Ecoul Moldovei, 1902-1903 (Anul 12, nr. 1-50)

1902-07-11 / nr. 1

ECOUL MOLDOVEI Băile .Slănic-Diolta " Băile Slănic din Moldova au o reparţie bine stabilită atât prin bogăţia şi varitatea principiilor minerale ce conţin cât şi primarele număr de pacienţi cari s au vindet la Slănic. Analisele făcute au arătat că cele minerale de băut, la compoziţie chimă şi ca efecte terapeutice, sunt similare cu cele de la Karlsbad, Vichy, Marienbad, Km Kissingen etc. iar apele pentru băi sunt imilare cu cele de la Kreutznach, Franzei Jad, Aix-les bains, etc. Isvoarele minerale de la Slănic să apart in patru grupe principale şi anume : A). ivoare alcaline Chlorosdice bibonate No. I. Ill, VI pentru băut, No. VI pentru băi. Bl. Isvoare alcaline feruginoaseTso III pentru baut. Cp. Isuoare ferujinoase No. IV, V pentru bal. D) Isvoare sulfuroase No. VI pent băi. Indicaţi terapeutice. Aceste isuoe se întrebuinţează cu mare succes şiiau rzultate admirabile in următoarele boale tubul difestin si anexe: Boale de stach şi intestine, dispepsii, hyperchlorhidrii gasitrite cronice, dilataţie de stomach, stongastro-intestinale, constipaţia obicinui etc. Congestia ficatului, stază in vena port gravera etc Aceste ape au .şa reputaţie entru boalele tubului digestiv in cât multe ţe4»oane cari au frecventat Karlsbad, Mm ren b», Kis* singen, Vichy etc. şi-au găsit vindecari numai la Slănic. Aparatul respirator. Bronchite cronite einfisei» pulmonar, pleu re sil ndesive, «Haruri nasrle si laringee, laringite cronice et'1. Aparatul urinar. Cataruri cronice, aretrite, blenoree, goutte militaire, ejstite, pielite, nisip in rărunchi și urină, sifilis ,•* boale de femei (metrite și exudate cronice). Hoale nervoase, boale generale si prin incetinare de nitriliane : artritism, reumatism, guta, obezitate, scrofulosa, anemie, chloraneimie, neurastenie, histerie, surmetsi, migrene, nevralgii, nevrite, intoxicaţii alcoiolice. Se vede ilar ca numărul isvoarelor este atât de bogat ,şi întrebuinţarea lor aşa de multiplă, in cât se poate afirma ca este un adevărat miracol de a găsi la Slănic, isvoarele de dur Vichy, Erns, Kissingen, Karlsbad, Marienbad etc. Pentru ca efectele uriruntifoast ate apelor de baut să nu fie diminuate întru o brațe, restauratorii sunt obligaţi anul acesta ca să pregătească şi bucate compatibile cu apele minerale, aşa cum sa face la Karlsbad şi alte staţiuni balneare similare. Hidrotempin. Stabilimentul de hydroterapie va fi dirijat şi anul acesta de d-nul Dr. A Brâescu, directorul instalaţiunelor de hydrotherapie de la băile comunale «lin Iaşi , ti sa e specialist in poalele nervoase şi de stomach pe care le a studiat ani întregi in cele mai mari staţiuni balneare şi stabilimente de hydrotherapie din Europa. Stabilimentul de Hydrotherapie de la Silnic este din nou instalat pe baze absolut ştiinţifice şi îndeplineşte toate condiţiunele cerute de Hydrotherapia modernă.apa este de ispor, are o temperatura de Ufl si o presiune de ,i atmosfere, presiune rare nariaza dupa pointa si este măsurată cu precisiune cu ajutând mini manometru. Amestecatorii (fitsmilor decoseze sunt prevăzuţi, cu termometre* cari indică in mod precis temperatura apei ce se întrebuințează. Electricitate medicală. fiiud-din boalele nervoase—cari sunt legiune la Slauie— energia electrică este un puternic agent terapeutic, de aceia dl. dr Brâescu a montat o complectă instalaţiune de electricitate mericală şi anume : curenţi faradici, curenţi galvanici, o puternica maşină electrica statica, bai electrice ; aceste clip. grja foarte eficace iu neurastenii, surmenaj, frumatizm cronic, etc. Se vor asocia dec! efectele terapeutice ale electricităţii cu acele ale apel cari sunt specifici ia un mare număr de boale nervoase. Aerul comprimat.