Drum Nou, februarie 1959 (Anul 16, nr. 4389-4412)

1959-02-01 / nr. 4389

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VA I ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P. H. R. STALIN ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XVI, NR. 4389 ★ DUMINICA, 1 FEBRUARIE 1959 * 6 PAGINI, 80 BANI Deschiderea lucrărilor Conferinţei regionale de partid Stalin Ieri dimineaţă, în sala de festivităţi a Uzinelor de tractoare „Ernst Thälmann“ din Oraşul Stalin, au început lucrările Conferinţei regionale de partid. La Conferinţă participă delegaţi aleşi la conferinţele raionale şi orăşeneşti de partid, muncitori, ingineri şi tehnicieni, lucrători din gospodăriile agricole de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare, colectivişti şi întovărăşiţi, oameni de ştiinţă, literatură şi artă, activişti de partid, de stat, din economie, ofiţeri ai Forţelor noastre armate, precum şi invitaţi. Lucrările Conferinţei regionale au fost deschise de tovarăşul Maxim Berghianu, membru supleant al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid Stalin, care după ce a arătat importanţa Conferinţei regionale de partid, In numele participanţilor a salutat prezenţa la Conferinţa regională de partid a tovarăşului Petre Borilă, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R.P.R. Delegaţii la Conferinţă şi-au manifestat prin aplauze îndelungate dragostea faţă de Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romin, în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu- Dej. S-a trecut apoi la alegerea prezidiului Con (Continuare în pag. 2-a) IN CLIŞEU: Prezidiu' Cobferinţieî iregionale de partid (Continuare în pag. 2 a) Darea de seamă a Comitetului regional de partid Stalin, prezentată de tovarăşul Maxim Berghianu, prim-secretar al Comitetului regional de partid La Moscova se desfăşoară în prezenţa delegaţilor a 70 de partide comuniste şi muncitoreşti, sub privirile opiniei publice mondiale, lucrările celui de al XXI-Iea Congres extraordinar al marelui Partid Comunist al Uniunii Sovietice, eveniment de însemnătate istorică în viaţa poporului sovietic şi a tuturor popoarelor lumii. Gîndurile noastre pline de caldă recunoştinţă şi dragoste se îndreaptă, alături de gîndurile şi sentimentele întregii omeniri muncitoare, spre gloriosul partid făurit de Lenin, călăuzitorul ferm şi înţelept al mişcării comuniste internaţionale, stegarul neabătut al luptei maselor din lumea întreagă pentru pace, democraţie şi socialism, conducătorul eroicului popor sovietic pentru înfăptuirea apropiată a comunismului. Ocupîndu-se de situaţia internaţională, tovarăşul Maxim Berghianu a arătat că perioada care a trecut de la ultima conferinţă de partid a organizaţiei noastre regionale, este marcată de creşterea uriaşă a forţei lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, de întărirea unităţii politice şi ideologice a mişcării comuniste internaţionale, de creşterea puterii de atracţie a ideilor marxismteninismului şi de intensificarea luptei popoarelor pentru pace, democraţie şi socialism, de creşterea mişcării naţionale de eliberare. Un eveniment de covirşitoare însemnătate pentru mişcarea coraunistă şi muncitorească din lumea întreagă, a arătat vorbitorul, l-a constituit Consfătuirea reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti de la Moscova, din noiembrie 1957. Declaraţia Consfătuirii şi Manifestul Păcii, sunt importante documente programatice menite să călăuzească şi să dea un puternic avint activităţii partidelor comuniste şi muncitoreşti, luptei revoluţionare în lumea întreagă. Unitatea de monolit a mişcării comuniste internaţionale s-a manifestat cu putere în riposta zdrobitoare dată revizioniştilor contemporani care au încercat fără rezultat în interesul imperialismului mondial, să scindeze lagărul socialist şi mişcarea comunistă. După ce a arătat succesele mari obţinute de Uniunea Sovietică în dezvoltarea economiei naţionale, realizările epocale obţinute în domeniul ştiinţei şi tehnicii, prin lansarea pentru prima oară în lume a sateliţilor artificiali ai pămîntului şi a planetei artificiale a soarelui, precum şi succesele celorlalte ţări care construiesc socialismul, vorbitorul a subliniat perspectivele grandioase pe care le oferă planul septenal în construcţia desfăşurată a comunismului în Uniunea Sovietică. Prin îndeplinirea planului de şapte ani, ce se dezbate de istoricul Congres al XXI-lea al