Economia Naţională, 1897 (Anul 21, nr. 1-16)

1897-05-01 / nr. 1

CUCERIRILE ECONOMICE ALE GERMANIEI 3 învingă economicesce, după cum a învins pe Francia pe câmpul de luptă. Şi ce sc caută? Deja industria şi comerciul britanic este învins de cel german mai bine de jumătate, şi, dacă lucrurile vor merge cu iuţela de astăzi şi dacă englezii nu s’ar trezi din marea încredere ce au în supremaţia lor, nu m’aşî mira ca peste un pătrar de secol, Germania să aibă supremaţii industrială şi comercială, şi odată ajunsă aci, cine scie ce’i mai reservă viitorul ? Un scriitor englez, d. Edwir Williams, a dat strigătul de alarmă într’o cărticică întitulată : Made in Germany, aceea ce însemneaza făcut in Germania. Opera scriitorului englez a produs o mare sensaţiune şi şi-a atras fulgere şi atacuri violente din partea compatrioţilor săi. Presa streină, special cea franceză, a analizat scrierea lui Williams , aşa că astăzi expunerea scriitorului englez este cunoscută în totă lumea. S’au supărat Englezii de oarece compatriotul lor le-a spus curat şi limpede, fără nici un înconjur : «supremaţia industrială a Marei Britanii a fost timp îndelungat un lucru necontestat de nimeni, trecut în axiomă , dar aceasta supremație devine forte repede un mit. Afirmațiunea aceasta pare îndrăsnețâ. Aceasta este însă adeveriți. Gloria industrială a Engliterei este în agonie și Englitera nu scrie nimic despre aceasta Căci Germania a intrat, după matură chibzuință, într’o luptă de morte contra ei, şi o combate din toate puterile sale pentru a’l distruge supremaţia». Ori ce s’ar fice, este forte greu ca aceste idei să le faci să pătruntjlă în mintea poporului englez, el care se crede cel d’întâiu popor din lume şi a căreia mărire economică a fost până acum fără precedent in analele lumei. Greu dar, d. Williams tocmai pentru că’şi iubesce ţara, a căutat să ’şi convingă compatrioţii de gravitatea situaţiei. Şi pentru a ajunge la acest sfârşit a întrebuinţat mijloacele cele mai convingătore şi pecare le poate înţelege şi omenii cei mai simpli. A căutat