Drum Nou, mai 1974 (Anul 31, nr. 9114-9116)

1974-05-02 / nr. 9114

Pag. 2 DHUM NCU IERI, PE OGOARELE JUDEŢULUI S-A LUCRAT DIN PLIN Ziua de 1 Mai a fost sărbătorită prin muncă şi in satele judeţului. Lucrătorii din fermele de stat, ţăranii cooperatori, mecanizatorii, specialiştii au continuat cu intensitate lucrările în cimp, in grădinile de legume şi pe pajiştile naturale, înscriind noi fapte în cronica marii întreceri pentru producţii cit mai mari. Pe agenda de lucru au figurat, ca şi pînă acum, terminarea însămînţărilor pe ultimele suprafeţe, îngrijirea culturilor, irigaţiile, pregătirile pentru păşunatul animalelor etc. Dar iată cîteva din relatările primite ieri din diferite unităţi din judeţ- Activitate febrilă în toate sectoarele La C.A.P. SACELE, una dintre cele mai puternice cooperative agricole, ziua de muncă s-a început, ca de obicei, cu activitate febrila în toate sectoarele. 10 mecanizatori şi-au reluat activitatea la grăpatul şi rebilonatul cartofilor, alţii la fertilizarea, pregătirea terenului şi semănatul porumbului siloz, iar un număr însemnat de cooperatoare din cadrul fiecărei brigăzi au continuat întreţinerea culturilor de sfeclă de zahăr, mac, gulii furajere, ceapă. „De aici, de la grădină, ne spunea Andrei Balint, preşedintele cooperativei, azi a plecat spre pieţele Braşovului primul transport de ceapă şi spanac din recolta acestui an". — In curînd se va începe păşunatul. Ce pregătiri faceţi in acest sens? — In anul acesta, pe păşunile noastre va fi întreţinut un număr mult mai mare de animale decît în anul trecut. De aceea, şi azi pe pajişti au lucrat numeroşi oameni care au pregătit cele 13 stîni şi au continuat săparea de şanţuri pentru desecarea unor suprafeţe mlăştinoase. Finăl acum, s-au săpat circa 3.000 m, de asemenea şanţuri. A doua praşilă la sfecla de zahăr La cooperativa agricolă din CRISTIAN s-a trecut la efectuarea celei de-a doua praşile mecanice la sfecla de zahăr. Ieri, tractoristul Oyntzen Petru şi Ion Olteanu au efectuat lucrarea pe 12 ha., ajungîndu-se ca în total pînă aseară să se realizeze 30 ha. din cele 102 cultivate cu sfeclă. Pentru a-şi putea respecta angajamentul de a obţine în anul acesta o producţie superioară la cartofi, cooperatorii şi mecanizatorii din Cristian sunt în avans şi cu lucrările de îngrijire a culturii respective. Aşa se face că rebilonarea a fost terminată pe toate cele 230 ha., iar acum se lucrează la grăpatul culturii. De asemenea, profitîndu-se de vreme ceva mai caldă, ieri a fost continuată şi erbicidarea griului, realizîndu-se pînă acum o treime din suprafaţa cultivată. Aproape 1.000 ha. cu porumb... .. .s-au însămînţat în cadrul formelor ce aparţin de I.A.S. RUPEA. Ieri s-au încheiat lucrările pe suprafeţele destinate culturii pentru boabe pe toate cele 550 ha. prevăzute şi s-a continuat lucrul pe cele prevăzute a fi cultivate cu porumb siloz. Alexandru Ianiu, inginerul şef al întreprinderii, spunea că pretutindeni s-a asigurat o bună calitate a lucrării, ceea ce dă garanţia că prima etapă a bătăliei pentru recolte mari a fost trecută cu succes. In unele ferme ale întreprinderii s-a declanşat şi acţiunea de întreţinere a culturilor. La ferma 8 Criţ, condusă de Virgil Stoian, se prăşeşte sfecla furajeră, iar la fermele 5, 6 şi 7 Lovnic se fac erbicidări la cerealele de toamnă, lucrări ce se vor continua cu tot mai mare intensitate şi in zilele care urmează. Acordul global stimulează iniţiativa şi hărnicia Cu spor s-a muncit şi în unităţile agricole din zona Făgăraş. La BECLEAN, de exemplu, unde îngrijirea culturii cartofului