Drum Nou, decembrie 1971 (Anul 28, nr. 8366-8392)

1971-12-04 / nr. 8369

Proletari din toate firile, unifi-vi Junim ORGAN Al COMITETULUI JUDEŢEAN BRAŞOV AL P.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN 4 decembrie 1974 Anul XXVIII nr. 8369 SIMBATA, 4 pagini 30 bani In prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu s-a sărbătorit ieri jubileul de 50 de ani de existenţă a Uzinei de autocamioane din Braşov Una din importantele întreprinderi constructoare de maşini, nu numai ale Braşovului, dar şi ale ţării, Uzina de autocamioane, a sărbătorit ieri, 3 decembrie, jubileul unei jumătăţi de secol de prodigioasă existenţă. Cu prilejul festivităţii, miile de muncitori, ingineri şi tehnicieni au avut bucuria de a-l avea din nou în mijlocul lor pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Moment fericit pentru harnicul colectiv de aici de a-şi exprima sentimentele de dragoste şi preţuire faţă de conducătorul partidului şi statului, de a raporta succesele dobîndite în înfăptuirea sarcinilor cincinalului denumit pe bună dreptate cincinalul construcţiilor de maşini. Aniversarea a prilejuit totodată un bilanţ al etapei parcurse de la înfiinţare şi pînă astăzi al marilor înfăptuiri obţinute sub conducerea partidului în anii socialismului, în vizita la Braşov, secretarul general al partidului a fost însoţit de tovarăşii : Ion Gheorghe Maurer, Maxim Berghianu şi Dumitru Popescu. La sărbătoarea constructorilor de autocamioane iau parte numeroşi foşti muncitori, ingineri şi tehnicieni ai uzinei, astăzi pensionari, sau cărora în decursul anilor le-au fost încredinţate munci de răspundere în activul de partid şi de stat, muncitori şi tehnicieni de la Uzina de tractoare, de la „Metrom“, de la alte mari întreprinderi de renume din centrul industrial Braşov, aniversarea întreprinderii fiind o sărbătoare a tuturor braşovenilor, a întregii ramuri a construcţiilor de maşini, încă de la intrarea în judeţ, unde tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi oaspeţi sunt salutaţi de tovarăşul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Braşov al P.C.R., de alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, au venit în întîmpinare un mare număr de oameni ai muncii. Toţi cei prezenţi fac oaspeţilor o primire deosebit de călduroasă. Se ovaţionează îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul general, pentru prosperitatea patriei noastre scumpe — Republica Socialistă România. Pînă la porţile uzinei sărbătorite — la Predeal, la Timiş, la Dîrste —, mulţimea salută cu bucurie trecerea coloanei oficiale. La intrarea în întreprindere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi de stat sunt întîmpinaţi de Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Constantin Cîrţînă, prim-secretar al Comitetului municipal Braşov al P.C.R., ing. Gheorghe Trică, directorul general al Centralei industriale de autocamioane şi tractoare, director general al uzinei, Pavel Ştefan, secretar al Consiliului Central al U.G.S.R., de reprezentanţi ai conducerii întreprinderii şi un mare număr de muncitori, tehnicieni şi ingineri. Populaţia muncitoare a uzinei ovaţionează îndelung, aplaudă, scandează „Ceauşescu—P.C.R.". Tineri în salopete albastre înconjoară cu dragoste pe secretarul general al partidului, pe ceilalţi oaspeţi; un grup de fete înmînează buchete de flori. Buchete de flori oferă şi pionierii. Dragi tovarăşi, Este o deosebită plăcere pentru mine, pentru tovarăşul Maurer şi pentru ceilalţi tovarăşi de a lua parte la aniversarea împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea uzinei — eveniment important din istoria întreprinderii dumneavoastră, a minunatului ei colectiv. Doresc să vă adresez cu acest prilej, dumneavoastră, tuturor muncitorilor, tehnicienilor şi inginerilor, un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, a Consiliului de Miniştri, la care adaug salutul meu personal. (Aplauze puternice, prelungite), în cei 50 de ani de existenţă, uzina dumneavoastră a parcurs un drum lung, devenind astăzi una din cele mai puternice uzine