Drum Nou, martie 1974 (Anul 31, nr. 9061-9087)

1974-03-29 / nr. 9085

ZIARUL „DRUM NOU“ nr. Marea Adunare Nationale, forul suprem al terii PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VAI JUDEţ braşov ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN BRAŞOV AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XXXI Nr. 9085 Vineri, 29 martie 1974 4 pagini 30 bani A PROCLAMAT PREŞEDINTE AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA PE TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU, CEL MAI IUBIT FIU AL POPORULUI NOSTRU JURĂMÂNTUL DEPUS DE PREŞEDINTELE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA IN FATA MARII ADUNĂRI NAŢIONALE SI A ÎNTREGII NAŢIUNI ROMÂNE ! „Jur să slujesc cu credinţă patria, să acţionez cu fermitate pentru apărarea înde- I pendenţei, suveranităţii şi integrităţii ţării şi pentru bunăstarea şi fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului şi a comunismului în Republica Socialistă Ro mânia! ! Jur să respect şi să apăr Constituţia şi legile ţârii, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democraţiei so-I cialiste, pentru afirmarea în viaţa societăţii şi a normelor eticii şi echităţii socialiste! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie şi alianţă cu toate ţările socialiste, de colaborare cu toate naţiunile lumii, fără deosebire de orînduire socială, pe baza deplinei egalităţi în drepturi, de solidaritate cu forţele revoluţionare, progresiste de pretutindeni, de pace şi prietenie între popoare! Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste şi devotament pentru strălucirea şi măreţia naţiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România!“. 5 Ziua de 28 martie 1974 va rămîne adine întipărită în istoria patriei, în conştiinţa poporului nostru, în această zi memorabilă, înfăptuind voinţa întregii naţiuni, Marea Adunare Naţională - forul suprem al ţării în care sunt reprezentaţi muncitorii, ţăranii, intelectualii, români, maghiari,, germani, toţi oamenii muncii din ţara noastră convocată în a XlI-a sesiune a celei de-a VI-a legislaturi, a proclamat preşedinte al Republicii Socialiste România pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Această înaltă învestitură - intru totul sprijinită prin dragostea şi încrederea nemărginită a tuturor cetăţenilor patriei - constituie o nouă şi strălucită recunoaştere a meritelor nepieritoare pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu le-a cîştigat în faţa partidului, a întregului popor, ca eminent militant revoluţionar, care conduce cu abnegaţie destinele ţării spre înfăptuirea ţelurilor socialismului şi comunismului în România, slujeşte fără preget cauza păcii şi progresului în lume. Aşteptat cu îndreptăţită emoţie şi bucurie de toţi cei ce trăiesc şi muncesc pe pămîntul nostru străbun, momentul acesta, cu rezonanţă unică în istoria patriei, şi-a pus amprenta solemnă, de mare sărbătoare naţională, asupra întregii desfăşurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea în clădirea Palatului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu este întîmpinat de preşedintele Marii Adunări Naţionale, de membrii Biroului M.A.N. O entuziastă manifestaţie de dragoste şi simpatie îi este rezervată secretarului general al partidului în sala de şedinţe. În lojile oficiale iau loc tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraş, Maxim Berghianu, Elena Ceauşescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, János Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Vasile Vîlcu. Sunt de faţă membrii supleanţi ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi secretari ai C.C. al P.C.R. La lucrările sesiunii participă numeroşi invitaţi - membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători de instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, oameni ai muncii, academicieni, alţi oameni de ştiinţă şi cultură, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine. De asemenea, sunt prezenţi şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti. Deputaţii Marii Adunări Naţionale, în picioare, prin îndelungi şi puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebită căldură pe conducătorul partidului şi statului nostru. In această atmosferă înălţătoare, tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, declară deschise lucrările sesiunii. In şedinţa istorică a Marii Adunări Naţionale din dimineaţa zilei de 28 martie 1974, în conformitate cu noile prevederi ale Constituţiei Republicii Socialiste România, adoptate, în cadrul aceloraşi lucrări, cu puţin timp înainte, de deputaţii M.A.N., a avut loc ceremonia alegerii preşedintelui Republicii Socialiste România. în faţa Marii Adunări Naţionale a luat cuvîntul tovarăşul Emil Bodnaraş, vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a spus: Tovarăşe deputate, Tovarăşi deputaţi, Pentru alegerea preşedintelui