s-a început mai devreme decît în celelalte unităţi, ieri s-a încheiat rebilonarea pe întreaga suprafaţă, lucrare efectuată în condiţii optime de calitate de mecanizatorii Gh. Munteanu şi Ilie Maxim, care au făcut şi plantatul. Trebuie amintit faptul că şi în cadrul secţiei de mecanizare de aici toţi mecanizatorii lucrează în acord global, pe aceleaşi suprafeţe, de la semănatşi pînă la recoltat. Şi pentru că veni vorba de acordul global, se cuvine să amintim că ieri a fost a doua zi de cînd la Beclean s-a trecut la prășitul sfeclei, cultură ce va fi lucrată în întregime după acest sistem stimulativ de organizare a muncii. Cei aproape 70 de cooperatori, cărora li s-au adăugat mecanizatorii care au erbicidat griul şi, au însămînţat porumb siloz, au reuşit să efectueze un important volum de lucrări de sezon. La fel s-a muncit şi la C.A.P. VOILA, ŞERCAIA, BERIVOI, VIŞTEA DE JOS, ca şi în alte unităţi din zona Făgăraş, ca şi din întregul judeţ. Pretutindeni s-a desfăşurat o activitate intensă, oamenii muncii de pe ogoare cinstind prin muncă ziua muncii. I. TOCANIE Ieri, in grădina de legume a C.A.P. din Sînpetru au continuat cu intensitate lucrările de sezon, în fotografie, mecanizatorul Nicolae Ţirea la erbicidarea cartofilor timpurii, care în anul acesta ocupă aici o suprafaţă de 15 hectare. Foto: Petre POPOVICI Braşovul la ceas de primăvară. Programul unităţilor comerciale pentru zilele de 4 şi 5 mai In legătură cu programul unităţilor comerciale în zilele de 4 şi 5 mai 1974. In ziua de 4 mai 1974 magazinele alimentare, centrele de pîine, centrele de carne, centrele de lapte, magazinele de legume-fructe, pieţele agroalimentare, tutungeriile şi unităţile de prestări servicii pentru populaţie vor fi deschise între orele 7—13. In ziua de 5 mai 1974 unităţile comerciale şi prestări servicii vor fi deschise după programul normal al zilei de duminică. Unităţile de alimentaţie publică, precum şi unităţile din zonele de agrement şi de pe traseele turistice vor funcţiona în zilele de 4 şi 5 mai 1974 după programul obişnuit. Nr. 9114 Primăvara a fost dintotdeauna asociată cu tinereţea. Ambele înseamnă optimism, explozie de forţe şi culori. Tinereţea a fost dintotdeauna o vârstă. Anii socialismului i-au conferit însă şi valori de epitet, de calificativ. Căci „tinereţea“ nu mai defineşte doar o etapă din evoluţia omului pe scara biologică, ci un anotimp social în care generaţia tînără contribuie cu responsabilităţi precise la edificarea unei lumi noi. Faptul acesta este ilustrat cum nu se poate mai bine de marea întrecere desfăşurată Sub deviza: „Tineretul —factor activ în îndeplinirea cincinalului înainte de termen". Potrivit obiectivelor ei, tinereţea tinde să se definească tot mai mult prin eficienţa practică a acţiunilor sale. Ca atare, organizaţiile de tineret din industrie, din construcţii, transporturi, din I.A.S. şi S.M.A. şi-au intensificat activităţile politico-educative în sprijinul producţiei. Cu convingerea că tinereţea îşi probează forţa, maturitatea şi responsabilitatea în fapte de muncă, în caratele adăugate producţiei, organizaţiile U.T.C. de la întreprinderea de tractoare, „Metrom“, Ţesătoria Codlea, „Electroprecizie“, „6 Martie“ Zărneşti, Combinatul chimic Făgăraş etc. şi-au stabilit şi au realizat un amplu program de acţiuni voluntarpatriotice conectate direct la nevoile cele mai stringente ale secţiilor şi atelierelor. Aşa, de pildă, tinerii unei singure organizaţii de la întreprinderea de tractoare — e vorba de secţia montaj — au raportat în cinstea lui 1 Mai realizarea unor lucrări de montaj