Evenimentul Zilei, aprilie 1995 (Anul 4, nr. 844-865)

1995-04-01 / nr. 844

9 dwara'ôKKicGïï © dwdraofâdraïï © • a a a. **••>»•••• ■ • • •• • • » a • a a a ••••••'.‘.•AWA’A*.*.*.*.*.*.*.*.* 3E-ÏN? CURSA TAROM BUCUREȘTI ­ Aeronava AIRBUS A-310 „Mun­tenia", aparținînd companiei „TA­ROM" a efectuat cursa normală Bangkok — București (via Abu Dhabi), în noaptea de joi, 30 martie spre vineri, 31 martie. Avionul a de­colat de pe aeroportul din Bangkok la ora 22,00 (ora Bangkok-ului) și a aterizat pa Aeroportul Internațional Otopeni, la ora é,00­­ ora Bucureștiu­­lui). Zborul s-a desfășurat norm­­al. Avionul AIRBUS a intrat apoi în procedurile de rutină. A fost golit ce pasageri. S-a efectuat verificarea tehnică. A fost cercetat din punct de vedere al securității zborului. S-a ali­mentat cu carburant. Echipajul a fost schimbat. La ora 8,09, avionul era pregătit să-și primească noii pasageri pentru cursa București — Bruxelles. La ora 9,07, aeronava AIRBUS A-310, avînd la bord 49 de pasageri și 11 membri ai echipajului, s-a ridi­cat de la sol. Probabil, Ilie Bătănoiu, comandantul aeronavei, a apucat să ureze călătorilor bun venit la bord și călătorie plăcută. La 3 minute de la decolare, dea­supra Gării Balotești, SRS, aeronava, din motive necunoscute încă, a intrat în vrie și s-a prăbușit, intrind cu bo­tul in pămînt. Se presupune că a fost o explozie. Nu au fost supraviețuitori. Cutia neagră a avionului nu a fost găsită. O­ANA MAIUGA La trei minute de la decolarea Airbus-uhd. 0 Miliam­­ie b violentă eiriririsr­­e zpot Elini tanittH lupeoi Pe baza relatărilor unor martori ocu­lari, reporterii „Ev.7.“ au refăcut imagi­nile de pe Aeroportul Otopeni, imediat după­ prăbușirea avionului . © Ora 9,11, la trei minute după deco­larea cursei spre Bruxelles . Sala de așteptare a Aeroportului Otopeni, de la „Sosire“ este goală . La plecări sunt a­­proximativ 30 de persoane . O bubui­tură de o violență excepțională zguduie geamurile și clădirea © instinctiv, cape­tele se întorc către o autospecială de turnat asfalt, aflată în fața aeroportu­lui, în parcare . Toată lumea a crezut un moment că de acolo s-a auzit zgomo­tul infernal . După cîteva minute vestea prăbușirii Airbus A­310 a căzut ca un trăsnet . După un moment de de­rută și liniște totală, toată lumea începe să se agite cu sau dură rost­e întrebări. Răspunsuri sacadate, scurte, fără amă­nunte . Fețe imobile care nu înțeleg ce s-a petrecut . Crainica aeroportului anunță sec, faptul că avionul companiei ,TAROM, cursă regulată de Bruxelles, s-a prăbușit © Iin română, engleză, franceză/ germană, rusă se comentează’#Trei pa­sageri ruși, un bărbat și două femei care așteptau în dreptul porții pentru cursa de Moscova, își iau bagajele și ies din aerogară . La ghișeele de informații încep să sune telefoanele . După o ju­mătate de oră, oficiantele serviciilor de informații nu mai reușeau să facă față avalanșei de apeluri care cereau, pe toate tonurile, lămuriri. SILVANA PATRASCANU SORINI-OVIDIU BĂLAN MARTORI OCULARI „S­I­ am avut cui să acordăm primul ajutor:! Primul martor ocular al accidentului potrivit Pro Fm, Leca Fierea, care a sosit la Balotești cu prima mașină de salvare, relatează: Leca. La ora 9,25 am primit mesajul prin radio. la 5 km de Otopeni un avion a căzut. La sosire, am fost primul echi­paj sosit, la locul indicat prezentîn­­du-mă, nu