Era socialistă, ianuarie-iunie 1985 (Anul 65, nr. 1-12)

1985-01-10 / nr. 1

muncii; accentuarea puternică a laturilor calitative în toate sectoarele. întemeiat pe creşterea rolului planului naţional unic în conducerea şi organizarea tuturor sectoarelor vieţii economice şi sociale, programul dezvoltării economiei româneşti în acest an are drept trăsătură definitorie realizarea unei reproducţii lărgite de tip intensiv, întemeiată pe utilizarea la maximum a puternicului potenţial productiv creat în anii construcţiei socialiste, cu deosebire în ultimele două decenii. în acelaşi timp, accentuarea dezvoltării intensive are la bază promovarea rapidă în întreaga economie a realizărilor ştiinţei şi tehnicii, potrivit prevederilor Programului de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi de introducere a progresului tehnic. Aşa cum este ştiut, evaluînd cu înalt spirit de răspundere patriotică obiectivele din planul pe 1985, Plenara Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii din industrie, construcţii, transporturi, circulaţia mărfurilor şi finanţe, întrunită în decembrie 1984, sub înalta preşedinţie a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a subliniat necesitatea adoptării, de către consiliile oamenilor muncii din toate sectoarele de activitate, din centrale şi unităţi economice, a unor programe de măsuri care să asigure folosirea întregii capacităţi a maşinilor, utilajelor şi instalaţiilor, a tuturor întreprinderilor pentru realizarea în condiţii de eficienţă sporită a producţiei şi îndeplinirea exemplară a planului la export, în spiritul hotărîrilor Congresului al Xlll-lea, al cuvîntărilor rostite de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, la Plenara comună a C.C. al P.C.R. şi Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale, precum şi la Plenara Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii, a fost adresată tuturor oamenilor muncii chemarea vibrantă de a-şi mobiliza eforturile şi de a acţiona cu toate forţele pentru realizarea fermă a sarcinilor de sporire a producţiei, înfăptuirea programelor de creştere mai accentuată a productivităţii muncii şi de perfecţionare a organizării şi normării muncii, de ridicare a nivelului tehnic şi calitativ al produselor, de tipizare, standardizare şi normare a consumului de materii prime, materiale, combustibili şi energie, pentru mărirea volumului exportului şi creşterea nivelului de competitivitate al produselor româneşti, dezvoltarea cercetării ştiinţifice şi introducerea pe scară largă a cuceririlor progresului tehnico-ştiinţific în producţie, asigurarea unei înalte eficienţe economice în întreaga activitate. Realizarea acestor importante obiective implică o răspundere sporită a ministerelor, organelor economice de sinteză, consiliilor oamenilor muncii din centrale şi întreprinderi, precum şi a consiliilor populare în asigurarea nivelurilor producţiei-marfă planificate, realizarea ritmică a producţiei fizice în structura sortimentală stabilită, respectarea întocmai a clauzelor din contractele economice. în aceeaşi ordine de priorităţi se înscriu creşterea puternică a productivităţii muncii şi reducerea simţitoare a cheltuielilor de producţie, îndeosebi a celor materiale — căi vitale pentru accentuarea în continuare a caracterului intensiv al reproducţiei, pentru asigurarea progresului economiei româneşti în etapa actuală. Pentru ca prevederile programelor din aceste domenii să fie exemplar îndeplinite se impune să se acţioneze hotărît, din primele zile ale noului an, în vederea extinderii mecanizării, automatizării şi robotizării, a perfecţionării organizării producţiei şi a muncii, a diminuării substanţiale a consumurilor de energie şi combustibili, a reducerii mai accentuate a consumurilor de materii prime şi materiale. înfăptuirea obiectivelor planului pe acest an se întemeiază pe opţiunea politică şi economică fermă a partidului nostru de a aloca o parte însemnată din venitul naţional, circa o treime, pentru acumulare. Investiţiile prevăzute asigură resursele necesare pentru lărgirea bazei energetice şi de materii prime, pentru echiparea în continuare cu mijloace moderne a industriei prelucrătoare, dezvoltarea agriculturii, a celorlalte ramuri ale producţiei