echivalente cu 3.000 de ore de muncă. Dăruirea patriotică a tinerilor de la „Electroprecizie“ Săcele e preţuită la aproape un milion de lei. La Făgăraş, tinerii chimişti s-au remarcat în iniţiative şi acţiuni privind economisirea de energie şi combustibili, în revizuirea instalaţiilor în afara orelor de program, iar la „6 Martie“ Zărneşti, cuptoarele termice din sectoarele calde işi datorează reparaţiile tot unor ore de muncă patriotică prestate de tineri. Hărnicia, entuziasmul tineresc trec insă şi dincolo de exigenţele producţiei. Au fost colectate şi predate peste 2.700 tone deşeuri feroase, 50 tone hîrtie, 70.000 bucăţi de ambalaje din sticlă. Au fost împădurite 20 ha, în fond silvic, s-au plantat 18.000 de pomi fructiferi şi arbuşti ornamentali. Tot ei, tinerii, au curăţat 1.800 ha. păşuni, au amenajat şi întreţinut spaţii şi zone verzi, baze sportive. Tinerii organizaţiei orăşeneşti din Zărneşti au raportat zilele trecute încheierea lucrărilor pe şantierul din parchetul forestier „Breghina“, unde au împădurit 10 ha. La Făgăraş, Codlea şi Rîşnov, contribuţia tinerilor a facilitat darea în folosinţă a câte unui cămin muncitoresc, iar la Săcele, pe Şantierul tineretului s-au prestat primele 10.000 de ore de muncă la cele două parcuri şi tot atîtea terenuri sportive ce prind viaţă aici. Sînt cîteva fapte de muncă, cifre, din numeroasele realizări pe care organizaţiile noastre de tineret le aduc prinos întîiului de mai al celor ce muncesc de pretutindeni, celei de-a XXX-a aniversări şi viitorului Congres al partidului. Şi după muncă, nimic mai potrivit decit destinderea, cîntecul, jocul. Adică, programul atit de complex al zilelor de 4 şi 5 mai. Prima, cu festivalul formaţiilor folclorice ale elevilor de la licee şi şcoli profesionale, cea de-a doua, cu ampla manifestare cultural-sportivă de pe aerodromul din Sînpetru unde sunt aşteptaţi duminică circa 30.000 de tineri din Braşov şi împrejurimi. Ion COMAN ANOTIMPUL TINEREŢII M şcolar La cabana lui Manolache După cum se ştie, la Oraşul Victoria funcţionează un cerc de iubitori ai naturii, numit „Floarea de colţ“, in cadrul căruia pionierii desfăşoară o intensă activitate de cunoaştere şi ocrotire a naturii, de ameliorare şi conservare a mediului ambiant. Lucrările lor ştiinţifice s-au bucurat de numeroase recunoaşteri în ţară şi peste hotare. De curînd, membrii acestui cerc au primit un dar deosebit de preţios. O clădire situată în apropierea oraşului, aşa-numita „cabana lui Manolache“, le-a fost atribuită pentru amenajarea unei baze materiale de cercetări. A şi început la această cabană constituirea unui laborator viu şi a unor spaţii menite să facă din această veche clădire o adevărată şcoală de cercetare a naturii. Cel mai bun gospodar , interesantă şi pasionantă întrecere se desfăşoară între pionierii din Oraşul Victoria pentru cea mai frumoasă casă a scărilor, pentru cel mai frumos bloc, pentru cele mai frumoase spaţii verzi. Sunt antrenaţi în această competiţie a bunei gospodăriri şi a hărniciei, pionieri şi şcolari. Dar cadrele didactice, părinţii elevilor nu stau nici ei deoparte ci, contaminaţi de entuziasmul copiilor, participă cu însufleţire, sprijinind şi stimulînd iniţiativa vrednicilor şcolari. Cîştigători vor fi de bună seamă cu toţii, beneficiind de înfrumuseţarea blocurilor, străzilor şi cartierelor de locuit. Un club UNICEF Pe lingă Şcoala generală din Oraşul Victoria a luat fiinţă un club UNICFF a cărui menire este să stimuleze şi să coordoneze activitatea de lărgire a legăturilor şi relaţiilor de prietenie care se stabilesc între