Era Nouă, 1894-1895 (Anul 6, nr. 264-326)

1895-06-25 / nr. 299

N Anul VI. iVr. 299. APARE DUMINICA lași. Duminică 25 Iunie 1895. 10 bani numărul. ^ «•- * U \ Vr Din toamna anului 1889 și până astăzi. Ne-am adus aminte de toamna anului 1889. Pe atunci noi combateam pe 1 1. L. Catargi». La 8 Octomvrie 1889 apăru primul număr al Erei Nouă coincizănd cu visita regală şi acea a Primului ministru L. Catargiu la Iaşi. 11. Carp avusese o audienţă la M. Sa Regele. Se comenta mult acest fapt. Atunci intr'o corespondenţă bine informată adresată de noi Constituţionalului scriam : „In punct din situaţia noastră politică, asupra căruia s-a desbătut mult... este fără indoială chestia alianţelor d-lui L. Catargiu. Merge el spre junimişti sau spre desidenţi ? ( Ceea ce e curios, e că sunt oameni care cred că stă in mana d-lui Catargi să meargă in dreapta sau in stănga.) In privinţa audienţei la Rege adflegeam : „Nu credem a comite o indiscreţiune afirmând că ea nu a avut importanţa ce i se atribue şi că totul s-a mărginit la o expunere amănunţită din partea d-lui Carp a punctelor serioase, care despart pe constituţionali de dl. Catargiu — fie ca program, fie ca sistem de guvernământ”. De atunci a trecut un şir de ani de cind suntem in jurul d-lui L. Catargiu. Astăzi d-sa venind prin Iaşi ne-a găsit in partidul conservator, formaţi chear într acelaş club. Este drept să punem faţă in faţă aceste doue situaţiuni şi să ne dăm samia de cea ce s-a petrecut intre densele şi cum se leagă împreună. Cine ar judeca cu uşurință ar putea să ne spună, că s’a petrecut intre noi ceea ce se petrece in lumea politicianilor de toată mâna si din toate timpurile. Au fost doue grupări politice. Gruparea conservatoare fiind mai tare n'a cedat celei junimiste chear cind aceasta avea puterea. In urmă însă obţinând puterea conservatorii, junimiştii mai slabi de înger şi mai ahtiaţi după putere, după sistemul lor de a învinge pe duşman cînd este la putere, mergând cu el impreună, junimiştii au capitulat, au renunţat la gruparea lor deosebită şi au reintrat in rândurile’ partidului conservator atraşi de putere. Este şi acesta un mod de a’şi esplica lucrurile, un mod de a esplica reconstituirea partidului conservator. Dar oare esprimă el purul adevâr? Omul care ne-ar judeca astfel, ar fi oare sigur că ne tratează ca judecător imparţial şi nu ca adversar cu patimă ! Sunt oare lucrurile pănă intr'atîta de simple in realitate ! Să le luăm pe rînd. Este foarte adevarat că atunci cînd junimiştii au avut puterea, ei n'au putut reconstitui partidul conservator. Lăsăm la o parte împrejurările care i-au impedecat pentru a avea in vedere numai resultatul, precum este iarăşi adevărat că reconstituirea partidului i-a succes dl. L. Catargi având puterea in mână. Dar la rîndul nostru suntem in drept a intreba pe oricine cum se justifica altmintrelea aspiraţiunile politice a tuturor grupărilor politice, dacă nu ca să aibă ocasiune să a- *plice in realitate şi de la cărma ţarei vederile şi ideile lor ! Cine ne poate deci imputa că am reuşit să putem pune in aplicare convingerile politice, fie chiar şi reconstituindu-ne in partidul conservator sub conducerea d-lui L. Catargiu, cînd chear îi am fi putut să o facem cînd am avut noi puterea? Cine ne-ar face această imputare, ar întrebuinţa in judecata sa faţă cu noi altă măsură, decît faţă cu celelalte grupări şi pentru aceasta ar cădea in păcătui unei judecăţi strimbe şi pătimaşe, de adversar ce ne rîvneşte sau ne huleşte. Rar este adevărat, că pentru a ajunge la realizarea ideilor noastre, am făcut sacrificii, am sacrificat existenţa destinctă a grupului şi a numelui seu, am sacrificat şi convingerea ce avem că nu este dl. L. Catargiu omul la care ne-am putea ralia fie ca program fie ca sistem de guvernământ. Cine nu știe insă că politica este arta concesiunilor inţelepte. Nu avem convingerile noastre pentru scopul de a forma o grupare, ci din contra formăm gruparea in scop de a ajunge la realizarea acelor convingeri. Cînd prin urmare experiența ne dovedesc că gruparea noastră distinctă deşi atrăsese asupra noastră atenţiunea Coroanei şi a ţarei, totuşi din împrejurări intîmplătoare nu ne dusesă la rezultatul dorit, era natural si inţelept să experimentăm procedimentul contrar de a urmări realizarea programului nostru politic cu mijlocul altei grupări. Că această grupare a fost chiar acea d-lui L. Catargi.aci este în adever o concesiune reală.