P.C.U.S., forţa economică a Uniunii Sovietice se va dubla, poporul sovietic va parcurge o etapă hotărîtoare către obiectivul prevăzut pentru 1970 — depăşirea la producţia globală şi la producţia pe cap de locuitor a Statelor Unite. Uniunea Sovietică va deveni astfel ţara cu cel mai înalt nivel de trai din lume. De asemeni, ţările lagărului socialist, cu ajutorul multilateral internaţionalist al Uniunii Sovietice, vor cunoaşte o puternică dezvoltare economică în următorii ani. Ca urmare, în anul 1965 sistemul socialist mondial va ajunge să dea mai mult de jumătate din producţia mondială, cucerind superioritatea absolută asupra capitalismului. Avîntul economic general, caracteristic familiei frăţeşti a statelor socialiste, se află într-un contrast izbitor cu declinul economic al statelor capitaliste, cuprinse în momentul de faţă de o puternică criză economică. Toate încercările burgheziei, ale revizioniştilor şi ale tuturor apologeţilor capitalismului, de a înfrumuseţa faţada sistemului capitalist, au dat faliment. Capitalismul este ros mai adine decit oricînd de propriile sale contradicţii de neînlăturat. Prăbuşirea sistemului colonial al imperialismului în Asia, iar în prezent în Africa şi America Latină, se accentuează tot mai mult. Odioasa agresiune a imperialiştilor americani şi englezi împotriva popoarelor arabe, provocările nerușinate împotriva R. P. Chineze, războiul murdar din Algeria, dus de colonialiștii francezi, înarmarea atomică a Germaniei occidentale, aducerea la putere de că CONGRESUL AL XXI-LEA AL P.C.U.S. Dezbaterile asupra raportului prezentat de tovarăşul N. S. Hruşciov Şedinţa din dimineaţa zilei de 31 ianuarie MOSCOVA 31 (Agerpres). TASS transmite din şedinţa de sîmbătă dimineaţa a celui de al XXI-lea Congres extraordinar al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice au continuat discuţiile pe marginea raportului tovarăşului N. S. Hruşciov „Cu privire la cifrele de control ale dezvoltării economiei naţionale a U.R.S.S. pe anii 1959—1965“. Acest plan măreţ de dezvoltare continuă, puternică a economiei şi culturii patriei socialiste este pe deplin realistă iată ideea principală cuprinsă în cuvîntările delegaţilor. Vorbitorii au subliniat de asemenea că noile teze teoretice, formulate în raportul tovarăşului N. S. Hruşciov, sînt o contribuţie valoroasă la teoria marxist-feninistă care luminează calea construirii societăţii comuniste. Şedinţa din dimineaţa de 31 ianuarie s-a deschis sub preşedinţia lui L. N. EFREMOV. El a dat cuvîntul lui I. D. MUSTAFAEV, prim-secretar al C.C. al Partidului Comunist din Azerbaidjan. A fost un timp, a spus I. D. Mustafaev, cînd, în ceea ce priveşte dezvoltarea sa economică, Azerbaidjanul se afla la un nivel tot atît de înapoiat ca celelalte ţări ale Orientului Apropiat şi Mijlociu. Astăzi însă Azerbaidjanul s-a transformat într-o Republică sovietică înaintată, avînd o industrie, agricultură şi cultură socialistă puternic dezvoltate. Aceasta o datorează Azerbaidjanul înfăptuirii neabătute a înţeleptei politici naţionale leniniste, grijii permanente a Comitetului Central al Partidului şi a guvernului sovietic, pentru înflorirea tuturor Republicilor naţionale ale Uniunii Sovietice, ajutorului frăţesc al marelui popor rus, care şi-a cîştigat stima şi dragostea profundă a oamenilor muncii din întreaga lume. In septenal, a arătat I. D. Mustafaev, producţia globală a industriei Republicii va creşte cu 93 la sută. In continuare a luat cuvîntul A. I. KIRICENKO, membru al Prezidiului C.C. al IRC.U.S. şi secretar al C.C. al P.C.U.S. Toate uriaşele realizări ale ţării noastre, a declarat el, sînt rezultatul muncii organizatorice gigantice a Partidului nostru, al rolului său conducător, al politicii sale leniniste clarvăzătoare. Dezvoltînd și aplicînd în mod creator teoria marxist-leninistă, partidul înlătură cu curaj din cale tot ceea ce și-a trăit traiul, s-a învechit, tot ceea ce frînează mersul nostru înainte. A. I. Kiricenko a subliniat că o astfel de frină a fost grupul antipartinik Malenkov, Kaganovici, Molotov, Bulganin şi Şepilov, care, după moartea lui I. V. Stalin a acţionat împotriva celor mai importante măsuri ale Comitetului Central, îndreptate spre asigurarea avîntului continuu al economiei şi culturii. Dogmatici demni de dispreţ, care s-au rupt de viaţă, membrii grupului nici nu bănuiau cit de mult rămîn ei in urmă faţă de marxism-leninismul viu şi adevărat, de viaţa