am găsit nici un supraviețui­tor. Cîți pasageri avea la bord? Leca: Nu se știe, nimeni nu vrea să spună nimic. La ce oră a decolat avionul de pe Otopeni? Leca: Nu știu. Avionul a căzut aproape de zona lo­cuită? Leca: Nu, la circa 350 de metri, a­­proape de calea ferată. Am sosit pri­mii, nu am avut cui să acordăm primul ajutor. Incendiu? Leca : Da. La ora actuală pompierii sting. Se pare că a fost în genul unei explozii, că este făcut bucăți mici, de nu s-a găsit nimic masiv, totul este foar­te mărunt. Cutia neagră a avionului cine trebuie s-o caute? Leca: A venit Securitatea care se o­cupă de aceasta... r Era un avion în flăcări.1 Un lucrător CFR, prezent la momen­tul impactului, a povestit pentru „Ca­nal 31". ..La ora 9 și 15 minute așteptam tre­nul pe peronul gării să plec la lucru. La un moment dat am auzit o bubui­tură în aer, ceea ce m-a făcut să mă uit. Era un avion în flăcări. La cîteva secunde după ce s-a întîmplat prima bubuitură, s-a întîmplat și cea de-a doua, mult mai tare decit puma, la contact cu sora­. Atunci m-am­ dus și am anunțat și ceila­ți colegi de muncă care erau în cazarmă și am fugit la fața locului. Acolo, era avionul distrus, pe rază de vreo 200 de m, absolut numai rămășițe de avion și­ bineînțeles carne de om, lucruri și alte bagaje. Atunci am mai controlat puțin pe aco­lo, am mai găsit ceva acte care le-am lăsat la­ locul faptei să vină cei în temă să le ... așa, pentru că noi nu cunoș­team limba să citim,­ să... mă rog. Am mai găsit cîteva cărți­ bisericești și afîr­a tot“ UN MARTOR OCULAR AFIRMĂ CĂ A AUZIT DOUĂ BUBUITURI De la fața locului, Cătălin Bucătaru, martor ocular al tragediei de la Gara Balotești, povestește: "Eram pe peronul gării, avionul venea dinspre aeroport cu un vuiet după el și s-a auzit dintr-o dată o bubuitură mai încet și după aceea s-a auzit o bubuitură mai tare, cînd a căzut. Și noi, cînd am văzut, am strigat și la băieții din cameră și am fugit toți acolo la locul faptei. Erau flăcări, nu puteam să ne apropiem, bubuia ceva, nu știm ce. Mai multe nu știu ce să vă spunem, atîta am văzut noi". DUPĂ CE S-A PRĂBUȘIT AVIONUL Imediat după ce aeronava Airbus 310 s-a prăbușit în apropierea Gării Balotești, importante forțe de ordine aparținînd Jan­darmeriei, Poliției și Armatei au înconju­rat zona sinistrului. Pe o rază de peste 400 de metri, resturi de carne, tablă tor­sionată, bagaje calcinate și piese de ma­departe !". In jurul orei 11­ 00, întreaga zonă a fost delimitată prin stîlpi de fier legați între ei cu sfori. Din acel moment, orice încer­care de pătrundere în zona afectată a fost zadarnică. După ce pompierii au întins obișnuitele furt­une, de la gară unde erau tot formați un tablou de coșmar. Un mi­ros pătrunzător de carne arsă îi punea la grea încercare pe cei prezenți. La cîteva zeci de minute de la producerea acciden­tului și-a făcut apariția primul ministru Nicolae Văcăroiu, care a constatat la fața locului dimensiunile tragediei. Doru Ioan Tărăcila, prezent și el ală­turi de primul ministru, a declarat că o comisie va începe de urgență o anchetă pentru stabilirea cauzelor ce­ au stat la baza accidentului. La întrebarea redacto­rului „Ev. 7." dacă ia în calcul posibilita­tea plasării unei mașini infernale, ministrul de interne a declarat : „Te gîndești prea parcate mașinile pînă la resturile avionu­lui, sursele