— Cura de aer comprimat este una din specialităţile cele mai importante a Slănicului ; această cură este cu atât mai căutată cu cât Slănicul fîind situat in mijlocul munţilor, are un aer foarte pur si îmbălsămat cu brad ; sistemul de inînvlaţie ce se întrebuințează este acela de la Ileichenhall. Tot pentru aerul sau curat, pentru clima sa constantă, fVrit de vînturi.* Slavicul este o stațiune climaterica din cele mai importante pentru anemici, scrofuloşi, dimmenaţî, debili, convalescenţi etc. Masajul— Agentul terapeutic mecanic, masajul, care este atât de eficace in cazuri de reumatism cronic cu tendinţe la anchilose obesitate (îngraşare), atomii gastro-intestinale, etc. se va practica pentru prma oară in România—după sistemul de la Angles Haitit adică masajul sub duş. Instalaţia băilor minerale cabe. Solicitudinea Epitropiei pentru Slănic n a încetat nici un maniurut, de aceea sau luat masuri pentru înstularea băilor calde in parterul hotelului liacoviţa, pentru care instalaţie s’a publiat deja licitaţie. Distracţiile.—Slanicul este cunoscut ca staţiunea balneară cea mai mondenă din ţara, este Aix-les Bainis al României , la Slănic i şl da remlez-pons toată lumea elegantă şi intelecta, care doreşte sâ petreacă agreabil timpul de vacanţă Intre distracţii putem cita : Casinul regal monumental in care este certul, sala de biliard, sale de conversaţie separate pentru doamne şi domni, căişori, cabinet de lectură cu jurnale străine şi române ; apoi magnifica sala de Teatru, unde se dau reprezentaţii tentale, concerte, baluri, conferinţe, matinete literare şi artistice, causeries etc. diferite jocuri precum : Eauw-tennis,croquet, Boot-bal, batae de fier, etc. astfel in cat at it sexul frumos cât şi intelectualii vor găsi un adevărat regal Au. Slănic. Preumblările prin parc, pe splendida terasă precum şi escursiunile in împrejurimi (Dobru, Puf, Poiana Sărată etc.) sunt căutate chiar de persoanele cu gusturile cele mai dificile şi rafinate. Muzica Regimentului 4 Roşiori ,,Princesa Maria'* atât de mult apreciată sesoanele trecute de vizitatorii Slănicului va delecta publicul şi vara aceasta in tot timpul stagiunei. Ecleraj electric. Întreaga staţiune balneară este iluminată electric şi poseda: poştă, telegraf, telefon, farmacie complectă dirijată de farmacistul Werner. Viaţa la Slănic. Băile Slănic erau aproape inaccesibile din cauză că preţurile nutrimentului, a băilor, a hotelurilor erau prea ridicate. Epitropia in anul trecut a redus preţurile in aşa proporţie incât le-a pus in raport cu mijloacele de traiu a diferitelor clase sociale, ceea ce a provocat o afluenţă considerabilă de vizitatori cari s au folosit de eficacitatea apelor miraculoasa de la Slănic Această consideraţiune a determinat Epitropia de a continua să meargă pe aceasta cale spre folosul suferinzilor Se va putea daci trăi la Slănnie in bune condiţii, chiar in sezonul mare şi cu 5 lei pe zi (astfel distribuiţi: odaia 1.50, masa 2.50 si baia I leu). Oteluri. Slănicul e cunoscut prin otelurile sale confortabile, luxos şi cu gust mobilate precum: Racoviţă, Cerbu, Puiu, Zimbru, administraţia etc . cu preţul de la I leu 50 bani pe zi in sus, odaia. Pe lângă oteluri mai sunt viile particulare : Scurtu, Sion, Marţian, Petrescu, Codrescu, Munteanu, Anastasiu, Ruja etc. care se închiriază in totul sau cu apartamente având tot confortul Restaurante de primul rang, cu bucătării francejoă şi română, cu preţuri ele la 2 lei 50 6 lei pe zi. Pentru abonaţi reducere la preţuri. Preţurile băilor. O baie miner, caldă lei l.5o—2 O aplicaţie de hidroterapie lei I b. 50 Două aplicaţiuni hydr. in aceaşî zi „ 2 b. 50 Un mesaj parţial ., I b. 00 O bae de hidroter. cu mesaj abdom. ., 2 b. 00 Un mesaj general „ 2 b. 00 O bae minerală rece in basen ., I b. 00 ., bae rece de piscină cu duşuri..