copii din diverse ţări. Pînă în prezent, copiii din Oraşul Victoria au stabilit legături de prietenie şi au pus bazele unor viitoare schimburi cu şcolari din Franţa, R.F. Germania, Portugalia, Ungaria şi U.R.S.S. (De la subredacţia noastră voluntară din Oraşul Victoria) Apreciam, cu cîteva luni în urmă, atenţia deosebită pe care o acordă comitetul de partid de la întreprinderea „Hidromecanica" a cabinetului de ştiinţe sociale ca sprijin preţios în buna desfăşurare a învăţămîntului de partid, a întregii activităţi politico-educative de masă. In referirile de atunci aminteam, în primul rînd, grija permanentă de a se asigura grafice, planşe, alte materiale intuitive pentru fiecare curs în parte, sistematizarea bibliografiei, dotarea cu colecţii de ziare şi reviste, cu documentele importante solicitate deopotrivă de propagandişti şi cursanţi. Am revenit la „Hidromecanica“, purtat de alte treburi gazetăreşti. Şi din vorbă în vorbă cu tovarăşul Nicolae Ardeleanu, responsabilul comisiei de propagandă a comitetului de partid, am ajuns să abordăm iarăşi problema cabinetului de ştiinţe sociale. Recunosc că mă interesa, de fapt, dacă nu cumva preocupările şi ambiţiile pe care le apreciam cu prilejul popasului meu mai vechi în întreprindere, au început, cum se întimplă uneori, să coboare din centrul atenţiei. Drept răspuns parcă la „suspiciunile“ mele tovarăşul Ardeleanu imi întinde spre lectură ultimele programe de activitate ale cabinetului. Desigur, şi la ora actuală, cele mai numeroase activităţi sunt destinate cursanţilor de la învăţămintul de partid prin acordarea de consultaţii, prin stabilirea unor ore precise cînd cabinetul stă la dispoziţia acestora pentru studiul individual. De asemenea, merită a fi subliniată iniţiativa realizării periodice a unor schimburi de experienţă intre propagandiştii de la învăţămintul de partid şi cei de la învăţămintul politic U.T.C. In general, asemenea schimburi de experienţă vizează perfecţionarea stilului de muncă şi metodelor folosite de propagandişti in organizarea şi conducerea dezbaterilor. Dar, urmărind in continuare programele de activitate, sesizez o evidentă lărgire a sferei de preocupări, grija declarată de a face din cabinetul de ştiinţe sociale un instrument viu, eficient al muncii politice de masă. Citez, spre exemplificare, cîteva din acţiunile care au avut loc in ultima vreme în ambianţa stimulatoare a cabinetului: schimb de experienţă între colectivele gazetelor de perete, dezbatere pe tema folosirii necorespunzătoare a fondului de timp, întîlnire cu tinerii angajaţi, informarea colectivelor de agitatori cu sarcinile importante care stau in faţa întreprinderii în această perioadă, masă rotundă pe tema „eficienţa economică a aplicării iniţiativei „Contul colector de economii al grupei sindicale“. lată, aşadar, acţiuni pe care le întrlneşti acum cu frecvenţă in activitatea cabinetului de ştiinţe sociale. Ce anume a determinat această nouă orientare ne explică tovarăşul Ardeleanu: „In primul rînd, subliniez şi eu, că noi vedem în cabinet sprijinul principal în buna desfăşurare a învăţămîntului de partid. De aici, de fapt, s-a şi pornit. Din preocupările susţinute ale organizaţiei de partid de a imprima o funcţionalitate complexă cabinetului şi dotarea lui cu materiale diverse şi atractive. Şi, cum era şi firesc, aceste materiale s-au înmulţit mereu. Ne-am gîndit, de aceea, să le utilizăm mai la „Hidromecanica“ deplin, fiind deosebit de necesare în munca politică de masă. Am organizat, astfel, acţiuni incepînd cu educarea angajaţilor noştri şi continuînd cu