Republicii, a primului preşedinte al Republicii Socialiste România, propun Marii Adunări Naţionale, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, candidatura omului care a dat atit de mult patriei şi poporului său, cauzei mari a socialismului, colaborării paşnice intre popoare, progresului, civilizaţiei umane şi păcii - secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. Deputaţii Marii Adunări Naţionale, întreaga asistenţă salută cu entuziasm propunerea ca tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, să fie ales preşedintele Republicii Socialiste România. Răsună nesfîrşite ovaţii, puternice urale. Ora 11,35. Sunt clipe de profundă semnificaţie pentru viaţa partidului şi statului nostru. In unanimitate, deputaţii Marii Adunări Naţionale aleg pe tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU in inalta funcţie de preşedinte al Republicii Socialiste România. Cel mai strălucit fiu al naţiunii române, omul între oamenii zilelor noastre, conducătorul care încununează şirul marilor bărbaţi de stat ai neamului nostru este primul preşedinte al Republicii Socialiste România. Ora 11,37. Prin votul unanim al Marii Adunări Naţionale, care exprimă voinţa întregului popor român, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU este proclamat preşedinte al Republicii Socialiste România. (Continuare in pag. a 2-a) CUVlNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU Stimate tovarăşe şi Stimaţi tovarăşi deputaţi, Doresc să încep prin a vă mulţumi dumneavoastră, aleşilor naţiunii, pentru încrederea ce mi-aţi acordat-o alegîndu-mă în cea mai înaltă şi de răspundere funcţie în stat - aceea de preşedinte al Republicii Socialiste România. Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins în acest moment. Ştiu că încrederea pe care mi-aţi acordat-o dumneavoastră, ca şi încrederea şi dragostea pe care mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că din momentul in care am intrat în mişcarea revoluţionară şi am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale şi naţionale a poporului, cauza socialismului şi comunismului. De mai mulţi ani partidul şi poporul... ■»■ au încredinţat cele mai înalte răspunderi în partid şi în stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire în cele mai bune condiţiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă a parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economico-sociale, a ridicării bunăstării şi fericirii poporului. In toţi aceşti ani, am acţionat cu hotărire neabătută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor în vederea înfăptuirii programului de dezvoltare multilaterală a ţării. Acum, în aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate măreţele înfăptuiri din aceşti ani - ca dealtfel tot ceea ce am realizat în epoca construcţiei socialiste - reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care îşi îndeplineşte cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societăţii, a harnicei şi minunatei ţărănimi muncitoare, care în strînsă alianţă cu clasa muncitoare constituie temelia de granit a orînduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualităţi, care în colaborare cu muncitorimea şi ţărănimea aduce o contribuţie de preţ la înfăptuirea programului de dezvoltare a ţârii noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulţumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegaţia şi devotamentul cu care a înfăptuit şi înfăptuieşte politica Partidului Comunist Român - expresie fidelă a intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite). Doresc, de asemenea, să subliniez şi cu acest prilej că toate marile realizări dobîndite de poporul nostru demonstrează convingător justeţea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a ştiut şi ştie să aplice, în mod creator, legităţile generale ale socialismului la condiţiile concrete din ţara noastră, identificind cele mai potrivite căi de dezvoltare a forţelor de producţie, de organizare a societăţii, de edificare a noii orinduiri sociale. Succesele poporului român pe calea zidirii societăţii socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit şi se călăuzeşte neabătut, în întreaga sa activitate, de concepţia revoluţionară despre lume a proletariatului - materialismul dialectic şi istoric. Am acţionat întotdeauna pentru întărirea partidului, a unităţii sale politice, organizatorice şi ideologice, pentru creşterea rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate, considerînd că aceasta este garanţia realizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că in ţara noastră locuiesc, de veacuri, şi cetăţeni de altă naţionalitate, am militat neabătut pentru realizarea în cadrul societăţii a deplinei egalităţi in drepturi şi a frăţiei în muncă şi luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Am avut permanent în minte învăţămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai in strînsă unitate, în condiţii de deplină egalitate în drepturi, oamenii muncii pot infringe exploatarea şi pot cuceri libertatea şi independenţa patriei, pot infringe orice greutăţi, pot asigura progresul societăţii, pot da viaţă idealului de libertate şi dreptate socială, pot înălţa edificiul socialismului în patria noastră. (Aplauze puternice). Am acţionat neabătut pentru întărirea conducerii şi muncii colective în toate sectoarele de activitate, înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii şi muncii colective a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid şi de stat, a maselor largi populare, la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului. Tocmai faptul că organele de partid şi de stat au acţionat in strînsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării ţării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societăţii noastre. lată de ce sint pe deplin conştient că marile sarcini care stau in faţa partidului şi poporului nostru nu pot fi înfăptuite decit aplicînd neabătut principiile conducerii şi muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificînd înţelepciunea poporului nostru. Aceasta asigură victoria in făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului în România ! (Aplauze puternice). Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi statului, a creşterii rolului său de organizator in toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontenit la întărirea forţelor noastre armate, la ridicarea capacităţii de apărare a patriei, de a acorda atenţie întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne şi Justiţiei, pentru a-şi putea îndeplini indatoririle faţă de patrie şi popor in conformitate cu Constituţia şi legile ţării. Am considerat că are o importanţă de prim ordin apărarea hotărita a intereselor poporului muncitor, respectarea cu sfinţenie a legalităţii socialiste, a Constituţiei şi legilor ţării. Vă asigur că şi in viitor, atita timp cit voi avea încrederea partidului şi poporului, voi face totul pentru respectarea Constituţiei şi legilor ţării, pentru ca societatea noastră să fie o societate demnă, liberă, a unor oameni stăpîni pe destinele lor, care îşi făuresc, aşa cum doresc ei, viitorul. (Aplauze puternice). Pornind de la principiile comuniste, am promovat criticarea deschisă şi intransigentă a abuzurilor şi greşelilor sâvîrşite în trecut , împreună cu organele de partid şi de stat au fost luate măsuri ferme pentru a le pune capăt şi a face imposibilă repetarea lor, apreciind că asemenea manifestări şi practici sunt străine atit orînduirii socialiste, cit şi firii poporului nostru, moralităţii şi simţului său de omenie şi dreptate. (Aplauze puternice). întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă şi efectivă a maselor populare la conducerea diferitelor sectoare de activitate, la luarea hotărîrilor privind dezvoltarea societăţii noastre socialiste. Perfecţionarea continuă a democraţiei socialiste, făurirea de către poporul însuşi, în mod conştient, a propriului său destin constituie o cerinţă logică a mersului înainte al societăţii noastre pe calea socialismului şi comunismului şi de aceea vom face totul şi un viitor pentru a asigura cel mai larg cadru de manifestare a personalităţii umane şi de participare a maselor la conducerea tuturor sectoarelor de activitate, a întregii noastre societăţi. (Aplauze puternice). Pornind de la faptul că esenţa politicii partidului nostru, raţiunea supremă a socialismului însuşi este ridicarea bunăstării şi fericirii omului, am făcut totul pentru ca, pe măsura dezvoltării forţelor de producţie, a creşterii avuţiei naţionale, să sporească continuu nivelul de trai material şi spiritual al poporului. S-a acţionat permanent pentru asigurarea manifestării plenare în cîmpul vieţii sociale a personalităţii umane, pentru ca omul să se simtă liber şi stâpîn a tot ceea ce se înfăptuieşte in societatea noastră, pentru a da fiecăruia posibilitatea să-şi valorifice din plin calităţile şi talentele în slujba progresului multilateral al patriei. Vom face şi în viitor totul pentru realizarea directivelor Congresului al X-lea şi ale Conferinţei Naţionale a partidului privind ridicarea necontenită a nivelului de trai, dezvoltarea relaţiilor noi, socialiste, înfăptuirea principiilor şi normelor de convieţuire socială, a eticii şi echităţii socialiste. Poporul român, înfăptuind neabătut programul Partidului Comunist, a asigurat dezvoltarea economicosocială impetuoasă a ţârii, îndeplinirea cu succes a sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului; realizările de pînă acum demonstrează că poporul este hotârit să realizeze înainte de termen prevederile planului cincinal. La plenara Comitetului Central din zilele trecute au fost adoptate o serie de măsuri ce urmează a fi