— b. 70 .., şedinţă de aer comprimat .,2 b. — Pentru copil pănă la etatea de 7 ani preţurile băilor reci sunt pe jumătate. Taxe de cură şi muzică. Aceste taxe sunt: Clasa I, pentru o familie 25 lei ,, ,, o singură persoană 15 „ Clasa II şi satul nou, pentru o familie 15 ., . », ,, „ „ „ o personă IO ,, Taxa de cură nu se plăteşte de persoanele ce stau numai trei zile in stabilimentul bailor. In rezumat o staţiune balneară cu ape mi- nerale incomparabile, cu instalaţiunî com-j plecte a celor mai importanţi şi moderni agenţi curativi, confort, economie şi viaţă agreabilă, iată ce este Slănicul din Moldova. Medicii băilor: Dr L. Huss, medic primar al Spitalelor Sf. Spiridon, este medic consultant şi inspector al băilor, Dr. Alicăescu, medic primar al Spitalelor Sf. Spiridon este medic consultant şi Director al stabilimentilor de hidroterapie. Sezonul băilor începe la I Iunie şi durează plină la I Septembrie. De la I — 30 Iunie şi de la 15—30 August preţul camerelor redus la jumătate. Mijloace de transport.—Vagoane directe pănă la Tg.-Ocna cu 50 la sata reduceri pe /•’. R. Trăsuri confortabile şi elegante de la Târgu- Ocna la Slănic, cu preţuri foarte convenabile Din localitate Ing rui pe Iulie ac ai unei din cele mai bune publicaţiuni literare şi economice franceze, La Revue l'artzienne ilustree, din Si Etienne tbraiteia) intre alte studi inte:eaaute, găsim şi un articol întitulat: La Roumanie, payspre les Français dénidient mieux conaure, recensiune istorico economică scrisă de d-nul N A Bogdin, şeful oficiului stării civile din localitate Articolul acesta este însoţit de mai multe ilustraţii relative la ţara noastră, şi are de scop a face cunoscate brandei producţiunile de tot soiul ale României şi a stringe cât mai mult relaţiile politice şi economice intre cele două ţeri surori * D-nul Th. Burada a publicat in ziarul «Evenimentul» de la 2 a. c. un studiu istoric asupra disparutului monument vechi și al lașului ce să numea Feredeul turcesc. Studiul e documentat, bine stilizat, decât ce folos ? acuma e un muştar după masa, căci un ajutor de primar conservator văzind că prin alt mijloc nu-i să lese o pomenire despre trecerea sa prin primărie, de cât dărămind feredeul turcesc, a şi făcut o Aceasta de altmintrelea e o notă caracteristică despre modul cum sunt privite la noi clădirile vechi legate de istoria neamului nostru şi cum sunt tratate nu de obştie de chiar de oamenii acii cari au pretenţia de a se deosebi prin oarecare cultură. *’e ziua de 0 Iulie curent, termometrul a aratat in Iaşi 48 grade şi jumătate. D I. I. C. Brătianu, ministru lucrărilor publice, fiind oaspetele nostru in ziua de 8 Iulie a. c , cu ocazia inspecţiilor ce a făcut la atelierele C. F. R de la Frumoasa, a declarat că ministerul dispunînd de banii necesari, chiar in toamna aceasta se va face instalarea maşinăriilor necesare pentru ca atelierile să înceapă a funcţiona cât mai curînd. • Această veste a produs o frumoasă impresie in populaţia noastră, fiindcă funcţionarea acestor ateliere va procura de lucru la o sumă de oameni şi in acelaşi timp va face usaltile şi locuinţile zidite încă de acum 3-4 ani in jurul acestor ateliere. * Duminică 7 Iulie a. c. a avut loc la biserica sf. Spiridon căsătoria religioasă a gentilei d-şoare Sabina Sandidescu, fiica concetăţeanului nostru, d. G. Săndulescu, efor al sf. Spiridon, cu d.Victor Iamandi, licenţiat in drept şi proprietar in judeţul Fălciu Felicitările noastre. Astă seară, Mercurio Iulie, carele 8 p. m. membrii consiliului sanitar, sunt convocaţi in şedinţă ordinară, sub preşidenţia d-lui Buicliu, medic primar * Expoziţia lucrărilor practice ale elevilor