perfecţionarea continuă a pregătirii lor politice şi ideologice. După cum bine ştiţi, ne apropiem acum de închiderea cursurilor învăţămintului de partid. Prin acţiunile ce le întreprindem, cabinetul îşi va exercita în continuare rolul de instrument de propagare a cunoştinţelor politico-ideologice în rindul salariaţilor". Pe linia celor arătate de tovarăşul Ardeleanu e bine să notăm şi cîteva exemple. De pildă, la cabinetul de ştiinţe sociale au loc periodic intîlniri cu recidiviştii în materie de întîrzieri şi absenţe nemotivate. Cabinetul le oferă acestora spre meditaţie o serie de grafice şi planşe care le vorbesc în limbajul limpede al cifrelor despre valoarea unui singur minut pierdut, despre implicaţiile economice ale nefolosirii judicioase a timpului de lucru. De asemenea, chiar recent, s-a organizat o întîlnire a autorilor de rebut cu reprezentanţi ai organizaţiilor de partid, sindicat, U.T.C. Celor certaţi cu calitatea le-au fost prezentate, printre altele, calcule precise privind risipa de materii prime şi materiale, valoarea pagubelor pe piese rebutate. „Şi pentru noi, agitatorii, cabinetul de ştiinţe sociale se dovedeşte a fi extrem de util, îmi mărturiseşte Ion Debrean. Dat fiind specificul muncii noastre, prin bogăţia de materiale existente aici, ni se uşurează explicarea unor probleme pe care le ridică oamenii. In acest sens, aş menţiona colţul special destinat, în cadrul cabinetului, vieţii interne şi internaţionale. Se găsesc aici materiale care semnalează ultimele evenimente politice, semnificaţia lor, chiar scurte fotomontaje. Şi nu e rău să spun că cei din colectivul cabinetului îşi fac datoria exemplar, ţinînd acest colţ al evenimentelor întotdeauna la zi". Locţiitorul secretarului comitetului U.T.C., tovarăşul Vasile Ciurdaru, îmi vorbeşte in continuare de o altă iniţiativă susţinută, de asemenea, cu sprijinul cabinetului de ştiinţe sociale. E vorba de tinerii angajaţi ai întreprinderii. Cedinţii contact al acestora cu uzina se face în cabinet. Un colectiv special alcătuit se prezintă prin intermediul unor planşe şi grafice sugestive, fotomontaje, documentare, trecutul, prezentul şi, evident, perspectivele de dezvoltare ale întreprinderii. Le sunt înfăţişate, totodată, principalele produse, sarcinile actuale cu care se confruntă uzina. Acestei iniţieri în viaţa viitorului colectiv de muncă i se acordă o mare importanţă, fiind o primă treaptă in amplul proces de integrare a noului angajat în problemele întreprinderii. Sigur, şirul exemplelor care să dovedească funcţionalitatea cabinetului de ştiinţe sociale de la „Hidromecanica“ ar putea continua. Ne oprim însă aici, semnalînd preocupările tot mai susţinute ale comitetului de partid de a transforma cabinetul într-un instrument preţios al muncii politice de masă pentru educarea comuniştilor, a celorlalţi salariaţi în spiritul eticii şi echităţii socialiste, pentru aprofundarea cunoştinţelor social-politice. Şi pentru că, deocamdată, considerăm începutul de bun augur, promitem să revenim la „Hidromecanica“, continuînd, totodată, investigaţiile şi în alte întreprinderi braşovene, în vederea realizării unui schimb de experienţă şi opinii. Ermil RADULESCU Cabinetul de ştiinţe sociale - un sprijin preţios al mucii politice de masă /------------------------------------------------------------------------Aripi noi! 0 La aeroclubul „Mircea Zorileanu", noii elevi au început activitatea practică 0 La 5 mai, Sînpetru va găzdui un miting inaugural al sezonului urmat de manifestări culturale 0 Un bogat program de demonstraţii aviatice şi zboruri