constructoare de maşini din România, cu un colectiv de peste 15.000 de salariaţi. După cum cunoaşteţi, în această perioadă în uzină s-au produs multe maşini şi utilaje. Mica expoziţie pe care am văzut-o astăzi reaminteşte tot ceea ce întreprinderea a produs mai important în anii de cînd a fost creată, se arată cum a crescut, cum s-a dezvoltat acest minunat colectiv de oameni ai muncii cu o înaltă calificare pînă la realizarea autocamionului românesc de astăzi, ce se bucură de o bună apreciere, atît în ţară, cît şi în străinătate. (Aplauze prelungite). Vizitînd unele sectoare noi ale uzinei mi-a făcut o deosebită plăcere să constat că se introduce cu fermitate tehnica avansată, mecanizarea, automatizarea proceselor de producţie, ceea ce contribuie mult la ridicarea nivelului general al producţiei, la îmbunătăţirea continuă a calităţii camionului românesc. Dacă am compara cum arăta uzina cu trei-patru ani în urmă şi cum arată astăzi, am putea spune că ea a suferit transformări radicale în această direcţie. Desigur, nu s-ar putea afirma că nu mai este nimic de făcut , dar rezultatele obţinute în ultimii doi-trei ani pe acest drum al modernizării uzinei dovedesc că avem aici un colectiv puternic în stare să rezolve orice problemă de ordin tehnic. De aceea, aş dori să exprim convingerea mea, a conducerii de partid, că în următorii doi-trei ani Uzina de camioane va deveni una din cele mai moderne întreprinderi de construcţii de maşini din România. Vă urez din toată inima să atingeţi acest nivel în cel mai scurt timp. (Aplauze puternice, urale). Aţi obţinut an de an rezultate de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan. Cincinalul trecut l-aţi realizat în bune condiţiuni, iar planul pe anul acesta — primul an al actualului cincinal în care uzina dumneavoastră urmează, să producă un nou camion modern — de asemenea, se realizează şi chiar se depăşeşte cu un anumit procent, înţeleg că uzina este în transformare, că are loc, o dată cu asigurarea producţiei, şi dezvoltarea şi dotarea ei, de aceea consider că rezultatele pe acest prim an al cincinalului sunt bune, cu toate că ele nu sunt încă pe măsura acestui puternic colectiv. Am convingerea că în următorii patru ani ai cincinalului veţi obţine asemenea rezultate încît, la sfîrşitul anului 1975, prevederea înscrisă în plan, de a ajunge la circa 38.000 de camioane, să o depăşiţi cu cel puţin cîteva mii de camioane. Există toate posibilităţile pentru aceasta, iar construcţiile pe care le realizaţi acum vor permite să se producă mult mai mult decit este prevăzut în plan. De aceea, felicitîndu-vă pentru rezultatele bune obţinute pînă acum, pentru realizarea cu succes a sarcinilor din primul an al cincinalului, vă urez, totodată, să încheiaţi cincinalul actual cu realizări mult mai mari. (Aplauze puternice). Pe toţi ne bucură faptul că acest colectiv închegat, de înaltă calificare, desfăşoară o activitate cu rezultate bune, că în toate domeniile de activitate — al producţiei, productivităţii muncii, al calităţii — obţine an de an realizări tot mai însemnate. Dar, — deşi sîntem la o sărbătoare şi de obicei cu asemenea prilejuri se spun numai lucruri bune — nu am putea afirma că nu mai există, totuşi, o serie de deficienţe care trebuie înlăturate. Este necesar să se aibă în vedere ca în următorii ani să se aducă astfel de îmbunătăţiri producţiei uzinei încît autocamionul românesc să poată concura cu oricarecamion, modern silingr existent pe piaţa internaţională. Eu cred că sarcina nu este prea grea, taină seama de dotarea uzinei şi mai cu seamă de valoarea colectivului ei de muncitori, tehnicieni şi ingineri în stare să răspundă în mod corespunzător cerinţelor progresului continuu al uzinei şi, prin aceasta, şi al economiei noastre naţionale. De aceea, este necesar ca întreg colectivul de cercetători, tehnologi, muncitori, să acţioneze în strînsă colaborare pentru a lichida rapid deficienţele care mai există şi pentru a ridica în continuare nivelul tehnic al producţiei din uzina dumneavoastră. în al doilea rînd, doresc să arăt că s-au