de foc au fost stinse, iar la ora 12.45 nu mai fumega nici un focar. La scurt timp și-a făcut apariția procurorul criminalist Marian Nazar însoțit de cîțiva membri ai Procuraturii. După 35 de minu­te primul ministru Văcăroiu a părăsit zona și a plecat pe jos pînă la mașina sa B-01- PPM care rămăsese înnămolită la aproxi­mativ 1 km distanță. Nu a putut fi scoasă din nămol și primul ministru a fost nevoit să plece cu Opelul 1-B-4446. Lucrătorii Gării Balotești au încercat să facă mane­vre cu vagoanele din zonă însă s-au lăsat păgubași. O mulțime de oameni ocupaseră linia care se afla la 50 m de zona unde a avut loc impactul. Printre aceștia erau și cîțiva membri din familiile pasagerilor români. Un bărbat în virată nu a avut puterea să se apropie. A mai avut tăria să întrebe dacă a scăpat cine­va, după care a izbucnit în plîns: „Nepo­tul meu mi-a spus să mă rog la Dumne­zeu cît pot eu de mult ca mama lui să tră­iască, printr-o minune". La 2 metri, o fe­meie în jur de 35 de ani plîngea înfundat. Soțul ei își pierduse viața în accident. După ce s-a uitat la mormanul de tablă contorsionată, a părăsit zona sprijinită de doi bărbați. Un membru al echipei de intervenție a pompierilor ne-a declarat că o parte a avionului, după toate probabi­litățile partea din față, este îngropată în pămînt la cel puțin 10 metri adîncime. Ca o ironie a sorții, partea de tablă inscrip­ționată cu însemnul AIRBUS a rămas in­tactă Lucrătorii din Gara Balotești și din care, tonul din apropiere susțin faptul că au au­zit mai întîi o explozie puternică după care au văzut aeronava prăbușindu-se în flăcări. Măria Vasilescu din Balotești ne-a spus: „Am crezut că este cutremur, așa de tare ni s-a zguduit casa. După 5 mi­nute a venit băiatul meu și mi-a spus că a căzut un avion". Un alt sătean a adău­gat: „Eram în curte și dădeam mîncare la găini. Am auzit bubuitura și aproape instantaneu am simțit că ne suge pămîn­­tul de sub picioare. Păsările au început să se agite iar după 5 minute m-a anunțat un vecin că lîngă canton s-a prăbușit un avion. Nu am putut vedea din cauza gă­rii"" Ca în orice situație de genul acesta, mașinăria zvonurilor s-a pus în mișcare. Cele mai abundente erau acelea potrivit cărora fotbaliștii Dorinel Munteanu și Se­lymes s-ar fi aflat în avion, în drum spre Bruxelles. Cel de al doilea se referea la prezența unui grup de elevi ce urmau să participe la o olimpiadă de fizică în Bel­gia. Din fericire, nici unul dintre aceste zvonuri nu s-a adeverit. DANIEL CAPATOL Luias PBWS / Passenger Manifes­ tift/Lim XFITHLEEN urtpppnisCK l/ER&UL? AALûear M X y Flight Number. RO 3 VJ Page 4 ol Registration:. YR~Z.CC Version: JZC/JCZW ücAt­ 5/f CvCr/ Class: / AD BRU ■ BAG: HL­pcs. wt. Name / Specials X Z6 GOVEERT >X COTI. 1ER X J XL X 2.0 JEDREEAXL X ZQ_ N EET5 X A­D FQt/OR&L ii xi X X. JE LUFLăUA bSJQHCKEB 10 .X. 20 IL­LEHEßk. xmuxm. 