Era Nouă, 1894-1895 (Anul 6, nr. 264-326)

1894-10-23 / nr. 264

9 ERA NOUA H JIRITIKI Sub acest titlu „Constituţionalul“ zice: „Voinţa Naţională“ n’o slăbeşte cu înjurăturile, înjură în dreapta, înjură in stânga, înjură în toate părţile , înjură şi iar înjură. Colecţia acestui ziar conţine toate felurile de înjurături, închipuite şi neînchipuite de comunul muritorilor. „In schimb insă, atunci când este vorba de vreun colectivist ceva-ceva mai răsărit, acesta este un om mare al naţiunii. De o parte, imbecili şi trădători , de cealalta parte, oameni mari şi neîntrecuţi patrioţi , aceste sunt partidele conservator şi liberal. „Acum în urmă, d. Ion Lahovari, ministrul ţerii la Paris a avut onoare să servească de ţintă atacurilor surugieşti ale numitei foi. Doamne, ce potop de înjurături ! „Şi de ce s’a năpustit, „Voinţa Naţională“ asupra d-lui I. Lahovari, care nu poate inspira decât cea mai perfectă stimă pentru caracterul său real ? Pentru că un alt ziar, „Românul,“ a publicat cu o uşurinţă de neertat nişte informaţii după came onor. ministru la Paris ar fi intervenit la ziarele franceze ca ele să nu mai publice nimic în favoarea Românilor din Ungaria. Cât de mare a fost uşurinţa „Românului“ publicând aceste informaţii, ne o arată „L’Indépendance Roumaine,“ care spune că desigur s’a confundat numele d-lui Ion Lahovari cu acela al d-lui G. Em. Lahovari, deoarece acest din urmă a vizitat, acum câtăva vreme, mai multe redacţiuni de ziare din Paris, negreşit într un scop cu totul deosebit de acel indicat de „Rumânul“. „Cum va fi crezut „Românul“, şi apoi „Voinţa Naţională“, că este cu putinţă ca un ministru al ţării să intervie la ziarele franceze pentru ca acestea să publice sau să nu publice ceva în cestia Românilor din Ungaria? Numai cine se ocupă cu afacerile publice cu mijloace ca acele ale lui Caţavencu din Scrisoarea perdută a lui Caragiale, poate crede un asemenea lucru. „Protestul de a înjura era găsit pentru „Voinţa Naţională.“ Dar prea înjură mult şi rău organul colectivist, ca să supere pe cineva. Desigur câ d. I. Lahovari, citind înjurăturile ce i-au fost adresate, a zimbit şi ’.şi a văzut de treabă. „Inchipuiască şî cineva că presa conservatoare sar lăsa a fi târâtă în mocirla în care bălăcesc cu atâta mulţumire ziarele colectiviste. Ce spectacol înălţător de suflete ar presinta atunci a patra putere din Statul român! — Ecouri Luni se va oficia in capitală un serviciu divin pentru moartea Ţarului Alecsandru III. M. S. Regele va asista la acest serviciu divin. Din cauza morţei Ţarului, serbările jubileului nunţei de argint ale M. M. L. L. Regelui şi Reginei se vor mărgini la un Te-Deum la Mitropolie şi la o recepţiune la Palat a persoanelor oficiale. Dl. Teodor Cincu a fost confirmat primar oraşului Tecuci şi d. I. Radovici ajutor de primar. In Bucureşti, copilul Neculae Moldoveanu inbolnăvindu-se de anghină difteric, a fost inoculat cu scrumul descoperit de curând. Copilul se află mai bine, și medici cred că e scăpat de orice pericol. In Bulgaria băntue vărsatul negru. Din cauza timpului călduros de pănă mai acum două sau trei zile, ministrul Domeniilor, a amânat data de 25 octombre ce o fixase pentru inceperea distribuţiunei viţelor americane la pepinierele din Ţintea, Urlaţi, Cotnari şi Botoşani Consiliul general al judeţului Suceava a ales de preşedinte pe d. Anghel Vali senator, Neculai II. De ieri, marele duce Nicolai Alexandrovici născut la Petersburg in 18 Mai 1808 a devenit Ţar al tuturor Russiilor. Articolul V din principiul fundamental al guvernului Rusiei cuprinde: „că ambele sexe sunt accesibile la tron, dar că dreptul de ..succesiunii aparţine cu preferinţa „sensului bărbătesc in ordine de „primogenitură ; in caz de stingere „a celei din urmă ramure (\e parte „bărbătească, succesiunea la tron aparţine ramurei femeeşti prin dreptul pe representare“. Astfel vine in prima linie fiul mai mare a împăratului domnitor, şi după dânsul toţi scoboritorii sei de parte bărbătească; in caz de stingere, succesiunea aparţine celei de a doua ramură bărbătească; in caz de stingere si a acestei ramure, succesiunea aparţine ramurei fiului de al treilea şi aşa mai departe. In caz de stingere a ramurilor bărbăteşti, succesiunea la tron este conservată totuşi in aceeaşi familie, decât ea revine ramurei femeeşti a celui din urmă prinţ domnitor, care se găseşte a fi mai apropiată de tron : ordinea succesiunei este aceeaşi în această ramură, preferinţa acordânduse coboritorilor bărbăteşti, cu exepţie de princessa care a creat ramura. Logodnica Ţarului Nicolai II este princessa Alice de Hessa născută la 0 Iunie 1872. In Rusia, este o legendă in privinţa sfârşitului vieţilor membrilor familiei Romano III, căreia aparţine împăraţii actuali. E o credinţă universală că nici unul din ei nu ajung la vrâsta de 00 ani. Faptele par că confirmă temeiul acestei superstiţiuni : numeroase exemple dovedesc exactitatea ei. Ruşii sunt atăt de bine convinşi de acest adevăr, incat. Ţarul Alexandru al II la vrâsta de 59 ani, ameninţat de pistolul unui rus numit Soloviei pe care -l intării pe trotuar, nu stătu un moment la îndoială și o rupse de fugă, cu toate că in nenumerate rânduri dăduse