Era Nouă, 1894-1895 (Anul 6, nr. 264-326)

1894-12-04 / nr. 270

ERA NOUA APARE DUMINICA Anul VI. Nr/ 270. lași. Duminică 4 Decembre 1894. 10 bani numărul. LISTA PARTIDULUI CONSERVATOR PENTRU COLEGIUL I la COMUNA Ion Gh. Diamandi Dimitrie Greceanu Alexandru Bâdâreu Gheorghe Șerban Ion Vasiliu preot Niculai Nicolaidi Eugeniu N. Ionescu Dimitrie Grigorovici Sandu Rîşcanu Căpitan Ion Mavrodi LA VOT. Astăzi Duminică, alegătorii colegiului I comunal de Iaşi, sunt chemaţi pentru a patra oară — de astă dată un scrutin de balotaj— spre a se pronunţa intre cele doue liste presentate de partidele in luptă. De o parte se presintă lista liberală având pe ea numele a cinci foşti miniştri, persoane onorabile de almintrelea, împrumutate numai pentru o trebuinţă adhoc, puse înainte in speranţa pur şi simplă a unui succes electoral, dar cu totul improprii prin situaţiunea şi ocupaţiunele lor neîntrerupte, a aduce vreun serviciu oraşului şi a respunde astfel la aşteptările cetăţenilor. De altă parte, întreg partidul conservator pe deplin unit prezintă o listă ce conţine numele unor persoane care sunt o garanţie cum că sub administraţia lor comuna noastră va prospera. Alegătorul imparţial şi inspirat de sentimente bune pentru interesele acestui oraş, nu va sta suntem siguri un moment la îndoială. Intre năzuinţa grupului liberal din localitate care luptă in scopul numai al unui efemer succes politic, şi intre interesul serios ce partidul conservator pune de a servi cu credinţă şi în mod practic afacerile inportante ale acestei urbe, majoritatea alegătorilor va şti să aleagă. Credincioşi vechelor deprinderi, liberalii pun, ca totdeauna, manifestaţia politică mai presus de orice interes folositor cetăţenilor. Prin doi vezi de toată ziua, conservatorii probează că ţinta lor nu e alta decît realizarea unui progres practic şi util desvoltărei poporului şi bunului trai general. Intre aceste doue tendinţi, alegătorii iaşani au drzi a se pronunţa; dacă ei pun un interes serios pentru realizarea inbunătăţirilor de care oraşul nostru are atâta nevoe, apoi necontestat că lista conservatoare este aceea care le prezintă cele mai multe garanţii in această privinţă. Dacă din contra, alegătorii vor aluneca pe poverişul pasiunelor politice dând câştig de cauza listei liberale, atunci neaparat că toate interesele oraşului vor suferi o stagnaţie simţitoare, efect al nenorocitei influenţe pe care liberali am dobăndi-o cu această ocazie. Sperăm insă că această din urmă alternativă nu va avea loc, şi că, conscienţi de importanţa împrejurărilor, alegătorii colegiului I in mare majoritate vor acorda încrederea lor listei conservatoare. Mijloace neleale. Este un fapt deja bine stabilit, că opoziţia nu luptă astăzi contra partidului conservator, decât servinduse de arme neleale. Dacă insă in mintea cuiva a mai remas vreo îndoială inastă privinţă, cele petrecute cu ocazia desbaterilor asupra respunsului Camerei la Messajul Tronului, aduc o deplină lumină. Provocat de cuvintele d-lui Ştefânescu Delavrancea cum că la Bacău s'a comis atrocităţi cu ocazia revoltelor ţărăneşti, dl. deputat Rosetti Teţcanu a probat in modul cel mai evident, că acele revolte au fost aţişate mai mult de liberali, carii, prin tot felul de zvonuri false şi reu voitoare a însvăpărat atât de mult imaginaţia bieţilor săteni incât i-a impins la împotrivire contra ordinei şi la uitarea respectului datorit legalităţei. Dl. deputat Rosetti Teţcanu, representantul Bacăului, a afirmat in plină cameră că liberalii au lansat emisari prin sate cu circulari prin care să făcea cunoscut locuitorilor că guvernul, prin noua lege a maximului, a pus intre altele şi următoarele taxe : Zece lei pentru o femee fără copii. Cinci lei pentru o fată mare. Cinci lei de femee măritată. Treispre zece lei pentru un bou Zece lei pentru o vacă. Trei lei de fiecare mâţă sau motan. Trei lei pe fiecare fereastră. Doi lei de fiecare uşă. Doi lei pentru fiecare copil. E lesne de înţeles că bieţii săteni, au putut să î şi piardă capul la auzul unor asemine grozăvii şi să se resvrătească, să făptuiască excesse şi să nu voiască a reintra in ordine.