obţinut rezultate bune — mai cu seamă în ultimii doi ani — pe linia autodotării. Aveţi, în această privinţă, un program bun pînă în 1975. Dar şi în legătură cu aceasta ar trebui să spunem că sînteţi, de fapt, abia la început, cu atît mai mult cu cît uzina dumneavoastră a produs la un moment dat şi maşiniunelte, deci are c experienţă în această direcţie; producerea utilajelor necesare uzinei nu se poate realiza decât de colectivul uzinei. Iată de ce este necesar să se acorde mai multă atenţie dezvoltării sectorului de autodotate, creării de maşini-unelte, de maşini-agregat nu numai pentru nevoile uzinei, ci şi pentru necesităţile altor întreprinderi din România. Cu timpul — şi aş dori ca acest timp să nu fie prea îndepărtat — va trebui să participăm şi la export cu această producţie de înaltă tehnicitate, care este cea mai căutată, mai competitivă şi mai rentabilă pe piaţa internaţională. Consider că şi în această direcţie colectivul dumneavoastră este capabil să realizeze în scurt timp programul ce îi revine, chiar să-l depăşească. Aş dori din toată inima să obţineţi pe acest drum realizări mult mai mari decât prevederile stabilite în plan. (Aplauze prelungite). Nu aş dori să vorbesc pe larg de productivitatea muncii, de economii, de reducerea consumurilor de metal şi de materiale ; aceste probleme trebuie să ne preocupe zilnic. De aceasta depinde creşterea producţiei cu un preţ de cost cît mai redus, cu cheltuieli cît mai mici, sporirea beneficiilor întreprinderii, sporirea contribuţiei la creşterea venitului naţional, la crearea resurselor necesare pentru dezvoltarea în continuare a economiei şi pentru ridicarea nivelului de viaţă al întregului nostru popor. In această privinţă, în uzina dumneavoastră sunt încă rezerve însemnate şi trebuie acţionat pen (Continuare in pag. 03-a) GUVÎNTARE A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi ceilalţi conducători de partid şi de stat sint intîmpinaţi cu căldură de constructorii de autocamioane Continuare in pa®, a Z-o) DECRET privind conferirea ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I Uzinei de autocamioane Braşov Pentru contribuţia adusă la industrializarea ţării şi participarea activă a colectivului Uzinei de autocamioane Braşov la opera de construire a socialismului şi meritele sale în promovarea progresului tehnic al economiei naţionale, cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Se conferă ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I Uzinei de autocamioane Braşov. Preşedintele Consiliului de Stat NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ Cu prilejul aniversării a 50 de ani de la înfiinţarea Uzinei de autocamioane Braşov, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Pentru merite deosebite în întreaga activitate desfăşurată în anii construcţiei socialiste a ţării şi pentru contribuţia personală adusă la dezvoltarea Uzinei de autocamioane Braşov se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste" şi medalia de aur „Secera şi Ciocanul" tovarăşilor : Comănici Nicolae, şef de atelier, Sultanu I. Vasile, prim-topitar... Man G. Dionisie, sculer. Preşedintele Consiliului de Stat NICOLAE CEAUŞESCU Industria braşoveană îndeplineşte cu succes sarcinile din primul an al cincinalului Planul pe 11 luni a fost depăşit cu : ■ 492.460.000 lei la producţia globală ■ 445.610.000 lei la producţia marfă. ■ 349.844.000 lei la producţia marfă vîndută şi încasată. ■ 63.646.000 lei la volumul mărfurilor desfăcute prin comerţul socialist. Oamenii muncii din industria braşoveană au încheiat recent bilanţul activităţii de producţie pe 11 luni din primul an al cincinalului 1971—1975. Rezultatele obţinute constituie dovezi elocvent® ale puternicei efervescenţe creatoare declanşate în rîndul colectivelor de muncă de amplul program iniţiat de partidul nostru pentru îmbunătăţirea activităţii ideologice, ridicarea nivelului general al cunoaşterii şi educaţia socialistă a maselor, pentru aşezarea relaţiilor din societatea noastră pe baza principiilor eticii şi echităţii socialiste şi comuniste. Ele