de agrement Odată cu începutul primăverii un nou grup de tineri, fete şi băieţi, care au urmat în perioada de iarnă pregătirea teoretică şi au reuşit la examen, încep activitatea practică pentru a-şi însuşi „magistralul meşteşug“ — arta pilotajului. Vizitînd ieri şcolile de pilotaj ale aeroclubului „Mircea Zorileanu“ din Braşov, am asistat la instructajul cunoaşterii materialului de zbor de către tinerii dornici de a deveni zburători şi paraşutişti. Grupaţi pe specialităţi, fete şi băieţi, unii studiau paraşuta, alţii avionul pe aerodromul de la Ghimbav, iar la treilea grup planorul, pe aerodromul din Sînpetru. Pe acest aerodrom, în ziua de 5 mai 1974, orele 10:00, va avea loc deschiderea festivă a acestor şcoli, in cadrul căreia se organizează o „Demonstraţie de zbor“ urmată de manifestări cultural-sportive şi tehnico-aplicative, organizate de comitetul judeţean U.T.C. La demonstraţia de zbor se vor prezenta aeromodele de diferite categorii construite de cei mai mici din amatorii frumosului sport al aerului, care au învăţat construcţia, legile care guvernează zborul mecanic şi lansarea lor în aer la cursurile de aeromodelism care constituie A.B.C.-ul zborului. Cu planoare se va zbura în remorcaj de avion, după care planorul lăsat liber va executa zbor acrobatic şi demonstrativ de către planorişti formaţi in şcoala de zbor fără motor. In continuare, publicul spectator va putea admira demonstraţiile de înaltă acrobaţie aeriană executată în formaţie şi zbor individual de instructorii de la Şcoala de zbor cu motor din Ghimbav. Ca încheiere se vor face zboruri de aclimatizare cu elevii acestor şcoli, cu tinerii dornici de a gusta din satisfacţia învingerii gravitaţiei, precum şi zboruri demonstrative cu elicoptere. Acei care iubesc zborul şi admiră evoluţiile păsărilor mecanice prin care omul a cucerit aerul, sau coborîrea lină a crizantemelor multicolore lansate din înălţimile cerului albastru prin care sportivii aerului îşi etalează talentul şi dexteritatea, vor avea din nou plăcerea de a asista la un spectacol aerian specific Braşovului, care constituie locul de naştere şi leagănul aviaţiei româneşti. Ing. C-TIN C. GHEORGHIU SPORT • SPORT • SPORT • SPORT FOTBAL - Divizia A Steagul roşu continuă cursa pentru un loc fruntaş în clasament Partida cu Steaua a marcat pentru Steagul roşu încheierea unei perioade importante. Pe parcursul a 7 etape stegarii au întîlnit toate formaţiile din plutonul fruntaş, pierzînd un singur joc la Arad şi acela ca urmare a unui autogol. înaripaţi de bilanţul înregistat in această „etapă de foc" a returului, stegarii încep o nouă etapă în care vor avea ca adversari pe jucătorii din plutonul echipelor care caută „colacul de salvare“. Poziţia acestor formaţii nu trebuie însă să însemne pentru echipa braşoveană un motiv de relaxare, de tratare a confruntărilor viitoare ca pe simple meciuri de agrement. Jucătorii de la Steagul roşu trebuie să înţeleagă că lupta pentru evitarea retrogradării este cel puţin la fel de dramatică ca cea pentru titlul de campioană. Elevii lui Nicolae Proca au obligaţia ca la reintîlnirea de azi cu suporterii să confirme ascensiunea din această primăvară. Faptul că Gyorfi, Mateescu I şi Gergely se află pe banca accidentaţilor trebuie să-i determine pe stegari să-şi unească şi mai mult forţele, să abordeze întîlnirea cu ceferiştii clujeni cu maximum de atenţie şi seriozitate. Avem toată încrederea că şi la capătul acestei partide, ce se dispută pe stadionul „Tineretului" cu începere de la ora 17, vom aplauda o nouă victorie a stegarilor. Şt. PERVULESCU A