şcoalei de arte şi meserii va fi deschisă in zilele de la —15 iulie de la oarele 6-10 a. m. şi de la 3-5 p. m. * Primarul comunei Mironeasa, d-nul Gaman, reclamând parchetului local contra învăţătorului Rotariu, care l-a ultragiat in exerciţiul funcţiune, in chiar localul primăriei, afacerea se instrueşte de judecătorul de instrucţie cabinetul No. I. Serbarea populară ce era să aibă loc in seara de Duminica 7 Iulie, in grădina Copou, aminîndu-se din cauza timpului nefavorabil, va avea loc in seara zilei de Joi 11 Iulie a. c. îndemnăm publicul ieşan să binevoiască a da concursul seu unei astfel de serbare, făcând prin aceasta o faptă caritabilă Direcţia generală a serviciului sanitar a făcut cunoscut d lui dr. Roşculeţ, medicul primar al judeţului, să pună in vedere tu- turor medicilor de plăşî, să fie prevăzuţii cu medicamentele necesare pentru combaterea epidemiei de dezinterie şi paludism. din d in acelaşi timp sfaturi populaţiei rurale să evite consum irei fructelor crude Am mai vorbit fie isprăvile jidanului .17. Ghitman: Astăzi ni se comunică că parchetul nostru a primit un denunţ prin care se arată ca acest mentru jidan, in calitate de arendaş al moşiei Drigoren , a arestat 30 de locuitori, ţinindu-i ca pe vite noaptea intr'un hambar, iar ziua ii scotea ş-i punea la munca cimpiriii. Numit jidan a fost dat in judecată, care desigur va da la lumină muite din salbătăciile acestui arendaş jidan, de altfel cu obiceiurile tuturor jidanilor arendaşi de moşii. * Săptămâna aceasta la fotoplasticul imperialen interesantă vizită la ultima expoziţie din Paris. In cele două serii expuse la înfiinţarea fotoplasticului s’a putut vedea numai exterioarele palatelor. In această serie ni se arata interioarele tuturor palatelor străine. In ele putem vedea întreg progresul popoarelor şi această serie este atit de reuşită, că putem spune că e una din cele mai bune. Proecţiunile electrice au programa nouă fate: 1 O vedere din Carpaţi. 2 Montreal (America de nord). 3 Abazia. 4 Dresila. 5 O grupă de luptători buni. 6 In regiunile de gheaţă. 7 O grupă de arabi. 6 O grupă de indiani. 9 O locuinţă a negrilor. 10 Stockholm (clubul ). 11 Ripirea Sabinelor (marmoră Florenţa). 12 Copilul dormind (marmoră-Roma). Proecţiuni electrice. * Caii abonaţi ramaşi in urmă cu plata sunt rugaţi să se grăbească cu achitarea abonamentului pentru a nu li se suspendă trimeterea ziarului. Primaria Comunei Iaşi PUBLICAŢIE In ziua de 23 iulie a. c., oara 11 a. m., se va ţinea licitaţie publică cu oferte sigilate in camera acestei primării pentru darea in antrepriză a furnizarea obiectelor şi materialelor necesare serviciilor instalaţiunelor mecanice, apelor ,şi ecleraj, pe timp de şase luni cu începere de la 25 iulie 1902. Valoarea furnizarei este de 3000 lei aproximativ. Garanţia ce concurenţi trebue să depue este de 300 lei. Condiţiunile de licitaţii*, cadtul de sarcini şi seria primurilor se pot vedea in fiecare zi de lucru la serviciul administrativ comunal. Dispoziţiunile art. 78-79 din legea comptabilităţii publice sunt aplicabile acestei licitaţiunî. Spre neschimbare. «Şef serviciului, G. G. Scorţescu. No. 12,907, 1902 Iulie 6. PUBLICAŢIUNE In ziua de 23 Iulie a. c., oara 11 a. m. se va ţinea licitaţie publica prin oferte sigilite in camera acestei primării, pentru darea in antrepriza a furnizare a noua vagoane de ecris necesare pentru ncălzitul şcoalelor nouprimare. Garanţia provizorie este de 300 lei. Condiţiunile fie licitaţie, şi cadtulie sarcini se pot vedea in fiecare zi de lucru la serviciul administrativ comunal. Dispoziţiunele art. 68-79 din legea compttibilităţe! publice sunt aplicabile acestei licitaţi 11 nT. Spre neschimbare. Şef serviciului, G. G. Scorţescu No. 12,912, 1902 Iulie G.