înscrise pe ordinea de zi a actualei sesiuni a Marii Adunări Naţionale. Printre documentele ce vor fi puse în dezbatere se află şi proiectul Legii cu privire la retribuirea muncii. Noua lege este chemată să dea expresie noilor realităţi din ţara noastră, schimbărilor produse in forţele de producţie, în relaţiile de producţie, să afirme cu putere in viaţă principiile socialiste ca bază a noului sistem de retribuire. Vom sărbători anul acesta, cu rezultate remarcabile, a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub dominaţia fascistă. Vom păşi in deceniul următor al noii istorii a ţârii cu hotârîrea fermă de a asigura dezvoltarea economico-socialâ tot mai accelerată a României socialiste, crearea unei baze materiale superioare necesare ajungerii din urmă a ţărilor avansate din punct de vedere economic, edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, creării condițiilor pentru trecerea treptată spre comunism. Doresc, de la această înaltă tribună, să vă asigur pe dumneavoastră, să asigur partidul, întregul popor, can îndeplinirea înaltelor răspunderi ce mi s-au încredinţat, nu voi precupeţi nimic pentru unirea eforturilor partidului şi poporului în vederea realizării cu succes a Programului partidului, pentru împlinirea năzuinţelor poporului nostru de bunăstare şi fericire. (Aplauze puternice). Pornind de la faptul ca între politica internă şi externă există o strînsă unitate dialectică, am acţionat permanent pentru înfăptuirea consecventă a directivelor Congresului al X-lea şi Conferinţei Naţionale privind dezvoltarea relaţiilor internaţionale ale României, creşterea contribuţiei sale la cauza progresului social, a colaborării şi păcii in lume. Punend in mod constant la temelia politicii noastre externe dezvoltarea prieteniei şi colaborării multilaterale cu toate ţările socialiste, extinderea şi consolidarea relaţiilor cu ţările, care au păşit pe calea dezvoltării economico-sociale indepanderand întărirea solidarităţii cu toate forţele progresiste ; acţionăm, totodată, in spiritul coexistenţei paşnice, pentru amplificarea raporturilor reciproc avantajoase cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Consider că în realizarea marilor răspunderi încredinţate de partid şi popor, am datoria de a promova neabătut această politică şi vă asigur, dragi tovarăşi, că nu voi precupeţi nici un efort pentru a înfăptui politica externă trasată de Congresul al X-lea şi de Conferinţa Naţională a partidului. (Vii aplauze). Ţara noastră va acţiona cu toată fermitatea in sprijinul mişcărilor de eliberare naţională, a forţelor progresiste de pretutindeni, militind pentru a se pune capăt politicii imperialiste de forţă şi dictat, colonialismului şi neocolonialismului. Vom lupta pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a fi pe deplin stăpin pe bogăţiile lui, pe destinele sale, de a-şi făuri viaţa aşa cum o doreşte, fără nici un amestec din afară. Vom aşeza şi în viitor relaţiile României cu celelalte state pe baza principiilor deplinei egalităţi in drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne şi avantajului reciproc. Afirmarea tot mai puternică în lume a acestor principii constituie garanţia instaurării unei politici noi, de colaborare şi pace intre toate naţiunile. Militind pentru promovarea acestor principii în relaţiile dintre toate statele, poporul român a obţinut prieteni pe toate meridianele globului. Tratatele de prietenie, declaraţiile şi comunicatele comune semnate cu zeci şi zeci de state şi în care aceste principii sunt proclamate cu putere arată consecvenţa şi hotârîrea cu care România socialistă acţionează pentru statornicirea unor noi relaţii, democratice, în viaţa internaţională. Se pune mai mult ca oricind, la ordinea zilei, problema generalizării acestor relaţii în toate domeniile. Se impun relaţii echitabile în colaborarea şi schimburile economice. Am în vedere, în primul rînd, raportul intre preţul materiilor prime şi cel al produselor industriale, accesul tuturor naţiunilor, in condiţii de deplină egalitate, atit la materii prime, cit și la tehnologii avansate. Aceasta constituie o necesitate pentru dezvoltarea viitoare a omenirii, pentru lichidarea rapidă a subdezvoltării, pentru crearea pe planeta noastră a unei lumi mai drepte şi mai bune. (Aplauze puternice). Trăim o epocă de mari transformări revoluţionare, sociale şi naţionale, de afirmare în lume a voinţei popoarelor, de promovare a unor relaţii noi între state, bazate pe deplină egalitate şi respect reciproc. Este necesar să facem totul pentru încheierea cu succes, încă în acest an, a Conferinţei generaleuropene, care trebuie să ducă la aşezarea raporturilor dintre statele continentului pe principii noi, să asigure o largă colaborare intre toate ţările europene, să dea mai multă garanţie fiecărui popor că se va putea consacra dezvoltării sa(Continuare to pog. 3-6)