in medie 2200 kg. orz la hectar, faţă de 1800 kg. planificat. Este în plină desfăşurare şi secerişul griului. Gospodăria colectivă şi-a îndeplinit angajamentul de a fi prima pe raion la predarea cotelor către stat, obţinînd astfel chitanţa nr. 1. Fruntaşi în muncile agricole sunt colectiviştii Iosif Kufleitner, Eremia Grigore, membri de partid, Ioan Pîşu, Susana Sturn şi alţii. Au venit cu toţii la secerism . Gospodăria colectivă „Vasile Roaită“ din Armaş are citeva hectare de grîu într-un teren de pantă, unde trebuie secerat cu coasa. Zeci de colectivişti, femei şi bărbaţi, vîrstnici şi tineri, lucrează aici de zor. „In colectiv şi munca e mai spornică“ spun ei. „ Am venit mai multe cu 10 persoane decit efectivul,spune ztmbind colectivistul Gheorghe Asner. Eu am adus şi pe cele două fete ale mele, care locuiesc la oraş şi In prezent sunt în concediu. Vor să termine până la 22 iulie cu secerişul. In această muncă ei sunt ajutaţi de gospodăria de stat Apolăul Mare, care pune la dispoziţia lor o combină. Colectiviştii la rîndul lor au ajutat gospodăria de stat la secerişul orzului, ce a fost culcat de vînt. Colectiviştii fruntaşi Ioan Fleacă, Mihai Schuster, Gheorghe Krech se străduiesc să fie în fruntea colectiviştilor și la seceriș. Decalajul între seceriş şi treieriş este prea mare La gospodăria agricolă de stat Cristian deşi s-a terminat secerişul orzului de pe 70 hectare, lucrare executată cu secerătorilegători, totuşi treierişul n-a început, nici la 17 iulie. Gospodăria este înzestrată cu tot utilajul necesar pentru executarea lucrărilor. Pentru a nu pierde nici un bob se cere să se depună tot efortul pentru a grăbi treierişul. Exemplul mecanizatorilor loan Lălăi, Mihai Toth, loan Ursu, loan Conţi şi alţii, care sunt in fruntea colectivului in aceste munci trebuie urmat de toti mecanizatorii gospodăriei. Mai multă atenţie muncii politice de masă Dacă din punct de vedere organizatoric lucrările agricole prezintă unele aspecte pozitive, trebuie spus că s-au neglijat unele forme ale agitaţiei. Gazetele de perete din gospodăria colectivă Cristian şi din gospodăria de stat Cristian, n-au scos încă ediţii in legătură cu campania de seceriş şi treieriş. Articolele sunt învechite, datate cu o lună in urmă. Această lipsă trebuie grabnic lichidată. Gazetele de perete să popularizeze fruntaşii în producţie, metodele de muncă şi să combată cu tăriei lipsurile ce se ivesc.