Era Nouă, 1899 (Anul 10, nr. 463-500)

1900-06-11 / nr. 497

ERA NOUA APARE DUMINICA Anul XI. No. 4QJ Iaşi, Duminică // Iuuit? IQOO. 10 bani minierul. MOARTEA MUMEI M. S. REGELUI De doue săptamâni telegraful a adus din Sigmaringen ştiri din ce în ce mai îngrijitoare despre starea sănătatei A. S. R. Principesa Iosefina de Hohenzollern, Muma M. S. Regelui. O îngrijire generală a cuprins, încă de la prima ştire de boală, întreaga popualie a ţării, aceea , care a fost pururea îndurerată de durerile şi îngrijirile ce îndurau Suveranii noştri. Şi această populaţiune, care a luat o atit de simţită parte la îngrijirile ce sau la sat asupra Casei noastre Domnitoare, atunci când cu boala Prinţului Moştenitor, atunci când cu boala micului Principe Carol, a fost adine sguduită în sentimentele ei de dragoste şi respect pentru Suveran, ori, când sa răspîndit în Capi- tală ştirea că o nouă durere— , de această dată neînlăturată — a lovit pe Cei atât de iubiţi, că Principesa Iosefina, Augusta mumă a M. S. Regelui, a trecut la viaţa cea vecinică. Principesa Iosefina de Hohenzollern şi-a dat sfîrşitul Mercuri dimineaţa la carele io şi jumătate, în vîrstă de 81 de ani. întărească Cerul inima Celui atît de crud lovit, facâ-l să poată îndura cu resemnare lovitura sorţii, lovitură pe care întreagă lui ţară, simte cu Dînsul, în faţa căreia toţi supuşii Lui îngenunche în acelaş elan de durere şi de respect. (Constituţionalul). In loc de respuns. Ocupat cu îndatorirele mele dăscăleşti, n’am avut timpul câteva zile să cetesc gazetele locale. Un prieten mi-a atras atenţia asupra doue.... articole din ,,Liberalul şi unul din „Evenimentul“. Cetind primul articol al „Liberalului“ am zimbit, atribuindu-l vr’ unui.... iresponsabil. Cetind „Evenimentul“ mi-am zis : De, acesta cel puţin e mehenchiu dar nu obraznic. Dar, când am mai cetit şi...n’o pot numi de cât in faima din „Liberalul“ de Joi (7 Iunie), n’am mai găsit pentru autorul articolului de cât un termen pe care, din respect către mine şi ziarul grupului politic din care fac parte, nu-l voi pronunţa ; e numele ce să cuvine indivizilor incalificabili. La asemine lucruri şi la asemene indivizi de obiceiu nu se respunde. Să întîmplă însă să mai găseşti in jurul tău şi oameni cari să te cunoască, să te stimeze drept cea ce eşti şi la stima cărora ţii. Eşti dator atunci să dai o satisfacţie jignitului lor prieteşug. In viaţa mea n’am făcut politică militantă. M’am condus de nişte principii prea severe pentru aceasta. Mi-am ales cariera dăscălească ; şi, dacă am căutat întotdeauna şi în totul s’o îndeplinesc, n’am apelat nici o dată şi un apel decăt la judecata a 20 de serii de copii, astăzi barbaţi, cărora li-am devotat inima şi mintea mea. Am cugetat însă mult asupra chestiilor politice ; eram şi dator s-o fac. Mi-am avut vedetele mele şi mi le-am manifestat cu francheţă şi aproape întotdeauna în detrimentul situatiunei mele materiale, dar n’am fost nici odată înjugat intr’un grup cărmuitor. N’am avut şi na’m fetişi ! Intr’un moment însă mi s’a părut şi cred şi astăzi că vederile mele politice nu se pot potrivi mai bine de cât se potrivesc cu vederile celor căti va cari se tiu si sint hotărîti a se tine strînsi în jurul steagului purtat de singurul barbat de adevarată valoare politică ce mai are norocul să aibă tara noastră, dl. P. P. Carp. M’am înscris ostentativ în gruparea junimistă, nu în momentul ajungerii la putere a grupului, cum au făcut-o totdeauna politicianii de profesie de la „Liberalul“, sau „Evenimentul“ și nici de parapon, ci retrăgîndu-me de la praznicul de inaugurare a puterei capatate, la care am fost cu insistență poftit. Sper că pentru aceasta nu am nevoie să apelez nici la inspiratorii „Evenimentului“ a cărui aparare a fost cam mehendită şi,... cel puţin importună, nici la scribii ca să nu zic dascalaşiî de la „Liberalul“ cari s’au obicinuit a vedea locuia în exerciţiul unei îndatoriri dăscăleşti, în care eu n’am găsit şi nu găsesc de cât o datorie şi pentru mine în special, o jertfă. Ca conclusie : Nu sint autorizat a lua apararea persoanelor împreună cu mine atacate de „Liberalul“. In cît me priveste insă pe mine, sînt dator să declar amicilor mei că nu mi-am schim-