materiale. Ele sunt orientate cu prioritate spre obiectivele aflate în curs de execuţie, precum şi spre lucrările de modernizare şi reutilare a capacităţilor existente, care să asigure valorificarea superioară a resurselor materiale şi umane ale ţării. Un asemenea mare efort de investiţii impune din partea ministerelor, centralelor şi întreprinderilor, institutelor de proiectări obligaţia de a asigura toate condiţiile pentru punerea în funcţiune a capacităţilor la termenele planificate, atingerea parametrilor tehnico-economici proiectaţi, pentru utilizarea cu maximă eficienţă a fiecărui leu investit — izvorul creşterii continue a venitului naţional. Planul pe acest an conţine sarcini deosebit de mobilizatoare pentru desfăşurarea cu succes a noii revoluţii agrare, pentru a face din 1985 un an al recoltelor record. Planul de dezvoltare a agriculturii şi industriei alimentare pe anul 1985, adoptat de Marea Adunare Naţională, Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la Consfătuirea de lucru pe problemele agriculturii se constituie într-un amplu şi mobilizator program pentru creşterea şi mai puternică a producţiei agricole, în concordanţă cu hotărîrile Congresului al Xlll-lea, cu cerinţele noii revoluţii agrare. Experienţa demonstrează că agricultura noastră socialistă dispune de tot ceea ce este necesar pentru a obţine producţii mult mai mari decît cele realizate pînă acum. Cu justificat temei deci se prevede obţinerea în anul 1985 a unor producţii superioare în sectorul vegetal cît şi în zootehnie. Realizarea nivelurilor stabilite în domeniul producţiei agricole impune ca toate unităţile de stat şi cooperatiste, toţi producătorii agricoli să gospodărească mai bine fondul funciar, să cultive întreaga suprafaţă agricolă şi să se ocupe cu mai multă răspundere de ridicarea continuă a potenţialului productiv al pămîntului. O atenţie deosebită trebuie acordată înfăptuirii ferme a Programului naţional pentru obţinerea unor producţii sigure şi stabile, a celorlalte programe speciale elaborate din iniţiativa şi sub îndrumarea directă a tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Deosebit de expresiv evidenţiază secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în Mesajul de Anul Nou adresat întregului nostru popor corelaţia organică existentă între rezultatele obţinute în dezvoltarea economiei şi ridicarea pe noi trepte a bunăstării întregului popor — ţelul suprem al politicii partidului. Potrivit prevederilor planului pe 1985, pe baza creşterii avuţiei naţionale şi a venitului naţional, retribuţia medie nominală va ajunge la 2 980 de lei, urmînd ca retribuţia medie reală să fie cu 8% mai mare decît în 1980; de asemenea, veniturile reale ale ţărănimii pe o persoană activă vor spori cu 12,2%. Corespunzător majorării veniturilor populaţiei, vor spori desfacerile de mărfuri prin comerţul socialist, ca şi prestările de servicii. La acestea se vor adăuga îmbunătăţirea în continuare a condiţiilor de locuit prin construirea unui mare număr de locuinţe, perfecţionarea în continuare a învăţămîntului, dezvoltarea culturii, îmbunătăţirea ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale, în condiţiile gravelor perturbaţii care se manifestă pe piaţa mondială datorate persistenţei crizei economice, ţara noastră va acorda, şi în acest an, o deosebită atenţie participării sale tot mai eficiente la circuitul economic mondial, la schimburile şi cooperarea economică internaţională prin încheierea de acorduri de lungă durată, care să dea o perspectivă sigură schimburilor economice şi cooperării în producţie, să contribuie la desfăşurarea unui comerţ exterior echilibrat şi eficient, capabil să asigure mijloacele de plată pentru lichidarea la termenele stabilite a datoriei externe. Sarcini de răspundere revin în anul în care am păşit învăţămîntului, culturii, activităţii politico-educative — factori de cea mai mare importanţă pentru desfăşurarea cu succes a întregii opere de construcţie socialistă, pentru lărgirea orizontului de cunoştinţe al oamenilor muncii, pentru formarea omului nou, constructor conştient al societăţii socialiste şi comuniste. îndeplinirea cu succes a tuturor acestor obiective fundamentale ale planului pe 1985 cere — aşa cum se arată