17m 13 X 141 .x 15.X 16 X / AAL JO 17 18 X A­SIX Dest.: An V V IS 2CX 21A / 3PU PCS M / 9n 1 Class: BAG: wt X« iSI­X c­HI k­I NEJ­­ CWJädk. BÜRTA 14 Sl­uAÆRUL UBJCQOX xjmaA­9 40 C/EIERR /ANTEHfh­tï 77///PAV RTRPrkr.w&k­­l> Name/ Post.: AD­HL 1 X­­ X iX: \A A 10 11 X Ä .2d Class: y BAG: Name / Specials wt. PCS. A AL JA EECKEERT5 n/tmwski. mejAccLt JA­LCUCEE.... J JA 2A ECEEKEER-. AERKtL QA ífrCCBe. JA ho­y 12 13. \x. 16 17 Pest. A6­­ xq. .xi iX | XL hovt ■­ 500 15] 18 r­ 20 2 C I Hi 12 DCS. Class. BAG H £ pe tiâ EJ JÆ JA HRPLUBCR HtrpmRjfi Name / Special: wt REPORTERII PREZENȚI LA FAȚA LOCULUI RELATEAZĂ în apropierea Gării Balotești Sie è noi Milei fi­eas spre resturile­­ navei La aproximativ 40 de minute de la tra­gicul accident, sute de oameni se îndrep­tau în fugă spre rămășițele avionului. E­­pava se afla în cîmp la 300 metri Nord- Est de Gara Balotești. O dîră de fum alb se întrezărea vag în apropierea terasa­­mentului căii ferate prin fulgii de zăpada viscolită. Zeci de militari aparținînd MApN și Jandarmi se îndreptau în fugă cu­­ ppeți­­le pregătite pentru a degaja locul acci­dentului în căutare de supraviețuitori. Mașinile ,Salvă-ii", după ce au părăsit drumul, luind-o de-a dreptul peste cîmp, s-au împotmolit. În cele din urmă, docto­rii și șoferii și-au continuat drumul pe jos. O coloană oficială în care se afla primul-ministru Nicolae Văcăroiu, a urmat același drum și s-a oprit în cele din urma în gr­opile de netrecut. Personalul TAROM era deja prezent la locul tragediei. Ajunși la fața locului, un spectacol în­grozitor nu s-a înfățișat în fața ochilor. Aeronava AIRBUS 310 se transformase în sute de bucăți răspîndite pe o rază de cîteva sute de metri. Numai privind res­turile fumeg în de realizat că nu poate fi vorba ca vreun pasager sau membru al echipajului să fi rămas în viață. Pom­pierii continuau să stropească bucățiie mai mari din avion pentru a preîntîmpina un incendiu. Cîteva fragmente din trupu­rile victimelor se mai vedeau printre bu­­căți­e de metal. Privitorii buimaci priveau neputincioși la ceea ce fusese AIRBUS 310. Incet, on­dinele au început să curgă. S-a limitat zona accidentului pentru ca prezența atî­­tor oameni să nu distrugă armele cu ajutorul cărora se va investiga cazul DANA MAIUGA Bucăți de carne erau aruncate pe tot cîmpul Vestea prăbușirii avionului ne-a făcut să ne repezim în mașini. Drumul spre Ba­lotești l-am făcut într-o goană nebună, în spatele unei mașini de poliție. Ceea ce­ am văzut acolo însă ne-a făcut pielea găiită : pe o rază de 200 de metri erau îm­prăștiate rămășițele din avion și din cei care se aflaseră la bordul „Airbusului". în mijlocul cîmpului, dintr-o groapă imensă, ieșea un fum gros. Pompierii tocmai termi­naseră de stins incendiul. Pe cîmp erau răspîndite sute de bucăți din avion. Nici una nu era mai mare de 1 metru. In a­­propiere de calea ferată zăcea aruncată o labă de picior de om, smuls din gleznă, alături de o bucată de antebraț. La cîțiva zeci de centimetri o bluză neagră, plină de sînge, și un șirag de mărgele rupt. Sol­dații care imprejmuiseră locul impactului tremurau de frig. Vîntul bătea cu furie, ridicînd în aer hîrtiuțe, pungi de plastic, cutii. Un fum gros și înecăcios accentua senzația de ceafă, de îmbîcseală. Nicolae Văcăroiu, înconjurat de alte persoane ofi­ciale, privește tăcut locul impactului. Par­că nu-i vine să creadă. Un grup de gene­rali, 5-6, se apropie de calea ferată Un ofițer îi pune la curent cu posibilele cauze ale accidentului: „Dr. Bucur mă auziți ? Reluați-va activitatea în mod normal ! Nu e nici un supraviețuitor !". Acest apel, a­­parent cinic, dar absolut normal în acel peisaj, încheia operațiunile de salvare. în urmă soldați, ofițeri, căutau rămășițe. Gi­nii începuseră și ei să caute ceva bun. DAN ANDRONIC Pagina 2 Q NR. 844 / 1 APRILIE 1995