reprezintă o plenară contribuţie la materializarea sarcinilor stabilite de cel de-al X-lea Congres al P.C.R. pentru dezvoltarea economică şi socială, fiind astfel atestatul convingător al hotărîrii neabătute şi al dăruirii cu care oamenii muncii din industria braşoveană îşi fructifică tot mai deplin capacitatea de creaţie, forţa organizatorică pentru înfăptuirea exemplară a politicii clarvăzătoare a partidului şi statului nostru. Animaţi de o înaltă conştiinţa civică, muncitorii, inginerii şi tehnicienii din întreprinderile industriale braşovene s-au angajat în acest an într-o vastă şi rodnică întrecere socialistă pentru sporirea producţiei, creşterea productivităţii muncii şi a eficienţei economice, modernizarea şi diversificarea fabricaţiei, realizarea unor produse de tot mai înaltă tehnicitate, cu un grad sporit de competitivitate pe piaţa externă. Pentru atingerea acestor obiective, sub directa conducere şi îndrumare a organelor şi organizaţiilor de partid, colectivele de muncă din fabrici şi uzine au iniţiat numeroase şi eficiente măsuri politice, tehnice şi organizatorice, în fruntea transpunerii în practică a acestora s-au situat pretutindeni comuniştii — forţa cea mai înaintată a societăţii noastre. La îndemnul lor, colectivele de muncă au înscris pe agenda întrecerii socialiste un amplu evantai de acţiuni pentru extinderea mecanizării şi automatizării proceselor de producţie, aplicarea unor tehnologii noi, avansate şi de mare randament, îmbunătăţirea parametrilor calitativi ai produselor fabricate, folosirea cît mai deplină a capacităţilor de producţie, a timpului de lucru şi a forţei de muncă, mai buna organizare a producţiei şi a muncii, utilizarea superioară, economicoasă, a materiilor prime şi materialelor. Măsurile iniţiate de comunişti, de colectivele largi de muncitori, ingineri şi tehnicieni în aceste multiple domenii au avut drept rezultat obţinerea unor realizări de prestigiu în îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan din primul an al cincinalului, a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. Elocvent este în acest sens faptul că prevederile de plan pe 11 luni au fost depăşite pe ansamblul industriei braşovene cu 492.480.000 lei la producţia globală şi cu 445.410.000 lei la producţia marfă. Perfecţionările aduse în ultimul timp în domeniul aprovizionării tehnicemateriale, al desfacerii producţiei, au creat premise favorabile pentru depăşirea cu aproape 350 milioane lei a planului la producţia marfă vândută şi încasată. Aceste rezultate, prin sporurile de producţie obţinute, au determinat o creştere cu 5,7 la sută a productivităţii muncii industriale faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, îmbunătăţirile aduse calităţii produselor, însemnatele producţii suplimentare obţinute, alături de creşterea veniturilor populaţiei şi a volumului de mărfuri desfăcute prin comerţul socialist, au avut drept rezultat creşterea nivelului de trai al celor ce muncesc. Acest lucru este atestat, printre altele, de faptul că în 11 luni din acest an braşovenii au cumpărat, din unităţile comerţului socialist un volum de mărfuri cu 63.646.000 lei mai mare decit prevederile planului la acest capitol şi cu 301 milioane lei mai mult decit în aceeași perioadă a anului trecut. (Continuare în pag. a 4-a) Şi-au realizat planul anual Răspunzînd cu entuziasm la Chemarea Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, colectivul de muncitori, ingineri şi tehnicieni de la U.P.R.U.C.-Făgăraş s-a angajat într-o rodnică întrecere socialistă pentru sporirea producţiei, diversificarea şi modernizarea fabricaţiei, creşterea productivităţii muncii şi a eficienţei economice. Pentru atingerea acestor obiective, harnicii constructori de utilaj chimic au iniţiat numeroase măsuri politice, tehnice şi organizatorice. Ca urmare, colectivul uzinei a raportat ieri îndeplinirea integrală a prevederilor de plan pe anul în curs la producţia globală şi la producţia marfă, fapt ce creează posibilitatea obţinerii, pînă la finele anului, a unei însemnate producţii suplimentare.