poporului, de tot ceea ce transformă teoria într-o forţă materială. Zdrobind grupul antipartinic, Comitetul Central a repurtat o mare victorie în practica construcţiei comuniste. Acum, pînă şi scepticul cel mai înrăit îşi dă seama cîtă dreptate a avut şi cît de perspicace a fost Comitetul Central al P.C.U.S., a spus în continuare A. I. Kiricenko, înfăptuind una după alta măsuri de cea mai mare importanţă. Partidul nostru, a subliniat A. I. Kiricenko, a întărit şi mai mult legăturile cu poporul. In Partidul Comunist intră cei mai buni fii şi fiice ale poporului sovietic, spre a lupta în rîndurile lui pentru înfăptuirea celor mai înalte idealuri ale omenirii. Pentru a îndeplini şi a depăşi cu succes măreţele sarcini ale planului septenal, trebuie să muncim şi mai bine. Planul septenal, a subliniat vorbitorul, trebuie să devină pentru fiecare comunist program de luptă. Fiecare trebuiesă-şi găsească locul, rolul în munca comună a poporului sovietic pentru înfăptuirea planului septenal. Tocmai aici trebuie să se manifeste rolul organizator al organizaţiilor de bază ale partidului. Un rol măreţ în această operă revine şi Comsomolului nostru leninist. In continuare A. I. Kiricenko a vorbit despre munca cu cadrele. A luat apoi cuvîntul D. I. BARASKIN, oţelat la uzina de automobile din Minsk, un reprezentant al glorioasei clase muncitoare din UR.SIS. In cuvîntarea sa el a vorbit despre marele avînt în muncă şi în activitatea politică cu care masele au întîmpinat Congresul al XXI-lea al P.C.U.S. In aplauzele delegaţilor, D. I. Baraskin a declarat că în cinstea Congresului al XXI-lea al partidului el şi-a luat angajamentul personal să sporească producţia de oţel în primul an al septenalului cu 20 la sută, să economisească în fiecare lună cite 20.000 de kilowaţi-ore energie electrică. El îşi îndeplineşte angajamentele producînd peste plan, în timpul unui schimb, 3 tone de oţel. Aceasta, desigur, nu este mult, a spus oţelarul, da , dacă această contribuţie modestă o vom înmulţi cu numărul schimburilor din cursul septenalului şi la aceasta vom adăuga munca miloanelor de oameni sovietici, vom obţine în mod suplimentar sute de mii de tone de oţel. Iar aceste tone suplimentare de oţel vor grăbi mişcarea noastră spre comunism. In continuare a luat cuvîntul V.P. MILARSCIKOV, şeful secţiei agricole pentru R.SF.S.R. a C. C. al P.C.U.S., care şi-a consacrat cuvîntarea dezvoltării agriculturii în Federaţia Rusă. Colhozurile şi sovhozurile din Federaţia Rusă, a spus V.P. Milavscikov, pot îndeplini înainte de termen sarcina planului septenal în ce priveşte producţia agricolă. Şi nu încape , îndoială că ele vor face faţă cu succes acestei sarcini. Delegaţii au întîmpinat cu căldură cuvîntarea lui SEVERO AGUIRRE, membru al Comitetului Executiv al Partidului Popular Socialist din Cuba. (Continuare în pag. 6-a) CREŞTE ŞI SE ÎNTĂREŞTE SECTORIL MSI an IMN Pe baza exemplului, încă 12 familii au intrat în gospodăria colectivă Cu toate că gospodăria agricolă colectivă „6 Martie“ din oraşul Săcele este una din gospodăriile mici ale raionului Codlea, totuşi rezultatele obţinute de colectiviştii de aici se ridică la nivelul celor mai bune şi mai mari gospodării. Astfel, in ultimii trei ani, gospodăria a obţinut in medie la hectar peste 2.300 kg. grîu, iar în anul 1958, pe lotul experimental, a obţinut 3.100 kg. la hectar, la orzoaică media pe anul trecut a fost de 8.360 kg., la cartofi 19.600 kg., la sfeclă de zahăr 21.300 kg. In anul trecut S.M.T Hărman a contribuit substanţial la obţinerea rezultatelor bune. Un exemplu grăitor este acesta: parte din suprafaţa cultivată cu cartofi a fost insăminţată mecanic. La recoltat, de pe totul însăminţat mecanic, s-a obţinut un spor de 7.890 kg. la hectar faţă de cel însămînţat manual. Datorită acestor realizări colectiviştii au contractat cu S.M.T. Hărman ca în acest an lucrările agricole principale să fie executate mecanic. Ca rezultat al producţiilor obţinute pentru fiecare zi muncă, colectiviştii au primit cîte 4.800 kg. cereale, 10 kg. cartofi, 10 lei şi multe altele, ceea ce a făcut ca valoarea zilei-muncă să ajungă la 43 lei. In ultima săptămlnă, avînd convingerea că gospodăria colectivă este cea mai sigură cale spre belşug şi viaţă îndestulată, încă 12 familii cu 28 hectare au intrat in gospodărie. Prin felul lor de a munci, colectiviştii din oraşul Săcele işi sporesc cu fiecare an succesele. Ing. GH. IONESCU cores p.